Kellään kokemusta sossu lääkkeiden maksajana?
Elämäntilanteen vuoksi olen ollut nyt 2kk sossun asiakas, valitettavasti. Luulin että sossu maksaa reseptilääkkeet, mutta kun reseptin ja kuitin lähetin, eivät korvanneet koska pakkauskoko ei ollut kelakorvattava, Nyt sain lapselle isomman lääkepaketin jonka kela korvaa eli myös sossut. Mutta pitääkö minun siis hakea tuo kelakorvattavalla hinnalla apteekista ? Korvsttuna noi 70e, korvaamattomana 130e, eli voinko hakea sen tuolla 130e hinnalla ja sitten sossu4 korvaavat vai miten tämä menee?:)
Kommentit (16)
Olen ollut töissä siellä sossun puolella (sosiaaliohjaajana kylläkin), ja meilläkin laittettiin kyllä usein suoraan apteekkiin maksusitoumukset. Tai vaihtoehtoisesti takautuvasti huomioitiin kela-korvattavien reseptilääkkeiden menot kuittien perusteella. Sossu ei tietenkään maksa Kelan osuutta, kyllä sen maksaa ihan Kela.
Voi tulipa tästä nyt vaikea juttu :(
Asun pienellä kunnalla ja täällä ei ole maksusitoutumusjuttua käytössä. Olen koittanut soittaa viikon kunnan sossuun, että haenko kelalta avustusta mutta kukaan ei vastaa numerosta. Eikä sähköpostiinkaan..
Eli siis miten sellainen hakemus tehdään että kela korvaisi siitä sen osan? Otanko kuitista kopion ja lähetän sossuun ja kelaan? Olen tyhmä, mutta en todella tiedä mitä teen nyt :(
Eli mitä teen? Ostan omilla rahoilla 130e lääkkeen, lähetän kuiti kelaan ja sossuun? Siis otan kopiot kuitista? En tajua :( menee todella sekavaksi ja mistä ne sossusta tietää että kela maksaa siitä osan ja miten ne sen maksaa ja mitä?
Mistä saisi apua tähän asiaan kun sosiaalitoimistoni ei vastaa?:(
Ap
Siis kun menet apteekkiin ja näytät lapsen kelakorttia, niin saat heti apteekissa sen kelakorvauksen. Joudut maksamaan vain 70e.
Mee töihin sossupummi! Tai lainaa rahaa ja maksa niillä.
Kelakorvauksen saa yleensä suoraan siellä apteekissa. Se siis huomioidaan hinnassa. Maksat vain sen hinnan, joka jää jäljelle Kela-korvauksen jälkeen. Ja sossu siis huomioi sen toimeentulotuessa.
Tulee ihan paniikki ja sydän hakkaa kun miettii tätä paperirumbaa :(
Ehkä en hae mitään avustusta, koska en tiedä miten hakea ja kukaan ei neuvo. Iso lovi lähtee kyllä toimeentulotuesta 350e tuohon lääkkeeseen:(
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 18:51"]
Siis kun menet apteekkiin ja näytät lapsen kelakorttia, niin saat heti apteekissa sen kelakorvauksen. Joudut maksamaan vain 70e.
[/quote]
Juuri näin,mitä vaikeaa näyttää kelassa sitä kela-korttia?Et joudu täyttämään mitää lappuja siellä.
Ap, tää ei ole mitään rakettitiedettä. Tässä ohjeet:
1) Lapsen Kela-kortti ja resepti mukaan
2) Annat molemmat apteekin tädille. Hän vähentää sitten kelan maksaman osuuden lääkkeen hinnasta siinä odottaessasi.
3) Saat lääkkeen ja maksat 70e
4) Otat yhteyttä sossuun ja kysyt, miten saat nuo maksamasi 70e takaisin sossulta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 18:52"]
Ehkä en hae mitään avustusta, koska en tiedä miten hakea ja kukaan ei neuvo. Iso lovi lähtee kyllä toimeentulotuesta 350e tuohon lääkkeeseen:(
Ap
[/quote]
Hei älä nyt tästä lääkeasiasta panikoi. Saat kelakorvauksen suoraan siellä apteekissa lääkkeen hinnassa (lapsen kelakortti mukaan)! Ja sossussa näkevät kyllä kuitin koodista, että on kyseessä kelakorvattu lääke.
t. se sosiaaliohjaaja
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 18:52"]
Ap
[/quote]
Mitä tarkoitat, että kukaan ei neuvo? Soita sossuun ja kysy käytäntö.
Jos lääkekulut on 350 e / kk, niin kysy maksusitoumusta. Vähäisiin lääkekuluihin ei maksusitoumuksia myönnetä, mutta jos lääkkeet vievät suuren osan kk-tuloista, niin silloin on mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 18:50"]
Asun pienellä kunnalla ja täällä ei ole maksusitoutumusjuttua käytössä. Olen koittanut soittaa viikon kunnan sossuun, että haenko kelalta avustusta mutta kukaan ei vastaa numerosta. Eikä sähköpostiinkaan..
Eli siis miten sellainen hakemus tehdään että kela korvaisi siitä sen osan? Otanko kuitista kopion ja lähetän sossuun ja kelaan? Olen tyhmä, mutta en todella tiedä mitä teen nyt :(
Eli mitä teen? Ostan omilla rahoilla 130e lääkkeen, lähetän kuiti kelaan ja sossuun? Siis otan kopiot kuitista? En tajua :( menee todella sekavaksi ja mistä ne sossusta tietää että kela maksaa siitä osan ja miten ne sen maksaa ja mitä?
Ap
[/quote]
Kelan sivuilta lomake jolla haetaan sairaanhoitokorvauksia. Lähetät kuitin ja apteekin tulostaman laskelman Kelaan ja sitten päätöksen ja toisen laskelman sossuun.
Ap, miten ihmeessä et osaa noin yksinkertaista asiaa hoitaa? Etkö ole ennen ostanut Suomessa lääkkeitä? Ihmettelen vain kovasti...
Mutta teet näin.
Menet apteekkiin reseptin ja lapsen kela-kortin kanssa.
Annat molemmat apteekin tyypille.
Saat automaattisesti Kela-korvauksen.
Pyydät kuitin ja laskelman.
Lähetät kuitin ja laskelman sosiaalitoimistoon.
Sossu korvaa sinulle lääkkeen hinnan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 18:50"]
Ap
[/quote]
Kelan sivuilta lomake jolla haetaan sairaanhoitokorvauksia. Lähetät kuitin ja apteekin tulostaman laskelman Kelaan ja sitten päätöksen ja toisen laskelman sossuun.
[/quote]
Ohoh, luinkin huolimattomasti, sinun ei siis tarvitse hakea Kelasta erikseen jos otat Kela-kortin mukaan apteekkiin. Jälkeenpäin voi hakea jos on unohtanut Kela-kortin.
Yleensä niitä korvataan sen perusteella ettei ole rahaa maksaa itse. Ihan rahaton saa maksusitoumuksen apteekkiin, vaikka pieni kunta. Kuittia tai reseptiä vasten huomioidaan toimeentulotukilaskelmassa. Edellisen kuun ei korvata kuin erityisin perustein, eli älä jätä niitä makaamaan liian pitkäksi aikaa.
Olisin kyllä hakenut oikaisuvaatimusta, niinkin voi tehdä.
Mitä tarkoittaa "Kellään kokemusta"?
"Minä millään ymmärrä. Kukaan selventää?"
Aikoinaan menin sossuu josta ne laittoi apteekkin maksusitoomuksen,sillä sain sitten ne lääkkeet.Miään en itse maksanut rahalla.