Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergisen lapsen kanssa matkustaminen

Vierailija
18.03.2014 |

Kaipaisin vinkkejä ja tietoja, jos jollain olisi täällä kokemusta asiasta.

Meillä on 5-vuotias lapsi, jonka kanssa ei olla juurikaan matkusteltu. Nyt haaveilemme, että lähtisimme keväällä/alkukesästä viikoksi Kroatiaan. Se, mikä tässä nyt mietityttää, on lapsen allergiat.

Hän on siis allerginen lehmänmaidolle, kalalle, pähkinälle ja kananmunalle. Maitoallergia on hyvin vaikea, siitä tulee anafylaktinen reaktio. Kananmunasta oksentaa ja on huonovointinen monta tuntia. Muista tulee lähinnä ärhäkkä ihottuma ja kutina. Ruoka-aineallergioiden lisäksi lapsi on allerginen kissoille ja koirille, sekä monille siitepölyille. Nämä pysyvät kyllä hallinnassa allergialääkkeillä.

Minua nyt lähinnä pelottaa, että ymmärretäänkö allergioiden vakavuutta, osataanko kokata ilman, eli uskaltaako ravintoloissa syödä ja luottaa henkilökuntaan. Epäluuloinen olen siksi, että tätä maitoallergiaa varsinkin saa joskus ihan Suomessakin ravintoloissa vääntää rautalangasta. Lisäksi mietityttää paikallisten kielitaito, ettei nyt vain minkään kielimuurin takia lapsi saa vahingossa väärää ruokaa.

Ottaisimme tottakai adrenaliinikynät, allergialääkkeet ja kortisonivoiteet mukaan, mutta kyllä siinä menee loma kaikilta pilalle, jos lapsi jotain sopimatonta syö.

Onko täällä kenelläkään asiasta kokemusta, tai muuten vain mielipidettä? :-) Olen hyvin kiitollinen kaikista vastauksista!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota omia eväitä lapselle ja läkkeet mukaan. Ole tarkkana ja ennakoi tulevaa tilanne.

Vierailija
22/30 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:39"]

Huom! Valitkaa Kroatian sijaan jokin kehittyneempi maa.

Voitte hyvin reissata, kun pidätte järjen mukana ettekä mene tuurilla. Allergikon ei tarvitse syödä sellaisessa ravintolassa missä ruokaan ei voi luottaa.

[/quote]

Komppi tälle. Valitkaa ns. kehittynyt matkailumaa, jossa osataan englantia ja palvelukulttuuri on kehittynyttä.

Itse olen allergisena todennut, että paras vaihtoehto allergiselle on ehdottomasti korkeatasoinen hotelli, jossa all inclusive buffet-tarjoiluna. Valikoima on todella laaja ja voi itse valita mitä syö. Jouluna olimme tällaisessa hotellissa ja söin lähinnä hedelmiä, vihanneksia, paistettua lihaa/kalaa ja sämpylöitä. Valikoimaa oli niin paljon, että ei kyllästynyt kahdessa viikossa lainkaan.

En itse suosittelisi tuota huoneistohotellivaihtoehtoa ja ruoan valmistamista itse, sillä olen huomannut, ettei etelä-euroopan maissa voi aina luottaa pakkausmerkintöihin  (aina ei lue kaikkea sisältöä tai lukee vain sinne päin, joissian tapauksissa ei ole sisällöstä mitään mainittu, vaikka EU-direktiivien mukaan kai pitäisi olla).

Eli kehittynyt matkailumaa, korkeatasoinen hotelli buffet-tarjoiluilla.

[/quote]

buffetia en kyllä suosittele pahasti allergiselle: ruuat valmistetaan samassa tilassa ja isoja määriä, kontrolli siis heikkenee verrattuna siihen, että keittiö valmistaa tilauksesta allergisen ruuan. Toisekseen siellä buffassa ottimilla otetaan myös viereiselta tarjottimelta tms. eli koskaan ei ole voi täysin varma, onko ruuassa allergeenejä.

Buffet varmaan ok lievästi allergiselle, mutta vakavasti allergiselle ei todellaan.

terveisin pähkinäallergikon äiti (matkustamme useamman reissun vuodessa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkäri on oikeasti monessa paikassa pelastus, koska ainekset ovat samat kaikkialla.

Vierailija
24/30 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas ihmiset, jotka eivät ole Kroatiassa käyneetkään, mollaavat sitä ei-kehittyneeksi turistimaaksi. Sitähän se ei ole ja oletan että ap perheineen on joka tapauksessa menossa rannikolle (varsinaiselle turistialueelle). Itse Keski-Euroopassa asuvana käyn joka kesä Kroatiassa, ja suosittelen muillekin.

Eihän matkasta allergian takia tarvitse luopua, mutta valitkaa huoneistohotelli tai vuokratkaa talo/asunto. Varmasti siten ruokailuista koituu vähemmän stressiä ja voitte nauttia lomasta ilman allergiaoireita!

Vierailija
25/30 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan matkusteltu munalle ja maidolle pahasti allergisen lapsen kanssa. Ensimmäisellä matkalla taisi vielä olla kotimaisia viljojakin pois. Hyvin on mennyt. Vahinkoja ei ole sattunut. Jonkun verran olen ottanut evästä mukaan. Esim. pikapuuroja, muroja, elovena-keksejä. Pääsääntöisesti on ranskalaisilla elänyt. Myös perunalastuja, hedelmiä, vihanneksia, mehujäätä....  Huoneistohotellit ovat käteviä. Thaimaassa ollaan oltu ihan tavallisessa hotellissa. Etukäteen olen katsonut, mitä esim muna ja maito on espanjaksi. Noidenkin kanssa saa olla tarkkana. Esim. yhdessä mehujäässä oli maitoa.

Vierailija
26/30 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:35"]

Täällä taas ihmiset, jotka eivät ole Kroatiassa käyneetkään, mollaavat sitä ei-kehittyneeksi turistimaaksi. Sitähän se ei ole ja oletan että ap perheineen on joka tapauksessa menossa rannikolle (varsinaiselle turistialueelle). Itse Keski-Euroopassa asuvana käyn joka kesä Kroatiassa, ja suosittelen muillekin.

Eihän matkasta allergian takia tarvitse luopua, mutta valitkaa huoneistohotelli tai vuokratkaa talo/asunto. Varmasti siten ruokailuista koituu vähemmän stressiä ja voitte nauttia lomasta ilman allergiaoireita!

[/quote]

En kuvittele, että Kroatia olisi sen alkeellisempi lomapaikka kuin esim. Keski-Euroopan maat, mutta jujuhan on se, että ei ne Keski-Euroopankaan maat ole turvallisia vakavien allergioiden suhteen. Itse olen keliaakikkona Saksa-Itävalta-akselilla matkustaneena saanut havaita, että erityisruokavalioita ei vain tajuta! Ja vielä se kielimuurikin. Onneksi itselläni ei ole hengenlähtö tiedossa vahinkoaltistuksessa.

Vierailija
27/30 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:46"]

[/quote]

En kuvittele, että Kroatia olisi sen alkeellisempi lomapaikka kuin esim. Keski-Euroopan maat, mutta jujuhan on se, että ei ne Keski-Euroopankaan maat ole turvallisia vakavien allergioiden suhteen. Itse olen keliaakikkona Saksa-Itävalta-akselilla matkustaneena saanut havaita, että erityisruokavalioita ei vain tajuta! Ja vielä se kielimuurikin. Onneksi itselläni ei ole hengenlähtö tiedossa vahinkoaltistuksessa.

[/quote]

Taitaa se ongelma olla kielimuurissa, ei sinun allergiassasi. Kyllä täällä allergiat tunnetaan ja huomioidaan, mutta pitää pystyä kommunikoimaan. Eikä englannin kieli joka paikassa Keski-Euroopassa käy siihen. Itse olen kyllä huomannut, että Kroatiassa englannin kielellä pärjää yllättävänkin hyvin verrattuna esimerkiksi Italiaan.

t. edellinen vastaaja Keski-Euroopasta

Vierailija
28/30 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:52"]

[/quote]

[/quote]

Taitaa se ongelma olla kielimuurissa, ei sinun allergiassasi. Kyllä täällä allergiat tunnetaan ja huomioidaan, mutta pitää pystyä kommunikoimaan. Eikä englannin kieli joka paikassa Keski-Euroopassa käy siihen. Itse olen kyllä huomannut, että Kroatiassa englannin kielellä pärjää yllättävänkin hyvin verrattuna esimerkiksi Italiaan.

[/quote]

En osaa saksaa, mutta enkkua kyllä äidinkielen veroisesti (olen asunut pitkään englanninkielisessä maassa). Onko todella niin, että Kroatia eroaa saksankielisistä maista siinä, että siellä ei olisi riskiä tulla englannilla väärinymmärretyksi? 

Aika vaarallisia neuvoja annat, jos vähättelet vahinkoaltistusten riskiä...

Vierailija
29/30 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 15:39"]

Huom! Valitkaa Kroatian sijaan jokin kehittyneempi maa.

Voitte hyvin reissata, kun pidätte järjen mukana ettekä mene tuurilla. Allergikon ei tarvitse syödä sellaisessa ravintolassa missä ruokaan ei voi luottaa.

[/quote]

Komppi tälle. Valitkaa ns. kehittynyt matkailumaa, jossa osataan englantia ja palvelukulttuuri on kehittynyttä.

Itse olen allergisena todennut, että paras vaihtoehto allergiselle on ehdottomasti korkeatasoinen hotelli, jossa all inclusive buffet-tarjoiluna. Valikoima on todella laaja ja voi itse valita mitä syö. Jouluna olimme tällaisessa hotellissa ja söin lähinnä hedelmiä, vihanneksia, paistettua lihaa/kalaa ja sämpylöitä. Valikoimaa oli niin paljon, että ei kyllästynyt kahdessa viikossa lainkaan.

En itse suosittelisi tuota huoneistohotellivaihtoehtoa ja ruoan valmistamista itse, sillä olen huomannut, ettei etelä-euroopan maissa voi aina luottaa pakkausmerkintöihin  (aina ei lue kaikkea sisältöä tai lukee vain sinne päin, joissian tapauksissa ei ole sisällöstä mitään mainittu, vaikka EU-direktiivien mukaan kai pitäisi olla).

Eli kehittynyt matkailumaa, korkeatasoinen hotelli buffet-tarjoiluilla.

[/quote]

buffetia en kyllä suosittele pahasti allergiselle: ruuat valmistetaan samassa tilassa ja isoja määriä, kontrolli siis heikkenee verrattuna siihen, että keittiö valmistaa tilauksesta allergisen ruuan. Toisekseen siellä buffassa ottimilla otetaan myös viereiselta tarjottimelta tms. eli koskaan ei ole voi täysin varma, onko ruuassa allergeenejä.

Buffet varmaan ok lievästi allergiselle, mutta vakavasti allergiselle ei todellaan.

terveisin pähkinäallergikon äiti (matkustamme useamman reissun vuodessa)

[/quote]

olen itsekin reissaava pähkinäallergikko ja maalaisjärkeä sekä luontaista varovaisuutta noudattaen olen pärjännyt parhaiten niillä hyvien hotellien runsailla buffilla. En tietenkään ota mitään, missä on vaara sekaantumiselle, mutta silti monipuolisin vaihtoehto. Ja epävarmoja en ota koskaan, mutta hyvin on toiminut.

Vierailija
30/30 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En osaa saksaa, mutta enkkua kyllä äidinkielen veroisesti (olen asunut pitkään englanninkielisessä maassa). Onko todella niin, että Kroatia eroaa saksankielisistä maista siinä, että siellä ei olisi riskiä tulla englannilla väärinymmärretyksi? 

Aika vaarallisia neuvoja annat, jos vähättelet vahinkoaltistusten riskiä...

[/quote]

Kai nyt jokainen Keski-Euroopassa tai muualla matkustava tajuaa sen, että jos englanti ei ole maan virallinen kieli, sitä eivät kaikki välttämättä osaa tai voi tulla väärinymmärryksiä. Paikasta, tuurista ja ihmisestä kiinni. On Italiassakin paikkoja, joissa voin käyttää sujuvasti saksan kieltä mutta toisaalta myös paikkoja, joissa ei edes bussilipun ostaminen onnistu englanniksi saati saksaksi.

Minä ehdotin ekassa viestissäni huoneistoa kokkausmahdollisuudella, kaiken varalta. Joten tuskin neuvoni kovin vaarallisia ovat.

t. aiemmin vastaillut Keski-Euroopasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä