Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mies auttaa sinua, jonka vauva herää tunnin välein?

Vierailija
16.03.2014 |

Otsikossa asia onkin. Vauva sairasti ensin mona viikkoa, sitten on valvottanut pari viikkoa päälle jatkuvasti heräämällä. Muitakin lapsia on. En pysty päivällä nukkua aikataulusyistä. Lapset eskarissa ja koulussa ja lähdöt, haut ja päiväunet vauvalla menee ristiin. Mies on päivätöissä toimistossa. Muutenkin vauva on nukkunut huonosti koko ajan. En muista koska olisin nukkunut 5 tuntia edes yhtäjaksoisesti. Miehen mielestä väsymys on tekosyy = herääminen tiheään ei voi väsyttää.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:19"] 

Otsikossa asia onkin. Vauva sairasti ensin mona viikkoa, sitten on valvottanut pari viikkoa päälle jatkuvasti heräämällä. Muitakin lapsia on. En pysty päivällä nukkua aikataulusyistä. Lapset eskarissa ja koulussa ja lähdöt, haut ja päiväunet vauvalla menee ristiin. Mies on päivätöissä toimistossa. Muutenkin vauva on nukkunut huonosti koko ajan. En muista koska olisin nukkunut 5 tuntia edes yhtäjaksoisesti. Miehen mielestä väsymys on tekosyy = herääminen tiheään ei voi väsyttää.

[/quote]

Jos herääminen tiheään ei miehen mielestä väsytä, eikö hän voi hoitaa ensi yön?

Vierailija
2/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sun vauva nukkuu? Kannattaa pitää se vauva vieressä, ettei tarvitse öisin herätä jalkeille asti vaan voi vieressä silitellä ja antaa tissiä.

Jos teidän sänky on liian kapea teille kolmelle, niin mies voi auttaa siirtymällä sohvalle nukkumaan niin että sinä saat nukuttua paremmin.

Lisäksi mies voi auttaa steriloimalla itsensä, ettei niitä lapsia nyt ainakaan enempää tulisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minäkin itkin yliväsymystä vauvan ollessa pienempi,kun edes 4 tunnin yhtäjaksoista unta sai vain kerran kahteen viikkoon. Olin onneni kukkuloilla juuri ne harvat kerrat kun sitä unta sai sen verran,muttei se juuri auttanut. Nykyään paremmin menee,eikä.ole ikävä pikkuvauva aikoja,kun ei sitä edes muista,kun oli koko ajan niin väsy.

Vierailija
4/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies nousi joka toinen kerta yöllä heräävän lapsen kanssa. Illalla päätettiin kumpi ottaa ekan vuoron, ja sit vuoroteltiin.

Vierailija
5/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ole tarkoitus täyttää maapalloa :) Mutta tämä nyt on huonosti nukkuva vauva. Herää tiheään, vaikka nukkuisi vieressä. Lähinnä halusin kuulla onko muiden miehet auttaneet kotona ja ottaneet väsymyksen huomioon? Meillä miehen asenne on, että minun on tehtävä osuuteni vaikka nukkumatta = en saa väsyä.

Vierailija
6/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:22"]

Jos herääminen tiheään ei miehen mielestä väsytä, eikö hän voi hoitaa ensi yön?

[/quote]

Komppaan tätä! Jos mitenkään pystyt, suosittelen, että lähdet nukkumaan yhden yön vaikka hotelliin ja jätät miehen vauvan kanssa. Itse en tuota koskaan tehnyt huonounisen vauvan kanssa, mutta olisi pitänyt. Meillä mies uskoi, että minua väsyttää, mutta silti olisi tajunnut asian aivan eri tavalla, kun olisi edes yhden yön kokeillut samaa kuin minä.

Vierailija
7/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai molemmat tekevät osansa 50/50! Ei puhettakaan muusta.

Vierailija
8/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan vauvan. Mies on kuitenkin se joka töissä käy, niin haluan hänen nukkuvan kunnolla, että jaksaa pitkän päivän.

Vierailija
9/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin niin että mies hoiti vauvan heräämiset klo 00.00 asti, yleensä siis valvoi sinne asti. Itse menin usein nukkumaan jo klo 20 joten sain nukkua n.4h joka yö yhtäjaksoisesti. Mä sitten hoidin loppuyön, että mies sai nukkua että jaksaa töissä.

Vierailija
10/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen ruuat,käyn töissä ja hoidan vauvaa aina töitten(avopuoliso pääsee tuulettumaan) jälkeen mutta öisin en herää ja avopuolison pitäis lapiolla melkee hakata hereille ei oo hormoonit auttamassa ja sikeä uninen

Vierailija
11/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:28"]

Juu ei ole tarkoitus täyttää maapalloa :) Mutta tämä nyt on huonosti nukkuva vauva. Herää tiheään, vaikka nukkuisi vieressä. Lähinnä halusin kuulla onko muiden miehet auttaneet kotona ja ottaneet väsymyksen huomioon? Meillä miehen asenne on, että minun on tehtävä osuuteni vaikka nukkumatta = en saa väsyä.

[/quote]

Tuolla miehen asenteella minua ei kiinnostaisi enää tippaakaan mitä mieltä mies on, vaan ottaisin ja häipyisin ensi perjantaina muualle nukkumaan kyselemättä mitään ja laittaisin puhelimen kiinni. Voitaisiin sitten keskustella asiasta uudestaan hänen valvottuaan vuorokauden tai pari.

On ymmärrettävää, että työssä käyvä tarvitsee lepoa, mutta ei kotona olevakaan selviä, jos jatkuvasti valvoo. Muuten olet saat jossain vaiheessa hermoromahduksen, rytmihäiriöitä, psykoosin, masennuksen tai jotain muuta ei niin kivaa, ja sitten mies on äkkiä paljon pidempään hoitamassa lasta. Ja vaikka fysiikkasi kestäisi, tuollainen vauva-aika ja miehen asenne jättää todennäköisesti pahan katkeruuden miestä kohtaan, joka kalvaa suhdettanne vielä vuosia. (Meillä miehen asenne oli ymmärtävä, mutta silti jäin aika vähälle avulle ja ne valvottujen öiden tunteet nousevat pintaan yhä vuosien jälkeen toisinaan. ) Tee palvelus siis itsellesi, miehellesi ja suhteellesi ja hanki itsellesi lepoa välittämättä siitä mitä miehesi on siitä mieltä.

t. 7

Vierailija
12/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen heräili jossain vaiheessa tunnin välein. Mies hoiti joka toisen herätyksen, jokatoisella sitten imetin. Jokatapauksessa oltiin molemmat väsyneitä kun mieskin heräsi aina vauvan herätessä joten oli jokatapauksessa tosi väsynyt itsekin.

Eihän mulla päivisin mitään kummosia kotitöitä/velvollisuuksia ollut esikoisen kanssa joten ihan hyvin osuuteni hoidin.

Meillä on nyt kolmas lapsi 4kk ikäinen ja heräilee 2-3 tunnin välein. Mies on tähän mennessä oppinut nukkumaan vaikka pommi räjähtäisi.. Hoidan nyt itse kaikki heräämiset ja päivällä isompien lasten kanssa menot+ kotityöt.minusta on silti tärkeää että mies ehtii olla lasten kanssa iltaisin eikä aika mee siivoukseen ja pyykinesuun. Mies kyllä ymmärtää jos en välillä jaksa pitää huushollia tiptop ja auttaa mielellään.

Vierailija
13/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva heräili useammin, mies heräsi klo 3 asti yöllä, minä loppuyön ja 6-7 aikaan hereille vauvan kanssa. Joskus oltiin hereillä jo klo 4 kun vauvalla oli vielä rytmi hakusessa, joten alkuyön uni oli tärkeää. Nykyään vauva 8,5kk, herää kerran yössä. Minä herään viikolla ja mies viikonloput. Käy töissä ma-pe.

Vierailija
14/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista siitä ajasta mitään, ehkä sen että olin väsynyt. Auttoiko mies? Ehkä. En muista. Nyt kyseinen vauva jo melkein kolme. Täysiä unia aloimme nukkua (minä sekä hän) viime kesänä. Huonoihin uniin tottuu. Toinen lapsi syntyy pian ja taas nukun vain 3-4h yössä. Raskaus valvottaa. Mutta nyt se ei enää tunnu missään. Voimia sinulle Ap.

Vierailija
15/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään! Tein itse sen päätöksen koska on eri asia lähteä aamulla työhön rahaa hankkimaan kuin se että voi olla kotona.

Ei työhon menijää saa kuormittaa.

Vierailija
16/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan yksinäniyöt, ei haittaa. 2-5krt heräilee. Oon kuitnekin silti ihan alusta asti saanut tarpeeksi lepoa,  vaikken päiväuniakaan nuku vaan silloin siivoan kämpän. Mutta toisinaan jos tarvitsen lepohetken niin sen myös saan, kyllä mies auttaa silloin kun pyydän, mutta oon vaan alusta asti tottunut noihin öihin ja mies ei herää oikein mihinkään niin mitä sitä hyvää järjestelyä muutteleen.

Vierailija
17/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:36"]

teen ruuat,käyn töissä ja hoidan vauvaa aina töitten(avopuoliso pääsee tuulettumaan) jälkeen mutta öisin en herää ja avopuolison pitäis lapiolla melkee hakata hereille ei oo hormoonit auttamassa ja sikeä uninen

[/quote]

Kuulostat minun mieheltäni. :-D No joo, tuulettumaan en edes halua. Mutta tekee siis ruuat ja  on hoitanut vauvaa kotona ollessaan - tekeekin sen mielellään, töistä kotiin tullessaankin haluaa heti ensimmäiseksi aina vauvan syliin -, jotta olen saanut nukkua. Nyt onkin poikkeuksellisen pirteä olo, kun tänään sain päivällä vauvan päiväunien päälle nukkua vielä toiset kaksi tuntia. 

Vierailija
18/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:48"]

Minä hoidan yksinäniyöt, ei haittaa. 2-5krt heräilee. Oon kuitnekin silti ihan alusta asti saanut tarpeeksi lepoa,  vaikken päiväuniakaan nuku vaan silloin siivoan kämpän. Mutta toisinaan jos tarvitsen lepohetken niin sen myös saan, kyllä mies auttaa silloin kun pyydän, mutta oon vaan alusta asti tottunut noihin öihin ja mies ei herää oikein mihinkään niin mitä sitä hyvää järjestelyä muutteleen.

[/quote]

2-5 kertaa on aivan eri asia kuin tunnin välein koko yön joka ikinen yö. Tuossa saat sentään useamman tunnin unipätkän ilmeisesti joka yö ja osana öistä ei tarvitse herätä kuin pari kertaa.

On täysin eri maailmasta, kun ei pääse koko yönä hetkeksikään syvään uneen, ei yhtenäkään yönä. Kokemusta on, valitettavasti. Mulla lapsi heräili pari vuotiaana enää pari kertaa yössä ja se olikin todella kevyttä, ei musta tuntunut, että olisin herännyt enää ollenkaan verrattuna aiempaan.

Näistäkin vastauksista huomaa, että edes äidit, eivät tajua millaista tiheä heräily yöstä toiseen on, jos eivät ole kokeneet. Siksi suosittelen, että laitat miehen kokeilemaan itsekin, sitä täydellisetä zombie-horrosta ei vain voi tajuta, jos ei ole kokenut.

t. 7

Vierailija
19/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni auttoi tekemällä paljon kotitöitä ja järjestämällä minulle päiväunimahdollisuuksia. Tietenkin. Huhhuh, ap:n mies ei ole ihan täysillä käyvä.

Vierailija
20/48 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan, alle tunnin välein heräilevän kanssa mies ei voinut öisin auttaa, koska vauva nukahti vain imettämällä. Päivisin mies kyllä auttoi parhaansa mukaan, mm. sain _aina_ hänen tultuaan kotiin viideltä olla tunnin yksinäni ja vaikka nukkua, kun hän hoiti vauvaa. Ja kyllä hän koliikkiaikoina kantoi vauvaa korvatulpat korvissa puolet huutoajasta. Ja unikoulun hän hoiti myös.

Toisen kanssa hän hoiti ainakin puoli vuotta kolmasosan yön valvomisista, kun en pystynyt imettämään ollenkaan. Toka vauva heräili vähemmän, käytännössä mies hoiti ekan yöruokinnan, samalla kun minä hoidin esikoisen heräilyjä. Sitten vaihdettiin ja minä ensin pumppasin maitoa vauvalle ja sitten hoidin tokan ja kolmannen ruokinnan, kun mies nukkui ja hoiti siinä välissä esikoisen heräilyt.

Tuollaista alentuvaa kommenttia en kuuntelisi ollenkaan, ettei muka heräilyn pitäisi väsyttää. Raivostuisin ihan kunnolla! Herätysten jälkeen pystyy kyllä sitä paitsi käymään töissä - herään säännöllisesti lasten vuoksi 3-4 kertaa jokaikinen yö ja teen 50 tunnin työviikkoa. (Työ on vaativaa aivotyötä, eli mikään puolihorroksessa tehtävä työ ei ole kyseessä.) Nyt tulet ap pois tossun alta ja alat vaatia mieheltä apua ja ymmärrystä tilanteelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi