Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä valmisruoissa on niin kamalaa?

Vierailija
18.03.2014 |

Arvaan jo saavani muutamia kiivaita vastauksia, mutta kysymykseni olisi lyhykäisyydessään otsikon mukainen. Olen itse pyrkinyt välttelemään ns. mikroruokia ja jos valmista on pakko saada, niin mieluummin tarttunut pakasteisiin, joiden olen ajatellut sisältävän vähemmän esim. säilöntäaineita. Nyt kun kuitenkin muutaman kerran olen kiireessä syönyt esim. valmista makaronilaatikkoa ja katsellut samalla sen ainesosaluetteloa, niin sehän näyttääkin hämmästyttävän "oikealta"!

Tässä esim. pian mikroon siirtyvän Saarioisten jauhelihakiusauksen ainekset: peruna, kuohukerma, naudanliha 14%, vesi, maissitärkkelys, sipuli, valkosipuli, suola, paprika, mustapippuri.

Huonona näen suolapitoisuuden (1%), mutta ei kai se yksinään riitä tekemään tästä syömäkelvotonta p*skaa?

Maku on sitten asia erikseen, ja lähinnä sen vuoksi pyrinkin mahdollisuuksien mukaan tekemään ruokaa itse. Valmis on myös yleensä ottaen hyvin kallista. Nyt pysytään kuitenkin terveysnäkökohdissa. Olenko maailman kamalin äiti jos joskus tulevaisuudessa syötän lapselleni vaikkapa tuota valmista jauhelihakiusausta itse tehdyn sijaan?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaisuus on hurjaa ja kaikki ne lisäaineet, maunparantajat jne

Vierailija
2/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pidä valmisruokia mitenkään kamalina, mutta huonoja puolia niissä on mielestäni suola sekä se, että ne on pakattu muoviin, josta taas voi liueta ruokaan haitallisia kemikaaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maku ja koostumus. Itse tekemällä saa parempaa.

Vierailija
4/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:20"]

[/quote]

Näin olen itsekin ajatellut, mutta missä ovat lisäaineet ja maunparantajat tuossa em. ainesluettelossa? Ap.

Vierailija
5/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuus kaikessa :) silloin tällöin valmisruuan syöminen ei ole paha juttu!

Vierailija
6/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:20"]

[/quote]

Näin olen itsekin ajatellut, mutta missä ovat lisäaineet ja maunparantajat tuossa em. ainesluettelossa? Ap.

[/quote]

Etkai oikeasti kuvittele, että tuote sisältää vain nuo? Jos tuote sisältäisi vain nuo, niin säilyvyys olisi parin päivän luokkaa

Vierailija
7/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mainitsemasi ruoka erityisen pahalta vaikuta. Maissitärkkelys on tarpeeton aine, mutta ei nyt mikään myrkky. 

Sen sijaan monet valmisruoat on kyllä paljon pahempia. On epämäääräisiä huonolaatuisia rasvoja (mahd. myös transrasvoja), glukoosia tai muita makeuttajia jopa lämpimissä pääruoissa ja ties mitä. Väriaineita, sakeuttamisaineita, arominvahventeita jne. 

Eli kyllä valmisruoista löytää ihan ok:ita, mutta se vaatii että lukee myös sen tuoteselosteen ja katsoo minkä kelpuuttaa. Itselläni on sääntö, että jos siinä on jotain aineita, joita en kotikeittiössäni ko. ruokalajiin laittaisi, en osta. Minulle ei tuo makaronilaatikkokaan pääsisi kyytiin tärkkelyslisän takia.

Vierailija
8/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola ja muut turhat täyteainesosat, esim. tässä tapauksessa maissitärkkelys.

En pidä valmisruokia täysi ei-einä, koitan kuitenkin valita fiksusti ja ostaa hyvin harvoin. Pidän ruoanlaitosta, mutta saatan ostaa valmiin tomaattimurskan enkä tehdä itse jne.

Vierailija
9/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinoilla on paljon valmisruokia, joiden aineosaluettelo ei paljoa poikkea itsetehdystä. Sitten on näitä, joihin on ympätty sen seitsemää sorttia arominvahvennetta, glukoosi-fruktoosisiirappia jne. Ei kaikkia eineksiä voi niputtaa samaan "pahapaha"-kategoriaan.

(En ole mikään Saarioisen pr-täti, enkä edes osta eineksiä itse, kun nautin ruoanlaitosta ja mulla on siihen aikaa.)

Vierailija
10/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin kerran valmista makaronilaatikkoa, en enää muista että minkä merkkistä. Syömisen jälkeen katsoin huvikseni mitä ruoka sisälsi ja siinähän kuuluisi olla sikaa tai lehmää, niin siinä olikin kaiken maailman kanan roippeet mukaan tungettuna. Hyvä ettei tullut takaisin päin.. Sen jälkeen olen vähä tarkemmin kattonut mitä valmisruokia syön, mutta syön kyllä silti niitä.

Vierailija
11/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis yksinkertaisesti se, että ne maistuu aivan hirveelle. Joku hernesoppa nyt on ainoita, mitä voi vararuokana pitää, mut kaikki ne mikroateriat mitä olen maistanut, niin jotain aivan hirveetä.

Esim siwassa oli joku aika sitten atrian mikroruuat (pari laatua) eurolla. Päätin ottaa kokeiluun lihapullat muusilla, ei olis kandennu. Oli kyllä nii hirveetä kuraa, että syömättä jäi. Syökö niitä joku ihan oikeesti?

Vierailija
12/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ksi ne nyt niin kamalia ole, jos harvoin syö. Meillä vaan kukaan ei niitä suostu syömään maun takia. Keittiöremontin aikaan ajattelin tarjota niitä muutaman päivän, kun liesi ja uuni olivat poissa käytöstä ja vain mikro toiminnassa. Tulos oli se, että kukaan ei pystynyt niitä syömään ja jouduimme menemään ravintolaan.

Vierailija
13/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ksi ne nyt niin kamalia ole, jos harvoin syö. Meillä vaan kukaan ei niitä suostu syömään maun takia. Keittiöremontin aikaan ajattelin tarjota niitä muutaman päivän, kun liesi ja uuni olivat poissa käytöstä ja vain mikro toiminnassa. Tulos oli se, että kukaan ei pystynyt niitä syömään ja jouduimme menemään ravintolaan.

Vierailija
14/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä karttelen valmisruokia etenkin sen vuoksi, että niistä saa yleensä hakea proteiinia mikroskoopilla. Pääosin ne tuppaavat olemaan melkein pelkkää hiilihydraattia, mikä on ravintona melko köyhää.

Vierailija
16/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen myös, että moni hämää itseään "itse tehdyllä" ruualla, jossa kuitenkin käyttää esim. maustettuja kermoja, liemikuutioita, valmiskastikkeita ym., joiden sisältö voi olla paljon pahempi kuin parjattujen mikroruokien. Ap.

ps. En ole millään ristiretkellä valmisruokien puolesta, vaan haluan aivan vilpittömästi tietää, miksi ihmiset niitä käyttävät tai eivät käytä. Maku, suolaisuus ja hinta ovat tällä hetkellä itselleni suurimpia syitä vältellä niitä.

Vierailija
17/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maku niissä on kamalinta.

Vierailija
18/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:20"]

[/quote]

[/quote]

Etkai oikeasti kuvittele, että tuote sisältää vain nuo? Jos tuote sisältäisi vain nuo, niin säilyvyys olisi parin päivän luokkaa

[/quote]

Meinaat että Saarioinen valehtelee?

Vierailija
19/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ja annan lapsillenikin silloin tällöin valmisruokia ihan hyvällä omallatunnolla. Välillä otan niitä pakastealtaasta, välillä kylmäkaapista ja hyvin maistuu. Kohtuullusuus on tässäkin asiassa paikallaan. En mitenkään ehdi kaikkea sapuskoja alusta asti itse tekemään ja silloin ratkaisuna on einekset.

Vierailija
20/40 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:31"]Ei ksi ne nyt niin kamalia ole, jos harvoin syö. Meillä vaan kukaan ei niitä suostu syömään maun takia. Keittiöremontin aikaan ajattelin tarjota niitä muutaman päivän, kun liesi ja uuni olivat poissa käytöstä ja vain mikro toiminnassa. Tulos oli se, että kukaan ei pystynyt niitä syömään ja jouduimme menemään ravintolaan.

[/quote]

Ei kukaan nyt muutamasta eineksestä kupsahda, mutta järkyttävää, että jotkut perheet syövät säännöllisesti eineksiä.

Ravintola-alaa opiskellessa olikin puhetta, että nykyajan kaikki lapset eivät edes tiedä, miltä oikea makaronilaatikko tai lihapullat maistuu. Sitten, kun he maistavat itsetehtyjä ruokia, niin ne maistuvat pahalle, koska makuaisti on niin tottunut aromivahventeisiin ja muihin lisäaineisiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän