Onko asiallisia kysymyksiä mormonille?
Olen yksin kotona ja vähän tylsää, voisin vaikka vastailla täällä jonkin aikaa jos jollakin on jotain mielen päällä :)
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:15"]
mikä olet koulutukseltasi?
[/quote]
Lääkäri
t. ap (ja joo, palstailen täällä ;D )
[/quote]
Missä työskentelet? Koetko eettistä ristiriitaa työssäsi suhteessa uskontoon? Meneekö uskonnollinen vakaumus maallisten lakien ohi?
Hei! Opiskelen itse lääketieteellisessä ja meidän kurssilla on mm. useita lestadiolaisia ja helluntalaisia, mormoneista en tiedä. Olen usein miettinyt, että kuinkakohan heille uskonta ja arvot menevät välillä ristiin opetuksen kanssa (esim. abortit). Miten itse koit lääkiksen ja sen mahdollisesti aiheuttamat ristiriidat?
Lasketaanko kymmenykset brutto- vai nettotuloista?
Tuntemillani mormoneilla on monta lasta, onko teillä joku suositus asiasta?
Onko sinulla ei-mormoniystäviä? Mitä pidät heistä kun kahvittelevat ja juovat viiniä?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:26"]
Millainen asema naisella on uskonyhteisössänne ja perheessä? Onko moderni vai konservatiivinen? Työssäkäynti? Onko lapsiluku perheen oma asia?
[/quote]
(huh tuleepa näitä kysymyksiä, koitan vastata kunhan ehdin!)
Kirkko opettaa että mies ja nainen ovat tasa-arvoisia keskenään, "eikä Jumalan edessä ole miestä ilman naista eikä naista ilman miestä". Tällä viitataan myös siihen että Jumalan suunnitelma on että olemme kuoleman jälkeen yhdessä perheinä, mies ja vaimo aina pareittain liitettyinä sukupolvien ketjuun esi-isien ja jälkeläisten kanssa.
Miehillä ja naisilla on kuitenkin erilaiset tehtävät, joista miehillä tärkein on pappeus eli se palvelutehtävä mitä tämän pappeuden avulla voidaan suorittaa. Naisten tärkein tehtävä on äitiys. Naisille myös luvataan että jos ei pysty syystä tai toisesta saamaan lapsia maan päällä, he tulevat kuitenkin osalliseksi lasten tuomista siunauksista kuoleman jälkeen.
Perheasetelma ja työnjako riippuu täysin perheestä itsestään. Monissa mormoniperheissä äidit ovat keskimääräistä pidempään kotona lasten kanssa, itse olen lähtenyt aika aikaisin takaisin töihin. Kotityöt jaetaan meidän perheessä tasan, huomioiden myös muu työssäkäynti. Mies hoitaa kotona ollessaan lapsia siinä missä minäkin.
Lapsiluku on perheen ja Jumalan välinen asia, pareja kehotetaan rukoilemaan ja pohtimaan mikä lapsimäärä olisi juuri heidän perheelleen sopiva. Perheitä kuitenkin kannustetaan hankkimaan lapsia mahdollisuuksien mukaan, sillä lasten saamisen katsotaan olevan kuitenkin yksi avioliiton tärkeimmistä tarkoituksista.
t. ap
Oletko nainen vai mies? Miten mormonius näkyy naispuolisten mormonien elämässä. Käyvätkö he ollenkaan ovelta ovelle (jos eivät käy, niin mikseivät?) , itse olen nähnyt vain miehiä tässä työssä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:29"]
Millaisia ovat mormonikäännynnäiset? Helluntaiseurakuntahan ainakin vetää puoleensa "pahaan elämään" sortuneita, miten mormonien kohdalla? Onko paljon entisiä päihteiden(ongelma)käyttäjiä jne?
[/quote]
Tuntemani käännynnäiset ovat aika tavallista väkeä. En tiedä kaikkien taustoja joten en tiedä onko paljon esim. päihteiden käyttäjiä tms. En usko että sen enempää kuin väestössä yleensäkään. Monelta eri alalta ja koulutustasolta ihmisiä löytyy, joskus tuntuu että ainakin omassa tuttavapiirissäni ehkä normaalia enemmän esim. yliopiston käyneitä. Karsaasti ei silti katsota ketään :)
t. ap
1. Miten selität itsellesi, järkevä ja oppinut ihminen kun selvästi olet, kaikki valtavat epäloogisuudet, joita Mormonin kirja pitää sisällään? "Väärät" eläimet väärillä mantereilla, ihmisten periytymisen eri kansoista jne.? Tietänet, mitä tarkoitan? Kukaan historiantutkija (ei edes mormonikirkon omat, vaikka kuinka ovat yrittäneet) ei ole näitä kyennyt todistamaan paikkaansa pitäviksi?
2. Miltä tuntuu nyt, kun tiedetään, että Joseph Smith oli hieman hulluna pidetty entinen pikkurikollinen, joka tykkäsi nuorista naisista hieman turhan paljon (vrt. moniavioisuuden määrääminen)? Huom. Näitä uskonjohtajia toki riittää muitakin (esim. Lestadius).
3. Eikö sinua ihmetytä ja harmita, että temppelirituaalit ovat täysi kopio Joseph Smithin vapaamuurarina oppimistaan rituaaleista? Muurareilla lähes identtiset ja valitettavasti hieman aikaisemmin keksityt rituaalit ja käsimerkit.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:30"]
Miten mormonit suhtautuvat tasa-arvoiseen avioliittolakiin? Miten Sinä henkilökohtaisesti suhtaudut?
[/quote]
Kirkon virallinen kanta on että avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto eikä samaa sukupuolta olevia pareja tulisi vihkiä. Vihamielisesti ei heihinkään kuitenkaan suhtauduta, kirkon jäsen ei kuitenkaan voisi olla jos olisi homo- tai lesbosuhteessa (oli se avo- tai avioliitto).
Itse henkilökohtaisesti suhtaudun ehkä vähän ristiriitaisesti. Toisaalta uskon siihen mitä kirkko opettaa, että avioliiton pitäisi olla vain miehen ja naisen välinen liitto. Toisaalta sitten jokainen saa uskoa miten tykkää. En kuitenkaan äänestäisi sellaista henkilöä vaaleissa joka avoimesti kannattaa tasa-arvoista avioliittolakia.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:30"]
Käykö suomalaiset nuoret jossain lähetystyössä? Jos eivät, miksi ei?
Missä Smithin löytämät kultaiset laatat ovat?
[/quote]
Kyllä suomalaisetkin nuoret kirkon jäsenet käyvät lähetystyössä jos kokevat sen itselleen tärkeäksi ja oikeaksi asiaksi. Omasta seurakunnastani on tälläkin hetkellä useampi nuori lähetystyössä ympäri maailmaa :) Ketään ei kuitenkaan pakoteta jos ei halua lähteä eikä tietääkseni edes painosteta (ainakaan kirkon suunnalta).
Kultaisista levyistä sanotaan että enkeli haki ne pois kun ne oli käännetty ja näytetty 11 todistajalle.
t. ap
Oletko naimisissa? Onko miehesikin mormoni? Jaksoitteko pidättäytyä?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:33"]
Hei! Opiskelen itse lääketieteellisessä ja meidän kurssilla on mm. useita lestadiolaisia ja helluntalaisia, mormoneista en tiedä. Olen usein miettinyt, että kuinkakohan heille uskonta ja arvot menevät välillä ristiin opetuksen kanssa (esim. abortit). Miten itse koit lääkiksen ja sen mahdollisesti aiheuttamat ristiriidat?
[/quote]
En kokenut opiskelun aikana montaakaan kertaa tällaisia ristiriitatilanteita. Aborttia olin kerran seuraamassa mutta en joutunut sitä itse suorittamaan. Ammatillisesti suhtaudun neutraalisti kaikkiin potilaisiin, oli heidän vakaumuksensa mikä tahansa. En kuitenkaan lähtenyt erikoistumaan naistentauteihin ja synnytyksiin, juuri sen takia että en halua järjestään joutua työssäni tekemään sellaista minkä koen henkilökohtaisesti vääräksi. Aborttilähetteitä toki olen joutunut joskus kirjottamaan. Tehtäväni lääkärinä ei ole kuitenkaan tuomita.
Meilläkin oli muuten paljon uskonnollisia ihmisiä opiskelemassa, heillä oli aika paljon yhteistä toimintaakin :)
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:34"]
Lasketaanko kymmenykset brutto- vai nettotuloista?
[/quote]
Sitä asiaa ei ole sen tarkemmin määritelty kuin että "10% tuloista". Jokainen voi sitten itse miettiä ja rukoilla mikä tuntuu olevan juuri hänelle tai heidän perheelleen oikein. Itse maksan netosta. Tiedän että ystävistäni osa maksaa netosta, osa brutosta, osa vain verollisesta tulosta, osa kaikesta. Tärkeintä on että itse kokee oman valintansa olevan oikein eikä niitä seurakunnan johtajakaan kysele. Omantunnon mukaan mennään siis :)
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:34"]
Tuntemillani mormoneilla on monta lasta, onko teillä joku suositus asiasta?
[/quote]
Ei ole suositusta, muuta kuin että kannustetaan voimien mukaan hankkimaan lapsia. Tarkemmin vastasinkin tuolla aiemmin :)
t. ap
Miten yleistä moniavioisuus on mormoneilla? Ja koskikos se vain miehiä? Miten itse suhtaudut asiaan?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:36"]
Onko sinulla ei-mormoniystäviä? Mitä pidät heistä kun kahvittelevat ja juovat viiniä?
[/quote]
On minulla useitakin ei-mormoniystäviä. Ei minua haittaa tai häiritse toisten alkoholin tai kahvin juominen. Polttaminen häiritsee jos tekevät sitä minun vieressäni sillä en tykkää hajusta. Nuorempana kävin heidän kanssaan välillä baareissa tanssimassakin, enää näin vanhana en oikein jaksa.. Kannan usein mukana omat yrttiteet kun sitä harvoin mistään saa, aina vaan tarjotaan kahvia tai mustaa teetä mitä emme siis juo.
t. ap
Kuinka paljon on suomalaisia/suomenkielisiä mormoneja? Itse olen luullut, että mormonit on kaikki amerikkalaisia. Onko muuten Koreassa mormoneita?
Ohis, vapaamuurareiden rituaalithan perustuu temppeliritareiden juttuihin, jotka puolestaan joidenkin mukaan perustuu rituaaleihin/ symboleihin, joita on käytetty Jeesuksen aikaan Jerusalemin temppelissä eli alkuperä olisi siellä "aidossa" jutussa. Mormonithan myös sanoo olevansa se "aito" Jeesuksen uskonto, joka otettiin välillä pois, niin loogista olisi, että ne rituaalit ja muut ovat niitä samoja.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:24"]
Millä tavoin kirkkonne rahoittaa toimintansa Suomessa? Maksetaanko "kymmenyksiä"? Jos maksetaan, kuinka paljon sinä maksat?
[/quote]
Kirkko rahoittaa toimintaansa kymmenyksillä ja tätä nykyä kirkolla on myös aika paljon omaa omaisuutta ja sitä kautta tuottoa (tähän täytyy sanoa että mielestäni aika järkevää). Itse maksan 10% tuloistani ja lisäksi kuukausittain paastouhriksi kutsutun summan joka menee suoraan sellaisten jäsenten auttamiseen joilla ei itsellä ole tarpeeksi. Tämä paastouhrin summa koostuu siitä kun kuukausittain paastotaan 1 vrk ja siitä säästyneet rahat lahjoitetaan kirkolle. Toki saa enemmänkin lahjoittaa jos haluaa.
Kymmenysten maksamista ei mitenkään muuten kontrolloida kuin siten että vuosittain seurakunnan johtaja esittää jäsenelle kuitit maksetuista lahjoituksista (että voi tarkistaa onko ne oikein) ja kysyy että maksaako jäsen omasta mielestään täydet kymmenykset. Tähän voi sitten vastata joo tai ei.
t. ap