Muodostaako tietääksesi esimerkiksi lavuaarista poistoaukon kautta poistuva vesi erisuuntaisen pyörteen e- ja p-pallonpuoliskoilla?
Ja että se johtuu maapallon pyörimisen aiheuttamasta coriolis-voimasta?
Kommentit (10)
Oikeasti hyödyllisiä tällaiset ajatteluun kehottavat ketjut 👍
Coriolis-efekti aiheutuu maapallon pyörimisestä, ja se aiheuttaa virtaavassa nesteessä tai kaasussa poikittaisen voiman virtaussuuntaan nähden. Tämä voi vaikuttaa suurempiin virtauksiin, kuten merivirtoihin, mutta se ei yleensä ole merkittävä tekijä lavuaarin kokoisissa pienissä virtauksissa. Lavuaarin vedenvirtaus määräytyy enemmän lavuaarin muodon, syvyyden, veden virtausnopeuden ja muiden paikallisten tekijöiden perusteella kuin maapallon pallonpuoliskon mukaan. J
Muodostaa. Olen itse testannut asian päiväntasaajan molemmin puolin, useaan kertaan. Pakko uskoa omia silmiään.
Vierailija kirjoitti:
Coriolis-efekti aiheutuu maapallon pyörimisestä, ja se aiheuttaa virtaavassa nesteessä tai kaasussa poikittaisen voiman virtaussuuntaan nähden. Tämä voi vaikuttaa suurempiin virtauksiin, kuten merivirtoihin, mutta se ei yleensä ole merkittävä tekijä lavuaarin kokoisissa pienissä virtauksissa. Lavuaarin vedenvirtaus määräytyy enemmän lavuaarin muodon, syvyyden, veden virtausnopeuden ja muiden paikallisten tekijöiden perusteella kuin maapallon pallonpuoliskon mukaan. J
Näin olen ymmärtänyt, ei edes tilastollisesti voida osoittaa korrelaatiota kotilavuaarissa. Voisi verrata Focaultiin, joka toimiakseen vaatii näillä leveysasteilla kymmenien metrien vaijerin. Coriolis vaatii systeemin, jonka ulottuvuudet ovat kilometreissä.
Vierailija kirjoitti:
Muodostaa. Olen itse testannut asian päiväntasaajan molemmin puolin, useaan kertaan. Pakko uskoa omia silmiään.
Juu, päiväntasaajalla ei kieppumista tapahdu.
E- ja p- siis eteläisellä ja pohjoisella