Laskuja maksettavana 250 euroa ja tilillä on 1,38 €
Meinaa pää hajota joka kuukausi näihin rahaongelmiin :( olen opiskelija. Tämän lukukauden laina käytetty jo aikaa sitten. Nyt olis maksettavana sähkölaskuja joista osa jo pahasti myöhässä, terapian omavastuuosuus, auton vakuutus, yks pikavippi...
En millään enää halua ottaa pikavippiä. Vanhemmilta saisin rahaa mutta en mitenkään meinaa kehdata pyytää. Antavat mulle jo joka viikko ruokarahaa. Tuntuu vaan niin hirveältä pyytää noin isoa summaa. Töitä on tiedossa parin viikon päästä ja jos otan koko viikonlopun täyteen vuoroja niin voin saada juuri tuon summan palkkaa. Mutta pikavipin eräpäivä oli eilen... itkettää :( en vaan tiedä enää mitä teen. Laskuja on niin paljon ja oon ihan sekaisin niiden kanssa.
Kommentit (75)
Opintolaina mennyt jo? Kaikki tuntemani opiskelijat jotka opintolainaa saavat, ovat tässä kuussa saaneet 900 euroa. Sinäkin? Mihin ihmeeseen olet ne tuhlannut, kai saat tukiakin?älä todellakaan ota enää pikavippiä ja ala elämään säästeliäämmin.
Auto pois ja muutto soluasuntoon. Elä niinkuin tavalliset opiskelijat ilman. Jos hararrastat baarireissuja lopeta nekin. Samoin tupakointi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:39"]
Mihin sulla menee noin paljon rahaa? Siis jos saat täyden opintotuen, lainan, käyt töissä ja saat vielä jotain rahaa porukoiltaskin! Ihan ensimmäisenä nöyrryt ja lainaat porukoiltas rahaa noiden laskujen maksamiseen. Sitten rupeat miettimään mihin kaikki sun raha uppoaa ja mistä voisit säästää.
[/quote]
Olin jo pari vuotta työelämässä ja mokailin ostamalla kaikenlaista osamaksulla. Maksan niitä vieläkin pois. Siinä yksi syy. Tämän lukukauden opintolainasta meni 520 euroa vuokravakuuteen ja 250 euroa autovakuutukseen. Loppu mennyt normaaleihin laskuihin ja ruokaan. Kai mun pitää unohtaa terveellinen ruokavalio(pakastevihannekset ja jauheliha) ja siirtyä makaroniin. Se ei kyllä ainakaan lisää hyvinvointia. Töitä ei ole kovin usein. Opintotuki on 469 euroa ja vuokra 520. Lähes halvin mitä tältä alueelta löytyy.
[/quote]
Kaikki hyvä ei ole ikuisiksi ajoiksi ansaittuja...nyt pitää vaan tinkiä ja jokainen sentti laskea.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:57"]Opintolaina mennyt jo? Kaikki tuntemani opiskelijat jotka opintolainaa saavat, ovat tässä kuussa saaneet 900 euroa. Sinäkin? Mihin ihmeeseen olet ne tuhlannut, kai saat tukiakin?älä todellakaan ota enää pikavippiä ja ala elämään säästeliäämmin.
[/quote]
Kuule, ammattikoululaisille maksetaan noin. Kolmannella asteella puolivuosittain ellei muuta sovi pankin kanssa.
Sinä istut pankin päällä. Karvalopsalla saa kaiken
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:57"]
Opintolaina mennyt jo? Kaikki tuntemani opiskelijat jotka opintolainaa saavat, ovat tässä kuussa saaneet 900 euroa. Sinäkin? Mihin ihmeeseen olet ne tuhlannut, kai saat tukiakin?älä todellakaan ota enää pikavippiä ja ala elämään säästeliäämmin.
[/quote]
En ole saanut tässä kuussa mitään. Tammikuussa sain ja seuraavaksi syyskuussa. Ainoa mistä voin tällä hetkellä säästää on ruoka. En käytä mitään päihteitä, en käy baareissa enkä ulkona syömässä, ei ole maksullisia harrastuksia, en tilaa lehtiä yms, vaatteet ostan aina kirpputorilta.
Onneksi tilanteeni helpottaa kun pääsen kesätöihin, saan osamaksut pois ja rahaa säästöön ensi talvea varten. Tässä on vielä muutama kuukausi kituuttamista mutta ainakin olen oppinut että säästäminen kannattaa. Senkään vuoksi autosta ja tästä asunnosta en luovu koska tiedän että ensi kesän palkka on sellainen millä pärjään kyllä ensi talven ja ilman opintolainaa.
Vähennät shoppailua ja hankit vain tarpeellista. Shamppoot/hoitoaine/suihkusaippua isommissa pumppupulloissa niin säästät, kun ei tarvi jatkuvasti olla ostamassa lisää. (Ihan isommista kaupoista löytyy, ei tarvitse kampaamoista ostaa)
Suunnittelet viikon ruoat etukäteen ja käyt kaupassa ostamassa isomman määrän. Esim. Iso määrä keittoa on edullista ja syöt monta päivää sitä. Laatikko ruoat on myös edullista tehdä monelle päivällä. Ostat edullisia kananmunia, jota voi keittää/paistaa aamiaiseksi/iltapalaksi. Kun käy harvemmin kaupassa tulee vähemmän heräteostoksia, jolloin kuluttaa vähemmän.
Ostat edullisempia meikkejä ja kulutat aina tuotteen loppuun ennen kun ostat uuden.
Vaatteita ei tarvitse joka kuukausi ostaa.
Et osta enään mitään osa-aikamaksuina. Etenkään vaatteita tai muuta yhtä turhan päivästä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:14"]Meinaa pää hajota joka kuukausi näihin rahaongelmiin :( olen opiskelija. Tämän lukukauden laina käytetty jo aikaa sitten. Nyt olis maksettavana sähkölaskuja joista osa jo pahasti myöhässä, terapian omavastuuosuus, auton vakuutus, yks pikavippi...
En millään enää halua ottaa pikavippiä. Vanhemmilta saisin rahaa mutta en mitenkään meinaa kehdata pyytää. Antavat mulle jo joka viikko ruokarahaa. Tuntuu vaan niin hirveältä pyytää noin isoa summaa. Töitä on tiedossa parin viikon päästä ja jos otan koko viikonlopun täyteen vuoroja niin voin saada juuri tuon summan palkkaa. Mutta pikavipin eräpäivä oli eilen... itkettää :( en vaan tiedä enää mitä teen. Laskuja on niin paljon ja oon ihan sekaisin niiden kanssa.
[/quote]
etkö voisi edes asunnon kannalta miettiä ottaa vuokralaista tai kämppäkaveria jonka kanssa jaatte vuokran? Nyt heti pyytämään vanhemmilta rahaa! Oletko miettinyt hankkia edunvalvojaa?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:36"]
Voihan pyhä peltilehmä.
[/quote]
ja lemmikit.
Ei siinä sitten hittojakaan. Pappa betalar...
[/quote]
Mä olin aikoinaan työssäkäyvä yh, eikä olis tullu mieleenkään ottaa lemmikkejä, hankkia autoo ym. ja entäs pikavipit? No huh huh, ja kun oliskin yksittäistapaus, mutta tää on tätä nykypäivää! Eiku sossuun sieltäkin vinkumaan vaan, yks taas enemmän...
Laita aloittaja sossuun hakemus. Hyvällä tuurilla sieltä saat jotakin..
En halua olla sossuun yhteyksissä, olen siitä samaa mieltä kun useimmat teistä ;) ap
Ei ainakaan pikavippejä enää. Mun sisko keräs niillä 10 000e velan jonka maksaakseen mun VANHEMMAT ottivat lainaa. Vitutti ihan pikkasen
En vain tajua miten jotkut ihmiset on noin tolloja raha-asioiden kanssa siis ihan aikuisetkin. Itse olen 17v ja asun omillani. San kuukaudessa noin 400€ opintotuki+noin 130€ opintolaina, sekä tarvittaessa äidiltäni avustusta, mutta yleensä jää ainakin se 100€ käteen joka kuukausi. Mikä siinä on niin vaikeaa? Ja autonkin kun jättäsit pois ja kaikki turhat ostelut säästäisit vaikka kuinka.
"En halua olla sossuun yhteydessä" "En halua pyytää vanhemmilta rahaa"
Päläpäläpääää... Joo ihan kiva että haluat olla itsenäinen ja ite selviytyä mutta mun mielestä on fiksua PYYTÄÄ APUA silloin jos oikeasti on tiukkaa! Ja opiskelijoilla yleensä on!
Joten soitto vanhemmille näin ens alkuun, auttavat varmana, kuten itsekin jossain viestissä sanoit. Ei ole häpeä pyytää apua, päinvastoin.
38 oli siis vastaus viestiin numero 36
Entisenä opiskelijana en ymmärrä miksi olet päästänyt tilanteen luisumaan tuohon pisteeseen. A) Kun kävin töissä ja suunnittelin opintoja aloin säästämään.
B) Opiskellessa elin opintotuella, asumistuella, osa-aikatöillä ja myös säästöilläni.
Pidin huolta, että kulutukseni oli tasaista, ennustettavaa ja että aina jäi vararahastoa. Kun vararahastoni sitten graduntekovaiheessa kutistui huolestuttavasti, reagoin siihenkin tekemällä kaksi viikkoa töitä.
Olen opiskelija itsekin ja mulla on auto. Pakko olla koska asun sen verran syrjässä että täällä ei bussit kulje. Joku alkaa iniseen miksi et muuta muualle, vaikka keskustaan niin vois kulkee bussilla.. Juu varmana voiskin sitten mutta mulla on tässä asunnossa halpa vuokra 200€/kk joten aika hankala on löytää halvempaa asuntoa.
Onhan se tiukkaa kun autoon joutuu dieselit, verot ja vakuudet maksamaan.. Luojan kiitos eivät tule joka kuukausi noi verot ja vakuudet.. Ja joku tajuaa varmaan alkaa ihmetteleen miks sulla on diesel auto dieselin verotus on kovempaa.. No siks koska toi kuluttaa vähän polttoainetta ja ajelen pitkiä matkoja päivittäin kouluun ja takas joten tulee lopulta halvemmaks pitää dieseliä ku bensaa (aikasemmin oli bensa auto, voi luoja sitä sen bensan kulutusta)
Mä en baareile, en polta tupakkaa, en meikkaa, en osta vaatteita ku todella harvoin ja mahdollisimman halpaa, mulle ei tule mitään lehtiä.. Joten säästää noissakin, ruoassakin pitää vähän koittaa tinkiä mutta haluan syödä mahdollisimman terveellisesti kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:36"]
Voihan pyhä peltilehmä.
[/quote]
ja lemmikit.
Ei siinä sitten hittojakaan. Pappa betalar...
[/quote]
Mä olin aikoinaan työssäkäyvä yh, eikä olis tullu mieleenkään ottaa lemmikkejä, hankkia autoo ym. ja entäs pikavipit? No huh huh, ja kun oliskin yksittäistapaus, mutta tää on tätä nykypäivää! Eiku sossuun sieltäkin vinkumaan vaan, yks taas enemmän...
[/quote]
Koska sinä et halua lemmikkejä, muillakaan ei niitä saa olla? Lemmikit on voitu hankkia jo aikaa sitten, vanhempien luona asuessa. Minulla on myös 2 lemmikkiä, jotka hankin, kun olin vielä työelämässä ja tarkoitus oli ollakin töissä. Kunnes tuli elämänmuutos ja lähdin opiskelemaan sitä, mitä todella halusin. Koska olen opiskelija, nämä lemmikit pitäisi lahdata, koska eihän minulla nyt näitä saisi olla, vaikka hankin nämä aikana, jolloin oli vakityö? Toinen vielä moniallerginen ja hiivaongelmainen, joten rahaa palaa, mutta sitten tingitään omista mukavuuksista.
Elämää ei voi ikinä suunnitella varmuudella eteenpäin. Sinullekin voi tulla tilanne, missä ihan yht äkkiä joudutkin uudestaan opiskelemaan ja lapsesi sairastuu samanaikaisesti johonkin tautiin, joka vaatii jatkuvaa hoitoa. Näiden kanssa vain pitää oppia elämään ja kestää kanssaeläjien jeesustelua siitä, miten joku olisi tehnyt niin toisin ja ei ainakaan hankkinut vielä lapsia ja niin edelleen...se olisikin helppoa, jos meillä kaikilla olisi se kristallipallo.
Ap käy terapiassa, joten lemmikeillä on valtava terapeuttinen ja hoitava vaikutus. Lemmikeiltä saa pyyteetöntä vastarakkautta ja lemmikkien hellittely nostaa niitä hormoonitasoja, jotka vastaavat hyvän olon tunteesta, laskee stressiä jne. Ihmiset on vittumaisia, kuten saamme täällä av:lla todeta joka päivä, lemmikit ei.
Maksa luottokortilla. Jos sulla siis selkanen on.