Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko asiallisia kysymyksiä mormonille?

Vierailija
21.03.2014 |

Olen yksin kotona ja vähän tylsää, voisin vaikka vastailla täällä jonkin aikaa jos jollakin on jotain mielen päällä :)

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 10:41"]

Miltä susta tuntuisi, jos pari ateistia alkaisi seuraamaan sua ja toitottamaan sulle ateismin autuudesta kadulla? Ja tätä tapahtuisi vielä joka viikko eikä ne tajuaisi jättää sua rauhaan vaikka sä kuinka sanoisit ettei kiinnosta?

[/quote]

En nyt ihan ymmärrä kysymystä. Onko sinulle siis käynyt niin että kirkkomme jäsenet tai lähetyssaarnaajat ovat pyynnöistäsi huolimatta viikottain seuranneet sinua kadulla saarnaten evankeliumia? Siis samat henkilöt vai? Voitko kertoa vähän tarkemmin tilanteesta, kuulostaa aika uskomattomalta.

Jos taas tällaista ei ole taphtunut ja kysyt asiaa ihan muuten vaan, niin jotenkin ehkä vaikea kuvitella tuollaista tilannetta. Jos sellaista tapahtuisi (eikä nämä seuraajat olisi mitenkään pelottavia) niin ehkä sitten joskus pysähtyisin kerran ja kävisin heidän kanssaan vähän pitemmän keskustelun miksi toivon että he eivät enää minua häiritsisi. 

Kirkossamme lähetyssaarnaajia kyllä ohjeistetaan olemaan hyvin hienovaraisia ja todella vaikea kuvitella että nämä nuoret aikuiset viikosta toiseen kiusaisivat jotain ihmistä kadulla vaikka heitä pyydetään lopettamaan :O

[/quote]

Mun kysymys oli miltä susta tuntuisi, jos sulle tapahtuisi noin? Lukemisen ymmärtäminen ei taida olla sun vahvimpia osa-alueita, vai mitä?

Vierailija
82/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:06"]

Miltä susta tuntuisi, jos pari ateistia alkaisi seuraamaan sua ja toitottamaan sulle ateismin autuudesta kadulla? Ja tätä tapahtuisi vielä joka viikko eikä ne tajuaisi jättää sua rauhaan vaikka sä kuinka sanoisit ettei kiinnosta?

[/quote]

En nyt ihan ymmärrä kysymystä. Onko sinulle siis käynyt niin että kirkkomme jäsenet tai lähetyssaarnaajat ovat pyynnöistäsi huolimatta viikottain seuranneet sinua kadulla saarnaten evankeliumia? Siis samat henkilöt vai? Voitko kertoa vähän tarkemmin tilanteesta, kuulostaa aika uskomattomalta.

Jos taas tällaista ei ole taphtunut ja kysyt asiaa ihan muuten vaan, niin jotenkin ehkä vaikea kuvitella tuollaista tilannetta. Jos sellaista tapahtuisi (eikä nämä seuraajat olisi mitenkään pelottavia) niin ehkä sitten joskus pysähtyisin kerran ja kävisin heidän kanssaan vähän pitemmän keskustelun miksi toivon että he eivät enää minua häiritsisi. 

Kirkossamme lähetyssaarnaajia kyllä ohjeistetaan olemaan hyvin hienovaraisia ja todella vaikea kuvitella että nämä nuoret aikuiset viikosta toiseen kiusaisivat jotain ihmistä kadulla vaikka heitä pyydetään lopettamaan :O

[/quote]

Mun kysymys oli miltä susta tuntuisi, jos sulle tapahtuisi noin? Lukemisen ymmärtäminen ei taida olla sun vahvimpia osa-alueita, vai mitä?

[/quote]

Vastasin tuohon jo, vaikkakaan en ehkä niin selvästi että ymmärtäisit. Eli ei kauheasti hetkauttaisi, pysähtyisin vaan keskustelemaan heidän kanssaan asian selväksi :)

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä lääkärinä olet siitä kun mormonit joutuvat tekemään siveyslupauksen eli ei saisi edes itsetyydytystä harrastaa?

Vierailija
84/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vastasin tuohon jo, vaikkakaan en ehkä niin selvästi että ymmärtäisit. Eli ei kauheasti hetkauttaisi, pysähtyisin vaan keskustelemaan heidän kanssaan asian selväksi :)

t. ap

[/quote]

kato perkelettä, niinpä vastasitkin. mä en vaan jaksanut lukea tuota sun paskasepustustasi kokonaan läpi oli sen verran yhden tekevää lässytystä :)

Vierailija
85/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käsittelet tiedenaisena (lääkärinä) sen, että homous nähdään syntinä? Lääketiedehän on tiennyt asian oikean tolan jo jokusen vuosikymmenen. Samoin kuin eräs edellinen kirjoittaja haluaisin tietää, miten koet nuorten ihmisten masturbaation kieltämisen? Jälleen lääkärinä tiedät varmasti, mitä lääketiede siitä ajattelee.

Nämä tietysti eivät ole vain mormonien yksinoikeuksia nämä erikoiset käskyt :)

Vierailija
86/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eli ymmärsinkö mä oikein, että tuommoinen olisi sinusta häirintää? Miten tämä eroaakaan siitä teidän harjoittamastanne toiminnasta?

Vierailija
87/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytättekö te sitä ihokasta aina? Jos ette, niin milloin?

Vierailija
88/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:14"]

Mitä mieltä lääkärinä olet siitä kun mormonit joutuvat tekemään siveyslupauksen eli ei saisi edes itsetyydytystä harrastaa?

[/quote]

Mormonithan eivät varsinaisesti tee mitään "siveyslupausta", vaan jokainen itse henkilökohtaisesti miettii haluaako noudattaa tätä käskyä (niin kuin kaikkien muidenkin käskyjen kohdalla). Itsetyydytys ei ehkä sieltä kaikkein vakavimmasta päästä ole, mutta on totta että jäseniä kehotetaan pyrkimään siihen että ajatuksetkin olisi puhtaita. Itsetyydytyksessä sitä helposti antaa mielen vaellella sellaisissa asioissa mitkä eivät ehkä ole sieltä hengellisemmästä päästä.

Tästä olen sitä mieltä että "hyveellisyyden ja puhtauden" korostaminen on hyvä asia, seksuaalisuutta pidetään hyvänä ja tärkeänä asiana mutta sen ajatellaan kuuluvan avioliittoon.

t. ap

Vierailija
89/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:21"]

Miten käsittelet tiedenaisena (lääkärinä) sen, että homous nähdään syntinä? Lääketiedehän on tiennyt asian oikean tolan jo jokusen vuosikymmenen. Samoin kuin eräs edellinen kirjoittaja haluaisin tietää, miten koet nuorten ihmisten masturbaation kieltämisen? Jälleen lääkärinä tiedät varmasti, mitä lääketiede siitä ajattelee.

Nämä tietysti eivät ole vain mormonien yksinoikeuksia nämä erikoiset käskyt :)

[/quote]

Homoudesta ajattelen niin, että ihmisillä on tarkoituksella täällä maan päällä erilaisia vaikeuksia ja koettelemuksia. Homous voi olla yksi sellainen, voi olla todella suuri koettelemus elää elämää Jumalan käskyjen mukaan jos ruumiin halut osoittavat muualle. Uskon että homous on ominaisuus, jolle ihminen ei voi mitään mutta sille miten toimii asian suhteen, on annettu valinnanvapaus. Kirkossamme on useita vanhaksi piiaksi tai -pojaksi jääneitä jäseniä joiden pitää myös pidättäytyä toteuttamasta seksuaalisuuttaan. 

Toiseen kysymykseen vastasinkin aiemmassa viestissäni. Lääketiede nyt ei varmaankaan ota kovin isoa kantaa itsetyydytykseen, eihän siitä fyysisesti tietysti mitään haittaa ole. Kyse onkin hengellisistä asioista ja osittain myös psyykkisistä. Hengellisyys on kuitenkin ihmiselle minun mielestäni yhtä tärkeä osa kuin fyysinen ja psyykkinen, se vain nykyään aika usein unohdetaan eikä pidetä tärkeänä.

t. ap

Vierailija
90/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eli ymmärsinkö mä oikein, että tuommoinen olisi sinusta häirintää? Miten tämä eroaakaan siitä teidän harjoittamastanne toiminnasta?

[/quote]

Sitähän minä juuri yritin sinulta kysyä että missä ja milloin tällaista on meidän kirkon jäsenten osalta tapahtunut? Kun se ei todellakaan ole mitään suositeltua toimintaa vaan silloin on toimittu väärin jos niin tehdään. Eli eroaa hyvin paljon meidän harjoittamastamme "toiminnasta".

t. ap

Vierailija
91/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:28"]

Käytättekö te sitä ihokasta aina? Jos ette, niin milloin?

[/quote]

Temppelissä käyneet aktiiviset kirkon jäsenet käyttävät (tai ohjeistetaan käyttämään) sitä tietynlaista alusvaatetta aina, poislukien sellaiset toiminnat joissa se ei ole mielekästä (esim. uiminen, urheilu, seksi, lääkärissä jne.) Kukaan ei tätä kuitenkaan tarkista vaan on jokaisen omantunnon asia. 

t. ap

Vierailija
92/121 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun vastasit noin laajasti moniin kysymyksiin! :)

Jotain pientä olen yrittänyt kysellä mormoni tutuilta, mutta en ole kehdannut tivata enempää ja jotenkin molempien osalta ollut hieman kiusallista. Ehkä molemmat pelännyt käännyttämis tunnetta... Vastauksesi auttoivat hyvin eteenpäin. :)

Vierailija
93/121 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:17"]

Miksi lähditte oveltani?

Olin juuri muuttanut eron jälkeen lapsieni kanssa. Muutto ja muu arki vei aikaa paljon, joten nukkuminen jäi tosiaankin vähiin.

Eräänä aamuna ovikelloa soitettiin. Menin unissani raottamaan keittiön kaihtimia. Teidät/mormoonit nähdessäni spontaanisti huudahdin: en avaa. Mulla ei oo housuja.

Jalassani oli siis pikkuhousut, joten etsin muuttohässäkän keskeltä jotain muutakin alavartalon suojaksi.

Löysin rennot gollegehousut ja menin avaamaan. Siellä ei ollut enää ketään.

Juu eikä ihme tosiaan. Se ikkuna missä kävin kurkistelemassa ja huutelemassa housujeni puutetta oli metrin päässä ovella odottavia mormoneja. Niin ja kun kesä oli, avoimeen tuuletusluukkuun oli helppo huudella. :D

Toki odottelin, josko toisivat köyhänapuna naiselle housut. :D

[/quote]

mitä ihmettä?

Vierailija
94/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sitähän minä juuri yritin sinulta kysyä että missä ja milloin tällaista on meidän kirkon jäsenten osalta tapahtunut? Kun se ei todellakaan ole mitään suositeltua toimintaa vaan silloin on toimittu väärin jos niin tehdään. Eli eroaa hyvin paljon meidän harjoittamastamme "toiminnasta".

t. ap

[/quote]

Me ollaan eri henkilöt! Mutta tuo olisi siis häirintää kuitenkin sun mielestäsi, vai mitä?

Vierailija
95/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun uskontosi varmaan lupaa jonkun taivaspaikan tms kuoleman jälkeen? Kaikki muutkin uskonnot lupaa saman, joten miten mä tiedän mikä näistä tuhansista uskonnoista ja jumalista on se oikea?

Vierailija
96/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

t. ap

[/quote]

Me ollaan eri henkilöt! Mutta tuo olisi siis häirintää kuitenkin sun mielestäsi, vai mitä?

[/quote]

Aha, sori. Mutta tietysti, häirintäähän se on jos viikosta toiseen saman henkilön perässä juostaisiin saarnaamassa, oli se sitten uskontoa tai jotain muuta aatetta. Ja se EI kuulu kirkkomme toimintatapoihin vaikka on aivan mahdollista että jossain joskus joku ei tätä ohjeistusta ole noudattanut. Vaikea kuitenkin uskoa että alkuperäisen kysymyksen tapaan kukaan meidän kirkkomme jäsenistä toimisi oikeasti.

t. ap

Vierailija
97/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinällään ymmärrän tuon ajatuksen miesten ja naisten erilaisuudesta tietyillä alueilla, vaikka en itse ihan niin ajattelekaan.

Olen kuitenkin ollut ihan 2000-luvulla sakramenttikokouksessa, jossa pääjehu (kuka onkaan, taitaa olla vaarnan päällikkö tms., korjaa nimitys oikeaksi) piti puheen, jonka pääpointti oli naisen alistuminen miehelle. Ts. miten Jumala varmistaa silloin sovun ja rauhan kodissa, kun nainen ymmärtää asemansa miehen palvelijana ja alisteisena hänelle. Se oli aika hämmentävää... Miten itse koet ko. tyyliset puheet sakramenttikokouksissanne?

Vierailija
98/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 11:52"]

Sun uskontosi varmaan lupaa jonkun taivaspaikan tms kuoleman jälkeen? Kaikki muutkin uskonnot lupaa saman, joten miten mä tiedän mikä näistä tuhansista uskonnoista ja jumalista on se oikea?

[/quote]

Eihän sitä järjellä ja loogisuudella voi tietääkään. Meille on kirkossamme opetettu että Pyhä Henki voi antaa ihmiselle varmuuden siitä, mikä on oikein ja mikä ei. Että jokaisen ihmisen on itse henkilökohtaisesti kysyttävä Jumalalta, vaikka että onko Hän olemassa ja jos on niin mikä Hänen tahtonsa juuri hänen suhteensa on. Vastauksen voi saada rauhan tunteena, vaikutelmina, jotkut jopa suoranaisina sanoina mielessään, unina tai muuna. Usko on uskoa, harvoin tietoa. Minulla on hyvä ja lämmin tunne kirkkomme opetuksista ja siksi uskon siihen. Olen myös vuosien varrella nähnyt elämässäni useampiakin ihmeitä, pieniä ja vähän suurempia jotka ovat kasvattaneet uskoani. Ja joku kuitenkin kysyy esimerkkiä niin olen esimerkiksi parantunut vaikeasta migreenikohtauksesta muutamassa minuutissa sen jälkeen kun sain mieheltäni pappeuden siunauksen. Lisäksi on paljon sellaista vähittäistä, pitkällä aikavälillä tapahtuvaa josta näkee ja ymmärtää ehkä vasta jälkikäteen Jumalan kosketuksen ja huolenpidon.

t. ap

Vierailija
99/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 12:00"]

Sinällään ymmärrän tuon ajatuksen miesten ja naisten erilaisuudesta tietyillä alueilla, vaikka en itse ihan niin ajattelekaan.

Olen kuitenkin ollut ihan 2000-luvulla sakramenttikokouksessa, jossa pääjehu (kuka onkaan, taitaa olla vaarnan päällikkö tms., korjaa nimitys oikeaksi) piti puheen, jonka pääpointti oli naisen alistuminen miehelle. Ts. miten Jumala varmistaa silloin sovun ja rauhan kodissa, kun nainen ymmärtää asemansa miehen palvelijana ja alisteisena hänelle. Se oli aika hämmentävää... Miten itse koet ko. tyyliset puheet sakramenttikokouksissanne?

[/quote]

Vaikea sanoa kun en itse ole 30 vuoden aikana koskaan tuollaista puhetta kuullut. Kirkossa opetetaan että mies johtaa perhettään pappeuden voimalla, tämä tarkoittaa hengellisiä asioita, käytännössä siis sitä että miehen vastuulla on huolehtia että perhe käy kirkossa, pitää perherukoukset ja perheillat ja muuten saa opetusta evankeliumista. Äidin vastuulla on sitten huolehtia että lapset hoidetaan, perhe saa ruokaa ja kodissa on hyvä henki. Nämä ovat siis vastuualueita, ei tarkoita sitä että ne tehtäisiin yksin.

Myös naisella on oikeus saada johdatusta ja ilmoitusta perhettään ja lapsiaan varten Jumalalta ja yleensä sanotaankin että tärkeissä päätöksissä (kuten naimisiinmeno ja lasten hankinta) pitäisi parin yhdessä saada yksimielinen vastaus rukouksiinsa näitä asioita koskien. 

Naisen ei siis tarvitse "alistua miehelle" eikä ottaa tältä käskyjä vastaan tai olla miehen palvelija. En tiedä miksi tuollaista olisi puhuttu (tai miksi olet ymmärtänyt sen niin), olen kuitenkin vuosien varrella kuullut lukuisia opetuksia siitä että mies ja nainen avioparina ovat tasavertaisia Jumalan edessä ja perheessä yleensäkin. Tietysti jos mies todella on hengellinen mies ja saa Jumalalta ilmoitusta perhettään varten, hyvä ja hengellinen nainen ottaa sen vastaan kuten Jumalalta ottaisi. Ja toistan että naisella on itsellään oikeus saada varmistus Pyhältä Hengeltä ennen kuin uskoo pelkästään miehen sanaa jos epäilyttää. Jos mies käyttää väärin pappeuden valtuuttaan (ts. yrittää sillä alistaa tai hallita muita), se otetaan häneltä pois, sellaisella miehellä ei enää ole pappeutta.

Selvensikö tämä pitkä sepustus yhtään? Itse olen aina kokenut kirkossa että naisia ja heidän ajatuksiaan kunnioitetaan ja arvostetaan kirkossa suuresti. Usein puhutaan että naiset ovat luonnostaan hengellisempiä kuin miehet. Joskus mietin itse että ehkä sen takia miehet tarvitsevat pappeutta, että heillä on jotain konkreettista minkä avulla "saada yhteys Jumalaan" kun naisilta se käy usein helpommin ja luonnollisemmin. Miehet siis pystyvät pappeuden avulla saavuttamaan saman hengellisen tason kuin naiset pystyvät ilman sitä :)

t. ap

Vierailija
100/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 12:00"]

[/quote]

Vaikea sanoa kun en itse ole 30 vuoden aikana koskaan tuollaista puhetta kuullut. Kirkossa opetetaan että mies johtaa perhettään pappeuden voimalla, tämä tarkoittaa hengellisiä asioita, käytännössä siis sitä että miehen vastuulla on huolehtia että perhe käy kirkossa, pitää perherukoukset ja perheillat ja muuten saa opetusta evankeliumista. Äidin vastuulla on sitten huolehtia että lapset hoidetaan, perhe saa ruokaa ja kodissa on hyvä henki. Nämä ovat siis vastuualueita, ei tarkoita sitä että ne tehtäisiin yksin.

Myös naisella on oikeus saada johdatusta ja ilmoitusta perhettään ja lapsiaan varten Jumalalta ja yleensä sanotaankin että tärkeissä päätöksissä (kuten naimisiinmeno ja lasten hankinta) pitäisi parin yhdessä saada yksimielinen vastaus rukouksiinsa näitä asioita koskien. 

Naisen ei siis tarvitse "alistua miehelle" eikä ottaa tältä käskyjä vastaan tai olla miehen palvelija. En tiedä miksi tuollaista olisi puhuttu (tai miksi olet ymmärtänyt sen niin), olen kuitenkin vuosien varrella kuullut lukuisia opetuksia siitä että mies ja nainen avioparina ovat tasavertaisia Jumalan edessä ja perheessä yleensäkin. Tietysti jos mies todella on hengellinen mies ja saa Jumalalta ilmoitusta perhettään varten, hyvä ja hengellinen nainen ottaa sen vastaan kuten Jumalalta ottaisi. Ja toistan että naisella on itsellään oikeus saada varmistus Pyhältä Hengeltä ennen kuin uskoo pelkästään miehen sanaa jos epäilyttää. Jos mies käyttää väärin pappeuden valtuuttaan (ts. yrittää sillä alistaa tai hallita muita), se otetaan häneltä pois, sellaisella miehellä ei enää ole pappeutta.

Selvensikö tämä pitkä sepustus yhtään? Itse olen aina kokenut kirkossa että naisia ja heidän ajatuksiaan kunnioitetaan ja arvostetaan kirkossa suuresti. Usein puhutaan että naiset ovat luonnostaan hengellisempiä kuin miehet. Joskus mietin itse että ehkä sen takia miehet tarvitsevat pappeutta, että heillä on jotain konkreettista minkä avulla "saada yhteys Jumalaan" kun naisilta se käy usein helpommin ja luonnollisemmin. Miehet siis pystyvät pappeuden avulla saavuttamaan saman hengellisen tason kuin naiset pystyvät ilman sitä :)

t. ap

[/quote]

Oli oikein selventävä ja monipuolinen vastaus, kiitos!

Taustojemme erilaisuuden vuoksi varmasti vain näemme ja tulkitsemme asiat eri tavoin, eikä siinä ole tietystikään mitään pahaa.