Onko asiallisia kysymyksiä mormonille?
Olen yksin kotona ja vähän tylsää, voisin vaikka vastailla täällä jonkin aikaa jos jollakin on jotain mielen päällä :)
Kommentit (121)
Miksi kahvi/tee/alkoholi on kielletty? Oliko tupakkakin?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:48"]
Oletko naimisissa? Onko miehesikin mormoni? Jaksoitteko pidättäytyä?
[/quote]
Olen naimisissa ja mieheni on mormoni. Seksielämästäni en välttämättä täällä halua sen enempää avautua. Tiedän että kaikki eivät tätä ihannetta pidättäytymisestä pysty pitämään, se on kuitenkin asia minkä voi saada anteeksi eikä se sen enempää elämää pilaa jos ei nyt muuten ole tullut joitain ikäviä seurauksia (kuten sukupuolitauteja tms.).
t. ap
Täältä löytyy tuota statistiikkaa niille, joita kiinnostaa. Mm. kuinka paljon on mormoneja Koreassa http://www.mormonnewsroom.org/facts-and-statistics/
suomenkielellä jos haluaa lukea infoa, niin löytyy www.mormonit.fi
ei ap
Onko miehesikin mormoni? Käännynnäinen? Mormoniperheestä? Suomalainen? Anteeksi uteliaisuuteni.
Miksi mormonit harjoittavat sukututkimusta?
1. Miten selität itsellesi, järkevä ja oppinut ihminen kun selvästi olet, kaikki valtavat epäloogisuudet, joita Mormonin kirja pitää sisällään? "Väärät" eläimet väärillä mantereilla, ihmisten periytymisen eri kansoista jne.? Tietänet, mitä tarkoitan? Kukaan historiantutkija (ei edes mormonikirkon omat, vaikka kuinka ovat yrittäneet) ei ole näitä kyennyt todistamaan paikkaansa pitäviksi?
V: Osa on pystytty nykyisin todistamaan, osasta ei ole vielä löydetty todisteita. Googlaamalla löydät kyllä lisää aiheesta, en täällä ala väittelemään. Todisteiden puute ei kuitenkaan todista jotain asiaa vääräksi. Osa asioista on selkeitä vertauskuvia, osasta on todisteet voineet hävitä ja osa taas on järkevästi todistettu. Mielestäni uskonnon ei tulekaan perustua varmaan tietoon, muutenhan olisimme vastuullisia kaikista teoistamme ja olisi paljon vaikeampi saada niitä täysin tietoisesti tehtyjä vääryyksiä. Olen siis kiitollinen että saan olla uskon varassa :)
2. Miltä tuntuu nyt, kun tiedetään, että Joseph Smith oli hieman hulluna pidetty entinen pikkurikollinen, joka tykkäsi nuorista naisista hieman turhan paljon (vrt. moniavioisuuden määrääminen)? Huom. Näitä uskonjohtajia toki riittää muitakin (esim. Lestadius).
V: Miten niin "tiedetään"? Tai älä vastaakaan, tällaisiin ilkeisiin ja asenteellisiin väitteisiin en lähde sen enempää vastaamaan.
3. Eikö sinua ihmetytä ja harmita, että temppelirituaalit ovat täysi kopio Joseph Smithin vapaamuurarina oppimistaan rituaaleista? Muurareilla lähes identtiset ja valitettavasti hieman aikaisemmin keksityt rituaalit ja käsimerkit.
V: Onko tullut mieleen että vapaamuurarit olisivat voineet kopioida näitä merkkejään ja rituaalejaan jostain muusta, aiemmin olleesta? Nämä rituaalithan ovat muodossa tai toisessa ovat oppimme mukaan olleet maailman luomisesta asti. Ei kai mikään ihme jos samankaltaisuutta siis löytyy muualtakin.
t. ap
En jaksanut kahlata noita statistiikkoja. Ilmeisesti siis kuitenkin on ihan supisuomalaisiakin mormoneita eli kaikki eivät ole tänne ulkomailta muuttaneita vai ovatko vanhempasi suomalaisia? Muistelen jostain kuulleeni, että Koreassa olisi paljon mormoneita. Mistähän tämä johtuu vai olenko väärässä?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:52"]
Miten yleistä moniavioisuus on mormoneilla? Ja koskikos se vain miehiä? Miten itse suhtaudut asiaan?
[/quote]
Mormonit eivät harjoita nykyään moniavioisuutta. Amerikassa toimii joitain kirkosta irrottautuneita lahkoja joissa se on käytössä. Moniavioisuutta harjoittava mormoni erotetaan kirkosta. Kun se oli voimassa (lyhyen aikaa ja vain harvalla) niin se koski vain miehiä, eli miehellä saattoi olla useampi vaimo. Itse suhtaudun asiaan niin että olen iloinen ettei se ole nyt voimassa, tosin silloinkaan eivät kaikki sitä harjoittaneet kuten sanoin.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:55"]
Kuinka paljon on suomalaisia/suomenkielisiä mormoneja? Itse olen luullut, että mormonit on kaikki amerikkalaisia. Onko muuten Koreassa mormoneita?
[/quote]
Suomenkielisistä en tiedä sillä ulkomaillakin asuu alunperin suomalaisia kirkon jäseniä. Suomessa on kirkon sivujen mukaan n. 4500 jäsentä, näistä toki osa sellaisia että ovat vain kirjoilla mutta eivät käy kokouksissa. Aika pieni uskonto siis täällä ollaan, joissain muissa maissa + amerikassa osuus on paljon isompi. Suomalaiset ovat vähän sellaista jäyhää porukkaa lähtemään mihinkään perusluterilaista erikoisempaan uskontoon edes tutustumaan ;)
Koreasta löytyy kirkon jäseniä myös ja temppelikin. Siis Etelä-Koreassa, Pohjois-Koreassa ei taida sallita ainakaan virallisena uskontona meidän kirkkoa tai ehkä mitään muutakaan.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:56"]
[/quote]
Kirkon alkuaikoina kirkon perustaja ja silloinen profeetta Joseph Smith sai Jumalalta ilmoituksen jota kutsutaan Viisauden sanaksi. Se on kokoelma ohjeita mitä kannattaa syödä ja mitä ei kannata syödä. Erikseen mainittuja kiellettyjä aineita on kahvi, tee (ei yrttitee esim. ruusunmarjatee) ja tupakka. Nykyään myös huumeet luetaan näihin kiellettyihin aineisiin vaikka niitä ei erikseen mainitakaan. Viisauden sanan voi lukea vaikka täältä jos kiinnostaa:
http://scriptures.lds.org/fi/dc/89
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:56"]
[/quote]
Kirkon alkuaikoina kirkon perustaja ja silloinen profeetta Joseph Smith sai Jumalalta ilmoituksen jota kutsutaan Viisauden sanaksi. Se on kokoelma ohjeita mitä kannattaa syödä ja mitä ei kannata syödä. Erikseen mainittuja kiellettyjä aineita on kahvi, tee (ei yrttitee esim. ruusunmarjatee) ja tupakka. Nykyään myös huumeet luetaan näihin kiellettyihin aineisiin vaikka niitä ei erikseen mainitakaan. Viisauden sanan voi lukea vaikka täältä jos kiinnostaa:
http://scriptures.lds.org/fi/dc/89
t. ap
[/quote]
Niin ja tietysti myös se alkoholi.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:03"]
1. Miten selität itsellesi, järkevä ja oppinut ihminen kun selvästi olet, kaikki valtavat epäloogisuudet, joita Mormonin kirja pitää sisällään? "Väärät" eläimet väärillä mantereilla, ihmisten periytymisen eri kansoista jne.? Tietänet, mitä tarkoitan? Kukaan historiantutkija (ei edes mormonikirkon omat, vaikka kuinka ovat yrittäneet) ei ole näitä kyennyt todistamaan paikkaansa pitäviksi?
V: Osa on pystytty nykyisin todistamaan, osasta ei ole vielä löydetty todisteita. Googlaamalla löydät kyllä lisää aiheesta, en täällä ala väittelemään. Todisteiden puute ei kuitenkaan todista jotain asiaa vääräksi. Osa asioista on selkeitä vertauskuvia, osasta on todisteet voineet hävitä ja osa taas on järkevästi todistettu. Mielestäni uskonnon ei tulekaan perustua varmaan tietoon, muutenhan olisimme vastuullisia kaikista teoistamme ja olisi paljon vaikeampi saada niitä täysin tietoisesti tehtyjä vääryyksiä. Olen siis kiitollinen että saan olla uskon varassa :)
2. Miltä tuntuu nyt, kun tiedetään, että Joseph Smith oli hieman hulluna pidetty entinen pikkurikollinen, joka tykkäsi nuorista naisista hieman turhan paljon (vrt. moniavioisuuden määrääminen)? Huom. Näitä uskonjohtajia toki riittää muitakin (esim. Lestadius).
V: Miten niin "tiedetään"? Tai älä vastaakaan, tällaisiin ilkeisiin ja asenteellisiin väitteisiin en lähde sen enempää vastaamaan.
3. Eikö sinua ihmetytä ja harmita, että temppelirituaalit ovat täysi kopio Joseph Smithin vapaamuurarina oppimistaan rituaaleista? Muurareilla lähes identtiset ja valitettavasti hieman aikaisemmin keksityt rituaalit ja käsimerkit.
V: Onko tullut mieleen että vapaamuurarit olisivat voineet kopioida näitä merkkejään ja rituaalejaan jostain muusta, aiemmin olleesta? Nämä rituaalithan ovat muodossa tai toisessa ovat oppimme mukaan olleet maailman luomisesta asti. Ei kai mikään ihme jos samankaltaisuutta siis löytyy muualtakin.
t. ap
[/quote]
Kiitos vastauksistasi! Huomautan kuitenkin, että olen tutkinut asiaa paljon , ja kyllä, googlaillut oikein olan takaa (mielenkiinnosta, en lynkkausmielessä), sillä tunnen mormoneja ja olen ollut näistä asioista aikanaan enemmänkin kiinnostunut. Kokemukseni mormoneista ihmisinä ovat positiivisia. Siksi ihmettelen, että noin hermostut.
Ja totta, Smithistä eräät historiikit, eivät tietenkään kirkon omat, kertovat omaa tarinaansa, varmaa totuuttahan ei tiedä kukaan. Ajat ovat toki olleet erit, mutta kieltämättä n. 50 (en tähän hätään muista aivan tarkkaa lukumäärää) vaimoa tuntuu hieman liioittelulta.
Eräs aidon kiinnostukseni tyssännyt asia oli myös Mormonin kirjassa mainittu totuus, että tummaihoiset ovat Saatanan riivaamia ihmisiä. Ihonvärikin sen jo kertoo. Sitä en sano, etteikö Raamatussa olisi myös monenlaisia kauheuksia!
Mutta kaikenkaikkiaan tietämäni mormonit vaikuttavat kyllä onnellisilta.
Voitko linkittää kuvan mormoni"ihokkaaseen"?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:11"]
Saatteko juoda cokista?
[/quote]
Saadaan, mutta toki siinäkin kuten kaikessa pitää muistaa kohtuus. Ei sitä kuitenkaan suositella mutta ei ole erikseen kiellettykään. Esim. temppeliin pääsee vaikka joisi cokista mutta ei pääse jos säännöllisesti juo alkoholia tai polttaa tupakkaa.
Kirkon jäsenet ajattelevat että vaikka joissain asioissa on selvät ohjeet, niin ei ole tarkoituksenmukaista että kaikesta olisi erikseen pikkutarkat määräykset. Se kuului siihen vanhaan lakiin eli Mooseksen lakiin, silloin jopa askelten määrä sapattina oli määrätty. Nykyään ihmisen tulisi itse pohtia ja miettiä niissä asioissa mitkä on jätetty avoimeksi, näin myös eniten oppii ja kehittyy kun ei vaan sokeasti noudata jotain. Näin myös esim. cokiksen kanssa, eiköhän suurimmalle osalle ole selvää ettei sekään terveellistä ole liikaa nautittuna. Kuten ei karkkikaan tai mikään muukaan.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:59"]
Onko miehesikin mormoni? Käännynnäinen? Mormoniperheestä? Suomalainen? Anteeksi uteliaisuuteni.
[/quote]
Mieheni on ollut ikänsä kirkon jäsen, hänen vanhempansa ovat joskus ammoin kääntyneet kirkkoon. Suomalainen on myös. Ollaan tavattu kirkon järjestämissä tapahtumissa nuorille.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:00"]
Miksi mormonit harjoittavat sukututkimusta?
[/quote]
Mormonit uskovat että _kaikille_ ihmisille annetaan mahdollisuus saada tietää evankeliumista ja mahdollisuus ottaa vastaan ne määrätyt toimitukset jotka jopa itse Jeesus otti, esim. kaste. Kuitenkin ne jotka ovat kuolleet tietämättä tästä opista, saavat opetusta kuoleman jälkeen henkimaailmassa. Heillä ei ole kuitenkaan siellä ruumista jonka avulla he voisivat nämä vertauskuvalliset mutta tärkeät toimitukset suorittaa. Niinpä mormonit tutkivat sukuaan tarjotakseen esivanhemmilleen mahdollisuuden ottaa vastaan sijaistoimituksena tehdyt toimitukset. Sitä varten käymme temppeleissä tekemässä näitä toimituksia, esim. kasteita kuolleiden puolesta tai aviopuolisoiden sinetöimistä iankaikkisuudeksi. Ketään ei näillä toimituksilla liitetä kirkon jäseneksi kuolemansa jälkeen eikä heistä henkimaailmassa automaattisesti tule jäseniä. Itse kuvittelen asian ihan konkreettisena niin että siellä verhon toisella puolella on kuollut sukulainen, joka on kuullut evankeliumista siellä ja haluaa ottaa sen vastaan. Kun toimitukset on täällä tehty, hänelle kerrotaan että nyt se on tehty ja liitot voimassa.
Täällä on tietenkin mahdotonta saada tietoa kaikista esivanhemmista ja tulee myös virheitä. Nämä virheet ja puutteet korjataan tuhatvuotisen valtakunnan aikana jolloin henkimaailma ja tämä maa ovat vapaammin kosketuksissa toisiinsa.
Näitä toimituksia saa tehdä vain omista suorista esi-vanhemmistaan, siksi sukututkimus.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:03"]
t. ap
[/quote]
Kiitos vastauksistasi! Huomautan kuitenkin, että olen tutkinut asiaa paljon , ja kyllä, googlaillut oikein olan takaa (mielenkiinnosta, en lynkkausmielessä), sillä tunnen mormoneja ja olen ollut näistä asioista aikanaan enemmänkin kiinnostunut. Kokemukseni mormoneista ihmisinä ovat positiivisia. Siksi ihmettelen, että noin hermostut.
Ja totta, Smithistä eräät historiikit, eivät tietenkään kirkon omat, kertovat omaa tarinaansa, varmaa totuuttahan ei tiedä kukaan. Ajat ovat toki olleet erit, mutta kieltämättä n. 50 (en tähän hätään muista aivan tarkkaa lukumäärää) vaimoa tuntuu hieman liioittelulta.
Eräs aidon kiinnostukseni tyssännyt asia oli myös Mormonin kirjassa mainittu totuus, että tummaihoiset ovat Saatanan riivaamia ihmisiä. Ihonvärikin sen jo kertoo. Sitä en sano, etteikö Raamatussa olisi myös monenlaisia kauheuksia!
Mutta kaikenkaikkiaan tietämäni mormonit vaikuttavat kyllä onnellisilta.
[/quote]
Vastaan nyt tuohon "hermostumiseen" että itse esitit ensimmäisenä viestissäsi totuutena Joseph Smithin olemuksen sellaisena kuin kuvailit. Toisessa viestissäsi kuitenkin myönnät että varmaa totuutta ei tiedä kukaan. Kirkko kohtasi varsinkin alkuaikoinaan paljon vastustusta ja suoranaista vainoa, ei mikään ihme jos kirkon johtajista löytyy myös ilkeämielisiä ja valheellisiakin kirjoituksia ja lausuntoja.
Olen myös netissä pyöriessäni (ja joskus livenäkin) törmännyt todella ilkeämielisiin ihmisiin joilla ei tunnu olevan muuta tekemistä kuin haukkua kirkkoa, sen oppeja, johtajia ja jäseniä. Viestisi perusteella vaikutit juuri tällaiselta henkilöltä, pahoittelen jos tein väärän tulkinnan.
t. ap
Tämä ei jostain syystä anna minun lainata viestiä.. Tässä kuitenkin kysymys ettei mennä sekaisin:
"Voitko linkittää kuvan mormoni"ihokkaaseen"?"
V: En voi. Sen löytää kyllä netistä jos haluaa, mutta temppeliasioita pidetään sen verran pyhinä ettei niistä kuulu sen tarkemmin puhua muille. Temppeli-ihokas eli alusasu kuuluu näihin asioihin. Kyllähän netistä löytää vaikka kaiken temppelissä tapahtuvan jos kaivelee, harmi että toisten pyhät asiat on toisille herjattavaa viihdettä :/ (enkä tarkoita että kysymyksesi oli loukkaava, päinvastoin toki kysyä saa!)
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:39"]
Oletko nainen vai mies? Miten mormonius näkyy naispuolisten mormonien elämässä. Käyvätkö he ollenkaan ovelta ovelle (jos eivät käy, niin mikseivät?) , itse olen nähnyt vain miehiä tässä työssä.
[/quote]
Olen nainen. Eipä mormonina oleminen taida naisen elämässä näkyä sen enempää kuin miehenkään. Paitsi että keskimäärin voi ehkä olla enemmän lapsia kuin muilla suomalaisilla tai saatetaan olla hieman pidempään kotona lasten kanssa. Nämä ovat kuitenkin jokaisen omia valintoja.
Naisetkin voivat halutessaan lähteä lähetystyöhön ja sitä kautta "kulkea ovelta ovelle" (vaikka tätä ei enää niin paljon harrastetakaan). Miehiä kuitenkin jostain syystä enemmän on, meidänkin seurakunnassa tosin yhtä paljon eli 2kpl molempia.
t. ap