Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita

Vierailija
18.11.2020 |

Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.

Kommentit (1734)

Vierailija
121/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos perheella on joku hometalo-oikeudenkäynti, äkillinen sairastuminen, tapaturma, konkurssi yms taustalla. Auttaisin mielelläni. Mutta en tule koskaan ymmärtämään näitä ikuisia työttömiä suurperheitä. Tuet ovat hyvät. Se kuuluisa elämänhallinta ei kehity koskaan jos itse ei tarvitse yhtään ponnistella minkään eteen.

Olen kahden lapsen yh. Osa-aikatyö tosin on. Täälläpäin vähintään osa-aikatöitä löytyy kyllä kaikille halukkaille. ( Varsinais-Suomi) Ostan lahjoja ja vaatteita pitkin vuotta jemmaan. Kaikenmaailman tarjouskampanjoita on koko ajan jossain ja ennakoidakin voi. Ihan pelkkä lapsilisä meillä on jo 326e. Tästäkö ei yhtään voi säästää joulua varten?

Tuloja on sen verran, etten saa toimeentulotukea. Mutta olen pienituloinen. Myös lapsilisät menee elämiseen. Oma lapsi toivoo ps5 ja se on ainoa toive. Kaikki kaverit pelaa sillä (tai kai nyt vielps4) netissä ja hän jää ulkopuoliseksi. Jos joku kysyisi minulta tai lapselta, mitä hän toivoo, niin se olisi tuo kallis toive. En alkaisi keksimään mitään muuta halvempaa tilalle.

Näillä näkymillä hän ei sitä saa, mutta tässä on vielä aikaa jouluun.

Mun lapsi osti ITSE Ps4 käytettynä, maksoi siitä 180e. Säästi synttärilahjarahat, teki naapurissa pari kertaa töitä, säästi joululahjarahat, yhteensä säästi lähes 1,5 vuotta. 

Vierailija
122/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei itketä vaan suututtaa, jos lapsiperheillä ei ole varaa hankkia lapsilleen tavallisia käyttövaatteita eikä lastensuojelu puutu asiaan millään tavalla. Jos lapsi on päiväkodissa tai koulussa liian pienissä tai rikkinäisissä kengissä tai talvipakkasilla lapsi kulkee kesäkengissä, eikö päiväkodin tai koulun henkilökunnalla ole nykyisin velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus? Miksi ei tehdä tai miksei lastensuojelu toimi? Ja varsinkin, jos sama ongelma koskee perheen kaikkia lapsia ja vieläpä toistuu samanlaisena joka vuosi? 

Olen avustanut vähävaraisia jo monta vuotta, erityisesti joulun alla. Pyrin kuitenkin aina katsomaan, että tarvitsijalla on edes jotain yritystä saada tilanteensa paremmaksi (esim opiskelee uuteen ammattiin tai on juuri muuttanut edullisempaan asuntoon). Rähmälleen tuleen makaamaan jääneitä en avusta. Jouluavustusteni tarkoitus ei ole pitää nälkä poissa tai hankkia jotain sellaista, mikä asianomaisen on hankittava joka tapauksessa (esim lapselleen kegät). Mun jouluapuni on jotain ylimääräistä, sellaista jouluun liittyvää, mikä ei ole kuitenkaan välttämätöntä. Tavallista jouluruokaa "ylellisempiä" ruokia, joita monissa perheissä jouluisin syödään, mutta vähävaraisilla ei ole sellaisiin varaa. Tai sitten jokin lahja, joka ilahduttaa saajaansa, mutta ilmankin saaja tulisi toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.

Lapsilisää tai asumistukea ei saa, jos on tt-tuella???

Nähkääs kun ne lasketaan tuloksi siinä laskelmassa. Vanhoina aikoina perhe sai lapsilisät omaan käyttöön eli niiden kulutus ei tullut laskelmaan. Jos perheellä on vaikka velkoja, joita ei huomioida tai just vuokra on isompi kuin kela hyväksyy, kaikki pitää maksaa itse, jolloin todellinen tilanne voi olla aivan eri kuin mitä laskelma näyttää. Moni perhe oli itku silmässä silloin, kun lapsilisät alettiin ottaa tuloksi.

T. Entinen sossu

Tuo lapsilisäjuttu on kyllä totta MUTTA ainakin Vantaalla ja Helsingissä se "ylimääräinen" vuokra maksetaan kokonaan harkinnanvaraisena eli perusosasta sitä ei todellakaan tarvitse maksaa vaikka olisi miten paljon yli kelan hyväksymän rajan. Tietysti asiakasta kehoitetaan etsimään halvempaa mutta harva sellaista löytää. Lisäksi lääkkeet ja hammaslääkärit korvataan. En kyllä pidä tuilla elävää yksinhuoltajaa mitenkään köyhänä olettaen siis että hän saa täydet tuet.

T. Nykyinen sossu

Vierailija
124/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh-Sanna saa siis yli 2000 e tukia ja etuuksia.

Niin. Kolmelle ihmiselle on tuo summa. Voit verrata sitä esim. kahden aikuisen palkalla elävän perheen tulotasoon. Ei äkkiä tunnukaan enää niin suurelta summalta.

Mut kun on ihmisiä, jotka tekee pitkää päivää saadakseen saman summan. Miksi tekisivät?? Ei toki ole välttämättä Sannan vika, että on työtön, mut meinaatko ettei monen ihmisluonnon päälle käy tuollainen ajatus, että kotona ollessa voi saada enemmän stressaamatta kuin työelämässä raataessa?

Vierailija
125/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos perheella on joku hometalo-oikeudenkäynti, äkillinen sairastuminen, tapaturma, konkurssi yms taustalla. Auttaisin mielelläni. Mutta en tule koskaan ymmärtämään näitä ikuisia työttömiä suurperheitä. Tuet ovat hyvät. Se kuuluisa elämänhallinta ei kehity koskaan jos itse ei tarvitse yhtään ponnistella minkään eteen.

Olen kahden lapsen yh. Osa-aikatyö tosin on. Täälläpäin vähintään osa-aikatöitä löytyy kyllä kaikille halukkaille. ( Varsinais-Suomi) Ostan lahjoja ja vaatteita pitkin vuotta jemmaan. Kaikenmaailman tarjouskampanjoita on koko ajan jossain ja ennakoidakin voi. Ihan pelkkä lapsilisä meillä on jo 326e. Tästäkö ei yhtään voi säästää joulua varten?

Tuloja on sen verran, etten saa toimeentulotukea. Mutta olen pienituloinen. Myös lapsilisät menee elämiseen. Oma lapsi toivoo ps5 ja se on ainoa toive. Kaikki kaverit pelaa sillä (tai kai nyt vielps4) netissä ja hän jää ulkopuoliseksi. Jos joku kysyisi minulta tai lapselta, mitä hän toivoo, niin se olisi tuo kallis toive. En alkaisi keksimään mitään muuta halvempaa tilalle.

Mun lapsi osti ITSE Ps4 käytettynä, maksoi siitä 180e. Säästi synttärilahjarahat, teki naapurissa pari kertaa töitä, säästi joululahjarahat, yhteensä säästi lähes 1,5 vuotta. 

Meillä.lapsi joutuu ostamaan ja säästämään puhelimeen, kaikkiin menoihinsa ja harrastus välineisiin. Tuo ps5 oli joululahjatoive. Ehkä hän ostaa sen kesätienisteillään, kunhan saa osaksi rikkinäisen puhelimen uusittua. Valitettavasti en pysty kuin ihan peruselämisen hänelle maksamaan. Harrastus kuuluu peruselämiseen. Ei tässä mikään muutu, vaikka hän ei pleikka 5 saisikaan. Elämä jatkuu niin kuin ennenkin.

Vierailija
126/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.

Et taida puhua nyt ihan totta. Ja miksi moni peukuttaa virheellistä tietoa?

Mikä siinä on virheellistä tietoa? Kaikki on ihan totta, käy tarkastamassa itse Kelan sivuilta.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tulot-jotka-vaikuttavat

No se, että noiden tukien saaja ei saa tt tukea. Sinulla on ilmeisesti jotain haasteita luetun ymmärtämisen kanssa. Tuossa sanotaan, että ne vaikuttavat tt-tukeen, eivät estä sen saamista. Toimeentulotukiasiakas saa ihan samalla tavalla lapsilisät, elatusmaksut ja asumistuen. Ne vain ovat mukana mahdollisesti vaikuttamassa tt-tuen määrään, kuten moni muukin tulo.

Phuuh. Eli siis rautalangasta, niitä lapsilisiä ja elatustukia ei saa samalla tavalla sen minirahamäärän päälle kuin saat ne palkkasi päälle. Ne lasketaan tuloiksi jolloin ne miinustetaan siitä saatavasta tt-tuesta. Ymmärrätkö? Ne eivät “mahdollisesti vaikuta” määrään, vaan vaikuttavat absoluuttisesti määrään.

Eikä miinusteta yhtään mitään. Toimeentulotukeahan vaan plussataan, mikäli jäät tuloinesi alle tietyn määrän. Ja se erotus sulle maksetaan toimeentulotukena. Mikä tässä on vaikea ymmärtää taas?

Varmaan se ettei siihen toimeentulotuen päälle tule enää mitään lapsilisiä, niinkuin tuolla alussa annettiin ymmärtää.

Tällaista ei ole yksikään tässä ketjussa väittänyt. Sen sijaan on väitetty (tuossa ihan alussa) että lapsilisää ja asumistukea ei saa, jos saa toimeentulotukea, ja se on väärin.

Vierailija
127/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi ostin ITSE tietokoneen opiskelua varten. No saahan hän 47€ materiaalitukea. Helppoa rahaa.

Vierailija
128/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jauha sontaa. Minä saan eskarit ja korotetun lapsilisän ja asumistuen maksimimäärän ja toimeentulotuen itsestäni ja lapsestani siihen päälle sekä terveyskeskus laskut ja sähkölaskut maksaa sossu. Monilla muilla sama juttu. Ja kun aikoinaan sain työmarkkinatukea niin sain muutaman kympin vielä toimeentulotukea päälle sekä laskut maksoi sosku. Ja vielä nykyään epidemiatuki itsestä ja lapsesta 150e. Tämä on fakta. Se mitä selitit ei ole.

Lue itse kelan sivuilta jos et ymmärrä. Se että sinä sait käteen lapsilisän, ei meinaa etteikö sen määrää olisi vähennetty tt-tuestasi, ymmärtätkö? Jos lapsilisää ei olisi laskettu, olisit saanut sen verran enemmän tt-tukea. Mikä tuossa viestissäni siis ei ole faktaa?

Ei vähennetä. Ei toimeentulotuki ole mikään summa x, jonka saisit, josta aletaan tekemään vähennyksiä. Asia menee täysin toisinpäin: saat tukia, mutta ne eivät riitä, joten saat VIIMESIJAISENA TUKIMUOTONA vielä toimeentulotukeakin, että pärjäisit. Toki summa on suhteutettu tulojen ja menojen mukaan. Siinä tulee mukaan erotukset. Mutta on täysin nurinkurista esittää asia et ikäänkuin aletaan jostain toimeentulopotista vähentämään lisiä ja tukia.

On täysin absurdia että ihmiset jotka saavat lapsilisät hyvien palkkojensa päälle kertovat köyhille kuinka lapsilisät saa vielä siihen tt-tuen päälle, ja kun heitä korjataan, he alkavat kertoa kuinka nurinkurisesti toiset ajattelevat. Tarkoitus oli vain osoittaa että se ei suinkaan mene niin että saa tämän ja tämän verran rahaa ja siihen päälle vielä muut, vaan että se lapsilisä vähennetään siitä huikeasta tt-tukipotista.

Minusta on nurinkurista että aikuiset ihmiset kertovat kuinka sijoittavat lastensa lapsilisät ja toiset eivät saa edes tarpeeksi elääkseen kunnolla. Niitä lapsilisä ei ole mikään pakko nostaa, jos ne eivät elämiseen mene. Toimikaa nyt saamari edes itse esimerkkeinä järkevästä toiminnasta jossa ei nyhdetä valtiolta kaikkea mitä irti saadaan.

T. En nosta lapsistani lapsilisää, enkä saa mitään muitakaan tukia

Näytä mulle täällä se viesti, jossa väitetään et toimeentulotuen PÄÄLLE saa listä ja tuet

Vierailija
129/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi ostin ITSE tietokoneen opiskelua varten. No saahan hän 47€ materiaalitukea. Helppoa rahaa.

No sehän on hieno juttu. Pointtini oli että pleikan saa käytettynä tosin ei vitosta mutta nelosen kyllä ja kolmen pojan äitinä sanon että sillä pärjää eikä joudu piirien ulkopuolelle. Lukiolaisen tietokoneen ostoon varauduin ja säästin osan jo edellisen vuoden lomarahoista. Kirjoja ostelen koko ajan pikkuhiljaa ja seuraan myynti-ilmoituksia.

Tiedän ihan tasan tarkkaan mitä on vähävaraisen elämä. Se vaatii uskomattoman paljon sinnikkyyttä, suunnitelmallisuutta, "hereillä oloa", suhteita joilla saa pieniä työkeikkoja jne.

Vierailija
130/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helkkarissa toimeentulotuen "päälle" voisi edes mitään lisätä, kun toimeentulotuki määräytyy juuri sen tarpeen mukaan, mikä erotus syntyy tuloista ja menoista? Eli ei. Kukaan ei ole sanonut mitään sellaista et ttt:n päälle tulee erikseen lapsilisät ym.

Jestas miten pihalla ihmiset on omista tukimuodoistaan. Ja jos joku ihmettelee, et sama asiahan se on missä muodossa sen rahan saa. Onko se vähemmän ttt + lapsilisä, vai onko lapsilisän verran enemmän ttt:a, niin ei se kyllä ihan niinkään ole.

On aivan eri asia alkaako joku inisemään mitä kaikkea häneltä viedään vastikkeetta saaduista rahoista, kuin se et osaa tajuta et yhteiskunta tulee vielä viimesijaisellakin keinolla apuun kun kaikki muut tuet on saatu.

Vierailija
131/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.

Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.

Ei se ole rahasta kiinni. Itse kasvoin ihan hyvätuloisessa perheessä, mutta meille opetettiin ettei kaikkea saa, mitä halusi.

Mutta sait sen minkä tarvitsit ja varmasti sen mitä oikein kovasti halusit. Esim.harrastus, tai matka tms.

Minä elin hyvätuloisessa perheessä, en silti saanut mitään sellaista mitä KOVASTI halusin. En aina edes sitä mitä tarvitsin esim. samat silmälasit oli ala-asteella kuin teininäkin, ihan itse piti ne elämäni KOLMANNET silmälasit ostaa kun kotoa muutin pois, eikä vanhempien varallisuus auttanut siinäkään mitään (jep, piti odottaa työelämään, että oli sellaiseen varaa). En saanut harrastaa mitä halusin, matkoille pääsin, mutta nekin olivat pääasiassa sitten riitelyntäyteisiä reissuja.

näkökulmastani mieluummin olisin elänyt köyhässä perheessä, jossa olisi ollut lämpimät välit ja rakkautta, kuin varakkaassa perheessä josta rakkaus puuttui vaikka isän omistamat stereot olivatkin aina hienot ja uututtaan kiiltävät (itse sain yhden vanhan käytöstä poistetun, en koskaan UUTTA mankkaa).

Että ihan riippuu näkökulmasta, toki, jos on rakkaudentäyteinen onnellinen JA varakas perhe, niin varmasti sellainen onkin monen unelmien täyttymys, mutta kuinka usein tällaisia sitten on? Varakkuuden taustalta löytyy aika usein kuitenkin pitkiä työpäiviä/reissutyötä ja jatkuvaa perheen erossa olemista.

No eihän ne köyhien perheiden lapset sitä tietenkään näe ja lisäksi voi olla sekä köyhä, että kaikki muukin perseellään, mikä on lapselle kyllä todella kurja lähtökohta elämälle, mutta en usko, että se yksi uusi iphone on kuitenkaan se, mitä näidenkään syrjäytyneiden vanhempien lapset oikeasti kaipaavat, se on vain ainoa asia minkä pystyy pukemaan sanoiksi, ja mikä on helppo ja nopea rahalla ostaa, niille joilla rahaa on, sitten voi lahjoittaja ostaa itselleen hyvää mieltä, että on antanut iphonen sille lapselle jonka vanhemmat on joka päivä kännissä ja joka tulee pahoinpidellyksi omien vanhempien toimesta monta kertaa viikossa.

Tätähän se on maailmansivu ollut, annettu kerjäläiselle kolikko ja sitten menty kotiin mässäämään lihapatojen ääreen ja ylimääräiset ruuat roskiin tai sioille, mutta on hyvä mieli, kun auttoi kerjäläistä kolikon verran.

Vierailija
132/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä vaan suututtaa, jos lapsiperheillä ei ole varaa hankkia lapsilleen tavallisia käyttövaatteita eikä lastensuojelu puutu asiaan millään tavalla. Jos lapsi on päiväkodissa tai koulussa liian pienissä tai rikkinäisissä kengissä tai talvipakkasilla lapsi kulkee kesäkengissä, eikö päiväkodin tai koulun henkilökunnalla ole nykyisin velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus? Miksi ei tehdä tai miksei lastensuojelu toimi? Ja varsinkin, jos sama ongelma koskee perheen kaikkia lapsia ja vieläpä toistuu samanlaisena joka vuosi? 

Olen avustanut vähävaraisia jo monta vuotta, erityisesti joulun alla. Pyrin kuitenkin aina katsomaan, että tarvitsijalla on edes jotain yritystä saada tilanteensa paremmaksi (esim opiskelee uuteen ammattiin tai on juuri muuttanut edullisempaan asuntoon). Rähmälleen tuleen makaamaan jääneitä en avusta. Jouluavustusteni tarkoitus ei ole pitää nälkä poissa tai hankkia jotain sellaista, mikä asianomaisen on hankittava joka tapauksessa (esim lapselleen kegät). Mun jouluapuni on jotain ylimääräistä, sellaista jouluun liittyvää, mikä ei ole kuitenkaan välttämätöntä. Tavallista jouluruokaa "ylellisempiä" ruokia, joita monissa perheissä jouluisin syödään, mutta vähävaraisilla ei ole sellaisiin varaa. Tai sitten jokin lahja, joka ilahduttaa saajaansa, mutta ilmankin saaja tulisi toimeen.

Millä tavoin oikein luulet lastensuojelun auttavan lapsiperheitä köyhyydessä? Et taida olla ihan kartalla mitä se ”apu” on. Tietysti, jos vanhemmat ryyppää ja polttaa rahansa, eikä osta lapselle vaatteita/kenkiä, lasu on oikea osoite. Mutta miten luulet lasun auttavan köyhiä perheitä, joiden rahat ei kertakaikkiaan riitä elämiseen, vaikka niitä ei laiteta mihinkään väärään, vaan perhe yrittää kaikin keinoin selvitä niillä resursseilla. Miten luulet lasun auttavan?

Vierailija
133/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peku kirjoitti:

Muakin itkettää nuo toiveet. Etenkin tämän perheen toiveet

Tyttö 6v: lelut, leggingshousut koko 158-164cm. Saa olla melkoisesti ylipainoa että tarvitsee tuossa iässä noin isoja vaatteita. Tuon ikäisillä lapsilla on pituutta normaalitilanteessa 100cm - 130cm. Eli mikään muu ei selitä tuota vaate kokoa kuin ylipaino. 

Tyttö 9v: lelut, leggingshousut koko xl. Mitä helvettiä. Xl kokoa käyttää liki kaksimetrinen mieheni koska muissa koko vaihtoehdoissa ei hihan pituudet riitä. Alakoulu ikäiselle tuo vaatekoko ei voi missään tilanteessa olla normaali. 

Äiti: leveälestisiä kenkiä, vaatteita koossa xxl / 2xl

Käyttäisivät vähemmn rahaa ruokaan niin jäisi rahaa enenmmän leluihin. 

Luulen että äippä vähän itselleen toivonut noita, lapsen sijasta. :(  

Vierailija
134/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla lapsilla ei ole varaa harrastaa, Suomessa monikin lapsi käyttää enemmän kännykkää vapaa-ajan viettoon kuin urheiluvälineitä. Tässä olisi hyvä keino auttaa lasta joulun alla.

https://hopeyhdistys.fi/anna-joululahjaksi-harrastus/?fbclid=IwAR0WrwXI…

Jos haluaa lahjoittaa lapsille niin että siitä on myös oikeasti "hyötyä" ja apu ja ilahdutus menee 100-varmasti sille lapselle, suosittelen todella vahvasti lahjoittamaan tähän. Hopelta saa hyvin matalalla kynnyksellä apua lapsen harrastuskuluihin, käytännössä yhdellä hakemuksella, mutta tosi huomattavaa on mielestäni se, että vaikka hakeminen on helppoa, tuen saa niin että lasku harrastuksesta toimitetaan hopeen ja he maksaa sen. Näin se apu ja tuki menee oikeasti aina sille lapselle, joka sinne harrastukseen sitten pääsee.

Monissa muissa tapauksissa, kuten esim. tt-tuessa luotetaan siihen että se vanhempi haluaa ja kykenee hoitamaan ne laskut sillä rahalla, joka vanhemman tilille maksetaan. Tt-tuestakin siis harrastuksesta laskun esittämällä saa vanhempi tililleen laskua vastaavan summan rahaa. Mutta se on sitten monissa tapauksissa ihan eri juttu, maksetaanko sillä rahalla oikeasti sitä harrastuslaskua vai ihan jotain muuta ja lapsi jää ilman harrastusta...

Vierailija
135/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peku kirjoitti:

Muakin itkettää nuo toiveet. Etenkin tämän perheen toiveet

Tyttö 6v: lelut, leggingshousut koko 158-164cm. Saa olla melkoisesti ylipainoa että tarvitsee tuossa iässä noin isoja vaatteita. Tuon ikäisillä lapsilla on pituutta normaalitilanteessa 100cm - 130cm. Eli mikään muu ei selitä tuota vaate kokoa kuin ylipaino. 

Tyttö 9v: lelut, leggingshousut koko xl. Mitä helvettiä. Xl kokoa käyttää liki kaksimetrinen mieheni koska muissa koko vaihtoehdoissa ei hihan pituudet riitä. Alakoulu ikäiselle tuo vaatekoko ei voi missään tilanteessa olla normaali. 

Äiti: leveälestisiä kenkiä, vaatteita koossa xxl / 2xl

Käyttäisivät vähemmn rahaa ruokaan niin jäisi rahaa enenmmän leluihin. 

No ensinnäkin ihmisiä on ihan eri mallisia. Esim omalla lapsellani (8v tytöllä) on selkeästi samanmallinen vartalo kuin minulla, eli tiimalasi. Meillä on iso takapuoli, isot reidet mutta pieni vyötärö. Iso osa leggareista on sen mallisia että ne eivät peitä persvakoa hänellä vaikka vyötärö iso olisikin. On siis helpompi ostaa isoja leggareita joihin laittaa uuden kuminauhan tai pienentää vyötäröstä, kunhan ne vain riittävät peittämään sen persvaon liikkuessakin, kun lapsi sattuu olemaan hyvin liikunnallinen. Oma lapseni ei ole tippaakaan ylipainoinen, mutta voin kuvitella että jos olisi hiukankin ylipainoa (ja joillain lapsilla joissain vaiheessa on, vaikkei aikuisena lihava olisikaan), tarvitsisi isompaa kokoa.

Ja jos tähän lisätään vielä se tosiasia että köyhät ovat useimmin ylipainoisia kuin paremmin toimeentulevat, ei tämä ihmetytä laisinkaan. Köyhällä kaikki energia menee siihen että pysytään jotenkin pinnalla. Se on huomattavasti helpompaa kiinnittää huomiota ruokavalioon ja jaksaa vaikka tehdä itse salaatti tuoreista aineksista kun ei joudu kantamaan jatkuvaa huolta toimeentulosta ja pinnistelemään. Tämä pinnistely ja psyykkinen väsyminen aiheuttavat sitten sitä että tulee ahmittua ja sorruttua epäterveelliseen ruokaan. Ei suinkaan mikään “periytyvä tyhmyys” tai vain laiskuus.

Näen tämän jo omasta äidistäni, kun olimme lapsia, hän jäi laman myötä työttömäksi ja meillä oli rahasta ihan hiton tiukkaa. Hän painoi yli 100kg ja oli aivan uupunut. Kun hän sai töitä, odotushorisontti kasvoi taas normaaliksi ja ei tarvinnut koko ajan miettiä millä kaiken maksaa, hän laihtui normaalipainoiseksi.

Eli auttaako tähän tippaakaan se että joku jeesustelee että noin ne köyhät hassaavat rahansa ja lihovat = no ei. Se pahentaa tilannetta joka tavalla.

Tuota noin. 8-vuotiaalla ei vielä pitäisi olla selkeää, korostunutta tiimalasia. Minun 8-vuotiaani on kyllä perinyt toisen vanhempansa kookkaan takapuolen ym. ominaisuuksia, mutta ei hänellä mitään "muotoja" ole. On pari kiloa ylipainon puolella painoindeksin mukaan, silti pukeutuu ikäistensä vaatteisiin eikä koskaan ole ollut ongelmaa että housut eivät menisi tarpeeksi ylös. 

Ps. Tiimalasi ollakseen pitäisi olla myös isot rinnat. Tiimalasit eivät yleensä ole kovin reiteviä, päärynöillä sen sijaan riittää reittä ja persettä.

No voi olla. Esim.afrikklaisillla pienillä lapsilla , joillakin on iso takapuoli. Vaikka se ei edes näytä siltä. Omalla pojalla on valtavan pitkät raajat, niin silloinkin on otettava isompi koko.

Vierailija
136/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähkääs kun ne lasketaan tuloksi siinä laskelmassa. Vanhoina aikoina perhe sai lapsilisät omaan käyttöön eli niiden kulutus ei tullut laskelmaan. Jos perheellä on vaikka velkoja, joita ei huomioida tai just vuokra on isompi kuin kela hyväksyy, kaikki pitää maksaa itse, jolloin todellinen tilanne voi olla aivan eri kuin mitä laskelma näyttää. Moni perhe oli itku silmässä silloin, kun lapsilisät alettiin ottaa tuloksi.

T. Entinen sossu

Tuo lapsilisäjuttu on kyllä totta MUTTA ainakin Vantaalla ja Helsingissä se "ylimääräinen" vuokra maksetaan kokonaan harkinnanvaraisena eli perusosasta sitä ei todellakaan tarvitse maksaa vaikka olisi miten paljon yli kelan hyväksymän rajan. Tietysti asiakasta kehoitetaan etsimään halvempaa mutta harva sellaista löytää. Lisäksi lääkkeet ja hammaslääkärit korvataan. En kyllä pidä tuilla elävää yksinhuoltajaa mitenkään köyhänä olettaen siis että hän saa täydet tuet.

T. Nykyinen sossu

Tämä ei päde ainakaan omalla paikkakunnallani. Jopa vesitasauslaskua eivät meinaa millään suostua maksamaan, pallottelevat kelaan ja takaisin.

Vierailija
137/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.

Jaah, minulle opetettiin jo lapsena ettei kaikkea voi saada ja luksustuotteiden eteen on itse tehtävä töitä. Tämä vaikka olin varakkaammasta perheestä. En minäkään saanut läheskään sitä mitä muut kaverini sai. Aikuisena olen pitänyt huolta siitä että rahat on riittänyt välttämättömimpiin juttuihin vaikka tulot ovat vaihdelleet. Edelleenkään en kilpaile "cooleiden" kanssa.

Vierailija
138/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole rahasta kiinni. Itse kasvoin ihan hyvätuloisessa perheessä, mutta meille opetettiin ettei kaikkea saa, mitä halusi.

Mutta sait sen minkä tarvitsit ja varmasti sen mitä oikein kovasti halusit. Esim.harrastus, tai matka tms.

Minä elin hyvätuloisessa perheessä, en silti saanut mitään sellaista mitä KOVASTI halusin. En aina edes sitä mitä tarvitsin esim. samat silmälasit oli ala-asteella kuin teininäkin, ihan itse piti ne elämäni KOLMANNET silmälasit ostaa kun kotoa muutin pois, eikä vanhempien varallisuus auttanut siinäkään mitään (jep, piti odottaa työelämään, että oli sellaiseen varaa). En saanut harrastaa mitä halusin, matkoille pääsin, mutta nekin olivat pääasiassa sitten riitelyntäyteisiä reissuja.

näkökulmastani mieluummin olisin elänyt köyhässä perheessä, jossa olisi ollut lämpimät välit ja rakkautta, kuin varakkaassa perheessä josta rakkaus puuttui vaikka isän omistamat stereot olivatkin aina hienot ja uututtaan kiiltävät (itse sain yhden vanhan käytöstä poistetun, en koskaan UUTTA mankkaa).

Että ihan riippuu näkökulmasta, toki, jos on rakkaudentäyteinen onnellinen JA varakas perhe, niin varmasti sellainen onkin monen unelmien täyttymys, mutta kuinka usein tällaisia sitten on? Varakkuuden taustalta löytyy aika usein kuitenkin pitkiä työpäiviä/reissutyötä ja jatkuvaa perheen erossa olemista.

No eihän ne köyhien perheiden lapset sitä tietenkään näe ja lisäksi voi olla sekä köyhä, että kaikki muukin perseellään, mikä on lapselle kyllä todella kurja lähtökohta elämälle, mutta en usko, että se yksi uusi iphone on kuitenkaan se, mitä näidenkään syrjäytyneiden vanhempien lapset oikeasti kaipaavat, se on vain ainoa asia minkä pystyy pukemaan sanoiksi, ja mikä on helppo ja nopea rahalla ostaa, niille joilla rahaa on, sitten voi lahjoittaja ostaa itselleen hyvää mieltä, että on antanut iphonen sille lapselle jonka vanhemmat on joka päivä kännissä ja joka tulee pahoinpidellyksi omien vanhempien toimesta monta kertaa viikossa.

Tätähän se on maailmansivu ollut, annettu kerjäläiselle kolikko ja sitten menty kotiin mässäämään lihapatojen ääreen ja ylimääräiset ruuat roskiin tai sioille, mutta on hyvä mieli, kun auttoi kerjäläistä kolikon verran.

Jos katkeruutta saadaan vähennettyä hyvyydellä, niin se on hyväksi kaikille.

Vierailija
139/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Saat ne nimellisesti, mutta ne vähennetään tt-tuestasi, eli ne eivät jää sinulle vaikkapa palkkasi päälle kuten työssäkäyvällä jää.

Työssä käyvä ei usein edes saa koko asumistukea.

https://www.kela.fi/asumistukeen-vaikuttavat-tulot 

Vierailija
140/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.

Esim. OnePlussalta olisit saanut samalla hinnalla paljon paremman puhelimen. iPhonessa maksat merkistä.

Niinkö? OnePlussako elää samassa ekosysteemissä kuin iPadini, iWatchini ja iBookini? Sekö handlaa facetimen, saumattoman tiedonsiirron kaikkien laitteideni välillä?

Millä lailla OnePlus on parempi kuin esim iPhone 12 pro max?

Kannattaako antaa itsensä noin rajoitettuun ekosysteemiin? Sitten ollaan omenakultin otteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän