Miksei miesten kokemasta väkivallasta koskaan puhuta?
99% keskustelusta on keskittynyt naisten kokemaan väkivaltaan, tai perheväkivaltaan jossa nainen on useammin väkivallan uhrina.
Toinen erikoinen asia on keskustelu siitä kuinka naiset eivät uskalla liikkua julkisilla paikoilla. Tilastollisesti kuitenkin miehet ovat uhreina huomattavasti useammin mitä tulee väkivaltaan julkisilla paikoilla.
Melkein tulee mieleen taannoinen tapahtuma asunnottomien naisten auttamiseksi, vaikka enemmistö asunnottomista on miehiä.
Hölmöin perustelu, jonka olen kuullut useammin kuin kerran, on että ne tekijät ovat miehiä. Entä sitten? Jos minut pahoinpidellään kadulla tai baarissa, en minä sairaalassa mieti että no eipä tuo mitään, pojat ovat poikia, ei lasketa kun tekijäkin oli mies heh heh. Täysin idioottimaista.
Mistä tämä johtuu? Vanhanaikaisesta patriarkaalisesta kulttuurista johon kuuluu ritarillisuus ja naisten auttaminen? Vai jostain muusta?
"Miehet kohtaavat väkivaltaa selvästi naisia useammin julkisilla paikoilla. Miesten ovat naisia useammin lisäksi uhreina vakavissa väkivaltarikoksissa ja henkirikoksissa, jotka kuitenkin usein tapahtuvat yksityisasunnoissa. Vuonna 2010 tehdyn tutkimuksen mukaan 55 prosenttia suomalaismiehistä on kokenut väkivaltaa tai uhkailua 15 vuotta täytettyään. Suurin osa miesten kokemasta väkivallasta on fyysistä. Miehet joutuvat tyypillisesti ennestään tuntemattoman tekijän väkivallan kohteeksi."
ps. tuo tutkimus ei takuulla pidä paikkaansa, vaan oikea luku on 100%. Minä en tunne ainuttakaan miestä jota ei olisi lyöty, jos ei aikuisiässä niin kouluiässä ainakin.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Naiset sanovat haluavansa tasa-arvoa, mutta eivät oikeasti kestäisi sitä että heitä kohdeltaisiin yhtä kovasti kuin miehiä.
Jaa, eli kun minulla on äänioikeus niin minun pitäisi korvauksena sietää itseeni kohdistuvaa väkivaltaa tai sen uhkaa? Oli taas sekopäinen kommentti. Minun ei tarvitse kestää yhtään mitään lunastaakseni tasa-arvoni. Se kuuluu minulle ilman mitään panosta.
Miehet ovat tolloja, kun antavat kohdella itseään kovasti ja kohtelevat muita kovasti. Maailma on juuri niin julma kuin me ihmiset siitä teemme.
Olen miettinyt samaa. Harmittaa, kun aina kun luodaan jokin uusi palvelu väkivallan uhreille, se on aina vain tytöille tai vain naisille. Miksi pitää eritellä sukupuoli? Miehet eivät tule vain hakatuiksi nakkikiskan jonossa. He joutuvat myös sattumanvaraisen väkivallan kohteeksi, he kokevat parisuhdeväkivaltaa, seksuaalista väkivaltaa, ja he ovat voineet myös lapsena kokea tätä kaikkea.
Mun mies raiskattiin lapsena. Mua harmittaa, että se on niin suuri tabu. Miksi tyttölasten kokema seksuaalinen väkivalta kyllä tiedostetaan ja heille järjestetään kaikenlaisia terapiajuttuja ja palveluita, mutta poikien kokemuksista ei puhuta sanallakaan? Lapset ovat kaikki lapsia. Ei poikalapsilla ole mitenkään parempia eväitä tai enemmän vahvuutta käsitellä traumaattisia kokemuksia yksin.
Millasta väkivaltaa miehet olette kokeneet? Ei monta vastausta tullut. Henkisiä sivalluksia, manipulointia?
vgf kirjoitti:
Millasta väkivaltaa miehet olette kokeneet? Ei monta vastausta tullut. Henkisiä sivalluksia, manipulointia?
Minut ryöstettiin väkivaltaisesti kadulla kun olin 16. Siis potkittiin ja lyötiin. Tilanne tuli täysin yllättäen ja provosoimatta.
M47
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä toksista maskuliinisuutta ja miehet itse eivät voi päivänvalossa kertoa, että heitä on pahoinpidelty.
Nimen omaan. Koska miehet eivät puhu. Hävetään kun saadaan muijalta turpaan.
Ihan tuttavapiirissä esimerkki tästä, mies eli 16 vuotta väkivallan uhan alla, niin verbaalisen kuin fyysisenkin, ja vaikka me kaikki ympärillä olevat tiedettiin miten asia on ja yritettiin moneen kertaan auttaa ja tukea, niin aina vaan vastaus oli että kaikki on ihan ok. Mitään apua ei tarvitse.
Kunnes sitten eskaloitui siihen että ambulanssia tarvittiin. Sairaalassa oli kai joku sosiaalihoitaja sanut miehen tajuamaan että ero on nyt kerta kaikkiaan ainoa ratkaisu. Sai apua asunnon hankintaan ja asuu nyt yksin. Tosin kovin skeptinen ja epäileväinen naisten suhteen, ymmärrettävästi.
Ketään ei voi väkisin auttaa, ja jos asianomainen ei itse puhu tai kiistää kaiken, mitä teet?
Tämä on totta. Miehet ihailevat väkivaltaa ja miehet tekevät väkivaltaleffoja miehille. Isät näyttävät niitä pojille.