Lapsiperhe ja äidillä töissä paljon vastuuta/tehtäviä
Haen lähinnä vertaistukea. Meillä 2 alle kouluikäistä ja teen 4pv/vko. Olen asiantuntijatehtävissä ja jatkuvasti pitäisi pysyä ajan hermoilla, oppia uutta ja tuoda uutta työhönsä/kehittää jo olemassa olevaa. Samaan aikaan pitää pitää yllä jo olemassa olevia rutiineita. Esimies en ole, mutta käytännössä ohjailen kahdeksan muun ihmisen hommaa ja delegoin heille tehtäviä, joita en itse ehdi hoitaa. Oma esimies on täysin pihalla minun vastuistani ja osaamisestani, hänen alaisinaan on liuta vastaavia asiantuntijoita kuin minä, jokaisella meillä on oma erikoisala ja vastuut. Tämä taustaksi.
Koen töissä jatkuvaa riittämättömyyttä. On ilmiselvää, että parjäisin hitusen paremmin, jos tekisin täyttä työviikkoa. Tehtävissä ei ole mitenkään huomioitu vajaata työviikkoa ja vaikka tekisin täyttä viikkoa, en selviäisi työkuormasta siltikään. Teen töitä jatkuvasti nappi laudassa ja olen koko ajan jäljessä. Tuntuu, että pää räjähtää siitä, mitä kaikkea pitäisi muistaa hoitaa/selvittää/ratkaista. Pomo on tietoinen tilanteesta, muttei voi työmäärälle mitään ja uusia ihmisiä ei hankita. Kotona huomaan jatkuvasti miettiväni työasioita. Koska en töissä ehdi etsiä tietoa, surffaan usein lasten nukkumaan menon jälkeen netistä lisäinfoa (esim. artikkeleita), jota en työaikana ennätä tekemään. Hoitovapaapäivänä hoidan työsähköpostit kotoa käsin, koska muuten niitä kertyy aikamoinen liuta ja moni asia on niin akuutti, että asia pitää hoitaa heti tai vähintäänkin lähettää viesti eteenpäin jollekin toiselle joka on töissä ja voi hoitaa asian eteenpäin.
Tämä on lapsilta tietysti pois, kun äiti on poissaoleva ajatuksiltaan. Tästä poden huonoa omaa tuntoa. Taas töissä ollessa on lapset kuitenkin mielessä, jos he ovat esim. isän tai isovanhempien kanssa kotona sairastamassa. Mieheni on useammin sairaiden lasten kanssa kotona kuin minä, koska hänen työssään työt ei kerry pöydälle.
Tuntuu, että olen jatkuvassa kahden tulen puristuksessa. Pidän työstäni, mutta sitä on liikaa. Rahallisesti en voi jäädä kokonaan kotiin lasten kanssa, joten nykyinen tilanne on kompromissi. Miksi tämä työelämä on mennyt näin kireäksi... Otetaan mehut pois eikä nähdä perheen ja vapaa-ajan tärkeyttä. Mies usein sanoo (ihan oikein), että laita se läppäri pois, kun en saa kotona hoidetusta työstä mitään korvaustakaan. Mutta kun se työaika ei riitä! Sitten joutuisin palavereissa levittelemään käsiäni (ja nolaamaan itseni), kun ei ole antaa tarvittavia tietoja.
Piti vain avautua. Oli taas sellainen päivä, että olisin voinut jäädä vielä useammaksi tunniksi töihin (en omasta halusta, vaan tekemättömien töiden takia), mutta pitihän ne lapset hoidosta hakea, kun mies on iltavuorossa. Nyt huominen rassaa, kun päivä on täynnä palavereja ja tiedän jo valmiiksi että en ehdi kaikkea edelleenkään hoitaa... :(
Kommentit (29)
Kaikkea ei vaan voi saada ap. Kyllä se vaan on lapsilta pois, jos haluaa menestyä tietyissä työtehtävissä. Lapset ovat kerran pieniä. En usko, että jaksat vuottakaan tuossa tilanteessa, joten etsi uusia mahdollisuuksia, osa-aikatyö, uusi työtehtävä.
Tätä tämä on. Vaikka yritys tekisi millaista tulosta, ei lisäresursseja anneta. Toisaalta jos tavoitteet saavutetaan tälläkin porukalla, miksi sitä pitäisi lisätäkään. Niin kauan, kun suostuu sen läppärin avaamaan kotona vapaa-aikanaan, tekee itselleen ja lapsilleen karhunpalveluksen. Niin kauan tekee kaikille kollegoilleen karhunpalveluksen. Kun ei mikään kohta enää riitä. Tiedostan toki, että asiantuntijatehtävissä työn asettamat vaatimukset aiheuttavat tilanteen, ettei hommia voi sysätä kenenkään muun hoidettavaksi, mutta edelleen, rajansa kaikella. Mikään, ei mikään, ole tärkeämpää kuin oma perhe. Työ tulee vasta sitten. Pitäkää rajat itse, teidän puolesta ei niitä kukaan aseta.
Pahalta kuulostaa. Itse downshiftasin asiantuntijatason tehtävistä (olen KTM) pois ja vaikka tulotaso on nykyisin alhaisempi, olen tyytyväinen työhön, joka ei seuraa kotiin, koska lapset pieniä.
sinuna alkaisin täyspäivätöihin ja vähentäisin palkatonta työtä kotona vastaavasti
Tuttua. Toisaalta mietin, että tässä yhtälössä se lapsi on myös tavallaan aika pelastus - aika pianhan tällä menolla hankkisi itselleen burn outin. Mutta jaan tuntemuksen ikuisesta riittämättömyydestä ja se ettei jaksa keskittyä mihinkään, kun kaikkea miettii, mihin menee aika... mm. surffaan täälläkin nyt, että olen oikeasti niin poikki, etten saa kirjoitettua tuota hommaa loppuun mutta itsekuri ei salli lähteä koneelta pois...
Itse kyllä huomaan, että olen aika väsymisen rajalla. Haaveilen häipyväni elämästäni. Eli toisaalta ne potkut olisi helpotus, toisaalta ammattiylpeys ei salli työn huonosti hoitamista.
Tsemppiä!
Kiitoksia vastanneille. Helpottaa jo se, että joku saman tilanteen kokeva kirjoittaa linjoilla. Olen tosiaan koulutustani vastaavassa työssä, jossa muutoin viihdyn. Ja nautin niistä ylimääräisistä päivistä lasteni kanssa kotona, enkä ainakaan vielä halua niistä luopua. Joudun vain tekemään sitten ilmaista työtä kotoa käsin osan niistä päivistä. Haluaisin olla äiti, jolla on aina aikaa lapsilleen ja on iloinen ym. Nyt usein on ärtynyt olo, koska en pääse kotona niistä työajatuksista eroon. Toki tämä vaikuttaa lapsiinkin, kun huomaavat äidin mielentilan. Teen välillä ihan tahtomattanikin huonosti: esim. pelaamme dominoa ja jään miettimään jotain juttua ja lapsi joutuu moneen kertaan sanomaan asiansa ennen kuin havahdun työmietteistäni ja jatkan peliä. Minuakin ärsyttäisi moinen lapsen sijassa. Eli riittämättömyyden tunne on valtaisa. Töissä mietin lasten juttuja, miten hoidossa tietyt asiat on tänään mennyt ja taas lapset joutuvat olemaan pitkän päivän, vaikka haluaisin lähteä aikaisin (plussatuntejakin on kertynyt kiitettävästi). Työkuorma vain on ihan julmeton. Pitäisi oppia asenne, että teen vain se, mitä palkallisella työajalla ehdin ja loput saa jäädä tekemättä. Vaikea siihen vain on oppia, kun haluaisi parhaansa tehdä tai edes saada asian hoidettua loppuun...
ap
Minä jäin pois töistä paketin kanssa. Hyvästä palkasta saan hyvän työttömyyspäivärahan. Hain täydentämään opintoja ja vaihdan alaa. Jos ei onnistu, sitten olen kotona.
Ap:n tilanne kuulostaa hirmuisen tutulta vaikka itse työskentelen ilmeisesti aika erilaisella alalla. Oma työni on julkisella sektorilla tehtävää asiakastyötä, jota tehdään niukoilla resursseilla määräaikojen puristuksessa. Työ on myös emotionaalisesti raskasta.
Olen itse nyt toisen ja varmaan viimeisen lapseni kanssa kotona hoitovapaalla. Pidän tästä kovasti ja esikoinenkin on kotihoidossa. Kun olin töissä oli sekä mulla että miehellä 80%nen työaika, mikä oli kiva juttu mutta jatkuva kiire kummallakin oli töissä (miehen työ ihan erilaista kuin mun, vaativaa kuitenkin sekin). Omassa työpaikassani on aika vähän pienten lasten vanhempia ja ymmärrän aika hyvin miksi.
Mä mietin tosi vahvasti oravanpyörästä hyppäämistä. Harmittaa toisaalta kun on hyvä koulutus ja olen mielestäni ihan hyväkin työssäni ja se periaatteessa kiinnostaakin. Tuntuu vaan, että työ on liian raskasta yhdistää perheen kanssa. Kaikkein raskainta on oikeastaan se, että organisaatiota muutetaan ihan jatkuvasti, edellisestä muutoksesta ei ole vielä toivuttu kun jo tulee seuraava eikä lähintä esimiestä ylempi johto tunnu tietävän mitään käytännön työstä saati sitä arvostavan. Itse ärsyynnyn ja väsähdän tällaiseen enkä oikein osaa muuttaa asenettakaan. Puolisokin on sitä mieltä, että olen paljon läsnäolevampi nyt kuin töissäkäydessä, jolloin olin tosi poikki ja näin siitä huolimatta, että vauvan kanssa on ollut öisin valvomista yms eikä esikoinen koskaan nuku aaamuisin pitkään jne.
Mä vielä tuumailen omaa tilannetta, onneksi on vielä jonkin verran aikaa ja mulla on monia eri vaihtoehtoja mitä voisin tehdä, niistä kuitenkin kaikki tarkoittaisivat tulotason huimaa laskua (vaikkei mulla eikä puolisolla mitkään huipputulot nytkään ole). Meillä on onnena ihan ok taloudellinen tilanne. Toki tilanne kiristyy huomattavasti jos mun tulot tipppu pysyvästi radikaalisti mutta jotenkin varmaan pärjättäisiin vaikka jäisin kokonaan töistä pois. Toki tämä tarkoittaisi, että kulutustottumuksia pitäisi joiltain osin muuttaa eikä sekään varmaan helppoa ole, joten monet asiat ovat tässä mietittävänä. Työelämä on nykyään tosi ikävää kun ihmisistä imetään viimeiset mehut. Paljon on musta kyse myös arvostuksesta, jotenkin on sellainen haukkumis- ja kyttäyskulttuuri vallalla, ei vain isoista työmääristä.