Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mies auttaa sinua, jonka vauva herää tunnin välein?

Vierailija
16.03.2014 |

Otsikossa asia onkin. Vauva sairasti ensin mona viikkoa, sitten on valvottanut pari viikkoa päälle jatkuvasti heräämällä. Muitakin lapsia on. En pysty päivällä nukkua aikataulusyistä. Lapset eskarissa ja koulussa ja lähdöt, haut ja päiväunet vauvalla menee ristiin. Mies on päivätöissä toimistossa. Muutenkin vauva on nukkunut huonosti koko ajan. En muista koska olisin nukkunut 5 tuntia edes yhtäjaksoisesti. Miehen mielestä väsymys on tekosyy = herääminen tiheään ei voi väsyttää.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies auttoi jakamalla kanssani ruuanlaitot ja siivoamiset. Ja kun muutama kuukausi oltiin valvottu, niin todettiin, ettei enää jakseta nukkumatta. Silloin tehtiin vuorot niin, että iltaunisempi mies meni nukkumaan 18.30 ja minä herätin hänet puolen yön aikaan ja sain sitten itse nukkua muutaman tunnin. Päästin miehen vielä pariksi tunniksi nukkumaan ennen töihin menoa ja hyvässä lykyssä sain itsekin torkuttua vähän vauvan kanssa. Ei nuo vuorottelut autuaaksi tehneet, sillä unta sai silti ihan liian vähän.

Meillä oli kyllä paljon pahoja öitä, kun ei ollut vain tiheitä heräämisiä vaan pitkiä valvomisjaksoja yöllä ja parkua. Toisella ikävuodella alkoi helpottamaan, mutta niin suurista univeloista toipuminen vei vielä toista vuotta.

Vierailija
22/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pahemmin rasitu tosiaan jos herään muutaman kerran yössä. Mutta tämä tunnin välein on kamalaa. Päätä särkee, keskittyminen on vaikeaa jne. En jaksa lukea tai kuunnella hyvin jne. Päivällä tuntuu että kahvista huolimatta nukahdan pystyyn. Olen käynyt töissä lasten välillä eli tiedän mitä työn teko on lapsiperheellisellä myös. Valvoin raskausaikana jo myös, koska en lonkkakivuilta saanut unta. Teen työtä, jossa en voi tehdä virheitä ja selvisin, vaikka heräilin öisin. Tämä 10 kertaa herääminen on vaan ihan eri asia. Esikoinen valvoi myös, mutta päiväunet pelasti. Toka nukkui hyvin. Nyt yhtälö on kesään asti haastava. Sitten pääsen päiväunille vihdoin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Miten ihmeessä miehen rooli on muka vain auttaa? Meillä herää mies joka toinen yö ja mä joka toinen yö. yhteinen lapsihan se on.

Vierailija
24/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te joiden mies heräilee ja valvoo vauvan kanssa, niin imetättekö te? Olen melko varma ettei ensimmäisten kuukausien täysimetys onnistu täysin jos mies heräilee äidin sijasta. Eri asia on sitten unikoulun pitäminen kun vauva on jo yli 6kk, siinä mies voi auttaa.

Niin ja vastaan kysymykseen itse: mieheni ei heräillyt, vaan vauva nukkui alkuyön pinnasängyssä ja loppuyöstä kun alkoi heräilemään, niin otin vauvan viereeni nukkumaan. Jopa tunnin välein heräilyt alkoivat puolen vuoden iässä. Heräilin itse öisin ja nukuin päiväunet vauvan kanssa. Pinna alkoi vähitellen kiristyä ja juuri kun vauva täytti 8kk toteutettiin unikoulu. Kolme yötä "pehmeää unikoulua" (minä nukuin sohvalla) ja neljäntenä yönä vauva nukkui yön heräämättä kertaakaan.

Vierailija
25/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:43"]

Hei te joiden mies heräilee ja valvoo vauvan kanssa, niin imetättekö te? Olen melko varma ettei ensimmäisten kuukausien täysimetys onnistu täysin jos mies heräilee äidin sijasta. Eri asia on sitten unikoulun pitäminen kun vauva on jo yli 6kk, siinä mies voi auttaa.

Niin ja vastaan kysymykseen itse: mieheni ei heräillyt, vaan vauva nukkui alkuyön pinnasängyssä ja loppuyöstä kun alkoi heräilemään, niin otin vauvan viereeni nukkumaan. Jopa tunnin välein heräilyt alkoivat puolen vuoden iässä. Heräilin itse öisin ja nukuin päiväunet vauvan kanssa. Pinna alkoi vähitellen kiristyä ja juuri kun vauva täytti 8kk toteutettiin unikoulu. Kolme yötä "pehmeää unikoulua" (minä nukuin sohvalla) ja neljäntenä yönä vauva nukkui yön heräämättä kertaakaan.

[/quote]

Maitoa voi pumpata illalla valmiiksi. Ei kannata tehdä elämää vaikeaksi.... :)

Vierailija
26/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän on yhteisiä joo. Mutta hän käy töissä. Siellä pitää olla skarppina kuulemma. Saa myös kohtauksen jos pyydän jotain tiettyä apua, ei ole koira kuulemma jota komennellaan. Että pyydä tässä sitten auttamaan. Mutta jos en pyydä niin ei teekään. Mutta otanpa nyt linjan etten rasita itseäni enempää. Saa riittää et hoidan lapset päivällä ja yöllä. Kotihommat jääköön. Katotaan koska havahtuu kaaokseen.

Vierailija
27/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:48"]

[/quote]

[/quote]

Maidon pumppaaminen, pumppujen ja pullojen steriloiminen yms on minusta vaivalloista. Imettäminen on tuhat kertaa helpompaa. Jos vauva nukkuu vieressä ei imetykseen edes herää vaan pystyy jatkamaan unia. Lisäksi tuttipullosta vierottaminen on taas uusi riesa.

Vierailija
28/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 23:00"]

[/quote]

[/quote]

Maidon pumppaaminen, pumppujen ja pullojen steriloiminen yms on minusta vaivalloista. Imettäminen on tuhat kertaa helpompaa. Jos vauva nukkuu vieressä ei imetykseen edes herää vaan pystyy jatkamaan unia. Lisäksi tuttipullosta vierottaminen on taas uusi riesa.

[/quote]

Herää sitten vaan joka yö. Minä en :) Kun on tuo mies joka voi myös hoitaa vauvaa.

Vierailija
29/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ap minkä ikäinen vauva on kyseessä?? minkälaisia piviä mies tekee? minkälaista työtä? mitä miehesi tekee kun tulee kotiin? ja monelta?

mites viikonloput? ei ailloin ukkos herää jos vauva huutaa...? tai anna aina huutaa niin että ukkoskin herää..

meillä refulksia vauva (ei idagnoosia) selvisi vasta myöhemmin... nukutettiin sylissä keinuvassa nojatuolissa ja onneksi mies teki kolmivuorotyötä niin oli monena yönä apuna!

toiselle ostin keinuvan sitterin, siinä nukkuin kolmentunnin päikkäreitä (niin kauan kuin patterit kesti)! ja luojan kiitos että oli parenpi uninen kuin isoveljensä, heräsi 2kk ikäisenä 3 kertaa yössä ja 4kk ikäisenä heräsi vaan kerran jos sitäkään.

Vierailija
30/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 23:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Herää sitten vaan joka yö. Minä en :) Kun on tuo mies joka voi myös hoitaa vauvaa.

[/quote]

Enää en herää koska unikoulutettu vauvamme (8kk) ei herää enää öisin. Meillä sitäpaitsi vauvan heräilyt olivat vain noin puolen vuoden iässä. Siihen saakka vauva nukkui 5-6 tunnin pätkiä. Vastasin varmaan väärään ketjuun: täällähän oli tunnin välein heräilevien vauvojen äitejä joiden isät pulloruokivat vauvaa tunnin välein :D Omapa on perhe-elämänne, älkää nyt kaikki uupuko.

Vierailija
31/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pahimmillaan vauva heräsi tunkin välein. Koska mies on erittäin vaativassa työssä, hoidin arkiyöt yksin ja hän hoiti viikonloppuna jonkun yön, että saisin nukkua toisessa huoneessa pidempiä pätkiä. Minä pumppasin maitoa näitä yöhoitoja varten. Vauva myös heräili harvemmin kun maidonhajuinen äiti nukkui toisella puolella taloa ja sikeäunisempi isä heräsi vasta seiniä tärisyttävään huutoon.

Vierailija
32/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minkä ikäisiä vauvoja teillä on, mutta jos on isommista vauvoista kyse, niin tehkää unikoulu. Ei sen tarvitse olla niin, että yli 10 kg vauva vaatii maitoa öisin tunnin välein. Kolmeksi yöksi äiti sohvalle ja mies (tai mummo tai täti tai sisko) puikkoihin. Sen jälkeen ei tarvitse kenenkään heräillä - ei tissiin eikä maitopulloon).

Vierailija
33/48 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valvo mies viikonloppunakaan, ei tule sisko valvomaan (valvoo omiensa kanssa) eikä tule mummot. Toinen mummo kertoo aina nukkuneensa 10 tuntia ja joka päivä päiväunet... Kyllä kuulkaa on kiva kuulla! Tulee kyllä meille passattavaksi ja syömään mielellään. Toinen mummo on liian vanha ja huonokuntoinen hoitamaan vauvaa. Että siinäpä ne vaihtoehdot. Refluksivauva on kyseessä, mutta lääkkeet löytyy. Nyt on kyseessä joku muu heräily, mutta unikoulua en pidä kun en voi sata varma olla ettei herää kipuihin tms. Painoa ei ole liikaa, päinvastoin. Eikä paina yli 10 kg kuten joku vinkkasi. Siihen tuskin päästään edes vuoden ikäisenä.

Mies ei vaan tajua mitä todella valvominen on.

Vierailija
34/48 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätät miehen viikonloppuna yhtenä yönä tunnim välein niin jo aamulla ymmärtää asian.

Vierailija
35/48 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies havahtui siinä vaiheessa, kun yhtenä päivänä meinasin kompastua omiin jalkoihini väsymyksen takia vauva sylissä. Onneksi oli esikoinen, joten seuraavien lasten kanssa apua on tullut helpommin, vaikka eivät edes olleet yhtä valvottavia kuin esikoinen oli.

Minä olen joka tapauksessa oikonut vauva-aikoina, jättänyt kotityöt tekemättä ja järjestänyt menot ja aikataulut siten, että olen voinut nukkua päikkärit aina vauvan nukkuessa, tai sitten miehen kotona ollessa olen nukkunut, ainoastaan imetyksen takia on saanut herättää. Esikoinen oli pullovauva muutaman kuukauden täysimetyksen jälkeen, joten oli suht helppoa vuorotella hoidossa. Toinen ei koskaan suostunut pulloon koskemaankaan, kolmas oli myös imetyksellä mutta oppi myös juomaan pullosta. Meillä työnjako tehtiin sen pohjalta, mikä oli ja on meidän luontainen vuorokausirytmi - minä olen iltavirkku, joten hoidin ilta- ja alku-yön heräilyt, mies taas aamuvirkku, joten aamu-yöstä ja aamusta mies hoiti kaikki muuten vaan kukkumiset ja itkustelut, minä vain imetin. Jos sillä sai vauvan tyytymään, se riitti, mutta aina se ei auttanut, ja piti nousta heijailee ja hyssyttää, ja sen nyt pystyi mieskin tekemään.

Vierailija
36/48 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:33"]

Me tehtiin niin että mies hoiti vauvan heräämiset klo 00.00 asti, yleensä siis valvoi sinne asti. Itse menin usein nukkumaan jo klo 20 joten sain nukkua n.4h joka yö yhtäjaksoisesti. Mä sitten hoidin loppuyön, että mies sai nukkua että jaksaa töissä.

[/quote]

Hei yli hyvä idea! Kiitos tätä täytyy soveltaa meilläkin kun vauva pian syntyy :)

Vierailija
37/48 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:56"]

Niinhän on yhteisiä joo. Mutta hän käy töissä. Siellä pitää olla skarppina kuulemma. Saa myös kohtauksen jos pyydän jotain tiettyä apua, ei ole koira kuulemma jota komennellaan. Että pyydä tässä sitten auttamaan. Mutta jos en pyydä niin ei teekään. Mutta otanpa nyt linjan etten rasita itseäni enempää. Saa riittää et hoidan lapset päivällä ja yöllä. Kotihommat jääköön. Katotaan koska havahtuu kaaokseen.

[/quote]

Siis sinä et enää kysy mieheltä apua tai kysele lupaa väsymiselle. Ilmoitat, että et jaksa, sinun on pakko nukkua ja lähdet nukkumaan yhdeksi yöksi. Piste. Ei mitään kyselyitä, neuvotteluita, aneluita, syylistämistä. Ei komentelua, etkä pyydä mieheltä mitään. Vvain ilmoitusluontoinen asia, että sinä et pysty enää ja ensi yön sinä nukut. Jos epäilet, että tästä tulee hirveä taistelu ilmoitat tämän perjantaina hänen tullessaan töistä ja lähdet saman tien ja ilmoitat milloin tulet. Miehen omassa vallassa on sen jälkeen miettiä miten ratkaisee asian. Kun toinen vanhempi ei enää jaksa, toisen on jaksettava, selvittävä ja pärjättävä. Ja kyllä aikuinen ihminen pärjää.

Jos sinä väsytät itsesi äärimmillesi, voi tulla fyysinen ja/tai henkinen romahdus lupaa kyselemättä jonain päivänä ja silloin se ei enää kysele onko sopiva hetki vai ei ja saako olla jaksamatta vai ei. Ja mitä pidemmälle pystyy itseään venyttämään, sitä todennäköisemmin se on jotain pidempikestoista, jolloin mies ei voi enää miettiä sopiiko hänelle tehdä vai ei. Jos vaikka joudut sairaalaan, on miehen pakko selvitä ja hoitaa lapset ja asiat, vaikka se tapahtuisi keskellä kiireisintä työpäivää. Eikä silloin voi sopia, että tulet seuraavana päivänä takaisin. Tiedän tuttavapiiristä tapauksen, jossa äiti romahti niin pahasti, että joutui puoleksi vuodeksi sairaalahoitoon. Ei ollut äiti enää kyselemässä voisiko isä auttaa vai ei, vaan isä sai minuutissa koko perhe-elämän pyöritettäväkseen pitkäksi aikaa, eikä tilanne kysellyt jaksoiko tai ehtikö töistä tai olisiko halunnut levätä.

Suosittelen myös vaikka neuvolan psykologille ajan pyytämistä: Tuollainen asenne tulee kalvamaan parisuhdettanne pitkään ja todennäköisesti tulee esiin muissakin asioissa, joten kannattaa yrittää saada ymmärtäminen kuntoon molemmin puolin.

t. 7

Vierailija
38/48 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut mihelleni, että minä valvon yöt, ja hän hoitaa sitten lasta päiväs aikaan, että saan kunnon päiväunet. Miksi molempien pitäisi valvoa yötä päivää?

Vierailija
39/48 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:36"]teen ruuat,käyn töissä ja hoidan vauvaa aina töitten(avopuoliso pääsee tuulettumaan) jälkeen mutta öisin en herää ja avopuolison pitäis lapiolla melkee hakata hereille ei oo hormoonit auttamassa ja sikeä uninen

[/quote]

Oisko mun mies tän kirjottaja, meinasin tulla kehumaan ;) terveisiä Riksuun <3

Vierailija
40/48 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti hoitaa vauvan ja valvoo koska hänen ei tarvitse herätä aamulla töihin. Miehen pitää saada nukkua kun töissä pitää jaksaa käydä. Miehen pitää saada myös iltaisin harrastaa koska eihän se työ voi olla koko elämä. Lapsi on äidin oma projekti.....

Niin siis näin olen kuullut kerrottavan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi