Mitä sellaisia sanoja tai sanontoja muistat omasta lapsuudestasi, joita ei näinä päivinä käytetä ollenkaan tai ainakin käytetään huomattavasti vähemmän kuin ennen?
Minulle tulee mieleen: munamankeli ja muoviraha. Ehkä jotkut käyttävät, mutta itse kuulen harvoin.
Sitten on esimerkiksi sana larpata, jota ei mielestäni käytetty vähään aikaan, mutta nyt siihen taas törmää, tosin eri merkityksestä (nykyään taitaa tarkoittaa enemmän teeskennllä tai jäljitellä jotain negatiivisessa merkityksessä).
Kommentit (219)
Höyläyskone. Trimmata. Viiksivaha. Mikään viinanmyynti ei ole syntiä kun siihen on koulutus ja luvat laillisesti . Asiakkaat on vastuussa itse itsestään . Myrkkyviinojen tekijät on rikollisia toki. Viina on viisasten juoma. Juo vähän viiniä vatsavaivoihisi. Viini öljy leipä . Hyviä sydämelle ja iholle. Kuin merivesi hoitaa hiukset ja ihon , tuottaa mineraaleja ja suoloja. Vesi vanhin voitehista. Siunaa Jeesus meille puhdas juomavesi hyvä viini ja leipä. Kuin pihvit.
Varokaa huijareita jotka keittää luita nuggeteiksi. Salaatista saa pirteyttä . Hedelmistä vitamiinia. Leipä ilman sokeria on hyvä sydämelle. Kun näette jonkun jolla ei ole ruokaa kristitty niin näytä rakkautesi ja anna ruokaa juomaa . Vaatetta. Rakkaus tekoja.
"Kyylätä" eli kytätä, tuijottaa tai vahtia
"Kaulailla" eli suudella
"Ernu" eli erilainen nuori
"Seukata" eli seurustella
"Jorata" eli tanssia
Huomaa, etteivät ihmiset edes ymmärrä sanaa "sanonnat".
Totta on, ettei suuri -sanaa enää osata käyttää, viljellään isosti -sanaa, joka kuulostaa typerälle monessa kohtaa. Mutta sanonta on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on munamankeli?
Polkupyörä.
Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.
Kuse siihen kussas seisot. Kenkäpari kenkäparista silmät silmistä haimahaimasta munuaiset munuaisista yhvemooses . Vartiopaikalla suorana seisten piirrän nimesi lumeen . Kusi jäätyy kaarelle pakkasella. Kinkerit. Toripäivät. Köntässä. Köntissä. Koko köntsä. Viimeinen oljenkorsi.
Olen täynnä kuin Turusen pyssy.
Lähdetään sana murteissa , lähtään , lähetään , mennäänx, menox, lähtö tuli , ukkoa vietiin. Lähtemiseen. Lähettiin. Nyt lähtään. Joku lähentelee , läähättää. Kuolaa.
Levisi kuin Jokisen eväät . Auto hajosi vertaus . Levisi tielle. Auto siis.
Ei ole VIELÄ ruoste rai s kannut. Vanhasta ihmisestä sanotaan että on jo ruosteessa. Tai auton pelti kattopelti on ruostunut puhki.
Ennen osattiin käyttää sanaa pudota. Lehdet putoavat puusta, kuppi putosi kädestäni jne... nykyisin kaikki on TIPPUMISTA. Sade tippuu esim. räystäältä tai puiden oksilta mutteivat puiden lehdet eikä kuppikaan tipu kädestä, se kuppi putoaa. Miksi ei tiedetä eroa? Droone ei tipu, se putoaaaaaaa.
Vierailija kirjoitti:
Isäni hoki aina että älä hosu housus puttoo, mutta tuo ei tainnut olla mikään yleinen sanonta.
Housut puttoo, hevonen jättää, käsiä palentaa ja kakittaa.
Armosta me kaikki pelastumme kun uskomme häneen. Siunattua pääsiäistä .