Laskuja maksettavana 250 euroa ja tilillä on 1,38 €
Meinaa pää hajota joka kuukausi näihin rahaongelmiin :( olen opiskelija. Tämän lukukauden laina käytetty jo aikaa sitten. Nyt olis maksettavana sähkölaskuja joista osa jo pahasti myöhässä, terapian omavastuuosuus, auton vakuutus, yks pikavippi...
En millään enää halua ottaa pikavippiä. Vanhemmilta saisin rahaa mutta en mitenkään meinaa kehdata pyytää. Antavat mulle jo joka viikko ruokarahaa. Tuntuu vaan niin hirveältä pyytää noin isoa summaa. Töitä on tiedossa parin viikon päästä ja jos otan koko viikonlopun täyteen vuoroja niin voin saada juuri tuon summan palkkaa. Mutta pikavipin eräpäivä oli eilen... itkettää :( en vaan tiedä enää mitä teen. Laskuja on niin paljon ja oon ihan sekaisin niiden kanssa.
Kommentit (75)
älä ota missään nimessä pikavippiä. Minkä ikäinen olet? Pyydä vanhemmilta. Voitko jonkun laskun maksaa erissä?
Todellakin pyydät nyt vahemmiltasi rahaa. Mutta heti kun olet laskusi saanut hoidettua. Sun täytyisi nyt saada niitä töitä enemmän, jotta rahat riittäsivät.
Varo ettei pikavipistä lähde luottotiedot. Maksa se pois! Ja soita vakuutusyhtiöön ja pyydä maksuaikaa (korko on matala!!). Maksa lasku pienemmissä erissä pois, eism. 30 e tällä viikolla ja 30 e ensi viikolla tms.
Nyt hyvä ihminen järki käteen, etkä ota enää pikavippejä. Niistä olet kohta niin lirissä, ettei ees vanhemmat voi auttaa. Keerot sun vanhemmiles vaan rehellisesti tilanteen ja pyydät auttamaan tuossa pikavipissä ja vaikka maksat niille takaisin pikkuhiljaa, niin ei tule ainakaan korkoja. Ja sitten vaan otat niitä työvuoroja ja makselet kaikki laskut pois, soitat niihin ensin et saat maksuaikaa! Kaikki järjestyy, uskoa mua, oon ollut itse nuorena samassa tilanteessa ja luottotiedotkin meni ja nytkin olen aikuisopiskelija ja pärjään.
Itsekin olen opiskelija, eikä rahaa ole paljon yhtään. Kannattaa kumminkin miettiä, tarvitsetko autoa? Mä poljen vuoden ympäri pitkiäkin matkoja kouluun/töihin. Halpaa. Auto olisi mukava, mutta näillä mennään nyt. Saat kumminkin opintotuen ja sitten lainaa, mihin rahasi mehevät? Voisiko jostain nipistää?
Vanhemmilta apua! Itse pyysin eikä nolottanut yhtään. Tiesin että he haluavat auttaa minua. En kuitenkaan ota avun pyytämistä tavaksi. Siksi sinunkin pitää karsia vastaisuudessa menoja. Auto pois, muuta halvempaan asuntoon tms.
Soita vanhemmille ja maksa ainakin se pikavipin lyhennys pois. Sulle tuo summa ehkä tuntuu isolta, mutta en usko että sun vanhemmat järkyttyy sun laskujen summasta. Muihin laskuihin voit pyytää lisää maksuaikaa tai maksaa osissa. Nou hätä!
Olen 23-vuotias. Pikavippi ei onneksi ole sen isompi kuin 59 euroa ja sen aion ensimmäisenä saada maksettua pois. Tiedän että auton pitäminen maksaa hemmetisti mutta se on vaan aika välttämätön. Asun kaukana keskustasta halvassa asunnossa ja koulumatkat kuljen autolla. Mulla on lemmikkejä minkä vuoksi en saa soluasuntoa tms. keskustasta. Lisäksi työ matka on 70km(työpaikka siis kotipaikkakunnallani). En ole saanut töitä lähempää vaikka olen hakenut. Kai se on pakko soittaa vanhemmille ja pyytää rahaa. Tilanne on vaan niin hävettävä, vaikka eihän siinä mitään kummallista ole että opiskelijalla on rahat tiukilla. Varmaan joudun keksiä jonkun valheen että tuli yllättäen paljon koulukirjoja ostettavaksi tms... En tiedä miksi on niin vaikea sanoa että kohta menee sähköt poikki kun en saa sähkölaskuja maksettua :(
Ap
Mihin sulla menee noin paljon rahaa? Siis jos saat täyden opintotuen, lainan, käyt töissä ja saat vielä jotain rahaa porukoiltaskin! Ihan ensimmäisenä nöyrryt ja lainaat porukoiltas rahaa noiden laskujen maksamiseen. Sitten rupeat miettimään mihin kaikki sun raha uppoaa ja mistä voisit säästää.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:36"]
Voihan pyhä peltilehmä.
[/quote]
ja lemmikit.
Ei siinä sitten hittojakaan. Pappa betalar...
meillä menny 3viikossa noin 600e ruokaan.minä ja 3 lasta,joista 2 on teinejä... sit meni kahteen reissuun ja vaatteisiin noin 500e plus sitten velkoja ym 300e...ja minä ahdistun jo näistä rahamenoista... onko teiän mielestä paljon? tuossa 600eurossa on myös kissojen ruuat ja pesuaineet ja sen semmoset.
Pyydä nyt hyvä ihminen apua vanhukisilta taloudenhallintaan, miten tulot suhtaudutetaan menoihin ettei homma lähde ihan lapasesta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:41"]meillä menny 3viikossa noin 600e ruokaan.minä ja 3 lasta,joista 2 on teinejä... sit meni kahteen reissuun ja vaatteisiin noin 500e plus sitten velkoja ym 300e...ja minä ahdistun jo näistä rahamenoista... onko teiän mielestä paljon? tuossa 600eurossa on myös kissojen ruuat ja pesuaineet ja sen semmoset.
[/quote]
Miten tää liittyy ap:n ongelmaan? :S
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:41"]
meillä menny 3viikossa noin 600e ruokaan.minä ja 3 lasta,joista 2 on teinejä... sit meni kahteen reissuun ja vaatteisiin noin 500e plus sitten velkoja ym 300e...ja minä ahdistun jo näistä rahamenoista... onko teiän mielestä paljon? tuossa 600eurossa on myös kissojen ruuat ja pesuaineet ja sen semmoset.
[/quote]
Ei. Ihan perussettiä lapsiperheen arjessa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:39"]
Mihin sulla menee noin paljon rahaa? Siis jos saat täyden opintotuen, lainan, käyt töissä ja saat vielä jotain rahaa porukoiltaskin! Ihan ensimmäisenä nöyrryt ja lainaat porukoiltas rahaa noiden laskujen maksamiseen. Sitten rupeat miettimään mihin kaikki sun raha uppoaa ja mistä voisit säästää.
[/quote]
Olin jo pari vuotta työelämässä ja mokailin ostamalla kaikenlaista osamaksulla. Maksan niitä vieläkin pois. Siinä yksi syy. Tämän lukukauden opintolainasta meni 520 euroa vuokravakuuteen ja 250 euroa autovakuutukseen. Loppu mennyt normaaleihin laskuihin ja ruokaan. Kai mun pitää unohtaa terveellinen ruokavalio(pakastevihannekset ja jauheliha) ja siirtyä makaroniin. Se ei kyllä ainakaan lisää hyvinvointia. Töitä ei ole kovin usein. Opintotuki on 469 euroa ja vuokra 520. Lähes halvin mitä tältä alueelta löytyy.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 10:41"]
[/quote]
No voi voi. Ei se elämä ilmaista ole.
Pyydät nyt vanhemmiltasi rahaa. Jatkossa mietit miten rahojasi käytät. Maksatko laskut aina silloin, kun saat rahaa? Mä olen aina maksanut kaikki tulleet laskut silloin, kun saan rahaa ja sen jälkeen käytän muuhun. Tupakka, ulkonasyöminen, alkoholi tulee kalliiksi eikä ne ole tarpeellisia kenellekkään.
Nyt hattu käteen ja soitat vanhemmillesi, joskus vaan täytyy kehdata, ja mieluummin nyt kuin vasta sitten, kun olet sössinyt oikeasti pahasti asiasi.
Nöyryytä!