Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko asiallisia kysymyksiä mormonille?

Vierailija
21.03.2014 |

Olen yksin kotona ja vähän tylsää, voisin vaikka vastailla täällä jonkin aikaa jos jollakin on jotain mielen päällä :)

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani lapseni ystävästä. Perhe on käsittääkseni mormoneja. Ala-asteikäinen lapsi joutuu käyttämään lähes kaiken vapaa-aikansa opiskeluun. Englantia on opittava niin hyvin, että pääsee englanninkieliseen yläkouluun. Sunnuntaisin ei saa tavata kavereita, ei edes osallistua syntymäpäiville, jos sattuvat sunnuntaina olemaan, kun on kirkkopäivä. Kavereita ei muutenkaan saa juuri tavata vapaa-ajalla, kun pitää opiskella. Muutenkin moni asia on kielletty, mikä normaalisti kuuluu tuonikäisen elämään. Kuri kotona on erittäin tiukka. Lapsella ei ole kunnollisia vaatteita, esim talvivaatteet ja -kengät ovat puuttuneet kahtena talvena. Muutenkin joutuu kulkemaan liian pienissä vaatteissa. Olen miettinyt vaatteiden lahjoittamista, mutta ilmeisesti ulkopuolisten antamat lahjat menevät suoraan roskikseen. Käsittääkseni perhe ei kuitenkaan ole ihan köyhä. Lastensuojeluilmoitus on käynyt mielessä. Mitä voin tehdä?

Vierailija
102/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt muiden seurakuntien tilaisuuksissa, ev.lut, helluntaiseurakunnassa, vapaaseurakunnassa jne? Mitä mieltä olet heistä ja heidän opetuksesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kirkko virallisesti opettaa moniavioisuuden ajasta? Muiselen, että liittyi siihen, että oli paljon yksineläviä naisia, jotka tuona aikana tarvitsivat miestä selvitäkseen hengissä? Olenko aivan harhateillä? Kiinnostaisi, että miten tuo asia on "käsitelty" kirkossa. Samoin kuin se, ettei tummaihoiset saaneet toimia pappeina kirkon sisällä. Nykyäänhän asia ei taida enää olla näin?

Vierailija
104/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistun kohta taas loppupäiväksi. Ihan kiva on ollut vastailla teille, kiitos hyvistä kysymyksistä :)

Kyllähän minä itsekin olen joskus miettinyt että jos en olisi kasvanut kirkon piirissä niin olisinko koskaan tullut todella tutustuneeksi näihin oppeihin niin pitkälle että olisin voinut saada niistä sen saman hyvän tunteen kuin nyt. Kuulostaahan se äkkiseltään nykyihmiselle todella omituiselta. Uskoa nyt siihen että Jumala on joku konkreettinen olento, joka vieläpä on kirjaimellisesti meidän kaikkien isä. Ja että meillä on taivaassa myös äiti, vaikka hänestä ei niin paljon mitään tietoa olekaan. Että olemme eläneet taivaassa henkinä ennen maailmaan tuloa, että meidän henkemme muovasi henkilapsiksi ikuisista älyistä isämme Jumala. Ja että hän valmisti Jeesuksen, esikoisensa avulla meille maan, jonne voimme syntyä, saada ruumiin ja oppia kokemuksistamme. Että meille annettiin vapaa tahto, jotta saamme itse valita mitä teemme ja uskomme. Ja Jeesuksen sovituksen vuoksi voimme tulla täydellisiksi niin että pystymme palaamaan takaisin täydellisen isämme luo. Että Jumalan tärkein päämäärä on, että me voimme kuolla ja nousta kuolemattomina uudelleen ylös ja päästä asumaan takaisin taivaallisen isämme ja äitimme luo, oman puolisomme kanssa. Että me voimme kuoleman jälkeen vielä kehittyä ja tulla taivaallisen isämme kaltaisiksi siten kuin maan päälläkin lapsista kasvaa vanhempiensa kaltaisia. Ja vielä että Jumala ei ole hylännyt meitä tänne oman onnensa nojaan, vaan edelleenkin on kutsunut profeettoja maan päälle jotta saamme tietää Hänen tahtonsa ja suunnitelmansa.

Aika outoa tosiaan monelle, mutta omasta mielestäni ainakin todella ihana ajatus ja usko. Se tuo minulle todella paljon lohtua ja voimaa, kun pystyn ajattelemaan että tämä maanpäällinen elämä on vain pieni hetki siitä iankaikkisuudesta minkä olen ollut ja tulen olemaan olemassa. Ja että Jumala ei ole mikään muodoton ja kaukainen henki joka täyttää koko maailmankaikkeuden vaan meidän isämme ja me olemme siis Jumalan lapsia. Ja että meidän täällä ololla on tarkoitus ja päämäärä.

t. ap

Vierailija
105/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 12:23"]

Olen huolissani lapseni ystävästä. Perhe on käsittääkseni mormoneja. Ala-asteikäinen lapsi joutuu käyttämään lähes kaiken vapaa-aikansa opiskeluun. Englantia on opittava niin hyvin, että pääsee englanninkieliseen yläkouluun. Sunnuntaisin ei saa tavata kavereita, ei edes osallistua syntymäpäiville, jos sattuvat sunnuntaina olemaan, kun on kirkkopäivä. Kavereita ei muutenkaan saa juuri tavata vapaa-ajalla, kun pitää opiskella. Muutenkin moni asia on kielletty, mikä normaalisti kuuluu tuonikäisen elämään. Kuri kotona on erittäin tiukka. Lapsella ei ole kunnollisia vaatteita, esim talvivaatteet ja -kengät ovat puuttuneet kahtena talvena. Muutenkin joutuu kulkemaan liian pienissä vaatteissa. Olen miettinyt vaatteiden lahjoittamista, mutta ilmeisesti ulkopuolisten antamat lahjat menevät suoraan roskikseen. Käsittääkseni perhe ei kuitenkaan ole ihan köyhä. Lastensuojeluilmoitus on käynyt mielessä. Mitä voin tehdä?

[/quote

Toinen mormoni, ei ap vastaa tähän. Se, että vanhemmat haluavat lapsen opiskelevan kovasti, pääsevän englanninkieliseen kouluun tai on kova kuri on kiinni vanhemmista, ei uskonnosta. Se, että lapsella ei ole kunnollisia talvivaatteita, on kiinni perheestä ei uskonnosta (mutta koska on koululainen, niin on aika paljon koululaisia, jotka eivät suostu mitään talvivaatteita pitämään). Monella perheellä on tapana, että sunnuntai pidetään perheen yhteisenä aikana eikä mennä kavereille ja keskitytään muihuin kuin arkisiin puuhiin. Se liittyy osittain uskontoon. Jos olet aidosti huolissasi ja mielestäsi lapsi on heitteillä, niin eiköhän velvollisuutesi ole tehdä lastensuojeluilmoitus, mutta yleensä se, että lapsi käyttää aikaansa opiskelemiseen ei taida olla lastensuojelun asia.

Vierailija
106/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähetystyötä tekeville olemassa MAP-kirkolta ohjevihkoja, joissa askel askeleelta ohjeistetaan, miten ihmisiä on helpoin käännyttää mormoneiksi?

Vierailija
107/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:48"]

Onko lähetystyötä tekeville olemassa MAP-kirkolta ohjevihkoja, joissa askel askeleelta ohjeistetaan, miten ihmisiä on helpoin käännyttää mormoneiksi?

[/quote]

Ei. Mutta heille on kirja, jossa kerrotaan mitä asioita olisi hyvä opettaa, jotta ihminen tietää mistä on kyse ennen kuin sitoutuu siihen, sekä ohjeita kuinka lähetyssaarnaaja voi itse pyrkiä paremmin seuraamaan Kristusta sekä saavat kyllä ohjeistusta esim. kommunikointiin sen verran, että esim. ei pidä ruveta ihmisten kanssa väittelemään asioista jne. Kun ne kuitenkin on aika nuoria eikä nuo kommunikointitaidot ole nykyään aina ihan hallussa.

Vierailija
108/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 08:10"]

Onko sinulla tyttölapsia? Miten selität hänelle, että hän ei ole sukupuolensa vuoksi kelvollinen mm. papiksi? Entä jos hän tuntee kutsumusta ko. ammattiin?

[/quote]

Ensinnäkään, pappeus ei meidän kirkossa ole mikään ammatti. Se on kaikilla kelvollisilla miespuolisilla tarpeeksi vanhoilla jäsenillä ja siitä ei saa palkkaa. Se ei ole tehtävä vaan valtuus Jumalalta suorittaa tiettyjä toimituksia (esim. kaste). Sama valtuus jonka Jeesus antoi apostoleilleen aikoinaan. Naisilla ei ole pappeutta koska he eivät sitä tarvitse, naiset saavat kaikki samat siunaukset mitä miehetkin. Pappeus on palvelutehtävä joka velvoittaa pappeuden haltijaa palvelemaan muita esim. antamalla tarvittaessa siunauksia tai suorittamalla muita toimituksia ja tehtäviä. Tätä asiaa varmasti onkin sellaisten vaikea ymmärtää, jotka ajattelevat että miesten ja naisten pitäisi olla kaikessa samanlaisia. Me uskomme että Jumala on luonut miehen ja naisen täydentämään toisiaan, samoin heidän tehtävänsä (äitiys/pappeus) täydentävät toisiaan. Ei mieskään voi olla äiti vaikka kuinka haluaisi. Ero on vain siinä että äitiys on fyysinen ominaisuus kun pappeus on hengellinen.

Kirkkomme ei myöskään muutu ihmisten mielihalujen ja ajan hengen mukaan, vaan toimii Jumalan ilmoituksen kautta. 

t. ap (joka ei kuitenkaan täällä koko päivää roiku joten älkää hermostuko jos en heti vastaa..)

[/quote]

Eli naisella ei ole hengellisiä valmiuksia pappeuteen? Miten tämä ilmenee?

Olen itse vl-taustainen ja siksi kiinnostunut, miten muissa liikkeissä käsitellään sitä, että sukupuoli vaikuttaa uskonnon keskeisimpään asiaan.

Vierailija
109/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen se "ei ap" vastaa. Kyse ei ole siitä, etteikö naisella olisi hengellisiä valmiuksia pappeuteen vaan hengellisessä mielessä nainen ja mies ovat ihan yhtä "hyviä". Tämä ilmenee mm. niissä eri johtotehtävissä, joita kirkossa on  miehillä ja naisilla ja he yhdessä toimivat koko seurakunnan hyväksi. Jumala vain on päättänyt, että pappeus annetaan miehille. Sille voidaan keksiä kaikenlaisia selityksiä, esimerkiksi se, että naisella on äitiyden rooli, jossa palvelee paljon luonnostaan, joten miehellä on pappeus palvelutehtävänä. (Mutta miehellä on isyys jne). Tosi asia on, että me emme tiedä miksi näin on, mutta tiedämme, että Jumala on sanonut, että tämä on hänen järjestyksensä mukaista. Se että miehellä on pappeus ei aseta häntä mitenkään ylempään asemaan tai tee hänestä naista parempaa, mutta en menisi myöskään sanomaan, että naiset ovat luonnostaan hengellisesti kehittyneempiä, ja siksi mies tarvitsee pappeutta kehittyäkseen samalle tasolle (tätäkin selitystä kuulee ihmisiltä). 

Vierailija
110/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:52"]

[/quote]

Ei. Mutta heille on kirja, jossa kerrotaan mitä asioita olisi hyvä opettaa, jotta ihminen tietää mistä on kyse ennen kuin sitoutuu siihen, sekä ohjeita kuinka lähetyssaarnaaja voi itse pyrkiä paremmin seuraamaan Kristusta sekä saavat kyllä ohjeistusta esim. kommunikointiin sen verran, että esim. ei pidä ruveta ihmisten kanssa väittelemään asioista jne. Kun ne kuitenkin on aika nuoria eikä nuo kommunikointitaidot ole nykyään aina ihan hallussa.

[/quote]

Kyllä on. Ohjevihkoja on kuusi kappaletta ja ne etenevät uuden lähetystyön kohteen tapaamisesta siihen, että hänet kastetaan MAP-kirkon jäseneksi. Pääasiallinen sisältö on siinä, miten voitetaan lähetystyön kohteen luottamus ja sen jälkeen saadaan hänet vähä vähältä tekemään sitoumuksia.

Olen itse nuo vihkot lukenut. Sain ne kerran siskoltani, joka kuuluu MAP-kirkkoon. En pitänyt niitä asiallisina.

Toivottavasti niitä ei enää tänä päivänä käytettäisi MAP-kirkon lähetystyössä.

Vierailija
111/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielenkiintoisesta ketjusta ap:lle! Asiallisia ja riittävän konkreettisia vastauksia. Itse en tunne ketään mormonia henkilökohtaisesti (toki siististi pukeutuneita ja hyvin käyttäytyviä nuoria miehiä on ovella käynyt), joten tämä antoi paljon.

terveisin kollega äitiyslomalla

Vierailija
112/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:52"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä on. Ohjevihkoja on kuusi kappaletta ja ne etenevät uuden lähetystyön kohteen tapaamisesta siihen, että hänet kastetaan MAP-kirkon jäseneksi. Pääasiallinen sisältö on siinä, miten voitetaan lähetystyön kohteen luottamus ja sen jälkeen saadaan hänet vähä vähältä tekemään sitoumuksia.

Olen itse nuo vihkot lukenut. Sain ne kerran siskoltani, joka kuuluu MAP-kirkkoon. En pitänyt niitä asiallisina.

Toivottavasti niitä ei enää tänä päivänä käytettäisi MAP-kirkon lähetystyössä.

[/quote]

Näitä ei ole ollut vuosiin. Lisäksi niiden vihkosten sisältö oli sellainen, että niissä käsiteltiin tiettyjä aiheita kussakin ja tosiaan ne opetettiin tietyssä järjestyksessä. Marginaaleissa oli ohjeita millaisia kysymyksiä ihmisiltä kannattaa kussakin vaiheessa kysyä. Kannattaa ottaa huomioon, että ko. opetukset antoi usein (kuten nykyäänkin) nuori ihminen vieraalla kielellä, jota ei niin kovin hyvin ymmärrä. Siksi ohjeet olivat aika yksityiskohtaisia, jotta he saavat asian sanottua ilman suurempia sammakoita. Nykyään ajatellaan, että antaa sammakoiden tulla, luotetaan enemmän toisen kielitaitoon ehkä ja siihen, että nuoret osaavat siirtää keskustelun aiheesta a aiheeseen b, jos ihminen siitä kysyy. Itse en manipulointia niissä nähnyt.

Vierailija
113/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ps. kaste tuli jo toisessa keskustelussa, ei vasta kuudennessa)

Vierailija
114/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoista vihkoista on kyse, onneksi / toivottavasti siis jo historiaa.

Kiitos rehellisestä vastauksesta!

Vierailija
115/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisella ei saa olla monta aviomiestä vaikka miehellä saa olla monta vaimoa? Mihin tämä perustuu?

Vierailija
116/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:43"]

Miksi naisella ei saa olla monta aviomiestä vaikka miehellä saa olla monta vaimoa? Mihin tämä perustuu?

[/quote]

Nykyäänhän ei miehelläkään saa olla montaa vaimoa vaan kuten ap selitti, se oli vain jonkun hetken ajan historiassa eikä silloinkaan kovin laajassa mittakaavassa. Miksi näin, en tiedä. Sillekin keksii monta selitystä, esim. historiassa naisten toimeentulo on ollut riippuvainen miehestä, niin se on yhteiskunnallinen tapa pitää huolta kaikista, koska kaikille naisille ei riitä miehiä, jos on vain yksi-yksi, tai koska naisten on helpompi sietää miehen jakaminen kuin miehelle vaimon jakaminen? Miksi näin on ollut raamatun aikaan tai miksi oli kirkon alkuaikoina, emme voi varmasti sanoa. 

Vierailija
117/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin kavereitani ja avasin 15-vuotiaana oven pikkuhousuissa ja pikkutopissa, ja oven takana olikin kaksi mormonipoikaa... Mikähän mahtoi olla syy, että eivät sitten kertoneetkaan oikein mitään uskonnostaan?

Vierailija
118/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:57"]

Odotin kavereitani ja avasin 15-vuotiaana oven pikkuhousuissa ja pikkutopissa, ja oven takana olikin kaksi mormonipoikaa... Mikähän mahtoi olla syy, että eivät sitten kertoneetkaan oikein mitään uskonnostaan?

[/quote]

Ne huomasi että olet alaikäinen - alaikäisiä ei saisi opettaa ellei ole vanhemmilta lupa - eri asia sitten, jos olisit itse tullut kirkkoon. Toki olivat myös varmaan vähän hämmennyksissä asustasi, eivät oikein tienneet minne katsoa :-)

Vierailija
119/121 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähditte oveltani?

Olin juuri muuttanut eron jälkeen lapsieni kanssa. Muutto ja muu arki vei aikaa paljon, joten nukkuminen jäi tosiaankin vähiin.

Eräänä aamuna ovikelloa soitettiin. Menin unissani raottamaan keittiön kaihtimia. Teidät/mormoonit nähdessäni spontaanisti huudahdin: en avaa. Mulla ei oo housuja.

Jalassani oli siis pikkuhousut, joten etsin muuttohässäkän keskeltä jotain muutakin alavartalon suojaksi.

Löysin rennot gollegehousut ja menin avaamaan. Siellä ei ollut enää ketään.

Juu eikä ihme tosiaan. Se ikkuna missä kävin kurkistelemassa ja huutelemassa housujeni puutetta oli metrin päässä ovella odottavia mormoneja. Niin ja kun kesä oli, avoimeen tuuletusluukkuun oli helppo huudella. :D

Toki odottelin, josko toisivat köyhänapuna naiselle housut. :D

Vierailija
120/121 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-50452954

Dokumentti mormonilähetyssaarnaajista. Puistattaa. En ymmärrä ollenkaan miksi kristittyyn maahan lähetään pakanoita käännyttämään "omaan ainoaan 'kritillisyyteensä'. Ja kyllä, olen perehtynyt momormonismiin 😥.