Vieraat soitti, tulevat tunnin päästä, mitä leivon?
Muuten on aineita joka lähtöön, mutta hiivaa ei ole. Kananmuniakin vaan kaksi.
Löytyy siis
*voita
*jauhoja
*sokeria
*kermaa
*rahkaa
*kermaviiliä
*tuorejuustoa
*leivinjauhe, vaniljasokeri, sooda
*marjoja
Nuppi lyö tyhjää kun kaikkiin mun vakkareihin tulee enemmän munia.
Makeaa leivonnaista mietin
Osaako joku auttaa
Kommentit (17)
Jos on suklaata tai kaakaojauhetta niin tee mutakakku, Tarjoa marjojen ja tuorejuuston kera. Notkista tuorejuustoa.
Juu on sekä suklaata että kaakaojauhetta.
Miks en tuota mistanut, vaikka muutoin teen sitä aika usein
Kiitti
Tee suklaapikkuleipiä. Meillä yleensä pöydässä myös muuta kuin kahvileipää, joten jos löytyy hedelmiä tai marjoja, tekisin vielä rahkaa lisäksi.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi tuollaisille "moi hei käykö jos tullaan tunnin päästä ollaan tässä ihan lähellä :)))" tarvitsisi leipoa ja laittaa yhtään mitään muuta kuin kahvit pöytään... En itse ainakaan sellaista odota keneltäkään. Ja juujuu, tällaisen vittumaisen ämmän luona kukaan ei haluakaan käydä kylässä. ;)
Marjarahkapiirakka ta muffinsseja, niihin on munattomiakin ohjeita ja tulee nopeasti. Tai tee vaan lettuja.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:10"]Mä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi tuollaisille "moi hei käykö jos tullaan tunnin päästä ollaan tässä ihan lähellä :)))" tarvitsisi leipoa ja laittaa yhtään mitään muuta kuin kahvit pöytään... En itse ainakaan sellaista odota keneltäkään. Ja juujuu, tällaisen vittumaisen ämmän luona kukaan ei haluakaan käydä kylässä. ;)
[/quote]
Yhdellekään vieraalle ei TARVITSE tarjota yhtään mitään. Mutta vieraanvarainen isäntäväki näkee hieman vaivaa jotta vieraat viihtyvät, tämän voi tehdä juurikin vaikkapa leipomalla jotain :) itselleni tämä on ihan itsestäänselvyys, enkä ota siitä stressiä kun tykkään laittaa kahvipöydän hyvin.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:19"]
Yhdellekään vieraalle ei TARVITSE tarjota yhtään mitään. Mutta vieraanvarainen isäntäväki näkee hieman vaivaa jotta vieraat viihtyvät, tämän voi tehdä juurikin vaikkapa leipomalla jotain :) itselleni tämä on ihan itsestäänselvyys, enkä ota siitä stressiä kun tykkään laittaa kahvipöydän hyvin.
[/quote
Se on tietenkin hyvä, jos itse tykkää leipoa eikä stressaa sitä... Esimerkiksi oma siskoni ja äitini ovat sellaisia, jotka stressaavat itsensä ihan kipeiksi tuollaisilla asioilla. Äiti sentään tykkää leipoa, sisko ei. Mielestäni ei mitään järkeä.
hae lähikaupasta sunnuntain valmis murotaikina pohja ja tee rahkamarjapiirakka
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:10"]Mä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi tuollaisille "moi hei käykö jos tullaan tunnin päästä ollaan tässä ihan lähellä :)))" tarvitsisi leipoa ja laittaa yhtään mitään muuta kuin kahvit pöytään... En itse ainakaan sellaista odota keneltäkään. Ja juujuu, tällaisen vittumaisen ämmän luona kukaan ei haluakaan käydä kylässä. ;)
[/quote]
[/quote]
Ai et ottaisi stressiä, jos vieraat tuntia ennen ilmoittaisivat tulostaan? Alkaisit vaan tyynenä leivoskella ja laitella pöytää?
Oikeasti tuollaisessa tilanteessa minä kävisin lähinnä kaupasta hakemassa jonkun leivoksen ja keittäisin teetä. On siinä vieraillakin mukavampi, kun ottaisin heidät rauhassa ja mutkattomasti vastaan enkä pomppisi uunin ja olkkarin väliä.
Kaurakeksejä. Aura Liimataisen keittokirjassa on hyvä ohje pikaisten ja hyvien kaurakeksien leivontaan.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:19"]
[/quote]
[/quote]
Ai et ottaisi stressiä, jos vieraat tuntia ennen ilmoittaisivat tulostaan? Alkaisit vaan tyynenä leivoskella ja laitella pöytää?
Oikeasti tuollaisessa tilanteessa minä kävisin lähinnä kaupasta hakemassa jonkun leivoksen ja keittäisin teetä. On siinä vieraillakin mukavampi, kun ottaisin heidät rauhassa ja mutkattomasti vastaan enkä pomppisi uunin ja olkkarin väliä.
[/quote]
Tuossa tilanteessa sanotaan vieraille, että tuovat tullessaan, kahvia on muttei maitoa ja sokerikin vähissä. Mä jos lähtisin kauppaan, niin vieraat ehtii tänne ennen kuin minä olisin takaisin, kaikilla ei ole kauppaa kerrostalon alakerrassa saati samalla kylällä.
Tee pannari. Kuivat aineet sekoitetaan
3 dl jauhoja
puoli teelusik. Suolaa
1 teelusik. Leivinjauhetta
Vatkaa munat, lisää puolidesiä sokeria ja tl vaniliinisokeria.
Lisää 8 dl lämmintä vettä. Laita joukkoon sulatettua voita n.puoli kahvikupillista (mikroon)
Lisää jauhoseos
Kaada leivinpaperilla vuodatulle uunipellille.
Uuni 200 astetta. n. 50 min.
vatkaa munat
En mäkään ymmärrä,et pitäs alkaa leipomaan yllättäen saapuville viersille. Yllättäen saapuvat saavat tuoda pullat mukanaan. Jos nyt jollain on pakkomielle moisesta,voi tehdä jonkun taikinan pakkaseen valmiiksi. Tunnissako pitäs saada vielä jauhot pois pöydiltä ja tiskit tiskattua.
Leivo suihkuun itsesi.