Lasten kuvien jakaminen someen
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007621573.html
Hesarissa oli melko provosoiva mielipide kirjoitus siitä kuinka lapsista ei saisi jakaa kuvia someen esim facebookkiin. Luulen et jokainen vanhempi tietää mikä on hyväksi omalle lapselleen ja mikä ei. Itse aion jatkossa ainakin jakaa tasan sellaisia kuvia kun haluan. Enkä valita jos läheiset jakaa myös kuvia. Mitä ootte mieltä?
Kommentit (45)
Kyllähän se lapsikin tulee jakamaan teidän suihkuttelutuokiosta kuvia nettiin.
Mikä ongelma?
Toivon, että aloittaja on trolli. Sen verran perusteellisesti hän on pihalla toisten ihmisten perusoikeuksista.
Ja itse en ole jakanut lasteni kuvia minnekään julkisuuteen. Kuvia ja videoita lähetän vain lähipiirilleni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lapsikin tulee jakamaan teidän paskavaipoistanne kuvia nettiin.
Mikä ongelma?
Ehkäpä esimerkillä voisi kasvattaa yksilön, koka kunnioittaa yksityisyyden suojaa? Miksi ehdoin tahdoin kukaan haluaisi asian etenevän tulevaisuudessa noin? Ei mistään syystä.
Kyllähän se lapsikin tulee jakamaan teidän sukupuolielimistä kuvia nettiin.
Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma?
Tämä on hyvä. Pitääpä ruveta kertomaan nuorille, miten hauskaa on jakaa kuvia omista vanhuksistaan somessa. Katsokaa, miten sen tekarit putosivat soppaan. Heh, eipä osaa mummu lusikkaa suuhunsa laittaa ja ruokalappua käytetään, voi miten suloista. Papan jätökset vaipassa on tänään jotenkin erikoisen näköistä. Pitäisikö huolestua. Ei kai. Vaihdan ne sitten ensiviikolla.
Ihmiset eivät oikeasti ymmärrä paljastavansa itsestään, luonteestaan, moraalistaan, arvoistaan jatkuvasti puolia toisille. Pienistäkin asioista voi päätellä paljon, hyvää tai huonoa.
Pienten lasten kuvien jakaminen julkisessa somessa kertoo rajattomuudesta, kyvyttömyydestä kunnioittaa muita ihmisiä (jos ei kunnioita lapsiaan, tuskin muitakaan).
Meissä kaikissa on huonoja puolia. Miksi haluaa tuoda ne kaikkien näkyville, julkisesti omalla nimellään? Ymmärtämättömyyttään tai tyhmyyttään kai.
Ei ole tullut eteen tilannetta, että haluaisin jakaa lasteni kuvia netissä Miksi ihmeessä niin tehdään?? Oikeasti, en tajua.
Itse ajattelen asian niin, että lapsi on oma itsenäinen yksilönsä ja minä vanhempana olen hänelle osoitettu opas ja huolehtija. En siis omista lasta ja siksi en koe oikeudekseni jakaa hänestä mitään tietoja somessa, en edes sitä että hän on olemassa. On täysin hänen asiansa millä tavalla hän haluaa olla netissä vai haluaako ollenkaan. Ihmisellä on oikeus myös olla näkymätön jos hän niin haluaa. Samaan kastiin kuuluu mielestäni korvien lävistäminen vauvalla. Ei ole vanhemman oikeus kajota toisen kehoon.
N30
Vierailija kirjoitti:
Kirjottajalla ei varmastikaan ole omia lapsia
Miten tämä liittyy asiaan? Eikö lapseton jopa pysty näkemään paremmin ulkopuolisen silmin asian ongelmallisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te pelkäätte, jotka ette kuvia jaa?
Juuri sitä, että lapsi menettää yksityisyyden. Kuvia lapsesta voi säilyttää omassa puhelimessa, tai halutessaan tilata vaikka Ifolorilta kuvakirjan ja niitä sitten esitellä livenä sukulaisille ja kavereille.
Ymmärrän myös joidenkin vanhempien "hyvää tarkoittavan" ajatuksen normalisoida vanhemmuuden varjopuolia ja siksi jakaa myös niitä ikäviä kokemuksia. Tällä myös koetaan antavan/saavan vertaistukea muilta vanhemmilta. Miksi tätä pitää kuitenkin tehdä julkisesti? Olisiko kivaa, kun oma lapsi jakaisi myöhemmin näistä vanhemmista kuvia instaan, kun makaavat p_skavaipoissaan vanhainkodissa? Surkuttelevat sitä, miten työlästä muistisairaan vanhuksen hoitaminen on ja hakevat tällä "normalisoivaa" vertaustukea. Siinä sitten puolustuskyvytön, arvokkaan elämän elänyt vanhus häpäistään viime metreillään.
Vierailija kirjoitti:
Mitään konkreettista haittaa niistä kuvista ei ole.
Luitko tuota juttua? Siinä lueteltiin nimenomaan konkreettisia haittoja mitä kuvista voi seurata.
Suurin pelko näillä lapsen kuvien jakamiseen kriittisesti suhtautuvilla lienee erään tietyn vähemmistön mieltyminen näihin kuviin, ja mahdollinen käyttö omiin fantasioihinsa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te pelkäätte, jotka ette kuvia jaa?
En mitään. Kunnioitan yksilön oikeuksia. Lapsesi on yksilö, joka kasvaa aikuiseksi jonakin päivänä. Hän ei ole omaisuuttasi.
Mielestäni lapsi on lapsi niin kauan kun on alle 18-vuotta ja siihen asti voin päättää hänen asioistaan. Lakikin turvaa perhe-elämän ja vanhemmilla on oikeuksia lapsiinsa
Vierailija kirjoitti:
Mut eihän se lapsi oo mikään erillinen yksilö vaan mun jatke eli minä päätän kaiken.
samaa mieltä, niin kauan kun lapsi on mun katon alla niin minulla kyllä on oikeus päättää
Toivottavasti lasten kuvien jakamiseen tulee muutos jossain vaiheessa. Tätä vauhtia lapsemme ovat todellakin sukupolvi, joka menetti yksityisyyden. Sitten vuosien päästä ihmetellään, miten ihmiset meidän aikanamme ovat voineet olla niin typeriä ja ajattelemattomia ja on kuvannut kaiken nettiin.
En ikinä jakaisi lapsesta kuvia julkisesti, jos netin kautta jollekin, niin ainoastaan sukulaisille tai muille läheisille. Mielummin niitä toki näyttää livenä jos mahdollisuus. Julkisesti lapsistaan kuvia jakavat ovat itsekkäitä ja vastuuttomia.
Äiti1992 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äiti1992 kirjoitti:
Ja luulis lapsellekin olevan kiva et lapsuudesta on kuvia ja videoita enemmän kun vain pari valokuvaa! en tajua mikä ongelma tässäkin nyt on
Varmasti myös sinä tiedät, että kuvia, videoita voi ja kannattaakin ottaa lapsista kunnolla, mutta eihän se tarkoita, että niitä pitää julkaista muille? Ei sillä, en mä kovin pahana näe tavallisissa lasten kuvissa esim facessa, jos kyseessä ns tavalliset ihmiset, julkkisten lasten osalta olen jo eri mieltä. Pohjaan ajatukseni puhtaasti siihen, etten tunne aikuisia, joilla olis kaikki todella ok, jos ovat jo lapsesta asti olleet julkisuudessa mukana.
No onhan tärkeetä et sukulaisetkin saa nähä lasta ja varsinkin nyt corona aikaan kun ei pääse kylään
Sukulaisille voi lähettää kuvia lapsesta vaikka sähköpostilla tai kirjeessä (tiedäthän, sellainen paperi johon kirjoitetaan kuulumisia, se laitetaan sellaiseen eräänlaiseen litteään paperikoteloon johon kirjoitetaan osoite päälle ja liimataan postimerkki, sellaisen mukana voi laittaa menemään myös lapsesta teetettyjä paperikuvia). Voi myös ottaa lapsen kanssa videopuhelun ja ihan jutellakin niille sukulaisille siinä. Jne.
Unohdetaanko tässä keskustelussa vanhempien oikeudet? Kysynpä vain. On tärkeetä että etenkin nuoret vanhemmat saa somessa vertaistukea muilta vanhemmilta eikä se ole mahdollista jakamatta kuvia lapsista
Mikä ongelma?