Autottomat lapsiperheet?!
Onko autottomuus mahdollista kun perheessä 2 alle kouluikäistä lasta? Mietittiin tässä, että jos repäistäisiin ja luovuttaisiin ainakin kesäksi kokonaan. Tilalle julkiset ja fillarit.
Asutaan keskisuuressa kaupungissa, jossa ei mitkään maailman parhaat bussiyhteydet. Mies ajatteli polkupyöräillä työmatkat, 10 km suuntaansa. Säästöä autottomuudesta tulisi laskelmiemme mukaan monta tonnia puolessa vuodessa :O
Kokemuksia otan mielelläni vastaan. Mietityttää mm. kauppareissut vesisateessa polkupyörällä :D
Kommentit (30)
Meillä ei ole autoa, ja 2 lasta löytyy. En halua autoa periaatteellisista syistä, olisi jopa vähän noloa omistaa auto minun mielestäni, meidän tilanteessamme. Asumme helsingin keskustassa joten julkiset kulkee kaikkialle.
Mulla on kaksi lasta eikä autoa. Asutaan 4 km keskustasta, citymarket kilometrin päässä, lähikauppa 300 metrin päässä. Koulu ihan seinän takana. Isovanhemmat noin puolen kilometrin päässä. Työmatkat, sen 4 kilsaa, kuljen pyörällä. Bussi kulkee kerran tunnissa.
Oon ihan kypsä tähän. Mutta yh:na ei varaa autoon eikä mulla ole edes korttia. Kun lapset menee yläasteelle, joka on keskustassa, muutetaan sinne. Lasten harrastuksiin kuljettaa isovanhemmat kaksi kertaa viikossa.
Vituttaa vituttaa ja vituttaa. Muutettiin tänne, koska tarvin isovanhemmat hoitaan pieniä lapsia ja heidän helppo kävellä heille koulun jälkeen. Taksilla kuljetaan noin kerran viikossa jonnekin, lomareissut sujuu junalla ja lentokoneella.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:15"]
Säästöä autottomuudesta tulisi laskelmiemme mukaan monta tonnia puolessa vuodessa :O
[/quote]
Mikä teidän autoilussa maksaa??
Tähän "moneen tonniin" on siis laskettu bensat ja vakuutukset ja huollot ajalta huhtikuu-lokakuu :) ap
Autottomuus toimii ihan hyvin ainakin meillä = äiti ja kolme lasta. Koulu-/päiväkotimatka reilu kaks kilsaa, työmatka toki pidempi, kauppa ja harrastukset lähellä. Pyörillä on kuljettu aina.
Meillä ei ole ollut koskaan autoa, mennään joko julkisilla tai omin voimin, joskus on vuokrattu auto. Päivittäisessä käytössä auto on meille turha: kauppaan (hyvään, ei mihinkään mini-Alepaan) on 500 m, kouluun (ennen tarhaan) 2 km ja töihin max 7 km.
Riippuu ihan olosuhteista miten hyvin pärjää ilman autoa. Voittehan te ensin kokeilla, eli pidätte auton mutta käytätte vaan jos on ihan pakko. Sittenhän sen näkee.
laittaisitteko auton seisontavakuutukseen vai myisittekö kokonaan?
Ei olla vielä päätetty myytäiskö kosla vai mitä tehtäisiin. Ap
Hyvin ollaan pärjätty ilman autoa :) mies fillaroi tai menee bussilla töihin, kauppa-asiat käydään vaunujen + reppujen kans.
Miten auton pitäminen maksaa monta tonnia kesässä? Jospa vaan ajelee pyörällä enemmän ja säästää bensoissa, ja pitää auton kuitenkin.