Kumman pelastaisit: koirasi vai vieraan lapsen?
Olen miettinyt tätä jo jonkin aikaa. Kumman siis pelastaisit esim palavasta talosta: oman koirasi vai vieraan lapsen?
Kommentit (84)
Pelastaisin ennemmin oman koiran, kuin oman lapsen. Koira ei pilaa elämää yhtä pahasti.
Ehdottomasti pelastaisin oman koirani. Se on mulle rakas ja mun perheenjäsen.
Yrittääkö ylläpito buustailla kävijämääriä keinolla millä hyvänsä aloittamalla yhden av:n historian pisimmistä ja vammaisimmista ketjuista koskaan?
Lapsen tietysti. Eikö tämä asia ole jo käsitelty täällä...
Tietysti oman koiran. Oma perhe ensin.
Ihan mahdotonta sanoa, eihän todellisuus koskaan vastaa rauhassa mietittyjä järkeilyjä. Vaikka ajattelisikin pelastavansa lapsen, voisi todellisuudessa tulla paniikki ja ottaa sen tutun ja turvallisen mukaan ja unohtaa kaiken muun. Kuinka moni oikeasti hätätilanteessa ensimmäiseksi edes ajattelee vieraita perheitä jos omakin perhe on vielä hädässä???
Toisaalta omassa tilanteessani on kyllä mahdoton ajatella tuollaista tilannetta käytännössä. Minä painan saman verran kuin koirani, joka on lisäksi pelastuskoira. Millainen se tilanne käytännössä voisi olla, jotta a) en voisi pelastaa molempia vaan joutuisin pohtimaan valintaa, b) pystyisin kuitenkin jotenkin pelastamaan koiran ja c) koira ei ryntäisi pelastamaan lasta?
Tyhmä provo. Ensin pelastetaan ihmiset ja sitten vasta muut. Tietenkin. Ajatusvammaisia ja provoilijoita varten asiasta on säädetty rikoslain 21. luvun 15 pykälässä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
"15 § (21.4.1995/578)
Pelastustoimen laiminlyönti
Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
Jos vähän muokkaan tätä, eli kyseessä olisi lapseni kiusaaja tai koirani, niin voin vastata että koirani, sori...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:54"]Tyhmä provo. Ensin pelastetaan ihmiset ja sitten vasta muut. Tietenkin. Ajatusvammaisia ja provoilijoita varten asiasta on säädetty rikoslain 21. luvun 15 pykälässä.
"15 § (21.4.1995/578)
Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
[/quote]
Jos joudun vankilaan siitä että pelastan koirani tulipalosta niin sitten joudun.
Tähän on selkeä vastaus: länsisuomalainen pelastaisi koiransa, itäsuomalainen vieraan lapsen.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:54"]
Tyhmä provo. Ensin pelastetaan ihmiset ja sitten vasta muut. Tietenkin. Ajatusvammaisia ja provoilijoita varten asiasta on säädetty rikoslain 21. luvun 15 pykälässä.
"15 § (21.4.1995/578)
[/quote]
Tämä ei kyllä millään muotoa tarkoita sitä, että tulipalossa pitäisi lähteä kiertämään naapureita tuntemattomia lapsia etsien ja jättää oma perhe/lemmikit omaan kotiin tulen armoille. On ihan selvää, että ihminen pelastaa ensin oman perheensä, ei paniikissa tule edes mitään muuta mieleen eikä ihmisiltä todellakaan enempää voi odottaakaan. Todella moni ei pysty pelastamaan edes itseään!
Tuossa lainkohdassakin edellytetään, että ihminen tietää toisen ihmisen olevan vaarassa ja tarkoituksella jättää auttamatta tai hälyttämättä apua. Huomioitavaa on myös, että vaikka tietäisit naapurin lapsen olevan palavassa talossa, pelastushenkilökunta EI kannata sankarin leikkimistä, vaan soittoa hätänumeroon.
Toki moni täällä provoilee ja yrittää ärsyttää, mutta tahdoin nyt kuitenkin selventää tämän, jotta kukaan ei vankeustuomion pelossa rynni uhraamaan itseään tulipaloon pelastaakseen tuntemattomia. Fakta on, että vaikka kuinka asioita suunnittelisi ja kinastelisi etukäteen, tositilanteessa kukaan ei voi tietää miten toimisi.
Tässä "muutama" sivu aiheesta
http://www.vauva.fi/keskustelu/3886604/ketju/kumman_sina_pelastaisit_oman_koiran_vai_jonkun_lapsen
Tällä palstalla on vain eläimen inhimillistäviä viherhihhuleita. TOTTAKAI IHMINEN ENNEN ELÄINTÄ!!!!
Mielestäni jokainen on enisijaisesti vastuussa omasta perheestään... oma koira siis. Sekin on uskollinen minulle, joten sama pätee toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on vain eläimen inhimillistäviä viherhihhuleita. TOTTAKAI IHMINEN ENNEN ELÄINTÄ!!!!
Ja sulla ehkä ei ole koiraa...
Koira on juridisesti katsottuna esine, joten jos lapsen jättää heitteille palavaan taloon, niin syyllistyy kuoleman tuottamukseen
Onhan se kamalaa varmasti monien mielestä ajatella että koira mielummin. Mutta mua ei kiinosta muiden lapset... Se on ihan okei. Ja monien mielestä koira ja muutenkin eläimen elämä on arvokkaampi kuin lapsen. NÄITÄ IHMISIÄ PITÄISI OLLA TÄÄLLÄ MAAILMASSA ENEMMÄN. Nyt keskustelun lukijat pitävät mua epäihmisenä, ihan sama. Mä rakastan koiria ja en voisi ikinä kuvitella, että pelastaisin jonkun riiviön koirani tai vieraan koiran sijaan :) go me