Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten kuvien jakaminen someen

Vierailija
17.11.2020 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007621573.html

Hesarissa oli melko provosoiva mielipide kirjoitus siitä kuinka lapsista ei saisi jakaa kuvia someen esim facebookkiin. Luulen et jokainen vanhempi tietää mikä on hyväksi omalle lapselleen ja mikä ei. Itse aion jatkossa ainakin jakaa tasan sellaisia kuvia kun haluan. Enkä valita jos läheiset jakaa myös kuvia. Mitä ootte mieltä?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin sinä. Joillakin pipo on vain turhan tiukalla.

Vierailija
2/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulis lapsellekin olevan kiva et lapsuudesta on kuvia ja videoita enemmän kun vain pari valokuvaa! en tajua mikä ongelma tässäkin nyt on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjottajalla ei varmastikaan ole omia lapsia 

Vierailija
4/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti1992 kirjoitti:

Ja luulis lapsellekin olevan kiva et lapsuudesta on kuvia ja videoita enemmän kun vain pari valokuvaa! en tajua mikä ongelma tässäkin nyt on

Varmasti myös sinä tiedät, että kuvia, videoita voi ja kannattaakin ottaa lapsista kunnolla, mutta eihän se tarkoita, että niitä pitää julkaista muille? Ei sillä, en mä kovin pahana näe tavallisissa lasten kuvissa esim facessa, jos kyseessä ns tavalliset ihmiset, julkkisten lasten osalta olen jo eri mieltä. Pohjaan ajatukseni puhtaasti siihen, etten tunne aikuisia, joilla olis kaikki todella ok, jos ovat jo lapsesta asti olleet julkisuudessa mukana. 

Vierailija
5/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

äiti1992 kirjoitti:

Varmasti myös sinä tiedät, että kuvia, videoita voi ja kannattaakin ottaa lapsista kunnolla, mutta eihän se tarkoita, että niitä pitää julkaista muille? Ei sillä, en mä kovin pahana näe tavallisissa lasten kuvissa esim facessa, jos kyseessä ns tavalliset ihmiset, julkkisten lasten osalta olen jo eri mieltä. Pohjaan ajatukseni puhtaasti siihen, etten tunne aikuisia, joilla olis kaikki todella ok, jos ovat jo lapsesta asti olleet julkisuudessa mukana. 

No onhan tärkeetä et sukulaisetkin saa nähä lasta ja varsinkin nyt corona aikaan kun ei pääse kylään

Vierailija
6/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti1992 kirjoitti:

No onhan tärkeetä et sukulaisetkin saa nähä lasta ja varsinkin nyt corona aikaan kun ei pääse kylään

Muitakin vaihtoehtoja on kuin jakaa somessa mahdollisesti laajalla jakelulla.

Vierailija
7/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni mietityttää somettajat ja bloggaajat jotka tekevät rahaa lapsillaan. Monen perheblogissa lapset ovat pääroolissa eikä minkäänlaista yksityisyyden rajaa ole, kaikki jaetaan. Tavallisten ihmisten kuvien jakaminen ei taida olla yhtä suuri epäkohta kun tämä

Vierailija
8/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkaamasi Hesarin kirjoitushan on pelkkää asiaa. Siinä kerrotaan ihmisoikeuksien periaatteista ja tapahtumista, joita voi toisten tietojen ja kuvien julkaisusta seurata. Miten tämä voi olla mielestäsi "jyrkkä", kun siinä on lähinnä faktatietoa asioiden todellisesta laidasta?

Myös lasten lyöminen jouduttiin lailla kieltämään, kun vanhempien oma moraali ei ollut riittävä. Joskus ihmisten oma moraali ei ole riittävän korkealla tasolla.

Vierailija
9/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni mietityttää somettajat ja bloggaajat jotka tekevät rahaa lapsillaan. Monen perheblogissa lapset ovat pääroolissa eikä minkäänlaista yksityisyyden rajaa ole, kaikki jaetaan. Tavallisten ihmisten kuvien jakaminen ei taida olla yhtä suuri epäkohta kun tämä

Onko näitäkin ? enkä tarkoita kuvia, vaan sitä, että kerrotaan tosiaan lapsesta kaikki ? Uhmakiukut, itkupotkuraivarit, ongelmat syömisessä, ekat poika-/ tyttöystävät, kuukautisten  alkamiset jne.

Vierailija
10/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te pelkäätte, jotka ette kuvia jaa?

Vierailija
11/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näitäkin ? enkä tarkoita kuvia, vaan sitä, että kerrotaan tosiaan lapsesta kaikki ? Uhmakiukut, itkupotkuraivarit, ongelmat syömisessä, ekat poika-/ tyttöystävät, kuukautisten  alkamiset jne.

So what?!

Vierailija
12/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse pelätä mitään hallitakseen riskejä. Kuvien jakaminen on lopullista ja tuottaa mielihyvää vain aikuiselle, eikä lainkaan vauvalle/taaperolle. Vauvan etu menee aikuisen mielihyvän tunteen edelle.

Eli puntaroidaan asiaa vauvan kannalta, eikä omaa napaa tuijottaen. Vauva ei hyödy mitään, mutta riski haitoille on. Aika simppeliä minusta.

Vierailija
13/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what?!

Olen siis ymmärtänyt, että vaikka näitäkin sometyyppejä on, jotka blogissaan/ vlogissaan näyttävät paljon lapsiaan, niin kuitenkin suurin osa heidän asioistaan  pidetään kyllä täysin somejulkaisujen ulkopuolella ja jos lapsi esim. sanoo, että ei tänään ole tulossa mukaan vaikka videon kuvaamiseen, niin sitä kunnioitetaan

Vierailija
14/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Kunnioitan yksilön oikeuksia. Lapsesi on yksilö, joka kasvaa aikuiseksi jonakin päivänä. Hän ei ole omaisuuttasi.

Vierailija
15/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän houkutuksen jakaa siitä omasta, maailman suloisimmasta lapsesta kuvia nettiin, mutta pidän sitä silti yksiselitteisesti lapselle vahingollisena toimintana. On uskomatonta miten sokeita vanhemmat ovat tälle. Kyse ei ole edes mistään tulevaisuuden vaikeuksista saada työpaikkaa, vaan oikeudesta yksityisyyteen. Moni "tiedostava" vanhempi saattaa myös peittää lapsensa naaman jollain hymiöllä, mutta kumminkin jakaa tästä todella arkaluotoista tietoa muuten. Valitetaan itkevää /vauvaalasta julkisesti päivästä toiseen ja kerrotaan miten ripuloi taas niskaan asti. Kiva sitten vanhemmalla iällä saada selville miten äiti/isä on päivästä toiseen valittanut koko maailmalle, miten vittumainen vauva hän on ollut. Kaikilla on oikeus saada ajatella olleensa ihana lapsi ja toivottu.

Vierailija
16/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kuullut, että päiväkodit ovat jakaneet fb-ryhmiin lasten kuvia. Kannattaa olla tarkkana siinäkin.

Vierailija
17/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään konkreettista haittaa niistä kuvista ei ole.

Vierailija
18/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee kouluun niin saat päähän sisältöä?

Vierailija
19/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään konkreettista haittaa niistä kuvista ei ole.

Etkö siis lukenut tuota artikkelia? Etkö ole kuullut yksityisyyden suojasta vai mikä on tämän väitteen taustalla?

En ymmärrä tätä ollenkaan, että selkeästi on kommunikoitu haitat ja riskit, mutta teeskennellään, ettei oltaisi ikinä kuultukaan. Niinkö sinäkin teet? :D

Vierailija
20/45 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut eihän se lapsi oo mikään erillinen yksilö vaan mun jatke eli minä päätän kaiken.