Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole matkustellut kuin kerran kreikkaan nuorena.Uskallanko yksin pariisiin?

Vierailija
25.04.2014 |

Jollekkin 2-4päivän reissulle,halpalentoytiön matkat ja hotelli hyvällä sijainnilla? Osaanko liikkua siellä? pelkään ja arastan käyttää metroa,olen pienestä kylästä joten suomessakaan en osaa käyttää,saati sitten siellä kun kaikki ranskaksi :SS? Pärjääkö siellä kävellen? Pääseekö lentokentältä helposti bussilla keskustaan..jos hotelli olisi lähellä pysäkkiä niin olisi helppo..

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkaupungit on siinä mielessä helppoja, että siellä on pitkälti ajateltu matkailijoiden vinkkelistä asioita. On myös totuttu siirtelemään suuria ihmismääriä paikasta toiseen, eli joukkoliikenne on selkeää ja sellaista, että periaatteessa lukutaidotonkin tajuaa miten toimia. Vähän tylysti sanotyuna kaikki on tehty tyhmintä mahdollista ihmistä silmälläpitäen. Kyllä siellä lukutaitoinen täysissä järjissään oleva suomalainen pärjää! 

Vierailija
2/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa pärjää hyvin jalkaisin, mutta myös metro on todella helppo hallita, reittikartat ovat siellä niin hyvät. Tai sitten voit ajaa taksilla, jos et rohkene metroon (mutta suosittelen kokeilemaan, on helppoa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinähän sen ainoana tiedät uskallatko vaiko et.

Lentokentältä pääsee näppärimmin keskustaan junalla ja Pariisin metro on yllättävän selkeä. Ruuhka-aikoina toki yhtä tungoshelvettiä, mutta kyllä niistä kartoista helposti näkee minkä värisellä linjalla pitää milloinkin mennä. Joo, vaikuttaahan se sekavalta se metrokartta eka vilkaisulla, mutta kun pari minuuttia katselee niin aukeaa "hitaammallekin".

Busseja en ole käyttänyt, metro on sen verran näppärä.

Jalkaisin ei kannata kuvitella liikkuvansa jos kaikki kohteet ei ole muutaman korttelin alueella.

Vierailija
4/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa pärjää englannilla. Ja löydät ihan varmasti kentältä keskustaan, siellä on metroa ja bussia ja taksia. Keskustassa on tosi helppo liikkua metrolla, merkinnät on selkeitä. Siellä on metrokartta, jossa on eri väreillä merkitty eri linjat, katsot vaan, että päästäksesi tuonne, pitää mennä ensin keltaisella linjalla tuohon ja sitten jatkaa vihreällä tuonne.

Lähde rohkeasti reissuun! itseluottamus kasvaa, kun huomaat, että pärjäät!

Vierailija
5/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon ollut yksin Israelissa ja Egyptissä.

Vierailija
6/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisten kommentoijien kanssa samaa mieltä, että lentokentältä pääsee parhaiten junalla keskustaan. Ja junasta voi vaihtaa helposti metroon.

Kun olet perillä, niin pärjäät kävelemälläkin, jos et halua nähdä pidemmällä olevia nähtävyyksiä, kuten Pere-Lachaisen hautausmaata. 

Notre Damelta kävelee Louvreen parissakymmenessä minuutissa, Louvrelta Eiffel-tornille puolessa tunnissa. Ja Champs Elyseekin on lähellä. Parissa päivässä tuskin ehdit enempää katsoakaan. Muutenkin Pariisiin on mukava tutustua kävellen. Voit sitten pysähtyä mieleiseen kahvilaan tai ravintolaan.

Valitset vain hotellin keskeiseltä sijainnilta. :)

Vierailija
7/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 07:58"]

[/quote]turhaan alapeukatatte. Aikoinaan kibbutsilla ja omaan laskuun menin maata ristiin rastiin ja kävin samalla Egyptissä, eikä jäänyt pelkästään yhteen kertaan. Aivan hieno kokemus. Se oli Mubarakin aikaan, nyt en menisi Egyptiin ja Israeliin voisin lähteä uudelleen.

Vierailija
8/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 07:58"]Itse oon ollut yksin Israelissa ja Egyptissä.

[/quote]

Kummassa olit ekaks? Jos israelissa niin passissas on israelin leima, joten sinut on laitettu punaiselle listalle "epäilyttävä henkilö" sinua on voinut seurata egyptin sisäisen palvelun agentteja koko lomasi ajan. Huomasitko mitään, tuliko kukaan ns.paikallinen (agentti) kysymään jotain? Aika vaarallista touhua olet harrastanut jos israelin leima passissas. Dubai on niin kriittinen israelin leimasta että sinut käännytettäisiin lentokentällä takas tulo paikkaasi.

Vierailija
9/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 08:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 07:58"]

[/quote]turhaan alapeukatatte. Aikoinaan kibbutsilla ja omaan laskuun menin maata ristiin rastiin ja kävin samalla Egyptissä, eikä jäänyt pelkästään yhteen kertaan. Aivan hieno kokemus. Se oli Mubarakin aikaan, nyt en menisi Egyptiin ja Israeliin voisin lähteä uudelleen.

[/quote]

Eiköhän alapeukut johdu täysin asiaan liittymättömän viestin lähettämisestä, eikä niinkään siitä missä olet käynyt.

Vierailija
10/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokentällä on se hyvä puoli, että kaikki yleensä lähtevät sieltä sinne keskustaan, joten opastukset ja vaihtoehdot on selkeästi merkitty. Minä olen mennyt aina lentokenttäbussilla Pariisin keskustaan. Niillä on hyvät reitit ja pääsee helpolla jos valitsee hotellin läheltä lentokenttäbussin pysäkkiä. Pariisin metro etenkin junanvaihtojen kanssa matkalaukun kera voi olla aika rasittavaa, siellä ei todellakaan ole hissejä joka asemalla ja liukuportaatkin saattaa olla pois toiminnasta. Lisäksi bussista on hauskaa katsoa heti maisemia.

Pariisilaiset nyt on vähän nihkeitä puhumaan englantia, mutta kun hymyilee ja kyselee ystävällisesti, kyllä sitä apua saa. Hotellien henkilökunta puhuu englantia ja ovat yleensä ihan auttavaisia. Hyvin pärjäät! 

Metrossa suunistetaan linjan pääteaseman mukaan. Eli katsot minkä pysäkin lähellä on haluamasi paikka, katsot mikä metrolinja pysäkille liikennöi ja metroasemalla katsot päätepysäkin mukaan, kumpaan suuntaan lähdet menemään. Helpointa on ostaa Paris Visit -lippu, jolla matkustat rajattomasti julkisilla. Niitä on saatavilla eri vyöhykkeille ja se edullisin vyöhykkeet 1-3 kattava lippu riittää. Asemien lippumyyjät ei välttämättä englantia puhu, mutta pyydä vaikka hotellin respaa kirjoittamaan lapulle ranskaksi, että haluat ostaa tällaisen lipun. Se on todella kätevä, Pariisissa kaikki nähtävyydet on ihan eri puolilla ja aikaa menee ihan hukkaan jos kävelet, etkä edes jaksa kävellä joka paikkaan. 

Hyvää matkaa, Pariisi on niin kaunis kaupunki!

Vierailija
11/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin uskallat! Älä anna turhien pelkojen rajoittaa elämääsi, sillä tavoin jää kauheasti kokematta. Kunhan käytät järkeäsi, pärjäät hienosti. Bon voyage!

(mahtoikohan mennä oikein? Lukiosta on aikaa...)

Vierailija
12/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa en ole koskaan ollut, mutta omatoimimatkalla muualla euroopassa kyllä. Tulin vain sanomaan, että lähde rohkeasti, eka kerta on jännittävin, mutta siihen jää koukkuun! :)

Vierailija
13/13 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä lähde!

Itse kävin ensimmäisellä omatoimimatkalla vasta aikuisiällä ja miten kävikään? Nyt menee kaikki rahat ja säästöt matkustamiseen. Päällimmäinen ajatus mielessä on jatkuvasti, minne seuraavaksi, milloin...

Pääset paljon vähemmällä kun vetäydyt kuoreesi etkä lähde sinne Pariisiin. Et saa elämänkokemusta, et näe toisia kulttuureja, perähikiällä (myös Helsinki) on vaan niin kivaa.

Eli yhteenvetona, lähde ihmeessä! Jännittäähän se, mutta käsittääkseni kukaan ranskaa taitamaton ei ole kuollut Pariisissa koska kyltit ovat ranskaksi. Kysymällä selviää, jos ei ole yhteistä kieltä niin elekieli käyttöön. Turisti saa olla tyhmä, turistin välillä pitääkin olla tyhmä käyttäytymisnormien sisällä toki.

Itse olin ihan paskat housuissa ekalla reissulla lentokentällä, oli lähellä etten olisi ottanut taksia kotiin, mutta jälkeenpäin ajateltuna se oli parasta mitä olen itselleni tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi