Kertokaapa nyt, kun PANKKI ON ANTANUT LAINAEHDOT
Niin millä víțuń logiikalla osakkaat voivat keskenään päättää maksettavan summan eli toisin sanoen RAHOITUSVASTIKKEEN?
PANKKI MÄÄRÄÄ.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Millä perusteella taloyhtiö voi päättää summan, vaikka pankki määrää lainaehdot ja korkoprosentit???
Sinä maksat taloyhtiölle ja taloyhtiö pankille.
IHANKO TOSI? Miksi minun täytyy maksaa ENEMMÄN, kun raha menee taloyhtiön kautta pankille? Olen laskenut monet kerrat henkiläkohtaisen lainani lyhennyserän tismalleen samoilla tiedoilla kuin pankin lainaehdoissa lukee, eli samalla prosentilla.
Minkä takia minun pitää maksaa enemmän, kun raha menee taloyhtiön kautta??
Voi h*lvetin tollo. Taloyhtiön laina ja henkilökohtainen laina eivät ole vertailukelpoisia sitten niin mitenkään. Molemmissa on omat lainaehtonsa ja kulunsa.
Oletko ihan víțuń ídìooțți? Tismalleen sama summa ja samat prosentit. Millä víțuń logiikalla lainani on suurempi, kun en maksa sitä suoraan pankille??
Huoneiston lainaosuus on xx euroa ja piste, se ei siitä suurene tipan vertaa ikinä, ainoastaan pienenee!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Millä perusteella taloyhtiö voi päättää summan, vaikka pankki määrää lainaehdot ja korkoprosentit???
IHANKO TOSI? Miksi minun täytyy maksaa ENEMMÄN, kun raha menee taloyhtiön kautta pankille? Olen laskenut monet kerrat henkiläkohtaisen lainani lyhennyserän tismalleen samoilla tiedoilla kuin pankin lainaehdoissa lukee, eli samalla prosentilla.
Voi h*lvetin tollo. Taloyhtiön laina ja henkilökohtainen laina eivät ole vertailukelpoisia sitten niin mitenkään. Molemmissa on omat lainaehtonsa ja kulunsa.
Kyllä jokainen saa ottaa henkilökohtaisen lainan ja maksaa lainaosuutensa pois - se on aina sallittua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö voi kerätä rahaa tulevaisuuden korjauksiin, tms.
Öööö no ei täällä ole mitään korjauksia tulossa vuosikausiin😑
AINA on tulossa jotain korjauksia. Ei ehkä heti, mutta siksi sitä rahaa kerätään, ettei ne korjaukset iske osakkaisiin niin kovasti. Ja vaikk aolisit myymässä sitä asuntoasi, niin se sinun osuutesi rahoista on siellä tallessa. Se nostaa sinun asuntosi arvoa.
Tää on jo minusta sellainen osoitus sinnikkyydestä, että mielestäni vastikehullun voi lisätä av-palstan hullujen listan jatkoksi (ellei ole jo lisätty).
Ette te kyllä víttuakăąn tajua. 😂😂😂 No, mitä voisi olettaakaan kaupungin vuokramurjuissa asuvilta läșkípěrseiltä.
No kerroppa nyt ihan lukuina, että mikä nyt on mielestäsi mennyt niin väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä ainakin taloyhtiö keräsi pikkuisen ylimääräistä joka kuukausi, että laina saadaan hoidettua vaikka joku asukas ei maksaisikaan, ja sitten kun laina tuli maksettua, rahoitusvastike lopetettiin ja ylimääräiset kerätyt kympit palautettiin meille osakkaille takaisin.
Se huoneiston lainaosuus EI KASVA IKINÄ! Vuosien mittaan se PIENENEE, mutta ei todellakaan kasva ikinä!! Ette edes tuon vertaa tajua?
Vierailija kirjoitti:
Ette te kyllä víttuakăąn tajua. 😂😂😂 No, mitä voisi olettaakaan kaupungin vuokramurjuissa asuvilta läșkípěrseiltä.
Onko käynyt mielessä, että on itseltä mennyt puurot ja vellit sekaisin? Ihan näin pankin rahoitusasiantuntijana kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Yhtiölainan marginaalikorko on 0,95% ja lisäksi Euribor 12 kk.
Minun huoneistoni lyhennyksen pitäisi olla hieman päälle 600 €/kk!!! Sen sijaan peritään yli sata euroa enemmän.
Tässä Ap:lle kolme ohjetta:
1. Sinua ei ole huijattu.
2. Se maksuerä on todennäköisimmin ihan oikein.
3. Maksa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vuokramurjua, eikä edes läskipersettä, mutta sinun kaltaisesi i d a r i, joka jankkaa täällä samaa asiaa päivästä toiseen joutaisi kyllä ulosottoon.
Niin yhtiölainan korkoprosentti on siis yhteensä 1,50.
Eli millä VÍȚUŃ logiikalla peritään 100 euroa ekstraa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun huoneistoni lyhennyksen pitäisi olla hieman päälle 600 €/kk!!! Sen sijaan peritään yli sata euroa enemmän.
Ja SATASEN takia meuhkaat täällä joka päivä????
:D
Ööö, kyllä, koska KUKAAN EI SELITÄ MINULLE ETTÄ MIKSI VÍȚUSSA MINUN PITÄÄ MAKSAA VUODESSA 1200 € EKSTRAA???
Et sinäkään kyennyt noin simppeliin laskutoimitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla luvuilla ei tee mitään. Lainasta aiheutuu muitakin kuluja kuin marginaali ja viitekorko. Myös lainan perustamis- ja hoitokulut veloitetaan osakkailta. Tuijotat ihan turhaan otettavaa lainamäärää, kun pitäisi olla tiedossa yhtiölainan kokonaiskustannus ja rahoitusvastike/neliö tiedossa. Tähän päälle usein taloyhtiö perii hieman korkeampaa vastiketta, jotta maksut pyörivät mikäli yksikin osakas jättää vastikkeet rästiin. Nämä tasataan lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se taloyhtiö kerää sitä rahaa just sentilleen. Tyypillisesti taloyhtiölainoja lyhennetään puolen vuoden välein ja ne maksut kerätään siis puolen vuoden ajalta, ja sitten maksetaan pankille. Tuosta rahoitusvastikkeen määrästä taas päätetään kerran vuodessa. Taloyhtiöt tyypillisesti kerää siis vähän enemmän kuin mikä on ennakoitu maksu ihan siltä varalta, että korot ehtii nousta sinä aikana ja että on vähän pelivaraa.
Taloyhtiön kirjanpidossa kuitenkin pidetään erillään rahoitusvastikkeet ja hoitovastikkeet. Joskus voi olla niin, että rahoitusvastiketta ei ole kerätty tarpeeksi ja sitten lainataan hoitovastikkeiden puolelta, mutta se on siellä kirjanpidossa ylhäällä että vippiä on otettu. Joskus myös hoitomenoihin voidaan vipata rahoitusvastikkeesta. Mutta koko ajan taloyhtiössä on kirjanpito ajan tasalla ja milloin tahansa voit pyytää sieltä lainaosuuslaskelman (maksua vastaan), josta näet paljonko sinulla on yhtiölainaa jäljellä.
Taloyhtiön tuloslaskelmassa on nähtävissä sekä hoito- että rahoitusvastikkeiden kohdalla kertynyt ylijäämä. Riippuen lainanhoitoerien ajankohdasta, sitä rahoitusvastikkeen ylijäämää voi vuodenvaihteessa olla paljonkin, kun on kerätty rahaa seuraavaa lainanlyhennystä varten. Mutta jos vuosien varrella sinne kertyy enemmän, silloin yleensä tehdään jossain kohtaa ylimääräinen lyhennys, joka lyhentää kaikkien lainoja.
Kyllä ne rahoitusvastikkeena maksetut rahat joka tapauksessa menee lopulta sinne yhtiölainan lyhennyksiin ja korkoihin. Ei ehkä samaan tahtiin kun niitä itse makselee, mutta kyllä ne rahat on tallessa ja ohjautuvat pankkiin sitten ajallaan.
Olette ídìooțțeja. Isännöintifirma on tunnettu kušetuksiștaan ympäri Suomen. Siitä on ihan palstallakin puhuttu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja SATASEN takia meuhkaat täällä joka päivä????
:D
Ööö, kyllä, koska KUKAAN EI SELITÄ MINULLE ETTÄ MIKSI VÍȚUSSA MINUN PITÄÄ MAKSAA VUODESSA 1200 € EKSTRAA???
Et sinäkään kyennyt noin simppeliin laskutoimitukseen.
Ei minun tarvitse. Olen velaton, joten satanen kuussa ei hetkauta suuntaan eikä toiseen. Olen katsos osannut hoitaa raha-asiani ilman palstalla riehumistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan víțuń ídìooțți? Tismalleen sama summa ja samat prosentit. Millä víțuń logiikalla lainani on suurempi, kun en maksa sitä suoraan pankille??
Huoneiston lainaosuus on xx euroa ja piste, se ei siitä suurene tipan vertaa ikinä, ainoastaan pienenee!!!!
Oletko täysin varma että taloyhtiön ottaman lainan ja sinun henkilökohtaisen asuntolainasi korkoprosentti on täsmälleen sama? Ja muut ehdot. Tämä olisi todella poikkeuksellista.
Jos olet sitä mieltä että saisi itse lainaa paremmalla korolla kuin mitä taloyhtiön lainassa on, tässä on yksi vaihtoehto miten voit toimia: https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/lainat/asuntolainat/t…
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ, myy se kämppäs pois ja muuta vuokralle kun et mitään mistään tajua.