Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

imetys ja lihominen

Vierailija
16.03.2014 |

Kaikki mainostaa että imetys auttaa pudottamaan painoa, mutta itsellä vain paino nousee. Vauva on nyt 3kk ja käytän samoja vaatteita kuin loppurskaudessa. Syön samalla tavalla tai terveellisemminkin kuin ennen ja liikuntaa tulee vaunulenkeillä päivittäin eli reilusti enemmän kuin viimeisen 1,5vuoden aikana olen tottunut liikkumaan.

Onko muita joilla paino on vaan noussut imetys aikana? Onko tämä edes ihan normaalia?!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni 9-10kk ennenkuin paino oli palannut normaalipainoon, tai itseasiassa hieman alle lähtötilanteen. Alkukuukausina ei tapahtunut mitään, vaikka lenkkeilen vauvan kanssa ja välttelin herkkuja. Näin jälkikäteen harmittelen, että piti stressata siitä painosta heti synnytyksen jälkeen ja painua lenkkeilemään, vaikka mieluummin olisi pötkötellyt vauvan kanssa ja nukkunut pois valvottuja öitä.

Vierailija
22/37 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:25"]Ot: mitä on hormoniläski?

[/quote]

Se on sitä turvotusta, minkä mm. stressihormonit tekee just alleihin, vatsaan ja jenkkakahvoihin. Minulla siis näkyi solisluut jne, noissa vaan oli sitkeä löllömöllö roikkumassa.

[/quote]

Haa, minullakin sitten ilmeisesti tätä hormooniläskiä koska solisluut näkyy ja lantio luutkin tuntuu samalla tavalla kuin ollessani hoikimmillani..

Ap

[/quote]

Saako arvata, teillä(kin) on huonohkosti nukkuva lapsi? Saat itse nukuttua parin tunnin pätkiä ja päivä alkaa kuudelta?

[/quote]

Kyllä vaan, vauva nukkuu 10-12h vuorikaudessa.. yöt onneksi 2tunnin pätkissä, päikkärit 30min kerrallaan..

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:25"]Ot: mitä on hormoniläski?

[/quote]

Se on sitä turvotusta, minkä mm. stressihormonit tekee just alleihin, vatsaan ja jenkkakahvoihin. Minulla siis näkyi solisluut jne, noissa vaan oli sitkeä löllömöllö roikkumassa.

[/quote]

Haa, minullakin sitten ilmeisesti tätä hormooniläskiä koska solisluut näkyy ja lantio luutkin tuntuu samalla tavalla kuin ollessani hoikimmillani..

Ap

[/quote]

Saako arvata, teillä(kin) on huonohkosti nukkuva lapsi? Saat itse nukuttua parin tunnin pätkiä ja päivä alkaa kuudelta?

[/quote]

Kyllä vaan, vauva nukkuu 10-12h vuorikaudessa.. yöt onneksi 2tunnin pätkissä, päikkärit 30min kerrallaan..

Ap

[/quote]

Ihan samanlaista kuin meillä! Mulla unettonuus teki suurimman osan hormoneja n sekoituksesta. Imetin tosiaan 1,5 vuotiaaksi ja silloin jo nukuttiin yöt kunnolla, mutta se yksikin imetyskerta päivässä piti kropan tarpeeksi sekaisin.

Vierailija
24/37 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi samasta ilmiöstä kärsinyt. Kroppa ilmeisesti piti kynsin hampain kiinni vararavinnosta terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta. Molemmilla kerroilla kilot tippuivat vasta, kun vauva söi suurimmaksi osaksi kiinteitä ja loput 10kg lähti rytinällä imetyksen lopetuksen jälkeen kahdessa kuukaudessa. Ja ilman mitään kunnto rääkkiä! Kiva tietää, että on muitakin! Tuntui, ettei kukaan usko minua kun kyselivät salilla käynnistä yms :D

Vierailija
25/37 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihduin melkein heti synnytyksen jälkeen raskautta edeltäneeseen painoon, mutta sen jälkeen kiloja on kertynyt pikkuhiljaa lisää. Olen havahtunut tähän nyt, kun lapsi on 13 kk ja minä painan 3 kiloa enemmän kuin ennen raskautta. Painan nyt enemmän kuin koskaan, raskausaikaa lukuun ottamatta.

Kiloja ei onneksi ole vielä tullut paljon, ja haluaisinkin pysäyttää painonnousun nyt hyvissä ajoin. Mulle ei ollut tullut edes mieleen, että lihomisella voisi olla mitään tekemistä imetyksen kanssa, mutta saattaapa siis hyvinkin olla. Saa nähdä, mitä painolleni tapahtuu kun joskus lopetan imetyksen.

Vierailija
26/37 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:25"]

Mulla ei paino tippunut imetyksen kanssa mihinkään. Imetin vuosikausia. Jotenkin luulen, että sellaiset pulskemmat vauvat laihduttaa enemmän, väkisinhän ne kiskoo enemmän maitoa kun pulskistuvat sillä tavalla. Mun vauva oli laiha luikku, tuskin se söi maitoa samaan tahtiin kuin joku viisi kiloa painavampi vauva.

Ja kun puhun pulskista vauvoista, niin tarkoitan niitä, jotka jo puolivuotiaana painaa 10kg. Kai nyt sellaisen äidit laihtuu? Mun lapsi oli yli 2-vuotias ennen kuin meni tuo kymmenen kilon haamuraja rikki.

[/quote]

No ei se välttämättä mene noin. Mä olen laihtunut tosi paljon molemmissa imetyksissä vaikka lapset olivat aivan erikokoiset. Se oli vain niin päin, että iso poika vauva söi niitä kiinteitäkin paljon rintamaidon lisäksi. Pieni tyttövauva taas söi vähän kiinteitä ja sai pääosin ravintonsa maidosta. Se on kyllä totta että isokokoisen pojan ensimmäisinä kuukausina ennen kiinteiden aloitusta laihduin tosi nopealla tahdilla, mutta sitten kun alkoi syömään kiinteitäkin niin painonlaskuni hieman hidastui.

Vierailija
27/37 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on löllömöllö ja solisluut ja lonkkaluut näkyy. Jenkkakahvat, allit ja mahalöllö löytyy ja paino ei tipu vaikka syön vähemmän kun normitilassa. Painoa on ekaan raskauteen edeltäneeseen aikaan 10 kiloa tullut lisää. Imetystä en kerennyt lopettaa ennen kuin olin taas raskaana ja painoa tuli raskauksissa melkein 20 kiloa lisää. Ekasta jäi 5 ja sama tästä tokasta. Jotenkin kroppa pitää kiinni kaikesta minkä suuhun laittaa, en oo ikinä syönyt niin vähän ja terveellisesti kuin nykyään ja vaan kaikki pysyy kiinni. Oisko sitä hormoniläskiä? Saa nähä kun imetyksen lopetan joskus, vauva on nyt 3kk ja esikoinen reilu 1,5  vuotta. Muutenkin on vastustuskyky tosi heikko kun saan kaikki flunssat mitkä vaan mahdollista saada, vaikka muuten en normitilassa sairasta juuri ollenkaan. Nukkua saan hyvin kun vauva nukkuu täydet yöt, esikoinen saattaa pari kertaa herättää

Vierailija
28/37 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

nostan vanhaa ketjua, kun ahdistaa niin kovasti. Olen useita vuosia syönyt suht stressaamatta, kehoani kuunnellen, ja painoni on pysynyt samana. Raskausaikana sain painoa noin 10 kg eli keskiverrosti. Paino alkoi nousta jossain kohtaa raskauden jälkeen ja vauhdilla - minulla on esim. raskausarpia reisissä, kun varsinaisena raskausaikana niitä ei tullut minnekään - edes vatsaan. Lähes täysimetän ja syön kuin ennen. Olen samalla todella uupunut, ja varhaisnuoruudessani anoreksiaa sairastaneena vanhat ajatukset heräilevät, ja moitin itseäni ja kehoani joka päivä. Nyt alkaa jo tuntua, etten halua mennä ulos kotoa, kun koen itseni niin isoksi ja rumaksi.

Mistä ihmeestä tämä voi johtua? Syönkö oikeasti yhtäkkiä vain liikaa?

Vierailija
29/37 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjua! Mulla on nyt tullut +15kg lisää kun olen imettänyt 3 vuotta. Mitään ylimääräistä en suuhuni laita ja silti paino nousee. Mä haluan lopettaa imetyksen mutta en pysty kun tissi lapselle niin tärkeä. Itkettää, tunnen olevani huono äiti kun edes harkitsen imetyksen lopettamista. Mutta mulla alkaa mennä terveys kun paino nousee kokoajan..

Vierailija
30/37 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

naposteluja,välipaloja,herkutteluja ei lasketa syömisiin koskaan.

Vierailija
31/37 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei paino tippunut imetyksen kanssa mihinkään. Imetin vuosikausia. Jotenkin luulen, että sellaiset pulskemmat vauvat laihduttaa enemmän, väkisinhän ne kiskoo enemmän maitoa kun pulskistuvat sillä tavalla. Mun vauva oli laiha luikku, tuskin se söi maitoa samaan tahtiin kuin joku viisi kiloa painavampi vauva.

Ja kun puhun pulskista vauvoista, niin tarkoitan niitä, jotka jo puolivuotiaana painaa 10kg. Kai nyt sellaisen äidit laihtuu? Mun lapsi oli yli 2-vuotias ennen kuin meni tuo kymmenen kilon haamuraja rikki.

Molemmat versiot saaneena, niin ei se vauvan koko vaikuta siihen miten oma kroppa reagoi synnytyksen jälkeen. Painoa on tullut raskauksissa saman verran ja palautuminen on ollut nopeaa, myös painon osalta. Sellainen pullea vauva on sitä jo synnyttyään ja ei ole mikään sokerivauva edes , ruumiinrakenne on roteva, ei se vauva maidolla liikaa liho, nyt tää tapaus painaa 3vuotiaana saman verran, kuin 6vuotias sisar, elävät samoilla eväillä ja liikkuvat yhtä paljon ..

Vierailija
32/37 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan ketjua! Mulla on nyt tullut +15kg lisää kun olen imettänyt 3 vuotta. Mitään ylimääräistä en suuhuni laita ja silti paino nousee. Mä haluan lopettaa imetyksen mutta en pysty kun tissi lapselle niin tärkeä. Itkettää, tunnen olevani huono äiti kun edes harkitsen imetyksen lopettamista. Mutta mulla alkaa mennä terveys kun paino nousee kokoajan..

Varmasti on hormonit sekaisin kun imettää noin pitkään, laita vaikka nokkamukiin omaa maitoa ja ei tissiä ollenkaan, lantraa sitten lehmän maidolla laimeammaksi niin tottuu makuun vähitellen.

Vierailija
33/37 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus täytti just 2v. Puoli vuotta sitten vielä imetin, paino on jämähtänyt 72kg eikä tippunut vaikka mitä olisi tehnyt. Nyt huomaan selkeästi, että puoli vuotta imetyksen jälkeen paino alkaa vasta tippumaan lähes huomaamatta. Vielä olis 8kg lähtöpainoon.

Hassua, että juuri kun olin hyväksynyt, että paino nyt pysyy tässä niin tulikin sellainen olo , että näin olisi pitänyt ollut ihan hyvä. :D

Vierailija
34/37 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmasti karmea mätinki synnytyksestä jääneiden roikkuvan mahansa kanssa. Hyh.

Vierailija
35/37 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten pettynyt olin esikoisen synnytyksen jälkeen kun kotiin päästyämme menin vaa'alle. . . Kaikki kaverit hehkutti, miten kilot jäi synnärille ja vielä vähän jopa ylimääräistä...

Itselläni imetysaika on aina tehnyt sen, että paino jää junnaamaan tiettyyn lukuun, vaikka liikkuisin ja katsoisin syömisiä paremmin jne. Nyt puoli vuotta imetyksen loppumisen jälkeen kävin vaa'alla ja olin hämmentynyt, kun sellainen höttö tuntuu olevan poissa ja kilot alkanut karisemaan kuin itsestään.

Kumpa olisin ollut itselleni armollisempi

Vierailija
36/37 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoni toiminta tekee joillain tuon

Vierailija
37/37 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme niin erilaisia. Joku ei saa raskaana paljoa kiloja, toiset saa niitä jopa 20-30kg vaikka söisi normaalisti.

Toisilla jää kaikki ylimääräiset kilot synnärille, toisilla ei.

Joillain imetys "laihduttaa" , toisilla lihottaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi