Synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastuneet.
Oliko teillä jo raskauden aikana ennakovia oireita? Tai oliko jo raskausaika itsessään jotenkin todella stressaava tai poikkeuksellinen?
Ollaan koko raskausaika riidelty miehen kanssa. Voimat alkavat olla vähissä. Pelkään, että viimeistään synnytyksen jälkeen sairastun masennukseen.
Kommentit (6)
Ei ollut oireita raskauden aikana. Raskaus oli tosin siksi itselle vaikea, että voin todella pahoin alkuraskaudesta. Olin myös synnytykseen asti töissä ja muutimme viisi päivää ennen sitä, joten rasitusta oli kyllä. Synnytyksen jälkeen masennusoireet alkoivat heti kolmantena päivänä. Kaksi kuukautta sinnittelin ja sitten menin lääkäriin. Lääkkeillä olo parani nopeasti, kolme viikkoa ja alkoi taas tuntua ihan ihmiseltä.
Aiempi masennustausta altistaa herkemmin synnytyksen jälkeiselle masennukselle, mutta ei aiheuta sitä. Synnytyksen jälkeinen masennus voi tulla myös sellaiselle kuka ei ole koskaan ollut masentunut. Se voi tulla lähiviikkoina synnytyksen jälkeen tai vasta kuukausien kuluttua. Äimä ry:stä saa lisää tietoa.
Ei ollut raskaudessa tai parisuhteessa ongelmia. Aiempi masennustausta mulla kyllä oli, muttei ollut ollut oireita kuuteen vuoteen.
Masennus alkoi viikko synnytyksen jälkeen kovan vierailujen aiheuttaman stressin jälkeen. En puhunut asiasta kenellekään ja kuuden viikon jälkeen alkoi hellittää.
Ei ollut minullakaan oireita raskausaikana. Luulen, että minulla tilanteeseen johtivat kuitenkin lopulta täysin epärealistiset odotukset vauva-arjesta kahden vastasyntyneen kanssa, väsymys ja kaikin tavoin vaativat kaksoset. Siinäpä se soppa sitten olikin. Olin pettynyt itseeni ja pettynyt vauvoihin. Nyt onneksi jo helpottaa. Kuinkakohan syvällä uisinkaan, jos vielä parisuhteessa olisi ollut ongelmaa. Mies on pelastanut minut..
Ei ollut oireita raskausaikana, vauva syntyi keskosena 36. raskausviikolla, joutui tehohoitoon, ja oli tyttö.. synnytys oli muutenkin hankalin näistä kaikista synnytyksistäni, ja tuo tyttöys varmaan laukaisi osaltaan vanhat traumat. En osannut pelätä tai odottaa mitä tuleman piti... dg:a en koskaan hakenut, apua en saanut ja vuosi meni toipumisessa... tytön vauva-ajasta en muista juuri mitään.
Minulla oli erittäin vaikea suhde miehen kanssa raskauden aikana ja sen jälkeen kunnes tuli ero. Ei ollut masennusta missään vaiheessa.