Rakastaminen olisi helpompaa jos olisi rahaa enemmän!
Omia valintoja ja en purnaa, totean vaan!
Meillä on pitkä parisuhde ja monta lasta. Töitä tehdään paljon ja eletään niukasti, tarjousten perässä juosten. Taludellinen huoli on joka päivä läsnä ja se syö parisuhdetta.
Uskon, että elämänlaatu paranisi jos rahaa ei tarvitsisi ajatella joka päivä.
Sinä jolla ei ole huolta huomisesta ruoasta ja muistakaan hankinnoista niin oletko tyytyväinen elämääsi? Vai onko jokin muu murhe? (en tarkoita terveyttä, se on tärkein kaikista)
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:51"]Jos olisi rahaa enemmän niin meillä olisi auto johon kaikki mahdumme, olisi myös koti jossa olisi jokaiselle oma huone. Voisimme kesällä mennä vaikka huvipuistoon tai risteilylle. Sellaista meillä olisi!
[/quote]
Siis häh! Me asumme pääkaupunkiseudulla ja meillä on omistuskaksio. Tässä kaksiossa meitä asuu 3+ 2 kesyrottaa omassa häkissään. Meillä ei siis ole kuin olohuone, makuuhuone jossa nukkuvat, minä, vaimoni ja 5kk vauva, sitten on keittiö, kylpyhuone ja vessa. Hyvin mahdumme, ei edes tee kipeää. Autoa meillä ei ole, vaikka minulla on ajokortti. Autoa ei pääkaupunkiseudulla/kaupungeissa tarvita, sillä käyttökustannukset ovat kovat ja helpommin ja halvemmalla pääsee yleisillä kulkuneuvoilla (bussit, junat, raitiovaunut, metrot, lautat). Itselläni on kyllä mopo, mutta olen sillä ajanut viimeksi 2007. Polkupyörällä ajelen aika paljon ja lapsen saa kyytiin turvaisuimella ja tarakalle saa ostokset pyöränlaukkuun.
Elintaso nousee ja rahan kulutus laskee kun ei ole autoa. Muutenkaan meillä ei ole mitään plasma tai lcd töllöäkäön, vaan ihan 2000 luvun alun kuvaputkitöllö, vanhat sterkat, digiboxi, nintendo wii, nintendo 8 bit, gameboy 8 bit, sony vanha psp, läppäri ja kännykät. Okei mikro, yleiskeittiökone, leivänpaahdin,hellauuni,pesukone, pakastin, jääkaappi, imuri, rikkaimuri jne löytyy meiltä. Mutta suht vanhaa laitekantaa ja mitään uutta ei osteta, ellei laitteet hajoa
[/quote]
ok teillä siis on noin! meillä auto on oltava kun ei asuta taajamassa, hyvien julkisten yhteyksien vierellä. lapsia on 4 ja nuorinkin jo koululainen. et voi peilata omaa tilannettanne kaikkiin muihin!
[/quote]
Joo en, mutta nuo ovatkin myös vähän niinkuin suuntaa antavia neuvoja. Ja jos jotain ylimääräistä ja tarpeetonta kotoanne löytyy, niin myykää pois niin saatte kahisevaa, niin itsekkin teen. Tämän hetken työtilanteessa ja tulevaisuudessa on tultava jotenkin toimeen, ymmärrät, jos olet katsonut huolestuttavia uutisia telkusta tai netistä mm. Itselle liiton työttömyyskorvaus riittää, mutta sen lisäksi kerään pulloja, myyn tarpeetonta tavaraani jne. Joistain asioista joutuu luopumaan, mutta mm tällä hetkellä meillä on kaikki hyvin, eikä ole puutetta mistään. Ruokaa on yllinkyllin, jopa itse kasvattamaamme ruokaa, perunoita ja muita ruokia. Ollaan otettu kaikki keinot säästämisessä jo silloinkin kun olin töissä ja töissä olen ollut vuodesta 2001-2013 tammikuuhun asti ja tuossa väleissä olen käynyt vielä 5,5 vuotta koulua.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:23"]
Sinä jolla ei ole huolta huomisesta ruoasta ja muistakaan hankinnoista niin oletko tyytyväinen elämääsi? Vai onko jokin muu murhe? (en tarkoita terveyttä, se on tärkein kaikista)
[/quote]Kyllä olen tyytyväinen. Toki kaikilla on murheita, mutta auttaa huomattavasti kun on myös rahaa. Esim. jos sairastuu voi mennä suoraan yksityiselle eikä tartte jonottaa tk:hon, ei tartte stressata onko rahaa lääkkeisiin tai hoitoihin, jne jne. Mulla on esim. ollut selän kanssa ongelmia jo pitkään, ja on kiva kun voi käydä fysioterapiassa miettimättä onko varaa, ja harrastaa liikuntaa hyvässä ohjauksessa jne.
Olen ollut elämäni ekat 25 vuotta hyvinkin köyhä, joten tiedän miltä se tuntuu. Ehkä siksi osaan arvostaakin todella paljon nykyistä tilannetta, kun on varaa suunnilleen kaikkeen mitä (järjellisyyksien rajoissa) oikeasti haluaa. Paljon toki auttaa se etten halua mitään hirveän kallista vaan olen tottunut suht vähään, mutta kuitenkin voin ostaa hyviä vaatteita & kosmetiikkaa, on uudehko auto, melkein maksettu kiva kolmio, varaa käydä viikottain ulkona syömässä, matkustella jne. Jokapäiväisessä elämässä ei tartte ikinä miettiä onko varaa. Ja se on todella mukavaa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:51"]Jos olisi rahaa enemmän niin meillä olisi auto johon kaikki mahdumme, olisi myös koti jossa olisi jokaiselle oma huone. Voisimme kesällä mennä vaikka huvipuistoon tai risteilylle. Sellaista meillä olisi!
[/quote]
Siis häh! Me asumme pääkaupunkiseudulla ja meillä on omistuskaksio. Tässä kaksiossa meitä asuu 3+ 2 kesyrottaa omassa häkissään. Meillä ei siis ole kuin olohuone, makuuhuone jossa nukkuvat, minä, vaimoni ja 5kk vauva, sitten on keittiö, kylpyhuone ja vessa. Hyvin mahdumme, ei edes tee kipeää. Autoa meillä ei ole, vaikka minulla on ajokortti. Autoa ei pääkaupunkiseudulla/kaupungeissa tarvita, sillä käyttökustannukset ovat kovat ja helpommin ja halvemmalla pääsee yleisillä kulkuneuvoilla (bussit, junat, raitiovaunut, metrot, lautat). Itselläni on kyllä mopo, mutta olen sillä ajanut viimeksi 2007. Polkupyörällä ajelen aika paljon ja lapsen saa kyytiin turvaisuimella ja tarakalle saa ostokset pyöränlaukkuun.
Elintaso nousee ja rahan kulutus laskee kun ei ole autoa. Muutenkaan meillä ei ole mitään plasma tai lcd töllöäkäön, vaan ihan 2000 luvun alun kuvaputkitöllö, vanhat sterkat, digiboxi, nintendo wii, nintendo 8 bit, gameboy 8 bit, sony vanha psp, läppäri ja kännykät. Okei mikro, yleiskeittiökone, leivänpaahdin,hellauuni,pesukone, pakastin, jääkaappi, imuri, rikkaimuri jne löytyy meiltä. Mutta suht vanhaa laitekantaa ja mitään uutta ei osteta, ellei laitteet hajoa
[/quote]
ok teillä siis on noin! meillä auto on oltava kun ei asuta taajamassa, hyvien julkisten yhteyksien vierellä. lapsia on 4 ja nuorinkin jo koululainen. et voi peilata omaa tilannettanne kaikkiin muihin!
[/quote]
Joo en, mutta nuo ovatkin myös vähän niinkuin suuntaa antavia neuvoja. Ja jos jotain ylimääräistä ja tarpeetonta kotoanne löytyy, niin myykää pois niin saatte kahisevaa, niin itsekkin teen. Tämän hetken työtilanteessa ja tulevaisuudessa on tultava jotenkin toimeen, ymmärrät, jos olet katsonut huolestuttavia uutisia telkusta tai netistä mm. Itselle liiton työttömyyskorvaus riittää, mutta sen lisäksi kerään pulloja, myyn tarpeetonta tavaraani jne. Joistain asioista joutuu luopumaan, mutta mm tällä hetkellä meillä on kaikki hyvin, eikä ole puutetta mistään. Ruokaa on yllinkyllin, jopa itse kasvattamaamme ruokaa, perunoita ja muita ruokia. Ollaan otettu kaikki keinot säästämisessä jo silloinkin kun olin töissä ja töissä olen ollut vuodesta 2001-2013 tammikuuhun asti ja tuossa väleissä olen käynyt vielä 5,5 vuotta koulua.
[/quote]
"myy vanhaa tavaraa", sanot tossa. No se on yksi esimerkki siitä, että pitää arjessa miettiä toimeentuloa. Siitähän aloittaja haluaisi päästä eroon.
Olisikohan monella lapsella ja rahan puutteella jotakin tekemistä keskenään?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:46"]
Olisikohan monella lapsella ja rahan puutteella jotakin tekemistä keskenään?
[/quote]
Minulla on 1 lapsi ja silti talous tiukilla. Välttämättä ei liity lasten lukumäärään.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:43"]
No jaa, yleensä ne kenellä on rahaa, niin ajattelee sitä kokoajan... Töitä, sijoituksia, isompi auto, isompi koti jne...
Itse ajattelen niin, että on helpompaa olla ostamatta jotain, kun tehdä töitä ja tuhlata. Sitä tulee ostettua niin paljon kaikenmaailman turhaa tavaraa.
[/quote]
Meillä on hyvä rahatilanne, mutta miksi ihmeessä sitä pitäisi muka ajatella koko ajan? Ennemminkin tilanne on se, ettei rahaa tarvitse miettiä, mikä tietysti helpottaa arjen pyörittämistä ja tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia. Ei meillä ole kiinnostusta vaihtaa asuntoa, autoa ym. jatkuvasti ja sijoituksistakin huolehtii palkattu ammattilainen. En ole koskaan kokenut elämässäni vähävaraisuutta, joten en pysty arvioimaan varallisuuden ja onnellisuuden suhdetta. Koen eläväni onnellista ja hyvää perhe-elämää, vaikka tietysti murheitakin on mahtunut murheita, esim. terveyden ja kuolemantapausten suhteen. Ne eivät rahallisuutta katso, kun iskevät kohdalle.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
"myy vanhaa tavaraa", sanot tossa. No se on yksi esimerkki siitä, että pitää arjessa miettiä toimeentuloa. Siitähän aloittaja haluaisi päästä eroon.
[/quote]
Rahan kanssa meillä ei ole ongelmaa, tai toimeentulon kanssa huolimatta siitä että olen työtön. Lähinnä tavaramäärän kanssa on ongelmaa, siksi pyrinkin myymään kaikkea mahdollista pois, jotta täällä omistuskaksiossamme olisi enempi tilaa. Ja noi kamat ollaan saatu lahjoina ja perintönä jne. Itse ei siis kaikkea olla ostettu. Eli ei nyt niin lirissä olla, että pitäisi tavaroita myydä rahan takia, vaan sen takia, että niistä pääsisi eroon. Muutenkaan ei minua vaivaa tuo pieni työttömyyskorvaus, koska silläkin pärjäämme. Lähinnä toimettomuus harmittaa, eli se kun ei ole töitä. Töissä kun olen niin kk liksa on yli 3 kertaa tuo liitolta sastu työttömyyskorvaus. Ja tosiaan rahapulassa ei olla, koska voisin käteisellä ostaa ihan uuden mersun esimerkiksi, mutta sellainen rahantuhlaus ei kiinnosta, koska se autokin olisi ihan tarpeeton.
[/quote]
No meidän perheellä ei ole huolta huomisesta taloudellisesti tai hankinnoista, ja oikeastaan olemme onnellisia. Ei ole mitään suurta murhetta elämässä. Tietysti töissä käyminen vähän ärsyttää, kun olisi kivempi olla kotona. Toiveena on, että voisi jättäytyä pois töistä, mutta ihan niin hyvin en ole vielä osannut säästöjä sijoittaa. Mutta ei tämä itsekseen ole tullut. Nuorena oltiin paljon köyhempiä, oli talolainat ja autolainat. Nyt ne on maksettu pois ja rahaa jää säästöön, kun emme tuhlaa sitä mihinkään. Huolista suurimpia on ehkä nuo teini-ikäiset nuoret, kun ikuinen huoli siitä niiden pärjäämisestä, löytyykö töitä, opiskelupaikkaa jne.
Meillä ei ole pulaa rahasta ja kaikki perusasiat on kunnossa. Silti olen välillä tyytymätön moniin asioihin, ihan turhiinkin ja teen elämästä välillä omine pohdhintoineni turhan hankaaa.
Yritän kuitenkin useimmiten muistaa olla kiitollinen ja iloinen siitä, mitä meillä (terveys, varaa mukavasti, kiva koti, ystäviä kaikilla perheenjäsenillä, ihanat lapset, turvaverkkoakin jonkinverran, parisuhdekin olisi oikeasti hyvä jos emme miehen kanssa turhaan kinaisi kaikenlaisista asioista, siinä on paljon hyvää) on. Omassa työssäni olen paljon nähnyt sitä, että jatkuva köyhyys vaikuttaa ihmisten elämään hyvinkin kurjalla tavalla enkä kuulu niihin, jotka pilkkaavat köyhiä tai väheksyvät heidän ongelmiaan tms. mikä tuntuu nykyään olevan yllättävän yleistä.
Omia valintoja ja en purnaa, totean vaan!
Meillä on pitkä parisuhde ja monta lasta. Töitä tehdään paljon ja eletään niukasti, tarjousten perässä juosten. Taludellinen huoli on joka päivä läsnä ja se syö parisuhdetta.
Uskon, että elämänlaatu paranisi jos rahaa ei tarvitsisi ajatella joka päivä.
[/quote]
Hassu otsikko,minusta e l ä m ä noin yleisesti ottaen olisi helpompaa,jos olisi riittävästi rahaa elämiseen,ilman että laskee joka sentin. Ei se kuitenkaan suoranaisesti rakkauteen vaikuta.
Näinhän se on. Tyytyväisyyden määrä voi suoraan verrannollinen pankkitilin saldoon. Itselleni rahan olemassa olo tuo turvallisuuden tunnetta, se avaa enemmän mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Rahan puute ahdistaa ja riuduttaa, se nakertaa parisuhdetta, kiristää pinnaa ja aiheuttaa riitoja.
Olen paljon tyytyväisempi ja varmasti miellyttävämpi kumppani, kun on rahaa tilillä ja mahdollisuus hankkia niitä asioita, joita rahalla voi hankkia.
En elä kumppanin rahoilla, ansaitsen itse omat rahani säänöllisillä palkkatuloillani ja säästösuunnitelmalla, sekä muutamilla sijoituksilla.
N32v.
[/quote]
Olen hyvin tyytyväinen. Tyytyväisyys on lisääntynyt samaan tahtiin tulojen kanssa.
On tutkittu tilastollisesti, että varakkaiden perheiden parisuhteet ovat paljon onnellisempia. Ehkä pohjana on maailmankatsomus ja koulutus. Akateeminen osaa katsoa asioita laajemmin ja osaa olla onnellinen elämästään. Myös älykkyys korreloi onnellisuuden kanssa.
Köyhyys ei todellakaan tuo onnea parisuhteeseen. Jos jotain puuttuu päästä niin, ettei ole pystynyt kouluttautumaan hyvään ammattiin, ei voi olettaa, että voi kauhalla silloin vaatia.
Varakkaat eroavat esimerkiksi vähemmän, kuin perusduunarit ja köyhät. Puolisoksi etsitään jo laadukkaampi ja fiksumpi kumppani, joten ei ole tarvetta erota.
Täytyy kyllä myöntää, että on erittäin helpottavaa, kun ei tarvitse raha-asioista huolehtia. Olen elänyt sitä kituuttamista myös ja ei, ei se mukavaa ollut.
Nyt ei tarvitse miettiä mitä ostaa kaupasta, mitä vaatetta ostaa, autot on omia ja hyviä, talo oma. Pystymme panostamaan perhe-elämään ja parisuhteeseen. Matkustellaan ja nautitaan elämästä. En kuitenkaan usko, että onnellisuutemme on vain ja ainoastaan taloudellisen hyvinvoinnin ansiota. Vaikka onhan se tosiasia, että perheissä riidellään eniten rahasta ja sen käytöstä. Tällaista meillä ei ole ollenkaan.
Ensimäisenä onnellisesta ja varakkaasta parisuhteesta tulee mieleen esim. Selänteet. Heillä on 4 lasta ja Sirpa saa olla kotiäitinä, ei ole rahahuolia ja on upea mies. Onnellinen pari, joka ei tule eroamaan.
En usko, että olisivat niin onnellisia köyhinä.
Ahteilla menee myös hyvin ja ovat varakkaita. Kumpikin hyvissä viroissa ja pojalla menee hyvin elämässä. On pystytty antamaan hyvä pohja elämälle ja matkusteltu ja annettu malli työnteosta ja rehellisestä elämästä.
Jos olisivat köyhiä, eivät olisi taatusti yhtä onnellisia ja menestyviä ja tasapainoisia.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:43"]
No jaa, yleensä ne kenellä on rahaa, niin ajattelee sitä kokoajan... Töitä, sijoituksia, isompi auto, isompi koti jne...
[/quote]
Onko sinulla koskaan ollut kunnolla rahaa?
Väittäisin, että varakkaana sitä nimenomaan ei tarvitse ajatella rahaa. Ruokakaupassa ei tarvitse vertailla hintoja, laskuja ei tarvitse maksaa eräpäivän mukaan, perustarpeet saa tyydytettyä sen kummemmin miettimättä, lomalle lähtö ei vaadi kituuttamista, baaria tai ravintolaa ei tarvitse valita hintatason mukaan, pientä luksusta saa elämään spontaanistikin...
Kun olin köyhä opiskelija, stressasin rahasta koko ajan. Vaikka vapaa-aikaa oli enemmän, en nauttinut siitä lähellekään yhtä paljon kuin näin työelämässä mukana olevana.
Hah, varakkaat onnellisempia, kun osaavat katsoa...plaa plaa! Mun ex-pomo edustaa hyvää esimerkkiä kulissi-ihmisestä. Mulle aina kehuskeli, miten on mukavaa kun on rahaa kauneussalonkeihin jne.arjesta irtautumiseen, iso talo, autot, kolmelle lapselle kaikkea ulkoista (mm. 10-v.tytölle rakennekynnet!). Parisuhteensa tilan nainen "paljasti" firman pikkujouluristeilyllä hässimällä "vanhaa hyvää ystävää". Itse olen mieluummin köyhempi ja pidän "omat korttini esillä" ja parisuhteestani huolta kuin esitän tuollaista naurettavaa showta. Rahaa saa olemalla kusipää. Onnellisuus ei vaadi omatunnon likaamista.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:14"]
[/quote]
[/quote]