A:studiossa omistuasunnon hankkimisen vaikeudesta Helsingissä
Tuli vain mieleen, että mikäköhän pakko se asunto on nimenomaan omistaa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin hyvin pitkään että en osta omaa asuntoa sillä olen alalla jossa on vain pätkätyösuhteita. Sijoitin rahani sen sijaan arvopapereihin ja metsään. Kunnes tuli korona ja vei melkein kaiken omaisuuteni.
Nyt ajattelen että oma asunto on melkeinpä pakollinen juttu, jos aikoo pärjätä taloudellisesti eläkeiässä. Asuntohan on maailman turvallisin ja helpoin sijoitus, olin tyhmä kun en tajunnut tätä.
Olen etsimässä itselleni vasta nyt 30-vuotiaana ekaa omaa kämppää ja muutaman vuoden päästä toivon mukaan pääsisin aloittamaan asuntosijoittamisen. Liian myöhään, tiedetään. Eläkkeellä joudun elämään niukasti jos nyt mitään eläkkeitä ikinä meidän ikäpolvelle tuleekaan,
"Vasta 30-vuotiaana"?
Itse ostin ekan omistuskämpän 48-vuotiaana.
Toki täytyy myöntää että asuin ennen tätä pitkään maksamalla pelkän vastikkeen vuokrana sukulaiselle asumisestani samassa asunnossa, joten minulle järjestely oli tietysti hirveän edullinen.
Asuntosijoittamisen veroedut ovat niin paljon paremmat omistusasumiseen verrattuna että ekonomi itse tienaa elantonsa sijoitusasunnoilla ja asuu itse vuokralla.
Asumisen tukijärjestelmät ja kohdennetut veroedut ovat kääntäneet asumisen kustannukset aivan päälaelleen. Nyt asuntojen hinta seuraa pörssikursseja ei yleis- tai rakennuskustannusindeksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin hyvin pitkään että en osta omaa asuntoa sillä olen alalla jossa on vain pätkätyösuhteita. Sijoitin rahani sen sijaan arvopapereihin ja metsään. Kunnes tuli korona ja vei melkein kaiken omaisuuteni.
Nyt ajattelen että oma asunto on melkeinpä pakollinen juttu, jos aikoo pärjätä taloudellisesti eläkeiässä. Asuntohan on maailman turvallisin ja helpoin sijoitus, olin tyhmä kun en tajunnut tätä.
Olen etsimässä itselleni vasta nyt 30-vuotiaana ekaa omaa kämppää ja muutaman vuoden päästä toivon mukaan pääsisin aloittamaan asuntosijoittamisen. Liian myöhään, tiedetään. Eläkkeellä joudun elämään niukasti jos nyt mitään eläkkeitä ikinä meidän ikäpolvelle tuleekaan,
Mihin ihmeessä olit sijoittanut rahasi, jos korona vei ne hetkessä?
Ei ainakaan rahastoissa ole tapahtunut mitään dramaattisia muutoksia koronan takia. Siis ainakaan matalamman riskitason rahastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sama vanha "miksi pakko asuu Helsingissä jos ei oo varaa?". Kaikkia aloja ei muualla löydy, oman alan työt on vain pk-seudulla.
Eli mikä sitten on parempi, työttömänä valtion elätettävänä vaikka Jyväskylässä vai työllistettynä veronmaksajana pk-seudulla, mutta silloin pidätän oikeuden valittaa hinnoista.
Helsingissäkin on eroja asuntojen neliöhinnoilla. Jos ei ole varaa ostaa asuntoa kantakaupngista, sitten se on ostettava vähän kauempaa. Jo keskustan ja Pasilan neliöhinnoissa on 3000e eroa. Ongelma tuossa on se, että ihmiset eivät ymmärrä, miten omaisuutta kasvatetaan, vaan haluavat samantien sen omakotitalon Helsingin keskustasta järven rannalta. Ja kun se ei ole mahdollista, menevät ulisemaan siitä televisioon.
Pasilassa neliöhinnat ovat n. 5000€ on yksi Helsingin alueista, joissa hinnat ovat nousseet viime vuosina vauhdikkaimmin.
Katso toteutuneet kaupat 00100 vs 00520, kerrostalokaksio: neliöhinnoissa eroa reilu 3000e. Oli noussut tai on silti reilusti halvempaa kuin kantakaupungissa. Ja Pasilan jälkeenkin länsi-pohjoinen-itä suunnassa on Helsingissä ihan erinomaisia asuinalueita.
Vantaaltakin tietyistä paikoista pääsee alle 20 minuutissa junalla keskustaan.
Huonona puolena usein noissa paikoissa on se, että yksityisauton käyttäminen tai omistaminen saattaa olla hankalaa, mutta jos ei ole siihen tarvetta, niin ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vasta 30-vuotiaana"?
Toki täytyy myöntää että asuin ennen tätä pitkään maksamalla pelkän vastikkeen vuokrana sukulaiselle asumisestani samassa asunnossa, joten minulle järjestely oli tietysti hirveän edullinen.
Suurin osa ei voi elää noin halvalla. Olet oletettavasti saanut säästettyä koko asunnon myyntihinnan tällä järjestelyllä vuosikymmenten aikana. Fakta on että iso osa nykynuorista ei ikinä pääse kiinni omaan asuntoon ja täten taloudelliseen riippumattomuuteen vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sama vanha "miksi pakko asuu Helsingissä jos ei oo varaa?". Kaikkia aloja ei muualla löydy, oman alan työt on vain pk-seudulla.
Eli mikä sitten on parempi, työttömänä valtion elätettävänä vaikka Jyväskylässä vai työllistettynä veronmaksajana pk-seudulla, mutta silloin pidätän oikeuden valittaa hinnoista.
Helsingissäkin on eroja asuntojen neliöhinnoilla. Jos ei ole varaa ostaa asuntoa kantakaupngista, sitten se on ostettava vähän kauempaa. Jo keskustan ja Pasilan neliöhinnoissa on 3000e eroa. Ongelma tuossa on se, että ihmiset eivät ymmärrä, miten omaisuutta kasvatetaan, vaan haluavat samantien sen omakotitalon Helsingin keskustasta järven rannalta. Ja kun se ei ole mahdollista, menevät ulisemaan siitä televisioon.
Pasilassa neliöhinnat ovat n. 5000€ on yksi Helsingin alueista, joissa hinnat ovat nousseet viime vuosina vauhdikkaimmin.
Katso toteutuneet kaupat 00100 vs 00520, kerrostalokaksio: neliöhinnoissa eroa reilu 3000e. Oli noussut tai on silti reilusti halvempaa kuin kantakaupungissa. Ja Pasilan jälkeenkin länsi-pohjoinen-itä suunnassa on Helsingissä ihan erinomaisia asuinalueita.
Siinä Kaisaniemen ja asema-aukion ympärillä on aika vähän kaksioita. Olen kyllä asunut 00100 alueella. En muuttaisi, asemanseutu on aina rauhatonta ja siellä on niin paljon ravintoloitakin, että on kännistä hälinää öisin.
Viisi vuotta sitten kun ostimme kaksion Kampista sen hinta oli 505 000. Sama asunto olisi ollut vuokrattavissa 1700 euroa kuukaudessa. Jos olisimme vuokranneet olisimme tähän mennessä maksaneet vuokraa 100 000 euroa, ilman että siitä olisi jäänyt mitään konkreettista itselle. Sen sijaan asuntolaina on jo maksettu loppuun. Asuminen on halpaa, vastike, vesimaksu, sähkö yhteensä alle 350 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuotta sitten kun ostimme kaksion Kampista sen hinta oli 505 000. Sama asunto olisi ollut vuokrattavissa 1700 euroa kuukaudessa. Jos olisimme vuokranneet olisimme tähän mennessä maksaneet vuokraa 100 000 euroa, ilman että siitä olisi jäänyt mitään konkreettista itselle. Sen sijaan asuntolaina on jo maksettu loppuun. Asuminen on halpaa, vastike, vesimaksu, sähkö yhteensä alle 350 euroa kuussa.
Aika nopeasti hoiditte sitten lainan pois?
5 vuoden vastikkeetkin tekee yhteensä kyllä lähes 20000e, vuokriin nettona olisi mennyt n. 80000e. Toki sekin paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin juuri Asuntojen hintatiedot -palvelusta että samankokoinen, täysin vastaava asunto (ei välttämättä samasta taloyhtiöstä, mutta yhdessä kolmesta jotka ovat identtisiä) asunto on myyty viimeisen 12 kuukauden aikana hintaan 685 000. Jeesus. Olen kyllä tiennyt että hinnat ovat alueella nousseet mutta tuo on aika hullua.
Joo vuokralle siirtyminen silloin viisi vuotta sitten ei olisi ollut kovin järkevää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vasta 30-vuotiaana"?
Suurin osa ei voi elää noin halvalla. Olet oletettavasti saanut säästettyä koko asunnon myyntihinnan tällä järjestelyllä vuosikymmenten aikana. Fakta on että iso osa nykynuorista ei ikinä pääse kiinni omaan asuntoon ja täten taloudelliseen riippumattomuuteen vanhana.
Tämä on valitettava tosiasia jota olen aavistellut jo lähes parinkymmenen vuoden ajan ja nyt tästä aletaan puhua julkisuudessakin. Isolla osalla kansalaisista tulot eivät ole juurikaan nousseet, sen sijaan erilaiset verot ja veroluonteiset maksut sekä muut elinkustannukset (asuminen, vakuutukset, sähköt, polttoaineet, yms) jatkavat vain nousuaan joten etenkään pätkätöissä olevien on yhä vaikeampi päästä omaan asuntoon kiinni. Jotain tälle pitäisi tehdä ja aika pian sillä on kestämätön asia jos ihminen joutuu roikkumaan juuri ja juuri pärjäävänä vuodesta toiseen. ja kun eläke koittaa, olisi kovin hyvä olla oma, velaton asunto ettei olisi jatkuvien vuokrankorotusten kohteena.
Ongelmana on tosin se että osa ihmisistä ei näe tai halua nähdä tätä, toisilla taas ei ymmärrys riitä tilanteen ja sen seuraamusten tajuamiseen. En yhtään ihmettele että tässä tilanteessa mm perussuomalaiset saavat aika lailla kannatusta joka on tietysti pois lähinnä kolmelta isolta puolueelta (Keskusta, Kokoomus ja SDP). Sen sijaan Rkp, Vihreät ja Vasemmistoliitto hyötyvät tästä sillä mitä enemmän perussuomalaiset saavat kannatusta, sitä useampi kääntyy myös sitä vastustavien kolmen puolueen puoleen ja siksi toisekseen suurten puolueiden heiketessä noilla keskisuurilla puolueilla on yhä useammin mahdollisuus olla vaa-ankieliasemassa eli käytännössä kokoaan suurempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika nopeasti hoiditte sitten lainan pois?
5 vuoden vastikkeetkin tekee yhteensä kyllä lähes 20000e, vuokriin nettona olisi mennyt n. 80000e. Toki sekin paljon rahaa.
Kyllä. Ostimme asunnon puolisoni kanssa puoliksi ja molemmilla oli omat asuntolainat. Hän joutui lainaamaan vain noin 40 000 euroa koska myi osakkeensa ja rahoitti niillä. Minä jouduin ottamaan lainaa noin 140 000, säästöjä oli rapiat 100 000.
Tuohon 80 000 euron voittoon pitää lisätä myös arvonnousu josta kirjoitin erillisen viestin. Hinnat ovat nousseet tänä aikana älyttömästi.
En ymmärrä miksi ihmiset maksavat mielummin vuokrana saman kuin mitä olisi maksaa vastike ja asuntolainaa. Asuntosijoittajat toki ovat iloisia kun saavat ilmaiseksi luotua miljoonaomaisuuden itselleen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ihmiset maksavat mielummin vuokrana saman kuin mitä olisi maksaa vastike ja asuntolainaa. Asuntosijoittajat toki ovat iloisia kun saavat ilmaiseksi luotua miljoonaomaisuuden itselleen.
Kaikki eivät saa asuntolainaa, jotta voisivat maksaa lainaa ja vastiketta vuokran sijaan.
Itselläni on myös ollut niin edullinen vuokra, etten ole katsonut järkeväksi maksaa asuntolainaa, jota tuskin olisin lähtökohtaisesti edes saanut. Jos yksiön vuokra on 250 euroa niin miksi maksaisin 100e vastiketta ja 600e lainanlyhennystä, kun omistusasunto olisi todennäköisesti pienempi ja huonommalla sijainnilla. Rahan voi sijoittaa muuhunkin kuin seiniin.
Nyt on ASP-tilille säästettynä 18k€ enkä pätkätyöläisenä edelleenkään saisi riittävästi lainaa, jotta voisin ostaa järkevän ensiasunnon Helsingistä. Kai tässä on parempi maksaa reilun kolmensadan euron osuuttani vuokrasta ja kokeilla, jos saisin jonotusnumerollani asumisoikeusasunnon HASO:n rakenteilla olevista kohteista.
Vierailija kirjoitti:
Miten korona muka romahdutti metsänomistajien sijoitukset?
Muutkin sijoituskohteet ovat pääosin nousseet vähintään koronaa edeltäneelle tasolle, majoitus, entoyhtiöt ym. matkailuala poislukien.
Etsit vasta ekaa omaa kämppää, mutta jo muutaman vuoden päästä meinaat lisäksi ruveta asuntosijoittajaksi?
Tässä pari kummallista kohtaa kommentistasi.