Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi pieneen mieleenikään lahjoittaa tuonne mitään. Suomen sosiaaliturva on niin korkea, että jokaisella on kyllä mahdollisuus lapsilleen joululahjat hankkia.
Ai 500e on korkea sosiaalituki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.
Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.
Musta tää on aivan sairas ajattelutapa, miksi opettaa et krääsä ja tavara on se mahtavin asia maailmassa?? Jos tällasia päihdyttäviä tunteita pakko tarjota niin säästäköön vanhemmat (tai itse kun pääsee kesätöihin) siihen eikä niin että se tippuu taivaasta ts. muut ihmiset kustantavat sun päihdyttävät tavarat.
Näin tehden ihminen oppii niin sairaan tavan ajatella asioista ja elämästä. Katto pään päällä, ruoka, terveydenhoito, koulutus, turva - nämä kuuluu kaikille lapsille ja ne voidaan yhteisvastuullisesti taata jokaiselle. Tällaset iPhone- jutut menee vaan NIIN yli, että kehdataan kerjätä 😳
P.s. Itse nykyisin (20 vuotta opiskeluja ja raadannan takana) oikein hyvätuloinen täysin omilla avuilla, ei ole varakasta perhettä tms. Mun lapsilla ei ole iPhoneja
Oikeus perustoimeentulotukeen ratkaistaan tekemällä laskelma tuloista ja menoista. Huomioitavat tulot ja menot on määritelty toimeentulotukilaissa.
Tuloja ovat hakijan tai perheen käytettävissä olevat nettotulot eli tulot verojen jälkeen sekä varat. Varoilla tarkoitetaan esimerkiksi pankkitilillä olevia säästöjä.Menoja ovat perusosalla katettavat menot (perusosa) ja muut perusmenot. Perusosa on summa, joka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin.Jos huomioidut menot ovat tuloja suuremmat, hakijalla on oikeus erotuksen suuruiseen toimeentulotukeen.
Esimerkki:
Sanna on työtön ja kahden yli 10-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja Sipoosta. Sannalla ei ole säästöjä tai muita varoja. Hän hakee Kelasta perustoimeentulotukea tiukan taloudellisen tilanteensa vuoksi.
Perheen tuloja ovat:
työmarkkinatuki + lapsikorotus 662,72 elapsilisä + yksinhuoltajakorotus 326,32 easumistuki 592,00 eelatustuki 334,02 e
Perheen menoja ovat:
vuokra 810 evesimaksu 45 eperhekoon mukainen perusosa 1 250,51 e (yksinhuoltaja 572,52 e + ensimmäinen yli 10-vuotias lapsi 351,55 e + toinen yli 10-vuotias lapsi 326,44 e)
Tulot yhteensä 1 915,06 e – menot yhteensä 2 105,51 e = –190,45 e
Sannan perheelle maksetaan 190,45 e perustoimeentulotukea.
Toimeentulotuki on veroton etuus.
(Lähde: Kela)
Kelan myöntämän perustoimeentulotuen perusosa kattaa
ravintomenotvaatemenotvähäiset terveydenhoitomenothenkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menotpaikallisliikenteen käyttösanomalehden tilauspuhelimen ja tietoliikenteen käyttöharrastus- ja virkistystoimintasekä vastaavat muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.
(Kela)
Vai vielä itku tulee. Sinne Alkoon ne rahat riittää. Auttakoon viralliset auttajat.
Olisi kannattanut sijoittaa lapsilisät osakkeisiin ei olisi köyhiä.Omilla muksuilla on jo aika mittavat salkut suosittelen kaikille.Jättäkää kaljat ja tupakat kauppaan ja sijoittakaa
Sori, lainauksen muotoiluongelmat, mutta eiköhän tuosta saa selvää.
En ymmärrä mikä intressi tuilla elävien on valehdella asiasta. Kyllä toimeentulotukea saavat tietävät mistä tukensa tulevat ja koostuu. Tai ainakin pitäisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Saattaa olla että vaaditaan esimerkiksi luopumaan autosta, vaikka auto mahdollistaisi asumisen halvemmalla ja parantaisi työnsaantimahdollisuuksia. Toimeentulotuen säännöt ei ole välttämättä yksilön kannalta järkevät, vaikka yleisellä tasolla niistä olisikin enemmän hyötyä kuin haittaa.
Yh-Sanna saa siis yli 2000 e tukia ja etuuksia.
Kyllähän melko varakkaana ja velattomana joskus voisi autella jotain köyhää yksinhuoltajaa, mutta valitettavasti vaikea sellaisia oikeasti köyhiä on löytää, joilla se köyhyys ei liity päihteisiin tai totaaliseen saamattomuuten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän melko varakkaana ja velattomana joskus voisi autella jotain köyhää yksinhuoltajaa, mutta valitettavasti vaikea sellaisia oikeasti köyhiä on löytää, joilla se köyhyys ei liity päihteisiin tai totaaliseen saamattomuuten.
No mitä jos ottaisit yhteyttä vaikka johonkin lähiseudun päiväkotiin tai kouluun ja kysyisit voisitko ostaa yhteiskäyttöön vaikka kurahousuja, luistimia, suksia, monoja, kirjoja? Jotain tällaista. Kouluilla ei ole määrärahoja hankkia noita ja osa lapsista ei pysty osallistumaan kaikkiin lajeihin, kun kotona ei hankita välineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Lapsilisää tai asumistukea ei saa, jos on tt-tuella???
Ne vähennetään tt-tuesta, eli on tavallaan ihan sama saako niitä vai ei. Käsitätkö?
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.
En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.
En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.
Oletko yrittänyt hakea toimeentulotukea?
Ymmärrän jos perheella on joku hometalo-oikeudenkäynti, äkillinen sairastuminen, tapaturma, konkurssi yms taustalla. Auttaisin mielelläni. Mutta en tule koskaan ymmärtämään näitä ikuisia työttömiä suurperheitä. Tuet ovat hyvät. Se kuuluisa elämänhallinta ei kehity koskaan jos itse ei tarvitse yhtään ponnistella minkään eteen.
Olen kahden lapsen yh. Osa-aikatyö tosin on. Täälläpäin vähintään osa-aikatöitä löytyy kyllä kaikille halukkaille. ( Varsinais-Suomi) Ostan lahjoja ja vaatteita pitkin vuotta jemmaan. Kaikenmaailman tarjouskampanjoita on koko ajan jossain ja ennakoidakin voi. Ihan pelkkä lapsilisä meillä on jo 326e. Tästäkö ei yhtään voi säästää joulua varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Vain nimellisesti, mutta ne eivät lisää tuloja.
Peku kirjoitti:
Muakin itkettää nuo toiveet. Etenkin tämän perheen toiveet
Tyttö 6v: lelut, leggingshousut koko 158-164cm. Saa olla melkoisesti ylipainoa että tarvitsee tuossa iässä noin isoja vaatteita. Tuon ikäisillä lapsilla on pituutta normaalitilanteessa 100cm - 130cm. Eli mikään muu ei selitä tuota vaate kokoa kuin ylipaino.
Tyttö 9v: lelut, leggingshousut koko xl. Mitä helvettiä. Xl kokoa käyttää liki kaksimetrinen mieheni koska muissa koko vaihtoehdoissa ei hihan pituudet riitä. Alakoulu ikäiselle tuo vaatekoko ei voi missään tilanteessa olla normaali.
Haiskahtaa. Taitaa olla äidin kokoja.
Äiti: leveälestisiä kenkiä, vaatteita koossa xxl / 2xlKäyttäisivät vähemmn rahaa ruokaan niin jäisi rahaa enenmmän leluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähkääs kun ne lasketaan tuloksi siinä laskelmassa. Vanhoina aikoina perhe sai lapsilisät omaan käyttöön eli niiden kulutus ei tullut laskelmaan. Jos perheellä on vaikka velkoja, joita ei huomioida tai just vuokra on isompi kuin kela hyväksyy, kaikki pitää maksaa itse, jolloin todellinen tilanne voi olla aivan eri kuin mitä laskelma näyttää. Moni perhe oli itku silmässä silloin, kun lapsilisät alettiin ottaa tuloksi.
T. Entinen sossu
Et taida puhua nyt ihan totta. Ja miksi moni peukuttaa virheellistä tietoa?