Aspergerista ja älykkyydestä
Kun täällä oli se keskustelu, joka kuitenkin poistettiin, siitä että voiko Asperger-henkilöllä olla myös keskimääräistä alhaisempi älykkyys, niin voisikohan se olla niin, että Aspergeriin itsessään ei kuulu kognitiivisten taitojen heikkoutta, mutta ne voivat esiintyä erillisinä samalla henkilöllä? Vähän niin kuin esim. Asperger ja AD(H)D:kin ovat eri diagnooseja, mutta sama henkilö voi täyttää molempien diagnostiset kriteerit, eli ne voivat esiintyä samanaikaisesti eli komorbiditeettinä.
Kommentit (11)
Niin, kaikki assit eivät ole älykkäitä. Osa on, mutta eivät kaikki. Ehkä se assien paneutuminen kiinnostuksenkohteisiinsa saattaa helposti antaa heistä "älykön" kuvan.
Aspergerit usein tietyissä rajatuissa asoissa tosi hyviä eli epätasainen älykkyysprofiili.
Esim. jotkut kielellisesti tosi hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaikki assit eivät ole älykkäitä. Osa on, mutta eivät kaikki. Ehkä se assien paneutuminen kiinnostuksenkohteisiinsa saattaa helposti antaa heistä "älykön" kuvan.
Ja se ettei ole kiinnostunut analysoijan kiinnostuksenkohteista/analysoijasta itsestään = asperger
Einstein pystyi hahmottamaan avaruutta poikkeuksellisen hyvin, mutta kun piti pukea asia matemaattiseen muotoon, niin tarvi siinä esim. vaimonsa apua, koska ei taas ollut se matemaattinen puoli niin hyvin hallussa. Einstein vain keksi hypoteeseja, jotka piti vielä jälkikäteen todistaa matemaattisesti. Useimmiten hän osui oikeaan.
Valtaosa normaaliälyisiä. Lahjakkaita ja heikkolahjaisia suunnilleen yhtä paljon. Jonkin verran myös lievästi kehitysvammaisia. Älyllisestä kapasiteetistaan huolimatta ongelmia voi ilmetä etenkin toiminnan ohjaamisessa sekä keskittymiskyvyssä ja valikoivuudessa keskittyä.
Autistisuuus ja aspergerisyyys perustuu siiihen esiim kaiikki ylimääräinen stimulaatio on suhteellistettuna paljon voimakkaampaa kuin ei autistisella. Elämäässä onnellisuus perustuuu yleensäkkin rohkeuden ja järjen tasapainoon sekä elämänkokemukseen jotka onn haalittu rohkeudella ja järjellä. Autistisuuudella se taroittaa sään vetäytymistä jollloin elämän kokemusta on vähäään ja enemmän pelkäää uuutta mikä tuotttaa stressiä. Kultttuurissa esim jos ajatellaan että millainen on mieskuva sellaisenaaan että on itsevarma, osaa hoitaa kodintyöt, otttaaa vastuuta, (toki suomalainen miees ei usein puhu tunteistaaa ja lepertele vaimolleen) omaaa hyvän tilannetajun, on nähhnyt kokemukasen valossa asioita joiita siihen ikään kuuluu, osaa ottaaa myös tilan, rohkenee heitttäyty, kykenee elämään läsnä tilanteissa, fokusoittumaan, olemaan sosiaaalinen heittäytyjä, luomaaan kontaktia ja luottamusta, olemaan ns "normaaali". Elämä on kokoaika enemmän erilaisia ja erityyppisiä haasteita täynnä ja niiihin pitäisi kyetä ihmisen yhä enemmän vastaamaaan. Paitsiion jäääminen ei toki tietenkään arkoita tuppisuuta ja luuuseria vaaan voi myös olla harkitseva ja pohdiskeleva. Aiivot on luotu sellaiseksi että ne tarvitsevat stimulaaatiota ja ärsyketttä, muutoin ne kasvavat kuolioon passiivisuudessaan ja alkaa syntyä sitä että suhteellisuudentaju alkaaa kadota ja syntyyyy vääränlaisia käsityksiä ja asiat eivät ole syngronissa reaalimaailman kansssa. Tälllöin alkaa pelätä maaailmaa kun alkaa nähdä kaiken ikääänkuin kummituksina käsityskyvyttömässsä etäisessä omissa kuvitelmissaaan jonka on luonut kompensaaationa reaalimaailmalle jota on pelännyt.
Jos pidät itseäsi täydellisenä mutta joku ei silti halua hengata kanssasi, pystyt analysoimaan hänet aspergeriksi matalalla koulutuksellasi.
Ei ole tekemistä muiden kuin analysoijan älykkyyden kanssa.
Olen käytännön aspi.
Syön käytännön ravintoa ja en koskaan vanhentunutta ravintoa, joka ei kelpaa ihmisille syötäväksi.
Minun ja minun. Elämäni pyörii minun ympärillä.
Olenkin aina sanonut että olen tämän elämän elokuvan päähenkilö näyttelijänä.
Te muut olette sivupotkuja.
Oletteko nyt ymmärtäneet, miksi te ette ole niin älykkäitä kuin minä olen?
Koska näyttelette elämäni elokuvan sivuhahmoja.
Käsittääkseni vähintään normaali älykkyys on edellytyksenä Asperger-diagnoosille, eli kehitysvammainen ei voi olla, mutta normaalijanan sisällä voi assien ÄO sijoittua mihin tahansa kohtaan janaa. Heikkolahjaisuus/laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja kehitysvamma ovat eri asioita.
Lievä kehitysvamma on tietääkseni mahdollinen assilla, mutta keskivaikea ja vaikea ovat AS-diagnoosin poissulkevia.
Joo, ei Aspergeriin liity erityisesti mitään tiettyä älykkyyden tasoa, suurin osa lienee keskitasoa kuten väestö muutenkin, sitten on toki myös ääripäitä molempiin suuntiin. Yhtä lailla voi olla myös ns. heikkolahjainen kuin muutkin.