Minä etätöissä, vaimo kotiäitinä...mahdollinen yhtälö?
Eli nyt ehdotettiin tällaista vaihtoehtoa, mikä tavallaan kiinnostaisi.
Saisin olla töissä kotona meluisan konttorin sijaan, mikä sopisi minulle introverttinä loistavasti. Meillä on okt jossa työhuone erillisessä rapussa, eli lapset saisivat meluta ja remuta niin kuin haluavat.
Minua vain epäilyttää ymmärtäisikö vaimo ihan oikeasti että etätyöpäivä on etätyöpäivä? Se ei olisi sitä että no voithan sinä nyt tämän pikkujutun hoitaa välissä tai mikset muka voisi auttaa tässä kun ethän sinä nyt tee töitä vaan pidät taukoa.
En tosiaan olisi kiinnostunut työpäivästä jossa ajatus keskeytyy jatkuvasti, tai jossa tauot pitäisi käyttää kotitöissä auttamiseen.
Vaimo sanoo ymmärtävänsä että totta kai työpäivä on työpäivä, mutta jo hyvän aikaan kotiäitinä olleelle luontaiselle multitaskaajalle voipi olla hankalaa pitää mielessä mitä se tarkoittaa.
Mitäpä olette mieltä?
Kommentit (38)
Aiempi vastaaja 15 jatkaa, muista huolehtia itse myös työhuoneesi siisteydestä. Meillä meinasi tulla erimielisyyksiä kun miehen etätyöpiste oli todella sotkuinen, sentin kerros pölyä joka paikassa. Olisi itse tarvinnut ko työtilaa (pieni asunto), ja pyysin siivoamaan jälkensä. "Mutta kun meillä töissä käy siivooja, ei mun tarvitse itse työpistettäni siivota." :D Eli mun vaimona olisi pitänyt siistiä herran työpiste. Sitä ei tapahtunut, rätti näkyi pysyvän hyvin kourassa. Tuntuu, että miehet vähän yrittää lepsuilla ja menee roolit sekaisin. Kotona oleva nainen ei ole kahvinkeittäjä, siistijä tai kokki etätöitä tekevälle miehelleen.
Tehkää heti lähdössä selväksi, että kumpikin tekee omia hommiaa, eikä niihin työpäivän aikana puututa. Jos vaimosi hoitaa teidän lapsianne, se on hänen työtään, joten et voi olettaa, että hän on sinun käytettävissäsi milloin vain, lyhyellä varoitusajalla.
Heillä on rutinoitunut päivärytmi, joka voi poiketa sinun rytmistäsi. Eli heidän lounasaikansa voi olla eri kuin mihin sinä olet tottunut työpäiväsi aikana. Tällaisista asioista pitää keskustella etukäteen, kumpi voi joustaa lounasajassa, vai voiko kumpikaan?
Meillä miehen työpiste on olohuoneessa. Toki lapset ovat jo koulussa, ja mies on paljon myös pajalla, ja asiakkaiden luona. Mutta nämä etätyöpäivät ovat aika haastavia. Me olemme oppineet huomioimaan hänen työnsä, mutta hän ei aina muista, että mekin elämme omaa elämäämme tässä ympärillä.
Se työhuone olisi kyllä kova sana. Isompi asunto on etsinnässä, ja pohjaratkaisussa painaa kovasti se, että selvästi muusta asuintilasta erillään oleva huone pitäisi löytyä työhuoneeksi.
Vierailija kirjoitti:
No etätöissä olevat joutuvat kyllä yleensä tekemään esim jotain ruokaa päivän aikana. Sinäkö et edes joskus sitä voisi tehdä ja samalla myös perheelle? Kuulostat aika itsekkäältä, odotatko että vaimo tekisi sulle sapuskatkin.
No jos vaimo on kotiäiti ja laittaa lounasta lapsille niin samalla kai siitä syö mieskin. Itsellä on 30 min lounastauko riippumatta siitä työskentelenkö kotona vai toimistolla. Ei siinä ajassa ehdi perheelle lounasta laittaa ja vielä syödäkin. Itse lämmitän nopeasti lounaaksi edellispäivän ruokaa tai jonkun valmisaterian tai sitten teen aamulla valmiiksi evästyyppisen annoksen.
No meillä on näin ja pakko myöntää, että kyllä mies välillä lounastunnilla auttaa lasten kanssa. On kyllä sovittu, että muuten ei häiritä ellei ole oikeesti hengenhätä eikä siellä oven takana kolkutella yms. Äsken kun mies haki kahvin pesi hän yhden kakkapyllyn tuossa😅 Toisaalta esim. sexielämä on parantunut, koska iltaisin ollaan molemmat piipussa ja nyt välillä kun saadaan pienet päiväunille voi ruoka/kahvitaukoa käyttää tuohonkin😅Tässä rehellistä mielipidettä..keväästä asti ollut mies kotona etätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Aiempi vastaaja 15 jatkaa, muista huolehtia itse myös työhuoneesi siisteydestä. Meillä meinasi tulla erimielisyyksiä kun miehen etätyöpiste oli todella sotkuinen, sentin kerros pölyä joka paikassa. Olisi itse tarvinnut ko työtilaa (pieni asunto), ja pyysin siivoamaan jälkensä. "Mutta kun meillä töissä käy siivooja, ei mun tarvitse itse työpistettäni siivota." :D Eli mun vaimona olisi pitänyt siistiä herran työpiste. Sitä ei tapahtunut, rätti näkyi pysyvän hyvin kourassa. Tuntuu, että miehet vähän yrittää lepsuilla ja menee roolit sekaisin. Kotona oleva nainen ei ole kahvinkeittäjä, siistijä tai kokki etätöitä tekevälle miehelleen.
Nämä komentit on todella alentavia. Se on kyllä huomattu, ettei nainen ole kahvinkeittäjä (ei edes osaa käyttää kahvinkeitintä), siistijä (siivoa todella satunnaisesti) tai kokki (ruuanlaitto minun vastuulla). Toki ainoa kerta kun varmaan kuukausiin näin vaimon imuroivan oli kevään lock downin aikana juuri kun minulla oli Teams- palaveri.
Etätöissä ilman ylimääräisiä taukoja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etätöissä olevat joutuvat kyllä yleensä tekemään esim jotain ruokaa päivän aikana. Sinäkö et edes joskus sitä voisi tehdä ja samalla myös perheelle? Kuulostat aika itsekkäältä, odotatko että vaimo tekisi sulle sapuskatkin.
No jos vaimo on kotiäiti ja laittaa lounasta lapsille niin samalla kai siitä syö mieskin. Itsellä on 30 min lounastauko riippumatta siitä työskentelenkö kotona vai toimistolla. Ei siinä ajassa ehdi perheelle lounasta laittaa ja vielä syödäkin. Itse lämmitän nopeasti lounaaksi edellispäivän ruokaa tai jonkun valmisaterian tai sitten teen aamulla valmiiksi evästyyppisen annoksen.
Mies saa sopeutua perheen rytmiin. Jos mies pitää lounastauon eri aikaan mitä perhe, niin hän saa hommata itse syötvänsä ja siivota jälkensä. Naisella ei ole mitään velvollisuutta tehdä ruokaa miehelle kesken päivän. Voihan olla, että lapset syövät päivällä edellisen päivän jämät.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä jättäisin kyllä syömättä. Asetelma on just se, että nainen passaa tällöin miestä, ja sanomista siitä tulee. Kun kokkaa itse/ syö eineksiä, niin eipähän tule huomauttamista. Tosin ei vaimo kotona ollessaan tehnyt mitään ruokia, joten itsellä olisi vähän hypoteettinen tilanne.
Kokemusta on, mieheni opiskeli kun olin äitiyslomalla.
Suurimman osan aikaa hän teki töitä omassa huoneessaan, vain kerran viikossa kävi oppilaitoksessa.
Tietenkin annoin hänen olla rauhassa.
Tein perhelle lounaan kl. 12.30, mikäli hän ilmestyi paikalle, söi silloin. Jos ei laitoin ruuat jääkaappiin, söi sitten kun hänelle sopi.
Jos olin vauvan ja isomman kanssa kylillä, hän lämmitti jotain ruokaa itselleen. Iltaisin hän sitten osallistui lastenoitoon ja kotihommiin.
Nyt ollaan molemmat etätöissä. Työrauha molemmilla. Toisen huoneeseen ei mennä häiritsemään.
Lapset jo isoja koululaisia.
Nämä jutut pitää puhua etukäteen selväksi, jos epäilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies saa sopeutua perheen rytmiin. Jos mies pitää lounastauon eri aikaan mitä perhe, niin hän saa hommata itse syötvänsä ja siivota jälkensä. Naisella ei ole mitään velvollisuutta tehdä ruokaa miehelle kesken päivän. Voihan olla, että lapset syövät päivällä edellisen päivän jämät.
Olit nopeammin, mutta tässähän tämä tulikin naisen kirjoittamana.
Vierailija kirjoitti:
Suurimman osan aikaa hän teki töitä omassa huoneessaan, vain kerran viikossa kävi oppilaitoksessa.
Tein perhelle lounaan kl. 12.30, mikäli hän ilmestyi paikalle, söi silloin. Jos ei laitoin ruuat jääkaappiin, söi sitten kun hänelle sopi.
Jos olin vauvan ja isomman kanssa kylillä, hän lämmitti jotain ruokaa itselleen. Iltaisin hän sitten osallistui lastenoitoon ja kotihommiin.
Nyt ollaan molemmat etätöissä. Työrauha molemmilla. Toisen huoneeseen ei mennä häiritsemään.
Kaikkihan kannattaisi etukäteen puhua, mutta sitten tulee se tilanne, että alkaa viiden minuutin välein "käytö kattomassa kiuhuuko vesi", "voitistko laittee ne pyykit sinne pesukoneeseen" ja "eihän ne vie kuin vähän aikaa".
Ihan sama mitä on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ainakin ehtii etätyöpäivän aikana jeesaamaan just niin paljon kuin pyydän, ei se siellä huoneessa muutenkaan jaksa istua koko päivää vaan kaipaa jaloittelua.
Parempi varmaan pysyä siellä työpaikalla jos olet noin herkkä keskeytyksille.
::::::::::::
Jos miehesi pomo tietäisi, miten paljon on löysää miehesi työpäivässä....
Sinulla säästyy hieman aikaa, kun ei tarvitse kulkea työmatkoja. Tämän säästyneen ajan voi hyödyntää vaikka niin, että iltaisin tehdään ruokaa josta jää myös seuraavan päivän lounaaksi koko porukalle. Vielä parempaa, jos teette vaikka kahden päivän ateriat. Joko kokkaatte yhdessä tai toinen katsoo lapsia ja toinen saa tehdä ruokaa ilman keskeytyksiä. Kun lounaan saa vain ottaa kaapista ja lämmittää, se helpottaa molempien päivää. Vaimosi saa keskittyä vain lastenhoitoon päivisin kun teet töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan kannattaisi etukäteen puhua, mutta sitten tulee se tilanne, että alkaa viiden minuutin välein "käytö kattomassa kiuhuuko vesi", "voitistko laittee ne pyykit sinne pesukoneeseen" ja "eihän ne vie kuin vähän aikaa".
Ihan sama mitä on sovittu.
----
No jos sulla on tuollainen kokemus, ettei sopimukset pidä vaimon kanssa ja iso riita uhkaa, eikä sun töistä tule mitään, niin sitten pitää pysyä siellä konttorilla.
Meillä miehellä ei ruokatunti ole aina minuutilleen..riippuu miten on palaveri, mutta pää-asiassa syödään edellisen päivän ruokaa lounaaksi. Jos ei jää mies osaa keittää vaikka nuudelit😊
Minkä takia jauhat tätä vaimopas.kaa päivästä toiseen? Aikuinen nainen 😑😑
Vierailija kirjoitti:
Tehkää heti lähdössä selväksi, että kumpikin tekee omia hommiaa, eikä niihin työpäivän aikana puututa. Jos vaimosi hoitaa teidän lapsianne, se on hänen työtään, joten et voi olettaa, että hän on sinun käytettävissäsi milloin vain, lyhyellä varoitusajalla.
Heillä on rutinoitunut päivärytmi, joka voi poiketa sinun rytmistäsi. Eli heidän lounasaikansa voi olla eri kuin mihin sinä olet tottunut työpäiväsi aikana. Tällaisista asioista pitää keskustella etukäteen, kumpi voi joustaa lounasajassa, vai voiko kumpikaan?
Meillä miehen työpiste on olohuoneessa. Toki lapset ovat jo koulussa, ja mies on paljon myös pajalla, ja asiakkaiden luona. Mutta nämä etätyöpäivät ovat aika haastavia. Me olemme oppineet huomioimaan hänen työnsä, mutta hän ei aina muista, että mekin elämme omaa elämäämme tässä ympärillä.
Se työhuone olisi kyllä kova sana. Isompi asunto on etsinnässä, ja pohjaratkaisussa painaa kovasti se, että selvästi muusta asuintilasta erillään oleva huone pitäisi löytyä työhuoneeksi.
Tuollainen sen työnjaon olisi tarkoitus olla.
Se jäi mainitsematta että työhuone on vain pikku koppi. Erillistä keittotilaa tai edes vessaa ei ole.
Kävisin siis syömässä keittiössä ainakin. Kahvinkeittimen nyt voi sinne hankkia jos haluaa.
Ruokailun aikatauluilla ei ole minulle väliä, vaimo ja lapset saavat minun puolestani päättää ne. Jos poikkeavat omistani niin lämmitän sapuskaa kaapista.
Vastaukset tuntuvat olevan laidasta laitaan, eli ihan turha ei huoleni asiasta ole. Vaihtoehtona olisi vuokrata tila tuttujeni firman kiinteistöstä. Siellä olisi toimistokoppi, taukotilat, saunat ja kaikki. Mutta toki se maksaisi 200-300 euroa kuussa, mikä on omilla palkoilla melko paljon.
Mainittakoon sekin että ellei tämä toimi niin kovin kauaa en aio nykyisessä työpaikassa jatkaa. Siirtyminen avokonttoriin ja uuteen järjestelyyn muutenkin teki ennen kivasta hommasta todella viheliäistä. Jatkuvaa hälyä, keskeytyksiä, multitaskaamista ja nopeaa reagoimista asioihin. En halua että veemäisen työn aiheuttama stressi alkaa näkymään kotona ja vaikuttamaan aikaan jonka vietän iltaisin ja viikonloppuisin lasten kanssa.
ap
Ap:n kysymyksessä on vinha perä.
Tämä ei nyt päde kaikkiin naisiin ja kaikkiin miehiin, mutta jos vähän yleistetään niin sukupuolissa on yksi iso ero.
Miesten kanssa tuollaiset sopimukset ovat yleensä juuri niin kuin sovitaan. Jos sopimus ei pidä, se johtuu laiskuudesta, huolimattomuudesta, tms. Mutta lähtökohtaisesti asiat sovitaan kirjaimellisesti ja niin ne sitten ovat.
Naisten kanssa onkin monimutkaisempaa. Jokainen sopimus "elää" sen mukaan miltä milloinkin tuntuu. Sovitaan X, mutta tiettynä päivänä Y alkaakin tuntumaan kohtuullisemmalta, ja sitten pitäisikin toimia Y tavalla ja on suorastaan vääryyttä jos mies vaatii että toimitaan X tavalla, joka sovittiin.
Miehet ovat kuin liike-elämän Suomi ja Saksa joissa kaikki kirjataan selkeästi paperille, naiset kuin joku etelän maa jossa mikään soppari ei pidä ja kaikki muuttuu koko ajan, mutta asiat voivat järjestyä tai sitten eivät.
Teen itse perheen ruuat käytännössä aina, mutta etätöissä olessani en kokkaa itselleni tai muille. Syön joko
a) edellisen päivän päivällisen tähteet.
b) mahdollisesti vanhaksi menossa olevat leivät/ jogurit yms., jääkaapista
c) jos näitä ei ole, niin teen munakkaan tms.
Kun teet ruuat koko perheelle ja sitten vielä siivoat jäljet, ainakin tistit tiskikoneeseen jne. niin kyllähän tuo päivän rikkoo.