kysymys e-kirjoista tietäville
Olen ulkomailla ja matkalukeminen on loppu. Olisi kiva saada suomenkielistä lukemista iltojen ratoksi.
Tuli mieleen että jos nyt tutustuisi e-kirjoihin. Käytössäni on (vanha) Android 2.3 käyttiksellä varustettu älypuhelin. Mikä olisi siihen hyvä lukuohjelma ja mistä saisi (ilmaiseksi?) ladattua e-kirjoja? Yritin vähän googlailla mutta en oikein löytänyt muuta kuin jotain Aleksis Kiveä ja Juhani Ahoa, löytyyköhän vähän tuoreempia, vai meneekö maksulliseksi, mitä maksaa? Kai niitä voi lukea ilman nettiyhteyttä? Minulla kun on netti käytettävissä vain hetkittäin työpaikalla.
Kommentit (23)
Kotimaisen dekkarin "Kansalainen X: Harriet Haatajan tutkimuksia" voi ladata ilmaiseksi PDF-muodossa osoitteesta: www.art-amalia.com/kirjat.htm PDF-tiedoston lukeminen onnistuu lähes kaikilla laitteilla.
Suomalaiset e-kirjat ovat pitkälti vitsi, kun niiden hinnat ovat monesti korkeammat kuin saman kirjan kovakantisen laitoksen kirjakaupassa. Toisin kuin fyysisen kopion kanssa, kuluttajalla ei ole oikeutta myydä edelleen hankkimaansa kirjaa, joten edes jälkimarkkinoilta ei voi saada rahojaan takaisin toisin kuin perinteisten kirjojen kanssa.
Ulkomaiset kirjat ovat sitten ihan eri asia. Itse olen ollut tyytyväisin sovelluksena ja palveluna Amazoniin ja Kindleen. Applen palvelu on kömpelö ja kallis ja Googlen palvelusta löytyy ainakin Suomessa verrattain vähän yhtään mitään. Suomalaisista jo mainittu Elisan kirjapalvelu on ihan OK, mutta sitäkin riivaa noiden teosten melko korkea hinta.
Lisäksi on olemassa palveluita, joissa kuukausimaksua vastaan saat rajoittamattoman lukuoikeuden aimo kasaan kirjoja (vähän niin kuin Spotify kirjoille), mutta en tiedä toimiiko niistä mikään Suomessa. Scribd ja Oyster tulee nyt ainakin mieleen, mutta kuten todettua en tiedä toimivatko Suomessa. Olisi kyllä kiva jos joku Suomessakin päättäisi moisen palvelun perustaa kun tunnetusti suomalaiset tykkää lukea kovasti paljon.