Vilma luuli kuolevansa synnytyssaliin
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 09:16"]
alatiesynnytykseen ei suomessa voi kuolla, mutta esim suunniteltuun tai hätä sektioon voi vaikka se on harvinaista.
[/quote]
Höpö höpö! Mulle tuli repeämä juuri alatiesynnytyksessä ja se johti massiiviseen verenhukkaan. Ok, en kuollut, mutta menetin 6l verta ja jouduin teholle.
[/quote]Kuten huomaat, et kuollut.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 09:16"]
alatiesynnytykseen ei suomessa voi kuolla, mutta esim suunniteltuun tai hätä sektioon voi vaikka se on harvinaista.
[/quote]
Höpö höpö! Mulle tuli repeämä juuri alatiesynnytyksessä ja se johti massiiviseen verenhukkaan. Ok, en kuollut, mutta menetin 6l verta ja jouduin teholle.
[/quote]
Jaa kun aikuisella miehelläkin on vain 5l verta elimistössä :DDD rauhotutaas nyt taas
[/quote]
Olipa hölmö vastaus. Verta todellakin voi menettää enemmän kuin sitä elimistössä on, koska sitä vuototilanteessa annetaan koko ajan lisää. Ja se lisäverikin voi vuotaa ulos elimistöstä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 09:22"]
[/quote]
Jaa kun aikuisella miehelläkin on vain 5l verta elimistössä :DDD rauhotutaas nyt taas
[/quote]
Sinun kannattaisi päivittää tietämyksesi tästä asiasta:)
Minun synnytyspapereissani esim. lukee: massiivinen verenvuoto, arviolta 9 l. Punasoluja, valkosoluja ja trombosyyttejä sain yhteensä 38 pussia sekä sen lisäksi useita litroja nesteitä.
Lisäverta aletaan antaa välittömästi kun siihen havaitaan tarve. Vuotokohtien ompelun aikana vasta annettu veri poistuu elimistöstä siellä vielä olevista korjaamattomista vauriokohdista. Minua paikattiin aikanaan vajaat neljä tuntia leikkaussalissa ennenkuin viimeinenkin vuotokohta saatiin ommeltua kiinni ja lääkärit pystyivät kertomaan miehelleni, että vaimo selviää tästä repeämästä. Tämän komplikaation seurauksena menetin kohtuni, mutta onneksi jäin henkiin.
[/quote]
Totta. Mutta alatiesynnytyksessä käy joskus niin, että lapsi syntyy pää emättimen kautta ja käsi peräsuolesta. Arvaa, kuka saa sen jälkeen avanteen
Muistan myös niin järjettömän kivun neljännen lapsen synnytyksestä, toivoin vain armahtavaa tajunna menettämistä. Olin varmaankin niin kipushokin partaalla, että kohta taju olisi mennyt. Kuulin vain sanat "tämä äiti ei jaksa enää, tämä menee saliin". Vaan alakautta sitten kuitenkin saatiin valmista.
Niille jotka ihmettelevät mihin ap viittaa, niin opin TV:stä Erilaiset Äidit -sarjasta, että kyse on Kaks Plussan nettisivujen bloggaajasta, jonka toisen lapsen synnytys näytettiin juuri TV:ssä. Ilmeisesti nuori nainen herättää ahdistusta, koska on kertonut anokresistaan ja ulkonäköpakkomielteistään. Blogeja en seuraa, en tiedä miten hän kirjoittaa.
Minua ohjelmassa ahdisti ne loputtomat vaaatimukset lapsen isää kohtaan ja kova kontrollin tarve kaikkeen, mutta ehkä se liittyy tuohon muuhunkin kontrolliongelmaan.
Rouva 43v
Jep, milloinhan Suomessa tullaan 2010-luvulle ja tajutaan, että on olemassa se parempikin vaihtoehto synnytykselle: suunniteltu sektio.
Jos synnyttäminen alateitse on niin kamalan turvallista, normaalia ja luonnollista, niin miksi kotisynnytyksiin suhtaudutaan nihkeästi?
Samoin tämä "imetysmyönteisyys" on ihan kehitysmaameininkiä.
Saa synnyttää alakautta ja saa imettää. Ja yhtä lailla pitäisi saada valita sektio ja maitopullo.
Höpö höpö, minun tuttavani kuoli sisäiseen verenvuotoon ihan alatiesynnytyksessä, vaikka kaiken piti olla hyvin.
Eikä siitä ole montaa vuotta, mutta kaikkea ei iltapäivälehtien palstoilta lueta tai keskustella tällä palstalla. Jos oikein muistan, niin joka vuosi on vähintäin muutama tapaus ja ihan alatiesynnytyksessä, koska sektion jälkeen on parempi seuranta.
"alatiesynnytykseen ei suomessa voi kuolla, mutta esim suunniteltuun tai hätä sektioon voi vaikka se on harvinaista.
[/quote]
[/quote]
no siksi ei kuolekaan nykyään suomessa kun saa verta. sektiossa voi tulla niin paljon verta ettei mikään riitä. ja isompi syy on vielä veritulpat ym komplikaatiot. suunniteltukin sektio on aina 100 kertaa vaarallisempi kuin alatiesynnytys.
[/quote]
Vierailija kirjoitti:
Minäkin meinasin kuolla synnytyssaliin. Jouduin teholle ja hengityskoneeseen. Kyllä synnytykseen voi oikeasti kuolla, vaikka se Suomessa harvinaista onkin.
Minä huusin ja huusinpitaja vaan katsoi melkein ite synnytin mä ite hä lytin miehelleni mutta puoli välis sansaa vauvan pää näkyi.
Kyllä alatiesynnytykseenkin voi kuolla ja ihan Suomessa. Ja kuoleekin. Se on onneksi harvinaista. Miten joku voi olla niin tietämätön, ettei tätäkään tiedä?
Eikö iso osa ajattele kuolevansa synnytyksessä? Ei ole harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi, hönö. Viisaudenhampaan poistoonkin voi kuolla, jos on huono tuuri.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 09:18"]
[/quote]
[/quote]
no siksi ei kuolekaan nykyään suomessa kun saa verta. sektiossa voi tulla niin paljon verta ettei mikään riitä. ja isompi syy on vielä veritulpat ym komplikaatiot. suunniteltukin sektio on aina 100 kertaa vaarallisempi kuin alatiesynnytys.