Nostaako YO-kokeen sensorit koskaan arvosanaa ???
Vai hyväksyvät joko opettajan ehdottaman tai laskevat sitä ?
En ole koskaan kuullut kuin pudottamisesta ja siinäkään ei koskaan ole mitään oikeita perusteita
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:24"]
Minulla lähti aikoinaan ennen eximian olemassaoloa ranska C:nä ja tuli takaisin M:nä. Oli ilmeisesti ollut vaikea vuosi, joten Gaussin käyrällä laskettuna oli jouduttu rukkaamaan niitä pisterajoja uusiksi. Nythän koko Gaussin käyrä on jo poistettu, joten ei varmaan enää tapahtuisi tuollaista.
[/quote]
Miksi alapeukku? Arvosanan nousun selitys yo-lautakunnan oli nimenomaan se, että koe oli mennyt kauttaaltaan koko maassa heikosti ja pisterajoja oli sen takia muutettu.
En tiennytkään tuota sairashyvitystä. Jos oikeasti on kunnon kipeä niin sitten ei kyllä parin pisteen korjaus auta.
Kyllä, mun matematiikka lähti E:nä, palasi L:nä.
kyllä se gaussin mukaan edelleen menee
Kyllä voi ihan hyvin nousta. Arvosanojen lasku on ylesempää, koska monet opettajat antavat pisteet ennemmin vähän yläkanttiin ja pitävät näin opiskelijoidensa puolta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 15:40"]
[/quote]
Gaussin käyrä on poistettu tästä keväästä lähtien yo-arvosteluista.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 15:40"]
[/quote]
Gaussin käyrä on poistettu tästä keväästä lähtien yo-arvosteluista.
[/quote]
Koskee tietääkseni vain muutamaa ainetta tyyliin pitkä ranska tai saksa ja terveystieto tms.
Mikään ei lähde C:nä vaan joillakin pisteillä. Pisterajat vaihtelevat vuosittain.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 14:40"]
siis mitä, voiko äikän esseestä saada 0 pistettä jos otsikko ei ole open mielestä hyvä ??? Vaikka essee olisi kirjoitettu tehtävänannon mukaan. APUA, nyt alkoi pelottamaan
Onko kenellekään täällä käynyt niin ?
[/quote]
Ei tietenkään. Höpsyli. Ole ihan rauhassa. Otsikko ei ratkaise koko arvosanaa. :)
Tässä uutinen siitä, että tietyt yo-kokeet eivät ole enää täysin sidoksissa Gaussin käyrään:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013061117140394_uu.shtml
http://yle.fi/uutiset/laudaturin_nappaaminen_helpottuu_ensi_kevaana/6834083
Kyllä voi!
Biologian kokeessa muutama vuosi sitten oli jokerina perinnöllisyystehtävä, ja käytin ratkaisussa todennäköisyyslaskennan merkintöjä. Opettaja ei siitä erityisemmin pitänyt ja taisi arvostella 1 pisteen arvoiseksi ja koko koe lähti C:nä. Lautakunnasta koe tuli takaisin peräti E:nä.
Minulla nousi aikanaan matikka E:stä L:ään ylioppilasjuhlien jälkeen :) Rehtori soitti kotiin ja sanoi, että arvosana on noussut, saat tulla hakemaan uuden yo-todistuksen koululta. Joku oli valittanut lyhyen matikan arvostelusta ja kaikki kokeet tarkistettiin uudelleen, samalla minunkin pisteeni nousivat :)
Kyllä niitä voidaan nostaa. Tyttären tytär kirjoittaa parhaillaan. Syksyllä hän jo kirjoitti terv.tiedon ja enkun. Oman open antamat (ehkä varovaisemmat arvosanat) nousivat hänellä "pykälän" verran.
On kiva tietää jo etukäteen, että yo-juhlat on tulossa :) Jotkut meistä isovanhemmista vieläkin luulee, ettei asiaa saa tietää ennenkuin se on präntätty lehteen toukokuussa!
P.S: Varmaan ne epäonnistumisetkin kerrotaan omalta koululta niin selkeästi, ettei kenenkään tarvitse turhia juhlakutsuja lähetellä!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 21:23"]
Kyllä niitä voidaan nostaa. Tyttären tytär kirjoittaa parhaillaan. Syksyllä hän jo kirjoitti terv.tiedon ja enkun. Oman open antamat (ehkä varovaisemmat arvosanat) nousivat hänellä "pykälän" verran.
On kiva tietää jo etukäteen, että yo-juhlat on tulossa :) Jotkut meistä isovanhemmista vieläkin luulee, ettei asiaa saa tietää ennenkuin se on präntätty lehteen toukokuussa!
P.S: Varmaan ne epäonnistumisetkin kerrotaan omalta koululta niin selkeästi, ettei kenenkään tarvitse turhia juhlakutsuja lähetellä!
[/quote]
Tän kevään lopulliset tulokset tulee viimeistään 25.5. eikä sitä ennen voi varmasti tietää arvosanojaan. Tietysti alustavien pisteiden perusteella voi päätellä jotain mutta ei ne opiskelijatkaan kovin aikaisin niitä varmoja tuloksia saa.
En ollut koskaa hyvä äikässä ja opekin ihmetteli miten kirjoitin niin hyvän aineen. Hän arvioi sen E:ksi ja tuli selvänä L:nä takaisin. Pärstäkerroin siis vaikutti opettajan arvosteluun, koska muutamilla sen suosikkitytöillä arvosana laski kirjaimen verran. En kyllä vieläkään ymmärrä miten mä sain siitä sen ällän kun oon mielestäni vaan tosi keskinkertainen kirjoittaja.
Gaussin käyrä poistuu mutta ei ole vielä poistunut
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 13:43"]En oo tienny, että sairastumisesta saa pistehyvityksiä:-o
[/quote]
Kyllä ainakin minun aikanani, jos olit kuumeessa ja oksentelit kokeen aikana ja olit ennen koetta käynyt lääkärissä saattoi saada muutaman pisteen hyvityksiä.
[/quote]
Pistehyvityksen saattaa saada mutta ainoastaan lääkärintodistuksella ! Itse sain E:n L:ksi kun sain yhden pisteen hyvitystä kun lääkäri kirjoitti että minulla oli joku kuume flunssa tms.. Ei mulla edes koeaamuna ollut enää kuumetta, muhahahahaha ja muutenkin se oli kestänyt vain päivän pari.. Mutta kannatti!!
[/quote] Eiko sinua haveta joka kerran kun mainitset tuon L:n ja tiedat etta se on vilunkipelilla saatu eika omalla osaamisella ansaittu?
Vuonna `86 sai vielä vapaasti reaalissa valita mihin vastasi. Olin lukenut psykologiaa ja biologiaa. Koetilanteessa tajusin, että yleistietoni muissa reaaliaineissa "lonkalta heittäen" yltää parempaan kuin luetuissa aineissa (joo, en lukenut juuri yhtään...)...Vastasin 7 uskonnon kysymykseen ja 3 historian kysymykseen...
Uskonnon ope totes, että ihan ok vastauksia. Historian opelle kun soitin, oli tyly vastaus:"Olet vastannut kaikkiin aivan aiheen vierestä..." Järkytyin...
Yllätys oli melkoinen, kun lopullisessa pisteytyksessä sain jokaisesta kolmesta hissan kysymyksestä pisteitä 3/6!
Lopputulos reaalista oli vahva M (Silloin ei ollut Eximiaa vielä)...Ei ihan surkee noin lonkalta heitettynä...ja siis vastaus ap:n kysymykseen, että kyllä ainakin mun tapauksessa pisteet nousi peräti 9 pinnaa (ne ussan 7 kysymyksen pinnat pysyivät täysin samoina)!
T.Nykyisin itsekin ope - kukapa olisi silloin arvannut:)
Vuonna `86 sai vielä vapaasti reaalissa valita mihin vastasi. Olin lukenut psykologiaa ja biologiaa. Koetilanteessa tajusin, että yleistietoni muissa reaaliaineissa "lonkalta heittäen" yltää parempaan kuin luetuissa aineissa (joo, en lukenut juuri yhtään...)...Vastasin 7 uskonnon kysymykseen ja 3 historian kysymykseen...
Uskonnon ope totes, että ihan ok vastauksia. Historian opelle kun soitin, oli tyly vastaus:"Olet vastannut kaikkiin aivan aiheen vierestä..." Järkytyin...
Yllätys oli melkoinen, kun lopullisessa pisteytyksessä sain jokaisesta kolmesta hissan kysymyksestä pisteitä 3/6!
Lopputulos reaalista oli vahva M (Silloin ei ollut Eximiaa vielä)...Ei ihan surkee noin lonkalta heitettynä...ja siis vastaus ap:n kysymykseen, että kyllä ainakin mun tapauksessa pisteet nousi peräti 9 pinnaa (ne ussan 7 kysymyksen pinnat pysyivät täysin samoina)!
T.Nykyisin itsekin ope - kukapa olisi silloin arvannut:)
Ja kun katsoo YTL suosituksia niin otsikko ON VAIN YKSI arvostelukriteeti. Myös muut pitää täyttyä ennen kuin voi antaa 0 pistettä: kielellinen rakenne erittäin heikko ja kirjoitus tehtävänannon ohi !!!!!!!!