Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Mä tiedän perheen, jossa on just päihdeongelmaa, ja facebookissa koko ajan vinkuvat ilmaista tavaraa. Kyllähän lapset kuluttaa, siis tavarat kuluu, mutta miksi niitä pitää pyydellä ilmaiseksi muilta facebookissa?
Mä olen töissä käyvä, palkka on ihan ok, mutta kyllä mullakin tekee tiukkaa rahan kanssa. Asumiskulut ja kolme lasta, sekä lasten isä, joka makselee elareita kuinka sattuu, tekee kyllä tiukkaa tästä joulusta. Siksi olenkin ostanut lahjoja jo syyskuussa, kun on ollut rahaa.
Kaikilla lapsilla ei ole varaa harrastaa, Suomessa monikin lapsi käyttää enemmän kännykkää vapaa-ajan viettoon kuin urheiluvälineitä. Tässä olisi hyvä keino auttaa lasta joulun alla.
https://hopeyhdistys.fi/anna-joululahjaksi-harrastus/?fbclid=IwAR0WrwXI…
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos perheella on joku hometalo-oikeudenkäynti, äkillinen sairastuminen, tapaturma, konkurssi yms taustalla. Auttaisin mielelläni. Mutta en tule koskaan ymmärtämään näitä ikuisia työttömiä suurperheitä. Tuet ovat hyvät. Se kuuluisa elämänhallinta ei kehity koskaan jos itse ei tarvitse yhtään ponnistella minkään eteen.
Olen kahden lapsen yh. Osa-aikatyö tosin on. Täälläpäin vähintään osa-aikatöitä löytyy kyllä kaikille halukkaille. ( Varsinais-Suomi) Ostan lahjoja ja vaatteita pitkin vuotta jemmaan. Kaikenmaailman tarjouskampanjoita on koko ajan jossain ja ennakoidakin voi. Ihan pelkkä lapsilisä meillä on jo 326e. Tästäkö ei yhtään voi säästää joulua varten?
Tuloja on sen verran, etten saa toimeentulotukea. Mutta olen pienituloinen. Myös lapsilisät menee elämiseen. Oma lapsi toivoo ps5 ja se on ainoa toive. Kaikki kaverit pelaa sillä (tai kai nyt vielps4) netissä ja hän jää ulkopuoliseksi. Jos joku kysyisi minulta tai lapselta, mitä hän toivoo, niin se olisi tuo kallis toive. En alkaisi keksimään mitään muuta halvempaa tilalle.
Näillä näkymillä hän ei sitä saa, mutta tässä on vielä aikaa jouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.
En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.
Asumistukea saa omistusasuntoonkin, meinaatko että noilla tuloilla et saisi mitään lisäjeesiä mistään?
Vai onko sulla sama kuin mulla että ei riitä jaksaminen siihen paperisotaan?
Ite ajattelin nyt joulun kunniaksi jaksaa, ne joululahjat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää Hopeen teidän lasten vanhat lelut ja vaatteet + harrastusvälineet niin näin voitte auttaa joulun alla vähävaraisia hyvällä omatunnolla. ❤️👍🏻
Hope ottaa joululahjaksi vain uusia leluja ja vaatteita.
Tämä on erikoista, koska itse keskituloisena olen juuri ostanut 11-14 -vuotiaille lapsilleni kirppikseltä joululahjaksi käytettynä kirjoja ja pelejä. En käsitä sitä ajatusmaailmaa, että lasten joululahjojen pitäisi olla uusia. Käytetty voi olla hyvässä käyttökunnossa. Samalla lapsi myös oppii, että uuden ostamisessa / saamisessa ei ole mitään erityistä arvoa.
Mielelläni lahjoittaisin Hopen tms. kautta käytöstä jääneitä lasten vaatteita ja leluja joululahjoiksi, mutta ei kelpaa.
Vie lahjoitukseen niin perheet käyvät joulun alla kyllä varastolla hakemassa niitä käytettyjäkin leluja lapsilleen. Pieni ilo pienille lapsille.
Yksinhuoltajaäiti, jolla seitsemän lasta. Perheeseen odotetaan vauvaa. Perhe elää tuilla eikä tukiverkkoa oikein ole. Lasten isä on "vaihtelevasti mukana elämässä".
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla lapsilla ei ole varaa harrastaa, Suomessa monikin lapsi käyttää enemmän kännykkää vapaa-ajan viettoon kuin urheiluvälineitä. Tässä olisi hyvä keino auttaa lasta joulun alla.
Harkinnanvaraista tt-tukea pitäisi käsittääkseni saada yhteen harrastukseen per lapsi, mutta hakuprosessi tietty raskaampi kai kuin jostain Hopelta.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
No jouluna menee aika paljon rahaa kaikkeen muuhun, kävikö semmoinen mielessä? Vai ajatteletko että se on (köyhille) lapsille liikaa, että saavat jouluna vähän kinkkua ja lämmintä ruokaa kun päiväkodit ja koulut ovat kiinni? Jos se sinua lohduttaa, niin he varmasti kokevat häpeää, surua ja alemmuutta kun kohtaavat normaalituloiset ystävänsä joulun jälkeen ja kuulevat mitä ne ystävät ovat saaneet lahjaksi. Sekin voi mieltäsi lämmittää, että sinun alaikäiset versiosi saattavat jopa kiusata näitä köyhiä lapsia huonoista lahjoista ja pieneksi jäävistä kengistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä. Olen ollut aktiivi lasten harrastuksissa. Olen myös nähnyt ketkä putoavat pois rahan takia. (Vahva oletus siitä, koska lapsi haluaisi jatkaa, mutta vanhemmat ei). Olen myös nähnyt mitä niille lapsille käy. Melkein jokainen alkaa notkumaan ostarilla ja etsimään jännitystä päihteistä. Osasta tulee varmaankin ihan kunnon aikuisia, mutta harratuksen pakkolopettaminen aiheuttaa ongelmia ainakin joksikin aikaa.
Suomalaiset ovat kateellisia jopa köyhyydestä ja etenkin siitä, jos joku toinen saa jotain ilmaiseksi.
Älkää siis mummelot pahoittako mieltänne noilla avustussivuilla. Ajatus niissä on hyvä. Tarjota jollekin jotain, mitä hän omin avuin ei ikinä voisi itse hankkia. Varsinkin jos lahjoittajia on useampia- etäisistä haaveista saattaa tulla toteutumiskelpoisia.
Etenkin sakkaa nuo, jotka räksyttävät lasten painoista. Siis nämä ihmiset saavat jo perustoimeentulonsa vuoksi tehdä tarkkaa tiliä kaikesta. Sitten vielä joutua jonkun mammaraadin ruodittavaksi ja paheksuttavaksi, vaikka kyse on siis hyväntekeväisyydestä, tai avustamisesta ilman taka-ajatuksia ym. velvoitteita ja motkotuksia "elämänhallinnasta". Kuinkahan monella mammalla on elämänhallinta hakusissa, kun päivät pitkät roikkuvat tällä palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkinnanvaraista tt-tukea pitäisi käsittääkseni saada yhteen harrastukseen per lapsi, mutta hakuprosessi tietty raskaampi kai kuin jostain Hopelta.
150€/kausi. Se ei riitä meillä edes yhden kk maksuun. Auttaa toki, mutta ei ratkaise asiaa. Ja meillä lapsi jää pois kaikilta turnaus-ja leirimatkoilta , koska ne maksaa liikaa. Ne olisi harrastuksen parasta antia, mutta ne on liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää Hopeen teidän lasten vanhat lelut ja vaatteet + harrastusvälineet niin näin voitte auttaa joulun alla vähävaraisia hyvällä omatunnolla. ❤️👍🏻
Tämä on erikoista, koska itse keskituloisena olen juuri ostanut 11-14 -vuotiaille lapsilleni kirppikseltä joululahjaksi käytettynä kirjoja ja pelejä. En käsitä sitä ajatusmaailmaa, että lasten joululahjojen pitäisi olla uusia. Käytetty voi olla hyvässä käyttökunnossa. Samalla lapsi myös oppii, että uuden ostamisessa / saamisessa ei ole mitään erityistä arvoa.
Mielelläni lahjoittaisin Hopen tms. kautta käytöstä jääneitä lasten vaatteita ja leluja joululahjoiksi, mutta ei kelpaa.
Olen ymmärtänyt, että Hope ei ota vastaan käytettyjä leluja yms. koska ei ole resursseja tarkistaa jokaisen lelun yms. kuntoa.
Esim. Punaisen ristin Kontissa on ollut ongelmana mm. lahjoitettujen vaatteiden saastainen kunto, sinne on viety virtsaisia, rikkinäisiä vaatteita. Muistan lukeneeni jostain Kontin yrittäneen vedota lahjoittajiin ja kertoneen, että suurinta osaa lahjoitetusta tavarasta ei voi laittaa myyntiin koska ne on niin kelvottomia. Kaikki ei osaa lahjoittaa järkevästi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos perheella on joku hometalo-oikeudenkäynti, äkillinen sairastuminen, tapaturma, konkurssi yms taustalla. Auttaisin mielelläni. Mutta en tule koskaan ymmärtämään näitä ikuisia työttömiä suurperheitä. Tuet ovat hyvät. Se kuuluisa elämänhallinta ei kehity koskaan jos itse ei tarvitse yhtään ponnistella minkään eteen.
Olen kahden lapsen yh. Osa-aikatyö tosin on. Täälläpäin vähintään osa-aikatöitä löytyy kyllä kaikille halukkaille. ( Varsinais-Suomi) Ostan lahjoja ja vaatteita pitkin vuotta jemmaan. Kaikenmaailman tarjouskampanjoita on koko ajan jossain ja ennakoidakin voi. Ihan pelkkä lapsilisä meillä on jo 326e. Tästäkö ei yhtään voi säästää joulua varten?Tuloja on sen verran, etten saa toimeentulotukea. Mutta olen pienituloinen. Myös lapsilisät menee elämiseen. Oma lapsi toivoo ps5 ja se on ainoa toive. Kaikki kaverit pelaa sillä (tai kai nyt vielps4) netissä ja hän jää ulkopuoliseksi. Jos joku kysyisi minulta tai lapselta, mitä hän toivoo, niin se olisi tuo kallis toive. En alkaisi keksimään mitään muuta halvempaa tilalle.
En tiedä onko tällainen nöyryyttävän tuntuista, mutta entä jos kertoisit suoraan tilanteen facebookissa jollain isolla kirppisryhmällä. Että haluaisit ostaa vaikka sen pleikkanelosen halvalla käytettynä. Suurin osa ei saa sitä vitosta vielä, joten pelikavereita löytyy neloseenkin. Silti ne jotka hankkivat sen vitosen, myyvät nelosen pois. Itse ainakin myisin mielellään halvemmalla jollekkin vähävaraiselle perheelle.
Meillä on ihan hyvät tulot, mutta itse en sitä vitosta nyt halua. Nelosenkin kanssa lapset käyttää ihan liikaa aikaa, joten en halua mitään laitetta juuri nyt. Lapsemme siis edelleen joulun jälkeenkin siellä nelosessa pelailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että Hope ei ota vastaan käytettyjä leluja yms. koska ei ole resursseja tarkistaa jokaisen lelun yms. kuntoa.
Esim. Punaisen ristin Kontissa on ollut ongelmana mm. lahjoitettujen vaatteiden saastainen kunto, sinne on viety virtsaisia, rikkinäisiä vaatteita. Muistan lukeneeni jostain Kontin yrittäneen vedota lahjoittajiin ja kertoneen, että suurinta osaa lahjoitetusta tavarasta ei voi laittaa myyntiin koska ne on niin kelvottomia. Kaikki ei osaa lahjoittaa järkevästi!
Tämmöinen ainakin löytyi, jutussa sivutaan myös Konttia.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän perheen, jossa on just päihdeongelmaa, ja facebookissa koko ajan vinkuvat ilmaista tavaraa. Kyllähän lapset kuluttaa, siis tavarat kuluu, mutta miksi niitä pitää pyydellä ilmaiseksi muilta facebookissa?
Mä olen töissä käyvä, palkka on ihan ok, mutta kyllä mullakin tekee tiukkaa rahan kanssa. Asumiskulut ja kolme lasta, sekä lasten isä, joka makselee elareita kuinka sattuu, tekee kyllä tiukkaa tästä joulusta. Siksi olenkin ostanut lahjoja jo syyskuussa, kun on ollut rahaa.
Ok palkka ja rahasta tiukkaa? No luulisi, että TT olevalla olisi vielä tiukempaa. Ja veikkaan, että alkoholisti perheen lapsi tarvitsee enemmän ulkopuolista tukea, kuin tavallisen perheen lapsi. Mitä surkeampi elämänhallinta ja vanhempien sekoilu, sitä enemmän niitä lapsia pitäisi tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden lapsen yh. Osa-aikatyö tosin on. Täälläpäin vähintään osa-aikatöitä löytyy kyllä kaikille halukkaille. ( Varsinais-Suomi) Ostan lahjoja ja vaatteita pitkin vuotta jemmaan. Kaikenmaailman tarjouskampanjoita on koko ajan jossain ja ennakoidakin voi. Ihan pelkkä lapsilisä meillä on jo 326e. Tästäkö ei yhtään voi säästää joulua varten?Tuloja on sen verran, etten saa toimeentulotukea. Mutta olen pienituloinen. Myös lapsilisät menee elämiseen. Oma lapsi toivoo ps5 ja se on ainoa toive. Kaikki kaverit pelaa sillä (tai kai nyt vielps4) netissä ja hän jää ulkopuoliseksi. Jos joku kysyisi minulta tai lapselta, mitä hän toivoo, niin se olisi tuo kallis toive. En alkaisi keksimään mitään muuta halvempaa tilalle.
Ei kai sitä kukaan nyt enää jouluun mennessä saa, kun on myyty loppuun ja seuraavat tulee joskus. Että vuosi aikaa säästää niin saatte sen seuraavaksi jouluksi! Käytetyn ps4 voi hyvinkin löytää edullisesti jostain niin pääsee poika pelaamaan kavereitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajaäiti, jolla seitsemän lasta. Perheeseen odotetaan vauvaa. Perhe elää tuilla eikä tukiverkkoa oikein ole. Lasten isä on "vaihtelevasti mukana elämässä".
Kyllähän tuo ihmetyttää, mutta ei se niiden lasten vika ole jos äidillä vähän vippaa nupissa. Lapsia voi auttaa, vaikka äitiä paheksuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.
Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.
Mihin luulet johtavan jos tuntemattomat ostaisivat noille kalliita puhelimia? Vaatimuslista vain kasvaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo ihmetyttää, mutta ei se niiden lasten vika ole jos äidillä vähän vippaa nupissa. Lapsia voi auttaa, vaikka äitiä paheksuisikin.
Nämä "yksinhuoltajat" asuvat oikeasti huithapeli-miesten kanssa ja rahat menee pelaamiseen.