Millaisen asuntolainan voisin saada? Tulot 1800e/kk
Haluaisin kysellä teidän kokemuksia asuntolaina-asioissa. Haaveilen omasta asunnosta ja olen kyllä ajatellut, että menisin eri pankkeihin kyselemään vaihtoehtoja. Onkohan mulla mahdollisuus millaiseen asuntolainaan? Olen 24-vuotias ja tuloni ovat bruttona 1800 euroa ja maksan tällä hetkellä vuokra-asunnosta 800 euroa kuukaudessa. Tuntuu niin hurjalta kun alkaa miettimään, kuinka tuollakin summalla saisi maksettua omaa asuntoa pois. Mulla ei ole minkäänlaista alkupääomaa asuntoa varten, mutta ajattelin että voisin kuitenkin maksaa sen 700-900 euroa asuntolainaa pois joka kuukausi.
Kertokaa millaiset tulot teillä on, millaisia asuntolainoja olette saaneet ja mikä pankki kyseessä? Tarviiko nykyään jotain takaajia tai muuta, että lainan ylipäätänsä saa?
Kiitos! :)
Kommentit (43)
Muista laskelmiisi ottaa huomioon yhtiövastike. Laske pankkien lainalaskurilla, millaisen voisit saada.
Tarkoitin siis tuolla 50 euron säästöllä sitä, että en aio muuttaa kauemmas ja halvempaan asuntoon sen takia, että saisin säästettyä ton verran vuokrassa. Asuntoni on nyt niin hyvällä paikalla, mutta kaikki halvemmat ovat sitten taas sen verran kauempana että työmatkoihin menisi ainakin 100e lisää kuukaudessa.
Maksan tällä hetkellä myös opintolainaa pois, joten täytyy nyt suunnitella tarkkaan miten saisin säästettyä näistä tuloista vielä tulevaa asuntoa varten.
Mulla on bruttotulot 2200e/kk.
Ap
Anteeksi, siis nettona tuon 2200e!
Ap
Noilla Tuloilla et kyllä mitään lainaa saa!
Ja ap ei tiedä edes bruton ja neton eroa. Brutto ei voi olla nettoa pienempi.
Niin siis sun netto on Se alkup. Summa?? Sittenhän puhutaan jo ihan eri summista....
Jos sun netto on 2200, niin mikäs tuo otsikon 1800 sitten on?
Siis ymmärrätkö mikä on netto ja mikä brutto?
Itellä 1600 tulot ja asuntolaina on..... että silllee asun yksin helsingissä:DD
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 21:42"]
Noilla Tuloilla et kyllä mitään lainaa saa!
[/quote]
Tottakai lainaa saa noillakin tuloilla muttei mitään valtaisaa summaa. Itse tienasin lainaa hakiessani vähän enemmän ja sain lainan.
Kymmenen vuotta sitten sain 2100 nettotuloilla 89 000 lainan. Minulla oli takaus osalle summasta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 20:54"]Anteeksi, siis nettona tuon 2200e!
Ap
[/quote]Häh? Avauksessa väität että 1800€
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 20:54"]Anteeksi, siis nettona tuon 2200e! Ap [/quote]Häh? Avauksessa väität että 1800€
[/quote]
Verojen jälkeen vissiin?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 21:48"]
Ja ap ei tiedä edes bruton ja neton eroa. Brutto ei voi olla nettoa pienempi.
[/quote]
Eipä juuri tuolta pohjalta yllätä, että säästöjä ei ole yhtään.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 20:54"]Anteeksi, siis nettona tuon 2200e! Ap [/quote]Häh? Avauksessa väität että 1800€
[/quote]
Verojen jälkeen vissiin?
[/quote]Eikun aloittajahan väittää että 2200 on netti eli verojen jälkeen.
Varaa aikaa eri pankkeihin asuntolainaneuvotteluille. Sieltä saat tarkat tiedot, minkä verran sulla pitää olla säästössä omaa pääomaa, mille summalle tarvitset takaajaa jne. Samalla voit vertailla mahdollisen lainan korkoja ja kenties avata jonkinlaisen säästötilin ja tehdä säästösuunnitelman. Siihen nähden voit alkaa seurailla kiinnostavia asuntoja ja laskeskella, millaiseen asuntoon sinulla olisi joskus varaa. Vastikkeet, mahdolliset tulevat remontit jne. tulevat myös lainan lisäksi maksettavaksi. Nuorena joutuu alkaa säästää, jos omaa asuntoa havittelee, mutta erittäin järkevät suunnitelmat sulla. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 17:34"]Kymmenen vuotta sitten sain 2100 nettotuloilla 89 000 lainan. Minulla oli takaus osalle summasta.
[/quote]Eri juttu on mistä noin surkealla summalla saa asunnon jos tuo on ainoa pääoma.
Brutto - verot = netto. Eli ap, kerroppa nyt mikä on bruttosi ja mikä on nettosi, niin saadaan joku selko tähän.
Mä sain noilla tuloilla 150t. Eikä edes nikoteltu. Op. Toki mulla oli säästöjäkin.
Mulla vaan reilu 20000e laina, ei tarvinnut laittaa omia säästöjä eikä ole takaajia. Bruttotulot 2300-2500e/kk.
Jos nyt vuokrasi on 800e eikä sulla oo varaa säästää, miten ajattelit maksaa lainaa pois 700-900e/kk ja vastikkeet yms päälle?