Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita

Vierailija
18.11.2020 |

Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.

Kommentit (1734)

Vierailija
81/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla lapsilla ei ole varaa harrastaa, Suomessa monikin lapsi käyttää enemmän kännykkää vapaa-ajan viettoon kuin urheiluvälineitä. Tässä olisi hyvä keino auttaa lasta joulun alla.

https://hopeyhdistys.fi/anna-joululahjaksi-harrastus/?fbclid=IwAR0WrwXI…

Harkinnanvaraista tt-tukea pitäisi käsittääkseni saada yhteen harrastukseen per lapsi, mutta hakuprosessi tietty raskaampi kai kuin jostain Hopelta.

Se on 90e/lapsi vuodessa. Perusliikuntaharrastuskin maksaa jo sen yli 100e/kk + välineet.

Vierailija
82/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.

Et taida puhua nyt ihan totta. Ja miksi moni peukuttaa virheellistä tietoa?

Mikä siinä on virheellistä tietoa? Kaikki on ihan totta, käy tarkastamassa itse Kelan sivuilta.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tulot-jotka-vaikuttavat

No se, että noiden tukien saaja ei saa tt tukea. Sinulla on ilmeisesti jotain haasteita luetun ymmärtämisen kanssa. Tuossa sanotaan, että ne vaikuttavat tt-tukeen, eivät estä sen saamista. Toimeentulotukiasiakas saa ihan samalla tavalla lapsilisät, elatusmaksut ja asumistuen. Ne vain ovat mukana mahdollisesti vaikuttamassa tt-tuen määrään, kuten moni muukin tulo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh-Sanna saa siis yli 2000 e tukia ja etuuksia.

Niin. Kolmelle ihmiselle on tuo summa. Voit verrata sitä esim. kahden aikuisen palkalla elävän perheen tulotasoon. Ei äkkiä tunnukaan enää niin suurelta summalta.

Vierailija
84/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla lapsilla ei ole varaa harrastaa, Suomessa monikin lapsi käyttää enemmän kännykkää vapaa-ajan viettoon kuin urheiluvälineitä. Tässä olisi hyvä keino auttaa lasta joulun alla.

Harkinnanvaraista tt-tukea pitäisi käsittääkseni saada yhteen harrastukseen per lapsi, mutta hakuprosessi tietty raskaampi kai kuin jostain Hopelta.

150€/kausi. Se ei riitä meillä edes yhden kk maksuun. Auttaa toki, mutta ei ratkaise asiaa. Ja meillä lapsi jää pois kaikilta turnaus-ja leirimatkoilta , koska ne maksaa liikaa. Ne olisi harrastuksen parasta antia, mutta ne on liian kallista.

Mikä ihmisoikeus muka on harrastaa satoja euroja kuukaudessa kustantavaa harrastetta? Edes kaikilla keskituloisilla ei ole tuohon mahdollisuutta.

Ei kukaan väitä että se on oikeus. Monet kilpaharrastukset vain maksavat paljon. Jos harrastus on rakas ja lapsi hyvä, niin ei se jaksa pihajoukkueessa harrastaa. Turha väittää, että Sossu maksaa harrastukset. Kyllä ne maksetaan omilla rahoilla oli varaa tai ei. Meil ei olisi varaa, mutta se nyt vain pruorisoidaan ensimmäiseksi. Auto pois ja halvinta ruokaa harrastuksen takia. Sossu ei maksa harrastuksia, kuin nimeksi.

Vierailija
85/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä ajatus kumpuaa että köyhät on köyhiä koska ne ryyppäävät tai pölläyttävät rahansa tupakansavuna ilmaan? Tiedän minä toki TTT juoppoja, mutta ei ne mitään jouluapua osaa pyytää. Saati mitään lasten legginssejä. En tiedä yhtään köyhää joka ostaa viinaa tai tupakoi, ei oikeasti köyhällä ole varaa. Ihan näistä pelkistä tukiaiseläteistä en tiedä, ehkä heistä pidetään huoli vaikka asioisi vain Alkossa. Mutta normaalit minipalkkaiset..

Mummo oli köyhä. Pieni eläke, ei tupakoinut, joi jouluisin kaksi lasia viiniä.

Täti on köyhä. Siivooja. Ei polta eikä juo.

Minä olen köyhä opiskelija, en polta enkä juo.

Se ajatus kumpuaa ihmisiltä, jotka eivät itse ole koskaan kokeneet köyhyyttä.

Vierailija
86/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toimeentulotuki 540 + asumistuki 319,20 + lapsilisät 150e = 1009e. Onhan se tosi pieni summa, mutta minkäs mahtaa, jos esim. lastenhoitajan nettopalkka on jotain 1300e, niin eipä siellä kotona olemalla vain voi saada tuon enempää, jotta se pienipalkkaisinkin työ olisi kannattavaa. Jos julkisen alan palkkoja ja toimeentulotukia yms. etuuksia lisättäisiin, niin elinkustannukset nousisi sen mukaisesti, eli +-0.

Vierailija
87/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.

Siis mitä höpötät? Etteikö tt-tuki asiakas saisi asumistukea, elareita tai lapsilisää? Ihan puuta heinää tämä. Nimenomaan tt-tukiasiakas saa nämä tuet Kelasta. 1 aikuinen ja 1 lapsi saa toimeentulotukea noin 540e + korkeimman asumistuen mitä mahdollista saada, tähän päälle elarit sikäli mikäli ne ovat sen noin 150e/lapsi. Yh lisä lapsilisään eli lapsilisä noin 150e. Jos tulot ovat yli nämä summat yhteensä niin tottakai sitten toimeentulotukea vähennetään sen verran kun se on yli, mutta ei sitä mihinkään evätä. Siis jos vaikka 5 lasta joista saa elarit ja lapsilisän niin ehkäpä se jäävä summa jo ylittääkin sen käteen jäävän summan joka on noin 800/kk ja silloin toki et saa toimeentulotukea koska sulla yksinkertaisesti on niin hyvät tulot.

On asuttava pienemmässä joo jotta vuokraan riittää raha. Sitä voi joutua ”käteen jäävistä” tuista maksamaan jonkun verran. Mutta rahaa silti on aika kivasti. Jos saa edes euron toimeentulotukea niin terveyskeskusmaksut, julkisen reseptilääkkeet sekä sähkölaskut kustantaa sossu.

Tarkennan vielä että se 800e on sitä käyttörahaa. Siihen asumistuki, itsellä Vantaalla 2h+k noin 540e asumistuki. Vuokra on 700. Sosku tulee vuokrassa vastaan noin 80e ja minä maksan siitä sen muutaman kympin noista minun käteen tulevista rahoistani jolloinka pottia jää vielä tuet + tt-tuki noin 700. Tästä ei tarvi maksaa laskuja muuta kun jotain itse erikseen tehtyjä, sähkön ja tk-maksut maksaa sosku. Hyvin riittää kahdelle tuo raha ja jää jemmaankin.

Vierailija
88/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peku kirjoitti:

Muakin itkettää nuo toiveet. Etenkin tämän perheen toiveet

Tyttö 6v: lelut, leggingshousut koko 158-164cm. Saa olla melkoisesti ylipainoa että tarvitsee tuossa iässä noin isoja vaatteita. Tuon ikäisillä lapsilla on pituutta normaalitilanteessa 100cm - 130cm. Eli mikään muu ei selitä tuota vaate kokoa kuin ylipaino. 

Tyttö 9v: lelut, leggingshousut koko xl. Mitä helvettiä. Xl kokoa käyttää liki kaksimetrinen mieheni koska muissa koko vaihtoehdoissa ei hihan pituudet riitä. Alakoulu ikäiselle tuo vaatekoko ei voi missään tilanteessa olla normaali. 

Äiti: leveälestisiä kenkiä, vaatteita koossa xxl / 2xl

Käyttäisivät vähemmn rahaa ruokaan niin jäisi rahaa enenmmän leluihin. 

Onko tämä Silpun ym aiemmat uusi "hahmo"?

Vierailija
89/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh-Sanna saa siis yli 2000 e tukia ja etuuksia.

Niin. Kolmelle ihmiselle on tuo summa. Voit verrata sitä esim. kahden aikuisen palkalla elävän perheen tulotasoon. Ei äkkiä tunnukaan enää niin suurelta summalta.

Entä yhden ihmisen palkalla elävän tulotasoon? On paljon aloja, missä käteen ei jää kahtatonnia, vaikka kuinka olisi kolme ihmistä elämässä sillä palkalla. Ihmetyttää, että nämä yksinhuoltajat käy edes töissä noilla faktoilla, eivät varmaan tajua, että saisivat enemmän rahaa työttöminä.

Vierailija
90/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viekää Hopeen teidän lasten vanhat lelut ja vaatteet + harrastusvälineet niin näin voitte auttaa joulun alla vähävaraisia hyvällä omatunnolla. ❤️👍🏻

Hope ottaa joululahjaksi vain uusia leluja ja vaatteita.

Tämä on erikoista, koska itse keskituloisena olen juuri ostanut 11-14 -vuotiaille lapsilleni kirppikseltä joululahjaksi käytettynä kirjoja ja pelejä. En käsitä sitä ajatusmaailmaa, että lasten joululahjojen pitäisi olla uusia. Käytetty voi olla hyvässä käyttökunnossa. Samalla lapsi myös oppii, että uuden ostamisessa / saamisessa ei ole mitään erityistä arvoa.

Mielelläni lahjoittaisin Hopen tms. kautta käytöstä jääneitä lasten vaatteita ja leluja joululahjoiksi, mutta ei kelpaa.

On eri asia saada köyhänä käytettyä kun muuhun ei ole koskaan mahdollisuutta, kuin sellaisena lapsena joka saa ihan varmasti joskus uusiakin asioita. Esim omat lapseni ovat käytetystä ihan yhtä innoissaan kuin uusista asioista, koska eivät koe olevansa millään lailla huonommassa asemassa kuin muutkin.

Sen sijaan kun lapsen annetaan tehdä toive kerran elämässään johonkin Hopelle tms, niin onhan hänellä oikeus saada jotain ihan hänelle ostettua ja uutta. Se voi oikeasti olla ensimmäinen kerta senkin lapsen elämässä.

On niin miljoona kertaa helpompaa sanoa varakkaana että hei, ei sillä materialla ole väliä, kun mistään ei ole puutetta. Silloin on myös helpompi kasvattaa lapset siihen että tavara on vain tavaraa ja muilla asioilla elämässä on suurempi merkitys. Varsinkin kouluikäiset lapset ikävä kyllä elävät omissa sosiaalisissa piireissään, joihin kuuluu myös koulukaverit ja jos olet aina saanut vaatteesi sisareltasi käytettynä tai serkuiltasi tai kirppikseltä, on ihan oikeasti paljon merkittävämpää saada asia joka on vielä kaupan paketissa ja jossa on tarrat paikoillaan.

Vierailija
91/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.

Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.

Ei se ole rahasta kiinni. Itse kasvoin ihan hyvätuloisessa perheessä, mutta meille opetettiin ettei kaikkea saa, mitä halusi.

Mutta sait sen minkä tarvitsit ja varmasti sen mitä oikein kovasti halusit. Esim.harrastus, tai matka tms.

Vierailija
92/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viekää Hopeen teidän lasten vanhat lelut ja vaatteet + harrastusvälineet niin näin voitte auttaa joulun alla vähävaraisia hyvällä omatunnolla. ❤️👍🏻

Hope ottaa joululahjaksi vain uusia leluja ja vaatteita.

Tämä on erikoista, koska itse keskituloisena olen juuri ostanut 11-14 -vuotiaille lapsilleni kirppikseltä joululahjaksi käytettynä kirjoja ja pelejä. En käsitä sitä ajatusmaailmaa, että lasten joululahjojen pitäisi olla uusia. Käytetty voi olla hyvässä käyttökunnossa. Samalla lapsi myös oppii, että uuden ostamisessa / saamisessa ei ole mitään erityistä arvoa.

Mielelläni lahjoittaisin Hopen tms. kautta käytöstä jääneitä lasten vaatteita ja leluja joululahjoiksi, mutta ei kelpaa.

Olen ollut kerran Hopella vapaaehtoisena siivoamassa ja ymmärrän hyvin miksi joululahjaksi käy vain uusi tavara. Ihmisten käsitys ihan hyvästä käytetystä tavarasta oli kyllä niin kaameaa, etten todellakaan haluaisi yhdenkään lapsen sellaista jouluna saavan. Ne oikeasti ihan hyvät tavarat kannattaa lahjoittaa muuna aikana ja varmasti löytävät kodin. Ne rikkinäiset resut kannattaa laittaa roskiin...

Vierailija
93/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos perheella on joku hometalo-oikeudenkäynti, äkillinen sairastuminen, tapaturma, konkurssi yms taustalla. Auttaisin mielelläni. Mutta en tule koskaan ymmärtämään näitä ikuisia työttömiä suurperheitä. Tuet ovat hyvät. Se kuuluisa elämänhallinta ei kehity koskaan jos itse ei tarvitse yhtään ponnistella minkään eteen.

Olen kahden lapsen yh. Osa-aikatyö tosin on. Täälläpäin vähintään osa-aikatöitä löytyy kyllä kaikille halukkaille. ( Varsinais-Suomi) Ostan lahjoja ja vaatteita pitkin vuotta jemmaan. Kaikenmaailman tarjouskampanjoita on koko ajan jossain ja ennakoidakin voi. Ihan pelkkä lapsilisä meillä on jo 326e. Tästäkö ei yhtään voi säästää joulua varten?

Tuloja on sen verran, etten saa toimeentulotukea. Mutta olen pienituloinen. Myös lapsilisät menee elämiseen. Oma lapsi toivoo ps5 ja se on ainoa toive. Kaikki kaverit pelaa sillä (tai kai nyt vielps4) netissä ja hän jää ulkopuoliseksi. Jos joku kysyisi minulta tai lapselta, mitä hän toivoo, niin se olisi tuo kallis toive. En alkaisi keksimään mitään muuta halvempaa tilalle.

Näillä näkymillä hän ei sitä saa, mutta tässä on vielä aikaa jouluun.

Jos et ole jo ennakkoon tilannut sitä, niin et saa. Eikä saa kukaan muukaan. Niiden toimitus kauppoihin alkaa ehkä huhtikuussa...

Vierailija
94/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat toivovat noita lapsilleen jotta rahat jäävät johonkin.muuhun. Jos saa tt tukea rahaa täytyy olla käytössä joka kuukausi 740 e kk jos on yhden lapsen yh, 490 yksinaduvalle aikuiselle jne... Kyllä siitä kurikset ostaa, Prismassa esim Ciraf kurikset 14.90. Jos saa tt tukea maksetaan lääkkeet, terveysmenot jne ja tuo raha täytyy jäädä joka kk ruokaan ja vaatteisiin.

Eilinen ketju poistettiin täältä jossa kerroin olevani pienituloinen yh. Naapurin työttömien vanhempien lapset saavat kaikki vaatteet uutena lahjoituksina ja lastensuojelun kautta. Minun lapsellani on kierrätysvastetta, samoin he ottivat lemmikin ja meillä ei ole varaa.

Avatkaa silmänne jo. Nuo lahjatoiveet ovat noita jotta kurisraha jää sitten muuhun! Ihan oikeastiko olette noin pihalla Suomen lainsäädännöstä? Toimeentulotukea saa kaikki kun kriteerit täyttyvät! Minäkin olen ssanut ja silloin rahaa jäi vain n 100 e kk.vähemmän kuin nyt töissä ollesani! Lisäksi sain ilmaiset silmälasit ja ostin nyt lapselle omasta palkasta 200 e lasit, tt tuella olisivat olleet ilmaiset.

Suomessa asiat ovat tosi hyvin ja kaikilla on perusturva. Tukekaa välillä köyhiä työssäkäyviä eikä aina sossutapauksia. Kenen tarkoitusperiä palvelee tämä suoranainen valehtelu sos tukia koskien?

Vierailija
95/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No luuletko, että kaikilla on joku seesteinen elämäntilanne, kun noita haetaan, tai ettei joukossa ole niitä, jotka EIVÄT saa tt-tukea tai työttömyyskorvausta?

Suomen perusturvan taso on täysin riittämätön. Jos se riittäisi, tällaista lapsiperheköyhyyttä ei tietenkään olisi. Olen tyrmistynyt, että jopa Viro satsaa enemmän lapsiperheisiin, eli sinne tulevaisuuteen. Suomi alkaa vaikuttaa silmissäni yhä enemmän jälkeenjääneeltä umpimieliseltä syrjäiseltä takapajulalta. Olen pitkäaikaistyötön ja tiedän omalta kohdaltani tämän erittäin hyvin miten näillä tuilla eletään. En olisi selvinnyt tähän päivään asti lapsen kanssa ilman vanhempien taloudellista apua. Se on fakta. Isäni tosin on jo kuollut, joten joudumme roikkumaan äitini varassa. Elämä ei ole elämisen arvoista näin, ja pelkään pahoin että lapsestani ei tule tähän yhteiskuntaan kuin kuluerä, syystä että köyhyys jättää kyllä jäljet, se vaikuttaa ihan kaikkeen.

Moni ei varmaan myös tiedä millaista laittomuutta Kela voi harjoittaa ihan rauhassa.

Mm. itselleni on langetettu työttömyysturvan mielivaltainen kerroin, joka vie meiltä joka kk vähintään 50e toimeentulotuen perusosasta pois, eli siitä minimistäkin viedään.

Tästä asiasta onkin tehty lakialoite, mutta se ei nähtävästi kerää allekirjoituksia. Luulen että syy on siinä, kun ihmiset ei tiedä tästä mitään, ja ne joille tämä lankeaa, on liian pohjilla jaksaakseen enää allekirjoitella yhtään mitään.

Otin pari vuotta sitten yhteyttä asian takia eduskuntaan, josta sain ihan suoran kehoituksen laskea työttömyysturvan veroprosenttia. Tein niin, jotta se tasaisi toimeentulotuen vajetta. No tietysti siitä tuli useamman sadan euron mätkyt, eli saan maksaa sitä lakisääteistä perusturvaani nyt takaisin. Jos/kun vien tämän eteenpäin ja oikeus toteutuu, tulen saamaan takautuvasti kaikki menetetyt tuet.

Vierailija
96/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on ihan hyvä kurkata kuplan ulkopuolelle.

Ei se kuplaa ole, että elää omassa todellisuudessa. Jokaisella on oma todellisuutensa.

Voidaan toki sitten sanoa, että kaikki elävät jonkinlaisessa kuplassa.

Vierailija
97/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käynyt niin huono tuuri noiden jouluauttamisten kanssa, ettei mitään rajaa. Viime jouluna esim. yksi yh lähialueelta oli saanut läpi niin surkean tarinan lapsen lahjattomasta joulusta, että tähän vastasin ja investoin useita lapsen toiveita joulukassiin. Sattuikin olemaan tutuntuttu ja tyttäreni (joka myös piti vähävaraiselle lahjoittamista hienona asiana) bongasi ko. tytön joulukuvat ig:stä. Oli perheen lahjaröykkiö  monin verroin isompi kuin omillani. Kyllä vtutti… Nuo pässinpäät pilaavat koko vähävaraisten auttamisen idean. Olisivat sitten hiljaa jos saavat huijattua ihmiset hyvää hyvyyttään hankkimaan lahjoja. 

Vierailija
98/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peku kirjoitti:

Muakin itkettää nuo toiveet. Etenkin tämän perheen toiveet

Tyttö 6v: lelut, leggingshousut koko 158-164cm. Saa olla melkoisesti ylipainoa että tarvitsee tuossa iässä noin isoja vaatteita. Tuon ikäisillä lapsilla on pituutta normaalitilanteessa 100cm - 130cm. Eli mikään muu ei selitä tuota vaate kokoa kuin ylipaino. 

Tyttö 9v: lelut, leggingshousut koko xl. Mitä helvettiä. Xl kokoa käyttää liki kaksimetrinen mieheni koska muissa koko vaihtoehdoissa ei hihan pituudet riitä. Alakoulu ikäiselle tuo vaatekoko ei voi missään tilanteessa olla normaali. 

Äiti: leveälestisiä kenkiä, vaatteita koossa xxl / 2xl

Käyttäisivät vähemmn rahaa ruokaan niin jäisi rahaa enenmmän leluihin. 

No ensinnäkin ihmisiä on ihan eri mallisia. Esim omalla lapsellani (8v tytöllä) on selkeästi samanmallinen vartalo kuin minulla, eli tiimalasi. Meillä on iso takapuoli, isot reidet mutta pieni vyötärö. Iso osa leggareista on sen mallisia että ne eivät peitä persvakoa hänellä vaikka vyötärö iso olisikin. On siis helpompi ostaa isoja leggareita joihin laittaa uuden kuminauhan tai pienentää vyötäröstä, kunhan ne vain riittävät peittämään sen persvaon liikkuessakin, kun lapsi sattuu olemaan hyvin liikunnallinen. Oma lapseni ei ole tippaakaan ylipainoinen, mutta voin kuvitella että jos olisi hiukankin ylipainoa (ja joillain lapsilla joissain vaiheessa on, vaikkei aikuisena lihava olisikaan), tarvitsisi isompaa kokoa.

Ja jos tähän lisätään vielä se tosiasia että köyhät ovat useimmin ylipainoisia kuin paremmin toimeentulevat, ei tämä ihmetytä laisinkaan. Köyhällä kaikki energia menee siihen että pysytään jotenkin pinnalla. Se on huomattavasti helpompaa kiinnittää huomiota ruokavalioon ja jaksaa vaikka tehdä itse salaatti tuoreista aineksista kun ei joudu kantamaan jatkuvaa huolta toimeentulosta ja pinnistelemään. Tämä pinnistely ja psyykkinen väsyminen aiheuttavat sitten sitä että tulee ahmittua ja sorruttua epäterveelliseen ruokaan. Ei suinkaan mikään “periytyvä tyhmyys” tai vain laiskuus.

Näen tämän jo omasta äidistäni, kun olimme lapsia, hän jäi laman myötä työttömäksi ja meillä oli rahasta ihan hiton tiukkaa. Hän painoi yli 100kg ja oli aivan uupunut. Kun hän sai töitä, odotushorisontti kasvoi taas normaaliksi ja ei tarvinnut koko ajan miettiä millä kaiken maksaa, hän laihtui normaalipainoiseksi.

Eli auttaako tähän tippaakaan se että joku jeesustelee että noin ne köyhät hassaavat rahansa ja lihovat = no ei. Se pahentaa tilannetta joka tavalla.

Tuota noin. 8-vuotiaalla ei vielä pitäisi olla selkeää, korostunutta tiimalasia. Minun 8-vuotiaani on kyllä perinyt toisen vanhempansa kookkaan takapuolen ym. ominaisuuksia, mutta ei hänellä mitään "muotoja" ole. On pari kiloa ylipainon puolella painoindeksin mukaan, silti pukeutuu ikäistensä vaatteisiin eikä koskaan ole ollut ongelmaa että housut eivät menisi tarpeeksi ylös. 

Ps. Tiimalasi ollakseen pitäisi olla myös isot rinnat. Tiimalasit eivät yleensä ole kovin reiteviä, päärynöillä sen sijaan riittää reittä ja persettä.

Vierailija
99/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli toimeentulotuki 540 + asumistuki 319,20 + lapsilisät 150e = 1009e. Onhan se tosi pieni summa, mutta minkäs mahtaa, jos esim. lastenhoitajan nettopalkka on jotain 1300e, niin eipä siellä kotona olemalla vain voi saada tuon enempää, jotta se pienipalkkaisinkin työ olisi kannattavaa. Jos julkisen alan palkkoja ja toimeentulotukia yms. etuuksia lisättäisiin, niin elinkustannukset nousisi sen mukaisesti, eli +-0.

Jos sä olet yh niin saathan sä elatusmaksuja lapsesta.

Vierailija
100/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150€/kausi. Se ei riitä meillä edes yhden kk maksuun. Auttaa toki, mutta ei ratkaise asiaa. Ja meillä lapsi jää pois kaikilta turnaus-ja leirimatkoilta , koska ne maksaa liikaa. Ne olisi harrastuksen parasta antia, mutta ne on liian kallista.

Mikä ihmisoikeus muka on harrastaa satoja euroja kuukaudessa kustantavaa harrastetta? Edes kaikilla keskituloisilla ei ole tuohon mahdollisuutta.

Ei kukaan väitä että se on oikeus. Monet kilpaharrastukset vain maksavat paljon. Jos harrastus on rakas ja lapsi hyvä, niin ei se jaksa pihajoukkueessa harrastaa. Turha väittää, että Sossu maksaa harrastukset. Kyllä ne maksetaan omilla rahoilla oli varaa tai ei. Meil ei olisi varaa, mutta se nyt vain pruorisoidaan ensimmäiseksi. Auto pois ja halvinta ruokaa harrastuksen takia. Sossu ei maksa harrastuksia, kuin nimeksi.

Jos lapsi on lahjakas, kannattaa ryhtyä etsimään sponsoria.