Yli 40v ystäväni ei uskonut, että työttömiä pakotetaan..
800-1000e brutolla ala-arvoisiin tai todella vaativiin töihin, karenssin uhalla. Miten tietämättömiä ihmiset on??? Nämä paskapalkkaisethan tekee sunkin työpaikalla töitä, mutta eivät kehtaa sitä paljastaa...Työnantajat on niin ihania....
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 10:05"]
Olen mennyt vanhusten palvelutaloon siivousharjoittelijaksi. Todellisuudessa ven vanhuksia suihkuun,puin, nostin pyörätuoliin,laitoin silmätippoja, mittasin verenpaineita,sokereita. Tein raportteja koneelle. Autoin aamupesuissa,laitoin tukisukkia. Vein aamu-lounas-päivällispöytään vanhuksia. Vein ruuat heille pöytään,ja valvoin syömistä jne.jne. Pyykkien pesua,mankelointia. Siivoomaan ehdin vähemmän. Palkka 1000€/kk. Sanoin itseni irti.Sain 5 kuukauden karenssin.
[/quote]
Eikö sitten kannattaisi hakea suoraan siivoushommiin? Vai onko siivoajistakin kovasti ylitarjontaa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 07:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 07:37"]
Kerro malliksi joku, joka tekee Suomessa "todella vaativaa" työtä 800-1000 euron kuukausipalkalla. Ja vielä pakotettuna.
[/quote]
Itse olin erään ison ja tunnetun tavaratalon työharjoittelussa sillä 9€/pv. Kuvittelin meneväni täyttämään hyllyjä yms. puoleksi vuodeksi, mitä nyt harjoittelija tekee. Kauhukseni jouduin kassalle, vieläpä elektroniikka-osastolle (olen nuori nainen eikä mitään kiinnostusta mihinkään vempaimeen). Olin pitkiä aikoja yksinosaston kassalla, jouduin palvelemaan asiakkaita mm. Tv:n, tietokoneen, puhelimen yms. ostossa ja ottamaan vastaan mm. takuuseen meneviä asiakaspalautuksia. Asiakkaat valitti kun en tiennyt mistään mitään, työtoverit kiusasi jne.
Valikoima oli tosi laaja, lähes joka päivä teki mieli mennä itkemään takahuoneeseen mutta taukoja sai pitää kaksi vessataukoa per pv, jos joku ystävällisesti tuli tuuraamaan. Yhä puistattaa, huh. Olen sen jälkeen tehnyt kaikkeni etten joudu harjoitteluihin.
[/quote]
Miksi et ottanut yhteyttä TE-toimistoon ja kertonut, että teet töitä, joita sinun ei harjoittelusopimuksen mukaan pitänyt tehdä? Miksi ihmeessä sitä ollaan niin typeriä, että annetaan ihan itse työnantajan riistää sen sijaan että muistutettaisiin, mitä lukee sopimuksessa. Minä olen ollut vastaavassa tilanteessa, jolloin otin esiin sopimuspaperin ja osoitin, että olen siellä täyttämässä hyllyjä ja ottamassa varatosta tavaroita myymälän puolelle, en siis kassalla tms. Vähän aikaa ne inisi, mutta uhkasin ottaa yhteyttä TE-toimistoon ilmoittaakseni, että palkatonta työvoimaa käytetään paikkaamaan henkilökuntavajetta ja kas - sain jatkaa hyllyttämistä. Töitä sieltä ei tietenkään myöhemmin tippunut, mutta eipä ollut stressiäkään.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 22:00"]
800-1000e brutolla ala-arvoisiin tai todella vaativiin töihin, karenssin uhalla. Miten tietämättömiä ihmiset on??? Nämä paskapalkkaisethan tekee sunkin työpaikalla töitä, mutta eivät kehtaa sitä paljastaa...Työnantajat on niin ihania....
[/quote]
Mnä olen 47v ja töissä työhallinnossa enkä usko minäkään tuota ap:n selitystä. Työkkäri ei pakota ketään töihin ja sen työstä kieltäytymisestä seuraavan karenssinkin on päättänyt eduskunta, ei työkkäri. Työsuhteessa palkan on oltava TESin mukainen.
[/quote]
Kyllähän ne tessin mukaisia ovatkin, mutta työnantajat laittavat palkkatukityöläiset tekemään 6h, joten se palkkakin on sen mukainen.Jouduin kieltäytymään yhdestä palkkatuki paikasta, koska selvästi etsivät vain halpaa työvoimaa, eikä jatkoa olisi ollut.
Olen myös ollut erilaisissa harjoitteluissa, ja voin sanoa että sielläkin paistaa orjatyöasenne, olin laskettuna miehitykseen vaikka olin vain harjoittelija.
Itse olen aikoinaan työllistynyt työkkärin osoittaman harjoittelun jälkeen samaan firmaan, joten ei se mikään mahdottomuus ole. Tein harjoittelujaksolla hommani hyvin ja pyrin olemaan mahdollisimman korvaamaton.
Eikö sitä osoitettua tukityötä voisi ajatella, että se kasvattaa työkokemusta? Ja ideahan siinä varmaan on, että oma motivaatio etsiä itse mielekkäitä töitä kasvaa ettei joudu johonkin vähemmän mukavaan hommaan.
Tukltyöllistäminen on tilastojen kaunistelua.
Yhdistyksille ja yrityksille lähes ilmaista työvoimaa. Vakuutukset joutuu työpaikka maksamaan. Palkkaraha tulee Kelalta ja työvoimahallinnosta.
Olen ollut tukityöllistettynä ja sain sinne myös jatkosopimuksen. Tein sihteeri-rahastonhoitajan tehtäviä itsenäisesti, esimiestä näin kyllä viikoittain muttei hän eikä kukaan muukaan ollut työpaikalla yhtä aikaa läsnä. Kyseessä taiteeseen liittyvä yhdistys.
Yhdistys olisi halunnut pitää minut töissä mutta sillä ei ollut varaa palkata minua joten minun jälkeeni sinne tuli joku muu tekemään samaa työtä.
[/quote]
Mnä olen 47v ja töissä työhallinnossa enkä usko minäkään tuota ap:n selitystä. Työkkäri ei pakota ketään töihin ja sen työstä kieltäytymisestä seuraavan karenssinkin on päättänyt eduskunta, ei työkkäri. Työsuhteessa palkan on oltava TESin mukainen.
[/quote]
Tästä viestistä saan kyllä eri kuvan siihen miten homma meni kun ites olin työkkärissä. Karenssinhan päättää, ainakin silloin, kun itse olin työkkärissä, työvoimatoimikunta työvoimaneuvojjien esistyksen pohjalta. Onko systeemi muuttunut? Toimikunta taas pyrkii tekemään päätökset eduskunnan antamien ohjeiden ja lainsäädännön perusteella. Toimikuntakoostui siihen aikaan - huom, nimet olivat eri silloin vielä, joten käytän sen aikaisia nimiä - työvoimatoimiston, TE-keskuksen ja yrittjäien ts. työnantajien edustajista. Toimikunnan sihteeri teki etukäteisvalmistelut toimikunnan puheenjohtajan, joka oli työkkärin johtaja tai hänen sijaisensa, kanssa.
Mutta taas alettiin vaahdota. Alkuperäisessä oli vaan, että työtä pitää vastaanottaa, moni luulee ettei pidä, kuten näissä vaahtojiassakin taas esiintyy.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 07:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 07:37"]
Kerro malliksi joku, joka tekee Suomessa "todella vaativaa" työtä 800-1000 euron kuukausipalkalla. Ja vielä pakotettuna.
[/quote]
Itse olin erään ison ja tunnetun tavaratalon työharjoittelussa sillä 9€/pv. Kuvittelin meneväni täyttämään hyllyjä yms. puoleksi vuodeksi, mitä nyt harjoittelija tekee. Kauhukseni jouduin kassalle, vieläpä elektroniikka-osastolle (olen nuori nainen eikä mitään kiinnostusta mihinkään vempaimeen). Olin pitkiä aikoja yksinosaston kassalla, jouduin palvelemaan asiakkaita mm. Tv:n, tietokoneen, puhelimen yms. ostossa ja ottamaan vastaan mm. takuuseen meneviä asiakaspalautuksia. Asiakkaat valitti kun en tiennyt mistään mitään, työtoverit kiusasi jne.
Valikoima oli tosi laaja, lähes joka päivä teki mieli mennä itkemään takahuoneeseen mutta taukoja sai pitää kaksi vessataukoa per pv, jos joku ystävällisesti tuli tuuraamaan. Yhä puistattaa, huh. Olen sen jälkeen tehnyt kaikkeni etten joudu harjoitteluihin.
[/quote]
Miksi et ottanut yhteyttä TE-toimistoon ja kertonut, että teet töitä, joita sinun ei harjoittelusopimuksen mukaan pitänyt tehdä? Miksi ihmeessä sitä ollaan niin typeriä, että annetaan ihan itse työnantajan riistää sen sijaan että muistutettaisiin, mitä lukee sopimuksessa. Minä olen ollut vastaavassa tilanteessa, jolloin otin esiin sopimuspaperin ja osoitin, että olen siellä täyttämässä hyllyjä ja ottamassa varatosta tavaroita myymälän puolelle, en siis kassalla tms. Vähän aikaa ne inisi, mutta uhkasin ottaa yhteyttä TE-toimistoon ilmoittaakseni, että palkatonta työvoimaa käytetään paikkaamaan henkilökuntavajetta ja kas - sain jatkaa hyllyttämistä. Töitä sieltä ei tietenkään myöhemmin tippunut, mutta eipä ollut stressiäkään.
[/quote]
Ei ne hirveästi tykkää noista yhteydenotoista, kuten ei siitäkään, että koulutuksia arvostellaan. Olen ollut sekä työkkärissä töissä että harjoittelijana, joten tiedän asiasta jotain. Kyllä se harjoittelija ne haukut saa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 10:23"]
Itse olen aikoinaan työllistynyt työkkärin osoittaman harjoittelun jälkeen samaan firmaan, joten ei se mikään mahdottomuus ole. Tein harjoittelujaksolla hommani hyvin ja pyrin olemaan mahdollisimman korvaamaton.
Eikö sitä osoitettua tukityötä voisi ajatella, että se kasvattaa työkokemusta? Ja ideahan siinä varmaan on, että oma motivaatio etsiä itse mielekkäitä töitä kasvaa ettei joudu johonkin vähemmän mukavaan hommaan.
[/quote]
Ei sillä työkokemuksella ole merkitystä jos tiedät ettei ole mitään mahdollisuuksia jatkoon.Olisin voinut mennä tuonne paikkaan 9e päivä, mutta en halunnut tuhlata palkkatukiseteliäni ihan joutavanpäiväiseen.
23 siis valitti ettei koulutukseen kuuluvassa harjoittelupaikassa ole yhtään mitään tekemistä...sain aika nuivan vastaanoton. Se onkin yleisempi onglema kuin liian vaativat työt.
SE VAAN TEILLE JOTKA PUOLUSTATTE 9 EURON TYÖLLISTÄMISTÖITÄ, YMMÄRTÄKÄÄ, ETTÄ SE TULEE TEIDÄNKIN TYÖPAIKALLE KOHTA.
-Ensin tulee se yksi, työharjoitteluun tai työllistetyksi. Sitten tulee jossakin kohtaa yt, väkeä pistetään pihalle.
-Työllistämistukilaisia tulee "harjoitteluun" lisää, se vain että niille ei tarvi maksaa kuten sinulle.
Taas tulee yt, sinun työtä tekee nyt kymmenen työllistettyä.
Mutta koska olet pomon kaveri, saat jäädä ainoana töihin kymmenkertaisella palkalla, right?
ps Näin ne luuli timpuritkin rakennuksilla, kun ensimmäiset virolaiset apumiehet tuli.
Seuraavaksi tuli virolaiset timpurit, suomalaiset timpurit työttömänä.
-Rakentamisen hinta asiakkaalle (sinulle) ei kuitenkaan laskenut, päinvastoin nousu ja laatu huonompaa.
Nyt on insinöörit menossa.
Tulee kaikille aloille, mutta joillakin kestää ymmärtää kauemmin.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 10:05"]
Olen mennyt vanhusten palvelutaloon siivousharjoittelijaksi. Todellisuudessa ven vanhuksia suihkuun,puin, nostin pyörätuoliin,laitoin silmätippoja, mittasin verenpaineita,sokereita. Tein raportteja koneelle. Autoin aamupesuissa,laitoin tukisukkia. Vein aamu-lounas-päivällispöytään vanhuksia. Vein ruuat heille pöytään,ja valvoin syömistä jne.jne. Pyykkien pesua,mankelointia. Siivoomaan ehdin vähemmän. Palkka 1000€/kk. Sanoin itseni irti.Sain 5 kuukauden karenssin.
[/quote]
Olisit mieluummin pyytänyt palkankorotusta. Perusteet ainakin olisi olleet hyvät.
"Työttömyyskorvaus ei ole mikään palkka-automaatti, raha joka haetaan ja mennään takaisin kotiin lekottelemaan. Pitää yrittää työllistyä ja tehdä jotakin, jos sen rahan tahtoo. Jos haluaa olla kotona, pitää olla ilman sitä rahaa."
KERROPPA VIELÄ, MIKSI SINÄ SAAT TYÖSTÄ PALKAN, MUTTA MINUN PITÄÄ TEHDÄ TYÖTTÖMYYSKORVAUKSELLA SE SAMA TYÖ?
TYÖSTÄ PITÄÄ MAKSAA PALKKA, ONKO VAIKEAA?
TAI SITTEN TEHDÄÄN NIIN, ETTÄ KAIKKI IHMISET SAA SEN SAMAN TYÖTTÖMYYSKORVAUKSEN JA KÄY KAHDEKSAN TUNTIA JOKA PÄIVÄ TYÖSSÄ.
Kaikille ei tainnut riittää aivoja, ilmeisesti niille annettiin sitten joku työpaikka jostakin, ainakin osalle.
Loput lienee mielisairaalassa vaatimassa lisää heikennyksiä itselleen.
Tällä kehityksellä olemme 2025 kaikki työttömiä, eli kaikki tukityössä niinkuin halusitkin, kenellekään ei palkkaa.
Saatanan hienosti menee varmaan siinä kohtaa (ddr,pohjois-korea,jne)..
Ystäväni on työssä turun telakalla, aliurakoitsijalla, joka saa palkkatukea 1500euroa tästä kaverista.
Kaverin kk palkka on alle tämän.
Telakalla tarvitaan x määrä tekijöitä, tässä tapauksessa palkkatuki vahingoittaa Telakkaa (laiska työllistettynä, huonon palkan takia), muita yrityksiä (ne jotka maksaa normaalin palkan itse, eivät pysty kilpailemaan tukiais-yritysten kanssa), valtiota (verotulot jää saamatta), kuntaa (tulee uusi työtön, josta uudet kulut) jnejne.
Ainoa hyötyjä on työkkärin akat ja julkishallinnon paisuttajat.
Ja tietty hektellisesti se "työllistänyt" yritys, joka kuitenkin kärsii nahoissaan pudonneen yleisen intatason.
Ensinnäkin, ei pakoteta. Jokainen saa elättää itse itsensä millä haluaa. Jos sen sijaan vaatii yhteiskunnalta (= veronmaksajat) rahaa, on sen eteen oltava valmis tekemään jotain.
Toiseksi; ei meillä ketään tuollaisella palkalla työskentele. Meillä maksetaan koulutusta vastaavaa palkkaa kaikille.
KERROPPA VIELÄ, MIKSI SINÄ SAAT TYÖSTÄ PALKAN, MUTTA MINUN PITÄÄ TEHDÄ TYÖTTÖMYYSKORVAUKSELLA SE SAMA TYÖ?
TYÖSTÄ PITÄÄ MAKSAA PALKKA, ONKO VAIKEAA?
TAI SITTEN TEHDÄÄN NIIN, ETTÄ KAIKKI IHMISET SAA SEN SAMAN TYÖTTÖMYYSKORVAUKSEN JA KÄY KAHDEKSAN TUNTIA JOKA PÄIVÄ TYÖSSÄ.
VASTAA
vastaa 30/32
[/quote]
[/quote]
Ei työsuhteeseen pakotakaan, vaan esim. kurssille, johon kuuluu työnteko työttömyystuella.
MIHIN NE MINUN AIEMMIN MAKSAMAT VEROT ON MENNEET, NIISTÄ JOTKA MAKSOIN 20 VUODEN AIKAN JOTKA TYÖSSÄ, LUVATTIIN TYÖTTÖMYYSTUKI, ELÄKETTÄ JA ILMAINEN SAIRAANHOITO.
Kun jouduin vuodenvaihteessa työttömäksi, NYT EN MUKA OLISIKAAN OIKEUTETTU NÄIHIN LUVATTUIHIN ETUUKSIIN, JOISTA MAKSOIN 20 VUOTTA?
MILLÄ PERUSTEELLA?
PS Olen valmis sisällisotaan, tappamaan, jos yritätte varastaa sen vakuuden (edellä mainitut etuudet) joista OLEN MAKSANUT.
[/quote]