Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita

Vierailija
18.11.2020 |

Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.

Kommentit (1734)

Vierailija
61/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajaäiti, jolla seitsemän lasta. Perheeseen odotetaan vauvaa. Perhe elää tuilla eikä tukiverkkoa oikein ole. Lasten isä on "vaihtelevasti mukana elämässä".

Kyllähän tuo ihmetyttää, mutta ei se niiden lasten vika ole jos äidillä vähän vippaa nupissa. Lapsia voi auttaa, vaikka äitiä paheksuisikin.

Nämä "yksinhuoltajat" asuvat oikeasti huithapeli-miesten kanssa ja rahat menee pelaamiseen.

No mutta jos ei anna rahaa, vaan jotain lapsille.

Vierailija
62/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän perheen, jossa on just päihdeongelmaa, ja facebookissa koko ajan vinkuvat ilmaista tavaraa. Kyllähän lapset kuluttaa, siis tavarat kuluu, mutta miksi niitä pitää pyydellä ilmaiseksi muilta facebookissa?

Mä olen töissä käyvä, palkka on ihan ok, mutta kyllä mullakin tekee tiukkaa rahan kanssa. Asumiskulut ja kolme lasta, sekä lasten isä, joka makselee elareita kuinka sattuu, tekee kyllä tiukkaa tästä joulusta. Siksi olenkin ostanut lahjoja jo syyskuussa, kun on ollut rahaa.

Ok palkka ja rahasta tiukkaa? No luulisi, että TT olevalla olisi vielä tiukempaa. Ja veikkaan, että alkoholisti perheen lapsi tarvitsee enemmän ulkopuolista tukea, kuin tavallisen perheen lapsi. Mitä surkeampi elämänhallinta ja vanhempien sekoilu, sitä enemmän niitä lapsia pitäisi tukea.

Niinhän sitä luulisi, mutta kun se alkoholisti makselee elareita kuinka sattuu, niin siksi on tiukkaa. Olet varautunut, että elarit tulee isältä sovitusti, mutta sitten ei tuukaan. Ei siinä tapauksessa mistään sossusta apua saa, on pakko odottaa, että isä maksaa elarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin itsekin auttaa jotain perhettä, mutta en täysin epäitsekkäistä syistä. Jos siinä pääsisi edes vähän osalliseksi itsekin joulun riemusta kun muuten on täysin yksin.

Vierailija
64/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla lapsilla ei ole varaa harrastaa, Suomessa monikin lapsi käyttää enemmän kännykkää vapaa-ajan viettoon kuin urheiluvälineitä. Tässä olisi hyvä keino auttaa lasta joulun alla.

https://hopeyhdistys.fi/anna-joululahjaksi-harrastus/?fbclid=IwAR0WrwXI…

Harkinnanvaraista tt-tukea pitäisi käsittääkseni saada yhteen harrastukseen per lapsi, mutta hakuprosessi tietty raskaampi kai kuin jostain Hopelta.

150€/kausi. Se ei riitä meillä edes yhden kk maksuun. Auttaa toki, mutta ei ratkaise asiaa. Ja meillä lapsi jää pois kaikilta turnaus-ja leirimatkoilta , koska ne maksaa liikaa. Ne olisi harrastuksen parasta antia, mutta ne on liian kallista.

Mikä ihmisoikeus muka on harrastaa satoja euroja kuukaudessa kustantavaa harrastetta? Edes kaikilla keskituloisilla ei ole tuohon mahdollisuutta.

Vierailija
65/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.

Älä jauha sontaa. Minä saan eskarit ja korotetun lapsilisän ja asumistuen maksimimäärän ja toimeentulotuen itsestäni ja lapsestani siihen päälle sekä terveyskeskus laskut ja sähkölaskut maksaa sossu. Monilla muilla sama juttu. Ja kun aikoinaan sain työmarkkinatukea niin sain muutaman kympin vielä toimeentulotukea päälle sekä laskut maksoi sosku. Ja vielä nykyään epidemiatuki itsestä ja lapsesta 150e. Tämä on fakta. Se mitä selitit ei ole.

Vierailija
66/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.

Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.

Ei se ole rahasta kiinni. Itse kasvoin ihan hyvätuloisessa perheessä, mutta meille opetettiin ettei kaikkea saa, mitä halusi.

Vierailija
67/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.

Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.

Esim. OnePlussalta olisit saanut samalla hinnalla paljon paremman puhelimen. iPhonessa maksat merkistä.

Makuasioita toki mutta nykyään on se tilanne, että mikäli haluaa jonkun muun käyttöjärjestelmän kuin androidin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin iPhone

Vierailija
68/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peku kirjoitti:

Muakin itkettää nuo toiveet. Etenkin tämän perheen toiveet

Tyttö 6v: lelut, leggingshousut koko 158-164cm. Saa olla melkoisesti ylipainoa että tarvitsee tuossa iässä noin isoja vaatteita. Tuon ikäisillä lapsilla on pituutta normaalitilanteessa 100cm - 130cm. Eli mikään muu ei selitä tuota vaate kokoa kuin ylipaino. 

Tyttö 9v: lelut, leggingshousut koko xl. Mitä helvettiä. Xl kokoa käyttää liki kaksimetrinen mieheni koska muissa koko vaihtoehdoissa ei hihan pituudet riitä. Alakoulu ikäiselle tuo vaatekoko ei voi missään tilanteessa olla normaali. 

Äiti: leveälestisiä kenkiä, vaatteita koossa xxl / 2xl

Käyttäisivät vähemmn rahaa ruokaan niin jäisi rahaa enenmmän leluihin. 

No ensinnäkin ihmisiä on ihan eri mallisia. Esim omalla lapsellani (8v tytöllä) on selkeästi samanmallinen vartalo kuin minulla, eli tiimalasi. Meillä on iso takapuoli, isot reidet mutta pieni vyötärö. Iso osa leggareista on sen mallisia että ne eivät peitä persvakoa hänellä vaikka vyötärö iso olisikin. On siis helpompi ostaa isoja leggareita joihin laittaa uuden kuminauhan tai pienentää vyötäröstä, kunhan ne vain riittävät peittämään sen persvaon liikkuessakin, kun lapsi sattuu olemaan hyvin liikunnallinen. Oma lapseni ei ole tippaakaan ylipainoinen, mutta voin kuvitella että jos olisi hiukankin ylipainoa (ja joillain lapsilla joissain vaiheessa on, vaikkei aikuisena lihava olisikaan), tarvitsisi isompaa kokoa.

Ja jos tähän lisätään vielä se tosiasia että köyhät ovat useimmin ylipainoisia kuin paremmin toimeentulevat, ei tämä ihmetytä laisinkaan. Köyhällä kaikki energia menee siihen että pysytään jotenkin pinnalla. Se on huomattavasti helpompaa kiinnittää huomiota ruokavalioon ja jaksaa vaikka tehdä itse salaatti tuoreista aineksista kun ei joudu kantamaan jatkuvaa huolta toimeentulosta ja pinnistelemään. Tämä pinnistely ja psyykkinen väsyminen aiheuttavat sitten sitä että tulee ahmittua ja sorruttua epäterveelliseen ruokaan. Ei suinkaan mikään “periytyvä tyhmyys” tai vain laiskuus.

Näen tämän jo omasta äidistäni, kun olimme lapsia, hän jäi laman myötä työttömäksi ja meillä oli rahasta ihan hiton tiukkaa. Hän painoi yli 100kg ja oli aivan uupunut. Kun hän sai töitä, odotushorisontti kasvoi taas normaaliksi ja ei tarvinnut koko ajan miettiä millä kaiken maksaa, hän laihtui normaalipainoiseksi.

Eli auttaako tähän tippaakaan se että joku jeesustelee että noin ne köyhät hassaavat rahansa ja lihovat = no ei. Se pahentaa tilannetta joka tavalla.

Vierailija
69/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.

Lapsilisää tai asumistukea ei saa, jos on tt-tuella???

Niin. Saat ne nimellisesti, mutta ne vähennetään tt-tuestasi, eli ne eivät jää sinulle vaikkapa palkkasi päälle kuten työssäkäyvällä jää.

Vierailija
70/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen, ettet ole joutunut elämään sillä toimeentulotuella ja toteamaan, ettei sillä aina niin vaan niitä kurahousuja ostellakaan. Tervetuloa kokeilemaan.

Vierailija
71/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole rahasta kiinni. Itse kasvoin ihan hyvätuloisessa perheessä, mutta meille opetettiin ettei kaikkea saa, mitä halusi.

Köyhän perheen lapsi oppii, ettei saa kaikkea mitä tarvitsee.

Vierailija
72/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.

Esim. OnePlussalta olisit saanut samalla hinnalla paljon paremman puhelimen. iPhonessa maksat merkistä.

Niinkö? OnePlussako elää samassa ekosysteemissä kuin iPadini, iWatchini ja iBookini? Sekö handlaa facetimen, saumattoman tiedonsiirron kaikkien laitteideni välillä?

Millä lailla OnePlus on parempi kuin esim iPhone 12 pro max?

Vierailija
73/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida puhua nyt ihan totta. Ja miksi moni peukuttaa virheellistä tietoa?

Mikä siinä on virheellistä tietoa? Kaikki on ihan totta, käy tarkastamassa itse Kelan sivuilta.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tulot-jotka-vaikuttavat

Vierailija
74/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tule ostettua, hädintuskin itsellä riittää rahat uusiin puhelimiin, kun niitä pitää olla nykyään parin vuoden välein ostamassa, että on toimiva älypuhelin.

Vaatimukset näillä köyhillä on vähintäänkin eriskummallisia, Suomessa ei ole absoluuttista köyhyyttä ja jos on niin köyhää, ettei lapsella ole edes villasukkia, niin kyse on yhteiskunnallisesta ongelmasta ja yhteiskunnan tulee tarjota se apu, sen vuoksi minä maksan veroja aika paljon palkastani ja mielelläni maksankin, mutta en siinä vaiheessa jos se ei riitä, vaan täytyy olla kuitenkin vielä lahjoittamassa rahaa vaikka ja minne omasta pussista.

Ja en ole persu vaan vihervassari ja ihan syystä omaan nämä arvoni, yksin ei tarvitse pärjätä, mutta avun täytyy tulla yhteiskunnalta, minun mielestäni, riittävän avun, mutta ei tietenkään mitään tolkutonta.

Vierailija
75/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä höpötät? Etteikö tt-tuki asiakas saisi asumistukea, elareita tai lapsilisää? Ihan puuta heinää tämä. Nimenomaan tt-tukiasiakas saa nämä tuet Kelasta. 1 aikuinen ja 1 lapsi saa toimeentulotukea noin 540e + korkeimman asumistuen mitä mahdollista saada, tähän päälle elarit sikäli mikäli ne ovat sen noin 150e/lapsi. Yh lisä lapsilisään eli lapsilisä noin 150e. Jos tulot ovat yli nämä summat yhteensä niin tottakai sitten toimeentulotukea vähennetään sen verran kun se on yli, mutta ei sitä mihinkään evätä. Siis jos vaikka 5 lasta joista saa elarit ja lapsilisän niin ehkäpä se jäävä summa jo ylittääkin sen käteen jäävän summan joka on noin 800/kk ja silloin toki et saa toimeentulotukea koska sulla yksinkertaisesti on niin hyvät tulot.

On asuttava pienemmässä joo jotta vuokraan riittää raha. Sitä voi joutua ”käteen jäävistä” tuista maksamaan jonkun verran. Mutta rahaa silti on aika kivasti. Jos saa edes euron toimeentulotukea niin terveyskeskusmaksut, julkisen reseptilääkkeet sekä sähkölaskut kustantaa sossu.

Vierailija
76/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.

En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.

Onko kyse brutto- vai nettosummasta? Jos bruttopalkka on alle 1811,40€/kk, sinulla on oikeus soviteltuun päivärahaan mikäli et kuulu liittoon/kassaan. Jos satut kuulumaan niin tuloraja on vielä tuotakin korkeampi, en tosin pysty sanomaan suoraan että minkä suuruinen.

Vierailija
77/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tää on aivan sairas ajattelutapa, miksi opettaa et krääsä ja tavara on se mahtavin asia maailmassa?? Jos tällasia päihdyttäviä tunteita pakko tarjota niin säästäköön vanhemmat (tai itse kun pääsee kesätöihin) siihen eikä niin että se tippuu taivaasta ts. muut ihmiset kustantavat sun päihdyttävät tavarat.

Näin tehden ihminen oppii niin sairaan tavan ajatella asioista ja elämästä. Katto pään päällä, ruoka, terveydenhoito, koulutus, turva - nämä kuuluu kaikille lapsille ja ne voidaan yhteisvastuullisesti taata jokaiselle. Tällaset iPhone- jutut menee vaan NIIN yli, että kehdataan kerjätä 😳

P.s. Itse nykyisin (20 vuotta opiskeluja ja raadannan takana) oikein hyvätuloinen täysin omilla avuilla, ei ole varakasta perhettä tms. Mun lapsilla ei ole iPhoneja

Sairashan se onkin. Mutta kun et ikinä elämässäsi saa mitään uutta tai mitään hienoa, niin huomaat että näet kyllä mitä muut saavat. Et ilmeisesti ikinä ole ollut oikeasti köyhä lapsi. Minä olen. Minun perheeni ei ollut varakas, vaan olimme aidosti köyhiä. En minä ole sitä mieltä että on hyvä juttu että “kehtaa kerjätä” uutta iphonea, vaan sanoin että ymmärrän oikein hyvin miksi lapsi sellaista voisi toivoa jos kerrankin elämässä annetaan mahdollisuus saada jotain mitä oikeasti haluaisi. En usko että sellainen lapsi sitä iphoneaan saa, mutta ymmärrän kyllä miksi hän sitä toivoo. Järkyttävää että näin moni ei.

Vierailija
78/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku sugarmama lähettää mulle uudensukupolven x-boxin? Voin laittaa vastineeksi kuvan rektumistani.

M34

Käykö sugardaddy? Mutta tuo vaatisi vähän enemmän kuin pelkän kuvan.

M48

Vierailija
79/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä ajatus kumpuaa että köyhät on köyhiä koska ne ryyppäävät tai pölläyttävät rahansa tupakansavuna ilmaan? Tiedän minä toki TTT juoppoja, mutta ei ne mitään jouluapua osaa pyytää. Saati mitään lasten legginssejä. En tiedä yhtään köyhää joka ostaa viinaa tai tupakoi, ei oikeasti köyhällä ole varaa. Ihan näistä pelkistä tukiaiseläteistä en tiedä, ehkä heistä pidetään huoli vaikka asioisi vain Alkossa. Mutta normaalit minipalkkaiset..

Mummo oli köyhä. Pieni eläke, ei tupakoinut, joi jouluisin kaksi lasia viiniä.

Täti on köyhä. Siivooja. Ei polta eikä juo.

Minä olen köyhä opiskelija, en polta enkä juo.

Vierailija
80/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä on tullakin! Et tajua miten tiukoilla vähävaraset on ja miten puutteessa ja kurjuudessa elävät.