Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulujen jakaminen parisuhteessa

Vierailija
17.03.2014 |

Olen nelisen kuukautta seurustellut erään miehen kanssa. Olemme kumpikin opiskelijoita eli pienituloisia, mies tosin käy myös töissä. Minua on alkanut kuitenkin häiritä kulujen jakamisen epätasaisuus, sillä mies viettää lähes aina aikaa minun luonani, jolloin minä tietenkin laitan ruoan, ilta- ja aamupalat jne.

Koska olemme kodissani, olen tietenkin ostanut ruoat itse, eikä minua sinänsä häiritse tarjota toiselle niinkin perusasiaa kuin ruoka, mutta välillä harmittaa ettei asiassa ole minkäänlaista vastavuoroisuutta. Hän ei koskaan tuo mitään mukanaan tai ehdota, että kävisimme yhdessä kaupassa, vaikka minulla olisikin ruoat aika lopussa. Aina kaivetaan ne viimeisetkin rippeet minun kaappieni pohjalta.

Miehen luona olemme erittäin harvoin, ja niistäkin muutamasta kerrasta hän on yhdellä kerralla tarjonnut iltapalaa, muulloin ei mitään. Ja jos käymme yhdessä ulkona, hän ostaa ruokaa ja juomaa vain itselleen. Joskus hän on tarjoutunut lainaamaan minulle 0,5-2 euroa, jos minulta on joskus puuttunut rahaa.

Edellisessä suhteessani mies maksoi aina kaiken kun olimme ulkona, koteihin tehtävät ruokaostokset maksettiin suunnilleen puoliksi ja minä sitten useammin hoidin kokkaamisen, mies silloin kun minulla oli pitkä päivä tai olin muuten vain liian väsynyt siihen.

Miten tähän nykyiseen tilanteeseen pitäisi suhtautua? Onko tällainen tilanne mielestänne normaali? En haluaisi kuitenkaan alkaa vaatia mieheltä rahaa, mutta ei minullakaan ole loputtomiin varaa elättää toista kokonaan.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen on mihen historia? Jos se on tottunut siihen että naiset (äiti) elättää sitä. Tai sitten se vain käyttää sinua hyväkseen.

Aika huolestuttavaa jos toinen köyhä ei tajua että ruoka maksaa eikä toinen ehkä halua elättää vähistä varoistaan toista.

Vierailija
22/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:57"]

Luulen, että jos suoraan pyytäisin, niin toisi kyllä, koska ei vähintäänkään kehtaisi kieltäytyä. Harmittaa vaan, ettei hän itse oma-aloitteisesti tajua tuoda jotain mukanaan tai kysyä tarvitseeko jotain. Tai edes meillä ollessaan ehdottaa kaupassakäyntiä, jos näkee että kaappini ovat suht tyhjät. Hän siis viettää luonani n. 4-5 iltaa viikossa. Joskus hän käy syömässä jossain tai syö kotona ennen luokseni tuloa, jolloin kysyessäni laitetaanko jotain ruokaa hän ilmoittaa jo syöneensä, mutta yleensä siinä vaiheessa kun alan laittaa ruokaa syödäkseni itsekin päivän aikana jotain, hän mielellään syö myös.

[/quote]Tuo on kyllä oikeasti todella törkeää, minusta vähättelet nyt tilannetta! "Käy syömässä jossain", siis tarkoitatko että hän on luonasi käymässä ja käy sieltä sitten jossain välissä syömässä? Eikä kysy sinua mukaan / tuo sinullekin ruokaa? Jos mies on oikeasti tietoinen että olet vähävarainen (ja vaikkei tietäisikään), on tuo todella itsekästä, huonokäytöksistä ja törkeää. Ei aikuinen ihminen voi ruokituttaa itseään melkein koko viikkoa toisella! Sinuna miettisin nyt oikeasti että haluatko noin pällin puolison... 

Ja ehkä sinunkin kannattaisi nyt hieman ryhdistäytyä - älä enää tarjoa miehelle ruokaa, esim. noissa tapauksissa et vaan anna miehelle annosta vaan pistät osan säilöön. Ei kai äijä sentään ryntää kutsumatta syömään ruokiasi, eihän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 15:42"]

Tuossa tapauksessa mies todennäköisesti kysyy, että koska ostat autoon bensaa.

:-)

Kannattaa mieheltä kysyä, koska kysymys saa miehen varmasti miettimään, että kannattaako tähän suhteeseen jäädä, koska nainen ryhtyy selkeästi leikkimään kotia.

[/quote]

Ai että mies säikähtää karkuun, jos hänelle ehdotetaan, että voisi maksaa osansa ruoista? Eiköhän jokainen järki-ihminen ole sitä mieltä, että menetys ei silloin ole suurensuuri. Aika kotileikkiähän tuo jo on, jos harva se päivä syödään yhdessä kolme (3) ateriaa ja nukutaan yhdessä. 

Ihme pelleilyä nämä ihmissuhteet, joissa ei suoraan voida sanoa mitä halutaan, kun sitten toinen saattaa vaikka lähteä. Teeskennellään vähemmän kiinnostunutta kuin ollaan, mistään ei olla yhtään mustasukkaisia, passataan miestä ja siivotaan sen jälkiä, vaikka oikeasti se vituttaa. Onko ihme, jos noista lähtökohdista valtaosa suhteista kariutuu. 

Vierailija
24/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:57"]

Luulen, että jos suoraan pyytäisin, niin toisi kyllä, koska ei vähintäänkään kehtaisi kieltäytyä. Harmittaa vaan, ettei hän itse oma-aloitteisesti tajua tuoda jotain mukanaan tai kysyä tarvitseeko jotain. Tai edes meillä ollessaan ehdottaa kaupassakäyntiä, jos näkee että kaappini ovat suht tyhjät. Hän siis viettää luonani n. 4-5 iltaa viikossa. Joskus hän käy syömässä jossain tai syö kotona ennen luokseni tuloa, jolloin kysyessäni laitetaanko jotain ruokaa hän ilmoittaa jo syöneensä, mutta yleensä siinä vaiheessa kun alan laittaa ruokaa syödäkseni itsekin päivän aikana jotain, hän mielellään syö myös.

[/quote]Tuo on kyllä oikeasti todella törkeää, minusta vähättelet nyt tilannetta! "Käy syömässä jossain", siis tarkoitatko että hän on luonasi käymässä ja käy sieltä sitten jossain välissä syömässä? Eikä kysy sinua mukaan / tuo sinullekin ruokaa? Jos mies on oikeasti tietoinen että olet vähävarainen (ja vaikkei tietäisikään), on tuo todella itsekästä, huonokäytöksistä ja törkeää. Ei aikuinen ihminen voi ruokituttaa itseään melkein koko viikkoa toisella! Sinuna miettisin nyt oikeasti että haluatko noin pällin puolison... 

Ja ehkä sinunkin kannattaisi nyt hieman ryhdistäytyä - älä enää tarjoa miehelle ruokaa, esim. noissa tapauksissa et vaan anna miehelle annosta vaan pistät osan säilöön. Ei kai äijä sentään ryntää kutsumatta syömään ruokiasi, eihän?

[/quote]

Siis käy syömässä jossain ulkona tai kotonaan ENNEN luokseni tuloa, ei siis kesken kaiken poistu minnekään ruokailemaan. Ja jos teen ruokaa ja toinen on luonani, niin tottakai tarjoan myös hänelle ruokaa, niin törkeäksi en sentään ryhdy, vaikka toinen olisikin pihi. Mutta kyllä tilanne saa miettimään, tahdonko tosiaan olla noin ajattelemattoman ihmisen kanssa parisuhteessa.

Vierailija
25/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos joku kerta vain toteat että nyt on ruuat loppu, tässä lista. Käy kaupassa.

Vierailija
26/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 15:42"]

Tuossa tapauksessa mies todennäköisesti kysyy, että koska ostat autoon bensaa.

:-)

Kannattaa mieheltä kysyä, koska kysymys saa miehen varmasti miettimään, että kannattaako tähän suhteeseen jäädä, koska nainen ryhtyy selkeästi leikkimään kotia.

[/quote]

Ai että mies säikähtää karkuun, jos hänelle ehdotetaan, että voisi maksaa osansa ruoista? Eiköhän jokainen järki-ihminen ole sitä mieltä, että menetys ei silloin ole suurensuuri. Aika kotileikkiähän tuo jo on, jos harva se päivä syödään yhdessä kolme (3) ateriaa ja nukutaan yhdessä. 

Ihme pelleilyä nämä ihmissuhteet, joissa ei suoraan voida sanoa mitä halutaan, kun sitten toinen saattaa vaikka lähteä. Teeskennellään vähemmän kiinnostunutta kuin ollaan, mistään ei olla yhtään mustasukkaisia, passataan miestä ja siivotaan sen jälkiä, vaikka oikeasti se vituttaa. Onko ihme, jos noista lähtökohdista valtaosa suhteista kariutuu. 

[/quote]

4 kk yhdessä ja nainen on niin emäntää että. Ei se mies välttämättä ajattele muuta kuin että hyvä pano ja tarpeeksi ruokaa. Minusta on täydellisen typerää ryhtyä passaamaan miestä missään vaiheessa suhdetta ja itsekseen jupista, että "miksi se ei maksa mitään". Alusta alkaen miehelle selväksi, että aamupala on 6 e, aamupano 50 e ja mies saa luvan vaihtaa lakanat.

Vierailija
27/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e liian vähän, nolla perään.

Vierailija
28/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskysymys: miksi laitat koko ajan ruokaa? En minä sinkkuna syönyt koko aikaa, joten älä syö sinäkään. Jos mies tulee luoksesi töistä ja kysyy ruuasta, nosta katseesi tietokoneelta ja sano, että ei taida olla mitään, käytkö kaupassa. Se joko menee tai ei mene, mutta ihan varmasti se ei lähde kauppaan, jos pöytä notkuu ja lihapullat tuoksuvat.

Vierailija
29/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:34"]

Peruskysymys: miksi laitat koko ajan ruokaa? En minä sinkkuna syönyt koko aikaa, joten älä syö sinäkään. Jos mies tulee luoksesi töistä ja kysyy ruuasta, nosta katseesi tietokoneelta ja sano, että ei taida olla mitään, käytkö kaupassa. Se joko menee tai ei mene, mutta ihan varmasti se ei lähde kauppaan, jos pöytä notkuu ja lihapullat tuoksuvat.

[/quote]

Mulla on tapana syödä päivän ainoa ateria suhteellisen myöhään illalla arkisin, jolloin mies yleensä on luonani joko töiden tai luentojen jälkeen, ja aamiainen on mulle todella tärkeä. Eli viikonloppuina kaava menee jotakuinkin niin, että aamulla herätessä syödään aamiaista, sitten tehdään kaikennäköistä yhdessä ja usein joskus iltapäivällä tulee jo nälkä. Ruokaa on pakko laittaa siinä vaiheessa, enkä viitsi valehdella ettei kaapissani olisi mitään syötäväksi kelpaavaa, jos siellä on. Illalla ennen nukkumaanmenoa tulee luonnollisesti taas nälkä ja sitten syödään iltapalaa. Arkisin tulen usein suht myöhään kotiin ja alan nälkäisenä laittaa ruokaa ja hän sitten tulee omista menoistaan luokseni, koska luonnollisesti tykkäämme viettää aikaa yhdessä aina kun on mahdollista. Tällöin siis syömme laittamaani ruokaa ja aamulla sitten taas aamiaista.

Vierailija
30/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:30"]

Mitäs jos joku kerta vain toteat että nyt on ruuat loppu, tässä lista. Käy kaupassa.

[/quote]

Olen joskus todennutkin, että alkaa olla nälkä, mutta kaapeista ei oikein löydy mitään ja jos jotain ruokaa halutaan syödä, niin kaupassa varmaan pitäisi käydä. Tällä en ainakaan ole saanut mitään reaktiota aikaan, lähinnä sellaista kommenttia että mikä tahansa ruoka kyllä kelpaa. En sitten ole yksikseni viitsinyt lähteä kauppaan hakemaan ruokatarvikkeita, vaan olen sitten tehnyt ruokaa kaapeistani löytyvistä aineksista, koska pakkohan minunkin on jotain päivän aikana syödä.

Vierailija
31/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:41"]

[/quote]

Mulla on tapana syödä päivän ainoa ateria suhteellisen myöhään illalla arkisin, jolloin mies yleensä on luonani joko töiden tai luentojen jälkeen, ja aamiainen on mulle todella tärkeä. Eli viikonloppuina kaava menee jotakuinkin niin, että aamulla herätessä syödään aamiaista, sitten tehdään kaikennäköistä yhdessä ja usein joskus iltapäivällä tulee jo nälkä. Ruokaa on pakko laittaa siinä vaiheessa, enkä viitsi valehdella ettei kaapissani olisi mitään syötäväksi kelpaavaa, jos siellä on. Illalla ennen nukkumaanmenoa tulee luonnollisesti taas nälkä ja sitten syödään iltapalaa. Arkisin tulen usein suht myöhään kotiin ja alan nälkäisenä laittaa ruokaa ja hän sitten tulee omista menoistaan luokseni, koska luonnollisesti tykkäämme viettää aikaa yhdessä aina kun on mahdollista. Tällöin siis syömme laittamaani ruokaa ja aamulla sitten taas aamiaista.

[/quote]

Miksi miehen pitäisi älytä maksaa mitään, jos sinulla on kaapit täynnä ruokaa ja olet aina valmiina ruokaa laittamaan? Olet opettanut miehen siihen, että palvelu pelaa, joten miksi ihmeessä hän luopuisi hotellitason palvelusta?

Vierailija
32/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakistat nyt vain että toivot hänen osallistuvat näihin ruokakuluihin. Käytte vaikka yhdessä kaupassa ja maksatte puoliksi.

Miehet eivät välttämättä tajua jossei heille väännä rautalangasta mitä heiltä odotetaan.

Vierailija
33/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:30"]

[/quote]

Olen joskus todennutkin, että alkaa olla nälkä, mutta kaapeista ei oikein löydy mitään ja jos jotain ruokaa halutaan syödä, niin kaupassa varmaan pitäisi käydä. Tällä en ainakaan ole saanut mitään reaktiota aikaan, lähinnä sellaista kommenttia että mikä tahansa ruoka kyllä kelpaa. En sitten ole yksikseni viitsinyt lähteä kauppaan hakemaan ruokatarvikkeita, vaan olen sitten tehnyt ruokaa kaapeistani löytyvistä aineksista, koska pakkohan minunkin on jotain päivän aikana syödä.

[/quote]

Miehet ei osaa lukea ajatuksia! Se oikeasti luulee, että asia on OK; koska sinulla on aina ruokaa ja sinä olet sitä koko ajan valmiina laittamaan. Miehille pitää sanoa, että ei ole ruokaa, mennään kauppaan ja ostetaan. Ihan samalla tavalla kuin naiselle pitää sanoa, että ota auto ja mene tankkaamaan se.

Vierailija
34/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:41"]

[/quote]

[/quote]

Miksi miehen pitäisi älytä maksaa mitään, jos sinulla on kaapit täynnä ruokaa ja olet aina valmiina ruokaa laittamaan? Olet opettanut miehen siihen, että palvelu pelaa, joten miksi ihmeessä hän luopuisi hotellitason palvelusta?

[/quote]

Koska tyhmänä aluksi kuvittelin, että viettäisimme joskus aikaa myös miehen luona, jossa hän vastavuoroisesti tarjoaisi minulle ruokaa. Ja että ulos mennessämme hän ehkä tarjoaisi minulle ruoan tai lasin pari viiniä tms. Ihan aluksi siis saatoimme nähdä vain kerran viikossa, mutta nyt tilanne on vain mennyt siihen, että olemme aina minun luonani, eikä mikään vihjailu kaupassakäymisestä tai ruoan/rahojen hupenemisesta oikein tunnu menevän perille. Kuvittelin, että aikuisella ihmisellä joskus itsekin välähtäisi, että voisi olla vastavuoroinen. Koko suhde taitaa olla vaan ihan tuhoontuomittu, koska tuollainen ajattelemattomuus aiheuttaa minulle vain pahaa mieltä, mutta en kuitenkaan halua alkaa vaatia rahaa.

Vierailija
35/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu mies tajuaisi asian itse. Jos ei tajua, mietin vaan, missä kaikessa muussakin tulee ongelmia.

Mulla oli aviomieheni kanssa aikoinaan seurustelun alussa sama tilanne - oltiin pääsääntöisesti mun luona, mies käytännössä asui siellä, vaikka ei virallisesti asunutkaan ja oli omakin kämppä. Hän ihan oma-aloitteisesti kävi kaupassa täydentämässä jääkaappia tai jos käytiin yhdessä, niin maksoi karkeasti joka toisen kauppakassin.

Vierailija
36/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä normaalista, mutta asiaan ei tule muutosta ilman että sinä otat sen puheeksi.

Vierailija
37/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo kuulostaa melko hälyyttävältä. Toivottavasti olen väärässä, mutta mies saattaa olla sellainen pihi tyyppi, joka kaikissa tilanteissa yrittää päästä maksamatta. Mutta ehkä on tosiaan niin ulalla, ettei ole vaan tajunnut tilannetta. Kummassakin tapauksessa sinun on puhuttava suoraan asiasta ja sanottava, että hänen pitää alkaa osallistua ruokakuluihin. Raha-asioista kannattaa muutenkin minusta puhua alusta asti aika avoimesti ja kiihkoilematta. 

Vierailija
38/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon pitää puuttua. Muuten se synnyttää sinussa vain katkeruutta.

Meillä miesystävän kanssa emme tasaa laskuja, mutta en halua olla hyväksikäyttäjä enkä hyväksikäytetty. Minä ostan paljon ruokia, mutta vastavuoroisesti oletan, että mies maksaa minut aina ulkona.

Mitäköhän tekisin sinun asemassasi? Jos mies ei tuota ole tajunnut, niin ei kyllä tajua vihjailuistakaan. Eli sano suoraan: haluan, että jaamme kaikki kulut puoliksi. Joko niin, että käymme yhdessä kaupassa ja aina tasaamme kauppalaskun, tai niin, että minä toimitan meille joka toinen päivä  ruokaa ja sinä toimitat joka toinen päivä.

Vierailija
39/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen ihminen ei tuota tajua itse, on jo se todella hälyttävää. Ei normaali fiksu ihminen anna toisen (etenkin vähävaraisen) tarjota jatkuvasti itselleen ilman että tarjoaa takaisin. Sama pätee kaikkiin tarjoamisiin ja sukupuoliin.

Jos haluat, niin kokeile sanoa asiasta kerran. Esim. ihan vaan pyydät miestä tuomaan tullessaan ilta- ja aamupalatarpeet. Joko lamppu syttyy miehen pään päällä tai sitten ei, ja teet sen mukaan johtopäätöksesi. Itse en jatkaisi tuollaista suhdetta jos äijä ei kerrasta hoksaa - joko hän on hyväksikäyttäjä, tai sitten jotenkin kieroon kasvanut "prinssi" eikä ymmärrä että parisuhteessa asioiden pitää olla tasapuolisia.

Vierailija
40/44 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Me ollaan miesystäväni kanssa aina hänen luonaan. Vien aina omat aamupalani (syödään niin eri tavalla aamuisin). Ruoat ostetaan vuorotellen, samoin kokataan. Eikä miehen ole tarvinnut tästä mitään mulle sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän