Voiko nuori ihminen saada kuulolaitteen? Olen aina kuullut huonosti ja se haittaa elämää
En pysty luomaan kunnon sosiaalisia kontakteja ihmisten kanssa koska ne menee aina tälleen "Häh? Mitä? Anteeks? Mitä sanoit? Voitko toistaa?" ja lopulta ei kehtaa enää edes yrittää jutella. Tämä siis jos on vähäisintäkään taustamelua.
Kommentit (25)
Ei missään nimessä. Niissä on ikäraja 90 vuotta!! Sama juttu kaikkien apuvälineiden kanssa.
Kuinka helvetin tyhmiä ihmisiä oikein voi olla???!
Mulla on kans huono kuulo (pienenä toistuvia korvatulehduksia ja teininä vietin aikaa konserteissa ilman korvatulppia). Moneen otteeseen oon ollut kuulotestissä, mutta vaikka hoitaja/lääkäri aina toteaa, että kylläpäs kuulet huonosti nämä korkeat äänet, niin mystisesti kuitenkin kuulo jää jonkun maagisen rajan yläpuolelle, jolloin en kuulemma vielä tarvitse mitään apuvälineitä. Ainoa apu mitä on tarjottu, on fysioterapia: kun kuulee huonosti, kääntää sitä paremmin kuulevaa korvaa kohti ääntä ja se aiheuttaa jännitteitä niskaan.
Kuten monissa muissakin terveysasioissa, tässäkin pitää olla tiukka ja vaatia palvelua. Jos itsestä tuntuu, että kuulo on huono ja se vaikuttaa kaikkiin päivittäisiin kanssakäymisiin, niin suosittelen esittämään asian lääkärille niin, että et yksinkertaisesti pärjää ilman kuulolaitetta. Itsekin pitäisi tämä peliliike tehdä. Onneksi nyt korona-aikana ei ole pahemmin tarvinnut ihmisten, edes kavereiden kanssa puhua, mutta kyllä se silti ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans huono kuulo (pienenä toistuvia korvatulehduksia ja teininä vietin aikaa konserteissa ilman korvatulppia). Moneen otteeseen oon ollut kuulotestissä, mutta vaikka hoitaja/lääkäri aina toteaa, että kylläpäs kuulet huonosti nämä korkeat äänet, niin mystisesti kuitenkin kuulo jää jonkun maagisen rajan yläpuolelle, jolloin en kuulemma vielä tarvitse mitään apuvälineitä. Ainoa apu mitä on tarjottu, on fysioterapia: kun kuulee huonosti, kääntää sitä paremmin kuulevaa korvaa kohti ääntä ja se aiheuttaa jännitteitä niskaan.
Kuten monissa muissakin terveysasioissa, tässäkin pitää olla tiukka ja vaatia palvelua. Jos itsestä tuntuu, että kuulo on huono ja se vaikuttaa kaikkiin päivittäisiin kanssakäymisiin, niin suosittelen esittämään asian lääkärille niin, että et yksinkertaisesti pärjää ilman kuulolaitetta. Itsekin pitäisi tämä peliliike tehdä. Onneksi nyt korona-aikana ei ole pahemmin tarvinnut ihmisten, edes kavereiden kanssa puhua, mutta kyllä se silti ärsyttää.
Ja siis se piti vielä sanoa, että mulla on ikää reilut 27 vuotta. Omalla 80v. isoäidillä on ollut kuulolaite jo vuosia, mutta ihan samat ongelmat on mullakin, toki vielä kuitenkin pienemmässä mittakaavassa. Luulis että sukurasitekin auttais saamaan kuulolaitteen, mut ei.
Vierailija kirjoitti:
Tää saattaa kuulostaa hassulta, mutta ooto ikinä esim. käyttäny vanupuikkoa korvassa? Joskus ollut näitä tapauksia, että lapsi ei ole kuullut vuosiin ja korvassa ollut vanua tukkimassa korvaa.
Nyt meni yöunet:-(
Tietysti voi saada. Mun entisellä työkaverilla oli ollut lapsuudesta lähtien kuulokojeet.