Onpa aina yhtä ylentävää saada kaupassa vartija perään, mikä ihme magneetti mussa on?
Olen siis keski-ikäinen täti ja todella pukeutunutkin sen mukaan, pitkä takki, kaulahuivi, ei mikään muodinmukainen vaan itse neulottu pipo, isot silmälasit. Vartija seurasi mua ihan hyllyväli kerrallaan vaikka piti välillä myyjältä kysyä tavaran sijantiakin (vartijalta en kysynyt, oliskohan miehenä kemppariasioista tiennyt). Tokmannissa tämä mutta ei ole todellakaan eka kerta, joissain Lidleissä saan myös aika vartijan perään. Ja ikinä en ole antanut aihetta minkäänlaiseen epäilyyn, en kaivele taskuja/kassia kesken ostostenteon tai pälyile tms mitään muutakaan poikkeavaa.
Kommentit (80)
Hah, kuulostat laitapuolen kulkijalta tuon kuvauksesi perusteella. Siksi varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita loukata sinua ap mutta oletko matalatuloinen ja vähävarainen? Itse olen kumpaakin ja saanut joskus vartijan perääni kyttäämään. Luulen syyksi multa puuttuvan keskiluokkaisen varmuuden. Kauppaan nenässä päällimmäinen ajatus on miten selviää mahdollisimman halvalla. Multa puuttuu sellainen keskiluokan itseoikeutettu varmuus.
Juuri näin..
Kyllähän se on tosiasia että vartijoiden älykkyysosamäärä on keskivertoa alhaisempi ja ajatusmaailma äärimmäisen ennakkoasenteellinen köyhiä ja vähävaraisia kohtaan. Olenkin ryhtynyt huvittelemaan ihan tietoisesti esittämällä vartijoiden mielissä varkaan stereotyyppiä: rytkyt niskassa,pälyily, haahuilu sinnetänne, pitkä puntarointi tiskeillä ja hyllyillä, kassin availu ja tavaroiden räplääminen jne. Ja kun joku vajaa sitten haksahtaa minua vainoamaan, pääsen haistattaman pitkät v.. ut kun mitään ei löydy! Kiusa se on pienikin kiusa, te kaupan yksinkertainen, ylimielinen ja töykeä henkilökunta!!!
Oi että, kylläpä oletkin nerokkaan kiusan keksinyt. Ihan menee iho kanalihalle moisen älykkyyden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita loukata sinua ap mutta oletko matalatuloinen ja vähävarainen? Itse olen kumpaakin ja saanut joskus vartijan perääni kyttäämään. Luulen syyksi multa puuttuvan keskiluokkaisen varmuuden. Kauppaan nenässä päällimmäinen ajatus on miten selviää mahdollisimman halvalla. Multa puuttuu sellainen keskiluokan itseoikeutettu varmuus.
Juuri näin..
Kyllähän se on tosiasia että vartijoiden älykkyysosamäärä on keskivertoa alhaisempi ja ajatusmaailma äärimmäisen ennakkoasenteellinen köyhiä ja vähävaraisia kohtaan. Olenkin ryhtynyt huvittelemaan ihan tietoisesti esittämällä vartijoiden mielissä varkaan stereotyyppiä: rytkyt niskassa,pälyily, haahuilu sinnetänne, pitkä puntarointi tiskeillä ja hyllyillä, kassin availu ja tavaroiden räplääminen jne. Ja kun joku vajaa sitten haksahtaa minua vainoamaan, pääsen haistattaman pitkät v.. ut kun mitään ei löydy! Kiusa se on pienikin kiusa, te kaupan yksinkertainen, ylimielinen ja töykeä henkilökunta!!!Oi että, kylläpä oletkin nerokkaan kiusan keksinyt. Ihan menee iho kanalihalle moisen älykkyyden edessä.
Ilmeisesti kuitenkin kyllin provokatiivisen ja uskottavan saatuani sinutkin reagoimaan 😂😂😂
Mutta ihan vakavissaan nyt kuitenkin tällä kertaa: yrittäkää siellä kaupassa saada kiinni ne oikeat varkaat ja lakatkaa häiriköimästä tavallisia ihmisiä.
Piti kaivaa tämä ketju esiin, koska nyt tämä tapahtui minullekin. En ole koskaan oikein kiinnittänyt huomiota vartijoihin eivätkä he minuun, mutta nimenomaan Tokmannilla yhtäkkiä havahduin parin metrin päässä tiukasti tuijottavaan vartijaan, jossain vaiheessa eri osastolle siirtyessäni katosi, mutta kassaa lähestyessäni oikein syöksyi takahuoneesta takaisin tuijottamaan, siirryin varmaan jollekin kameran katvealueelle?
Olen 35v ja pukeutumiseni on sellaista pelkistettyä ja siistiä, tyyliä Filippa K:n vaatteet, jolla yleensä saa kaikkialla oikein asiallista kohtelua ja hyvää palvelua. Minulla oli niin kapealinjainen villakangastakki ja pieni käsilaukku, etten edes käsitä mihin olisin muka voinut piilottaa mitään? En erityisemmin kierrellyt ympäriinsä tai pälyillyt ympärilleni, joten tuskin oli siitäkään kyse.
Todella loukkaavaa ja yllättävän ahdistava kokemus. Kärsin nuorena sosiaalisten tilanteiden kammosta ja paniikkihäiriöstä, ja tämä jotenkin triggeröi vanhoja muistoja niin, että ahdistaa ajatuskin mennä enää koko liikkeeseen.
Pirkkalan Tokmanni kyseessä, mutta ilmeisesti koko ketjulla on sama meininki? Vartijoiden kiusaaminen olisi aika turhaa, mutta onko kukaan kokeillut huomauttaa jollekin esimiehelle tai laittaa jotain yleistä palautetta asiasta?
Eihän siinä niin lue, vaan että joku voi olettaa ulkoasusta vaikka mitä. Niillä vartijoillakin on varmaan aika tylsää päivät pitkät hengailla ja arpoa ihmisistä pärstäkertoimen perusteella, kuka voisi varastaa ja kuka ehkä ei. Eikä nekään välttämättä mitään penaalin terävimpiä kyniä ole. Ehkä kyseinen vartija on nähnyt vaikka jonkun action leffan, jossa pahiksella on päässä baskeri. Kuka tietää? Ihmisillä liikkuu keskimäärin niin hölmöjä ajatuksia päässä, ettei siitä kannata ottaa itseensä.[/quote]
En menisi vähättelemään kenenkään älykkyyttä työnkuvan perusteella. Vartijoidenkin joukossa on hyvin monenlaista ihmistä. Itse tunnen useammankin opiskelevan nuoren, jotka rahoittavat opintojaan työskentelemällä sivutoimisesti vartijoina.
Miksi prismoissa tulevat paikalle nappaamaan vasta jos joku nyysii jotain ja muutenkin kävelevät harvoin liikkeessä ja suoria reittejä?[/quote]
He tarkkailevat myymälää kameroiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama jos olen yksi liikkeellä, ärsyttävää. Samoin under cover myymäläetsivät on helppo tunnistaa koska lähtevät aina seuraamaan. Joskus vähän kiusaan ja teen äkkikäännöksiä ja hymyillen kauniisti kun meinaavat törmätä. Keski-ikäisillä tantoillakin pitää olla huveja.
Itse syrjäytyvänä työttömänä tungen lohifileitä ja kananrintaa vaatteiden alle kaupoissa, joissa ei ole hälyttimiä. Kertaakaan en ole kiinni jäänyt. Katsokaa näiden stevareiden habitusta. Plösöjä ja hitaita, vaikka joskus jäisinkin verekseltään kiinni pötkisin helposti karkuun. Porttihälyttimien kanssa en lähde leikkimään, joten näissä paikoissa maksan.
Onkohan ketään saanut vartijaa varastettua.
Saakohan vartija hyvin varastettua tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset tantat on kovia varastelemaan.
T. Myyjä
Etenkin isoa hametta käyttävät tummahiuksiset naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama jos olen yksi liikkeellä, ärsyttävää. Samoin under cover myymäläetsivät on helppo tunnistaa koska lähtevät aina seuraamaan. Joskus vähän kiusaan ja teen äkkikäännöksiä ja hymyillen kauniisti kun meinaavat törmätä. Keski-ikäisillä tantoillakin pitää olla huveja.
Itse syrjäytyvänä työttömänä tungen lohifileitä ja kananrintaa vaatteiden alle kaupoissa, joissa ei ole hälyttimiä. Kertaakaan en ole kiinni jäänyt. Katsokaa näiden stevareiden habitusta. Plösöjä ja hitaita, vaikka joskus jäisinkin verekseltään kiinni pötkisin helposti karkuun. Porttihälyttimien kanssa en lähde leikkimään, joten näissä paikoissa maksan.
Tollai ei kerry bonusta.
Vartijat seuraa aina Tokmannilla. Minua lähti myös heti sisäänkäynniltä seuraamaan, ja ei edes mitenkään peitellyt asiaa. Seurasi kassalle asti. Olen kantasuomalainen, ihan tavalliseti pukeutuva. En mene enää kyseiseen myymälään.
Vierailija kirjoitti:
Vartijat seuraa aina Tokmannilla. Minua lähti myös heti sisäänkäynniltä seuraamaan, ja ei edes mitenkään peitellyt asiaa. Seurasi kassalle asti. Olen kantasuomalainen, ihan tavalliseti pukeutuva. En mene enää kyseiseen myymälään.
En kans uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo joku uusi juttu? Minäkin olen ihan tavallisen näköinen. Tokmanni oli suosikkini monien tuotteiden ostoon ja kävin siellä usein, mutta aikaisemmin en ollut edes huomannut vartijoita. Tuo yksikin kokemus oli niin inhottava, että taidan myös vaihtaa kauppaa.
Jäi oikein vaivaamaan, näytänkö sittenkin jotenkin omituiselta vai valitaanko nuo uhittelun ja syytösten kohteet ihan sattumanvaraisesti.
-tuo ketjun nostanut kirjoittaja
Mua seurattiin nuorempana, oli ihan vakio et vartijat kulkivat melkein käsikynkkää kanssani koko markettikierroksen. Nykyään ei enää, se vähän kummastuttaa. Olenko siis niin tylsän ja harmittoman näköinen. Minulla on aina ollu musta pitkä tukka ja rokahtavat vaatteet. Nykyään tästä aikuistuneempaa versiota. Eikä silti vartijoita perässä enää, eivätkä myyjät kuikuile perääni. Ennen sain tilaa jopa muilta asiakkailta, jotka siirsivät kärryt sivuun tullessani, ikäänkuin veisin kärryistä ohittaessani jugurttipurkit ja sukkahousut. Nyt tiedän lopullisesti olevani vanha harmaahiiri. Ehkä pitäisi ryhtyä rosvoksi.
Kontulan Lidlissä on yksi aivan outo vartija. Semmonen 40-50v. oman elämänsä Rambo.
Saattaa alkaa seurailemaan, varsinkin jos näytät ulkomaalaiselta
Minua Lohjsn keskustan Tokmannilla asioidessani seurasi vartija ihan kassalle asti. En tajunnut ensin ollenkaan, mitä ukko siihen jäi pällistelemään, kun olin jo osatkset maksanut ja siirryin niitä sitten sivummalle kärryistä purkamaan ja pakkaamaan kasseihin ja reppuun, jotten olisi hidastanut jonoa tai olisi muiden tiellä. Tein kauppareissut tuolloin julkisilla, joten siksi omat kauppakassit mukana ja koska ostoksia oli aina kerralla suuri määrä, ne oli saatava rauhassa pakata ja asetella tiiviisti kasseihin. Kyylä häipyi paikalta vasta, kun olin pakannut kaiken, siihen asti seisoi vieressä töllöttämässä. Meninkin kesken pakkaamiseni kysymään kassaneidiltä, onko jokin ongelma tai miehellä jotain asiaa kun seisoo siinä, mutta en saanut vastausta. Huvittavaa sinänsä, sillä todella usein olen saanut vaihtorahaa takaisin väärin juuri kyseisellä Tokmannilla-yhden kerran vielä ymmärtää mutta kun toistuvasti vaihtorahaa saa esim. kymmenen euroa liian vähän takaisin tai tuotteista otetaan liikaa maksua, niin silloin kaupan henkilöstö on itse varkaita. Onkohan palvelu parantunut vieläkään siellä.
Sekin voi herättää epäilyksiä, jos asiointisi tuolla tokmannilla kestää joka kerta hirmuisen pitkään.
Jos kierrät joka hyllyvälin ja sahaat kauppaa edestakaisin (kärjistettynä).
Juuri näin..
Kyllähän se on tosiasia että vartijoiden älykkyysosamäärä on keskivertoa alhaisempi ja ajatusmaailma äärimmäisen ennakkoasenteellinen köyhiä ja vähävaraisia kohtaan. Olenkin ryhtynyt huvittelemaan ihan tietoisesti esittämällä vartijoiden mielissä varkaan stereotyyppiä: rytkyt niskassa,pälyily, haahuilu sinnetänne, pitkä puntarointi tiskeillä ja hyllyillä, kassin availu ja tavaroiden räplääminen jne. Ja kun joku vajaa sitten haksahtaa minua vainoamaan, pääsen haistattaman pitkät v.. ut kun mitään ei löydy! Kiusa se on pienikin kiusa, te kaupan yksinkertainen, ylimielinen ja töykeä henkilökunta!!!