Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpa aina yhtä ylentävää saada kaupassa vartija perään, mikä ihme magneetti mussa on?

Vierailija
16.11.2020 |

Olen siis keski-ikäinen täti ja todella pukeutunutkin sen mukaan, pitkä takki, kaulahuivi, ei mikään muodinmukainen vaan itse neulottu pipo, isot silmälasit. Vartija seurasi mua ihan hyllyväli kerrallaan vaikka piti välillä myyjältä kysyä tavaran sijantiakin (vartijalta en kysynyt, oliskohan miehenä kemppariasioista tiennyt). Tokmannissa tämä mutta ei ole todellakaan eka kerta, joissain Lidleissä saan myös aika vartijan perään. Ja ikinä en ole antanut aihetta minkäänlaiseen epäilyyn, en kaivele taskuja/kassia kesken ostostenteon tai pälyile tms mitään muutakaan poikkeavaa.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli kun itse en ole koskaan tälläistä kokenut, vaikka keski-ikäinen ei-syrjäytynyt täti myös, vika lienee jossain omassa haahuilussasi. 

Vierailija
42/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita loukata sinua ap mutta oletko matalatuloinen ja vähävarainen? Itse olen kumpaakin ja saanut joskus vartijan perääni kyttäämään. Luulen syyksi multa puuttuvan keskiluokkaisen varmuuden. Kauppaan nenässä päällimmäinen ajatus on miten selviää mahdollisimman halvalla. Multa puuttuu sellainen keskiluokan itseoikeutettu varmuus.

No ei, itse asiassa useimmiten pukeudun esim. villakangastakkiin tuon piponi lisäksi ja olalla keikkuu useamman satasen käsilaukku jne. ap

Kuule, ei ne nuoret vartijapojat käsitä yhtään mitään sun käsilaukkusi kalleudesta ja merkistä. 

Niille on vain opetettu, että huonosti tai oudosti pukeutuneita naisia ja miehiä pitää tarkkailla erityisesti.  Ja etenkin jos on iso käsilaukku. Ja etenkin niitä, jotka itse vilkuilee vartijaa.

Työtään ne vartijat vain tekee, mutta kyllä heillä on huono ihmistuntemus, mutta eiväthän he mitään psykologeja olekaan.

Ne hyvin pukeutuneet hattupäiset,

hillityssä meikissä olevat varakkaammat vanhat rouvat ne vasta näpistelevätkin

Tietävät ettei kukaan heitä epäile, kun näyttävät siltä, että rahaa on ostaa vaikka mitä ja paljon.

Olen itse nähnyt, miten tuollainen rouva pisti koruosastolla helmet kylmäverisesti laukkunsa ulkopuolen vetoketju osioon.

Sitä en tiedä, maksoiko rouvasihminen nuo helmet kassalla, eikä ne mitkään kalliit helmeet olleet,  ihan muovihelmiset.

Että kyllä meitä mahtuu moneen junaan tässä arkisessa elossa.

Tämä. Vastahan sitä viimeviikolla jäi ihan iltalehtien uutisoimana yksi kovatuloinen lääkäri kiinni näpistelystä. Samoin Stockmannin entisen myymäläetsivän kirja on mielenkiintoista luettavaa- rikkaat ja kuuluisat näpistelee siinä missä muutkin väestöryhmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikäli kun itse en ole koskaan tälläistä kokenut, vaikka keski-ikäinen ei-syrjäytynyt täti myös, vika lienee jossain omassa haahuilussasi. 

Tottakai kaupassa saa haahuilla ja katsella. Sehän se koko pointti kivijalkamyymälään lähtemiselle on.

Vierailija
44/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäiset tantat on kovia varastelemaan.

T. Myyjä

No tässä tapauksessa meni kyllä ihan hukkaan tuo vahtiminen. Jos olisin varastanutkin jotain, en kai sitä vartijan valvovan katseen alla olisi tehnyt? Kanssani samaan aikaan kauppaan tuli esim. nuoriparikin mutta heihin vartija ei ilmeisesti kiinnittänyt mitään huomiota. ap

Kyttäämisen syy on tuo että on väljä vaatetus. Lähinnä säkkimäiset vaatteet joiden sisään voi kätkeä vaikka moottorisahan.

Hieno puoli tässä uutisessa on se että kytätään ilmeisen tasapuolisesti kaikkia jotka on pukeutuneet peitteiden alle.

Olen raskaana ja jättitakissa, vartija seuraa minuakin.

Vierailija
45/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita loukata sinua ap mutta oletko matalatuloinen ja vähävarainen? Itse olen kumpaakin ja saanut joskus vartijan perääni kyttäämään. Luulen syyksi multa puuttuvan keskiluokkaisen varmuuden. Kauppaan nenässä päällimmäinen ajatus on miten selviää mahdollisimman halvalla. Multa puuttuu sellainen keskiluokan itseoikeutettu varmuus.

No ei, itse asiassa useimmiten pukeudun esim. villakangastakkiin tuon piponi lisäksi ja olalla keikkuu useamman satasen käsilaukku jne. ap

Kuule, ei ne nuoret vartijapojat käsitä yhtään mitään sun käsilaukkusi kalleudesta ja merkistä. 

Niille on vain opetettu, että huonosti tai oudosti pukeutuneita naisia ja miehiä pitää tarkkailla erityisesti.  Ja etenkin jos on iso käsilaukku. Ja etenkin niitä, jotka itse vilkuilee vartijaa.

Työtään ne vartijat vain tekee, mutta kyllä heillä on huono ihmistuntemus, mutta eiväthän he mitään psykologeja olekaan.

Ne hyvin pukeutuneet hattupäiset,

hillityssä meikissä olevat varakkaammat vanhat rouvat ne vasta näpistelevätkin

Tietävät ettei kukaan heitä epäile, kun näyttävät siltä, että rahaa on ostaa vaikka mitä ja paljon.

Olen itse nähnyt, miten tuollainen rouva pisti koruosastolla helmet kylmäverisesti laukkunsa ulkopuolen vetoketju osioon.

Sitä en tiedä, maksoiko rouvasihminen nuo helmet kassalla, eikä ne mitkään kalliit helmeet olleet,  ihan muovihelmiset.

Että kyllä meitä mahtuu moneen junaan tässä arkisessa elossa.

Tämä. Vastahan sitä viimeviikolla jäi ihan iltalehtien uutisoimana yksi kovatuloinen lääkäri kiinni näpistelystä. Samoin Stockmannin entisen myymäläetsivän kirja on mielenkiintoista luettavaa- rikkaat ja kuuluisat näpistelee siinä missä muutkin väestöryhmät.

Kaikki eivät varastele sen tavaran takia vaan sen jännityksen ja fiiliksen. Ehkä AP on näyttänyt liian hienostorouvalta Tokmannin kaltaiseen kauppaan, joten epäilykset on heränneet.

Vierailija
46/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokmanni tilaa tuollaisen kyttäyksen.

Saman firman porukka ei kyttää Prismassa.

Ehkä Tokmannilla ei ole varaa kameroihin?

Kyllä musta tuossa Tokmannissa on kamerat. Tuohon touhuun ei voinut olla kiinnittämättä huomiotakaan kun vartija lähti perään heti aulasta kun saavuin kauppaan! Sitten seurasi kaikki tosiaan samaan aikaan, saunakamat, siivousaineet sekä käsirasvaosaston josta löysin tarvitsemani vasta myyjältä kysymisen jälkeen. Ei tullut enää kassalle asti perässä, kumma juttu. ap

On muuuten tosi loukkaavaa sellainen vartijan toiminta. Itse puolestaan siististi ja asiallisesti pukeutuva 30+ ja yhdessä itselle vieraassa kaupassa pari jouduin pyörimään hetken, että löysin kaiken tarvitsemani ja ilmeisesti sen seurauksena sama homma minkä kuvasit -sen jälkeen laitoin palautteen ja vaihdoin kauppaa. En ole eläessäni mitään varastanut.

Vierailija
47/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiten olen törmännyt tähän joidenkin 20-30-jopa 40-vuotiaiden kouluttamattonien nuorten miesten "tanttakammoon". Se on toisaalta aika surullista.

Näistä miehistä huomaa, että ovat olleet aina naisen joko äidin, tädin, mummon, opettajien, sosiaalityöntekijöiden vaikutuspiirissä, isättä kasvaneita. Heille ei ole ehkä koskaan asetettu rajoja, ovat olleet täysin heitteillä. Sitten aikuisena sitä äitiä, rajojen asettajaa, etsitään kaikista vastaa tulevista naisista. Kapinoidaan ja halveksutaan kaikkia keski-ikäisiä tätejä, lokeroidaan heidät tiettyyn boksiin, äidiksi. Teini-ikä on selvästi jäänyt elämättä ja haetaan mahdollisuutta siihen joka tilanteessa ventovieraiden kanssa.

Tällainen vartija kun näkee keski-ikäisen naisen kaupassa kuohuu se kaikki patoutunut viha ulos ja alkaa tantattaminen, varkaaksi epäily, halveksunta.

Vierailija
48/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu mullekin usein. Todella ärsyttävää ja olen alkanut tehdä niin, että käännyn ja alan tuijottamaan vartijaa takaisin. Ihan rauhallisesti ja avoimesti siinä jään pällistelemään häntä niin pitkään kuin on tarpeen.

N49

Vierailija
49/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minua ei ole koskaan seurailtu :(. Olen liian mielenkiinnoton, harmaa, voi voi.

terveisin: toinen keski-ikäinen nainen

Et asioi yksinäsi tarpeeksi usein Tokmannilla. Kyllä se vielä joku ostoskerta tärppää.

:)

Aika usein käyn Tokmannilla ja useimmiten yksin. En koskaan ole saanut vartijaa perääni.

Vai enkö vain ole huomannut :D?

Vierailija
50/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja äitini olimme Tokmannilla vähän aikaa sitten ja yhtä isoa alekoria katselimme pitkään ja kävimme läpi niitä tuotteita siinä. Olivat muutenkin ihan sekaisin siihen laitettu ja pieneen tilaan, joten itsekin tahdoin sieltä pohjalta tavaraa niin pakko oli niitä käännellä. Vartijan näkemys oli minusta se, että olemme varastamassa sieltä jotain ja hän meni varmaan 10 kertaa sen paikan ohi edestakaisin. Kiersi pienen lenkin ja palasi taas samaa reittiä siihen. Välillä toiseen suuntaan ja ei siinä ollut kuin me ja sitten yksi toinen asiakas  hetken, mutta oikeastaan vain me sen koko ajan. Erehdyin vielä itse vilkaisemaan vartijaa niin tämä näytti innostuvan vielä enemmän kyttäämään meitä. Luovutti vasta sitten, kun itse lähdimme sen alekorin luota pois ja sen jälkeen ei sitten näkynytkään enää koko kaupassa. Ihmettelen vaan, kun sielläkin oli muitakin asiakkaita jopa enemmän siinä toisessa päässä niin miksi me olisimme ne rikolliset, kun katsomme niitä parin euron halpistuotteita. Tämä on varmaan pahin kokemus. Jäi niin hyvin mieleen ja tuli kyllä jo vähän ahdistunut olo siinä, kun toinen kulkee edestakaisin niin monta kertaan.

Vierailija
51/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan se itsetehty myssy+lasit kombo. Ehkä se on jotenkin erikoinen tai huomiotaherättävä? Vartijatkin ovat ihmisiä ennakkoluuloineen ja aina kun on joku asia, oli se sitten shokkiväri hiuksissa, aurinkolasit sisällä, hiipparimainen olemus, itsensäpaljastelijatakki, tai mikä tahansa asia johon joku voisi kiinnittää huomiota, siihen sitten tartutaan. Veikkaan kyllä, että ne fiksut näpistelijät on mahdollisimman tavallisia ulkoasultaan ja harvemmin huomiotaherättävä pukeutuminen korreloi varastelun kanssa.

Siis musta, neulottu baskerityyppinen pipo = varas? Naurettavia nämä teidän selitykset. Eipä ole itseäni kaupan alalla ikinä valmennettu vahtimaan pipon päähänsä laittanutta asiakasta. ap

Musta itse neulottu baskeri > tulee heti joku ruohonpolttaja mieleen. Sorry.

Vierailija
52/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä myymäläkyttäys on eräänlaista etnistä profilointia, jota ei lain mukaan saisi tehdä. Valikoidaan joukosta keski-ikäiset valkoiset naiset ja seuraillaan niitä.

Vierailija
53/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja äitini olimme Tokmannilla vähän aikaa sitten ja yhtä isoa alekoria katselimme pitkään ja kävimme läpi niitä tuotteita siinä. Olivat muutenkin ihan sekaisin siihen laitettu ja pieneen tilaan, joten itsekin tahdoin sieltä pohjalta tavaraa niin pakko oli niitä käännellä. Vartijan näkemys oli minusta se, että olemme varastamassa sieltä jotain ja hän meni varmaan 10 kertaa sen paikan ohi edestakaisin. Kiersi pienen lenkin ja palasi taas samaa reittiä siihen. Välillä toiseen suuntaan ja ei siinä ollut kuin me ja sitten yksi toinen asiakas  hetken, mutta oikeastaan vain me sen koko ajan. Erehdyin vielä itse vilkaisemaan vartijaa niin tämä näytti innostuvan vielä enemmän kyttäämään meitä. Luovutti vasta sitten, kun itse lähdimme sen alekorin luota pois ja sen jälkeen ei sitten näkynytkään enää koko kaupassa. Ihmettelen vaan, kun sielläkin oli muitakin asiakkaita jopa enemmän siinä toisessa päässä niin miksi me olisimme ne rikolliset, kun katsomme niitä parin euron halpistuotteita. Tämä on varmaan pahin kokemus. Jäi niin hyvin mieleen ja tuli kyllä jo vähän ahdistunut olo siinä, kun toinen kulkee edestakaisin niin monta kertaan.

Sen takiahan ne tuotteet on siinä alekorissa, että ihmiset penkoisi ja ostaisi pois. Naurettavaa toimintaa vartijalta.

Vierailija
54/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokmanni tilaa tuollaisen kyttäyksen.

Saman firman porukka ei kyttää Prismassa.

Ehkä Tokmannilla ei ole varaa kameroihin?

Kyllä musta tuossa Tokmannissa on kamerat. Tuohon touhuun ei voinut olla kiinnittämättä huomiotakaan kun vartija lähti perään heti aulasta kun saavuin kauppaan! Sitten seurasi kaikki tosiaan samaan aikaan, saunakamat, siivousaineet sekä käsirasvaosaston josta löysin tarvitsemani vasta myyjältä kysymisen jälkeen. Ei tullut enää kassalle asti perässä, kumma juttu. ap

Niin se on hänen työtänsä seurailla asiakkaita.

Miksi prismoissa tulevat paikalle nappaamaan vasta jos joku nyysii jotain ja muutenkin kävelevät harvoin liikkeessä ja suoria reittejä?

Vierailija
55/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta pälyilystä pitää vielä kirjoittaa, että minusta sekin on ikävää jos aina ajatellaan olevan varastamassa jotain jos on kaupassa epävarma tai haahuilee jotenkin muuten eikä tiedä tuotteiden paikkaa yms. Miten ne sitten voivat käydä kaupassa joilla jotain pelkoa ja ovat jännittyneen oloisia muuten. Tämä liittyy siinä mielessä itseeni, että joskus kaupassa käynti on vaikeaa ja ahdistavaa ja senkin vuoksi pitää oikeasti taistella, että pystyy esim johonkin tiettyyn liikkeeseen menemään. Tietysti vartija tekee työtään, mutta en ehkä voisi enää mennä siihen kauppaan jos jatkuvasti seurattaisiin.

Vierailija
56/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen humanistihabitus ja/tai massasta poikkeava pukeutuminen, se että mietti keskimääräistä pidempään ostoksiaan, on yksin liikkeellä, unohtaa missä se saamarin kookosmaito olikaan, palauttaa ostoksiaan takaisin hyllyyn ja kirjojen selailu, asioiden ihmettely ja yleinen haahuilu, kaikenlainen hajamielinen käytös, mikä on tavallista joillakin älykkäillä ihmisillä, on niin kaukana vartijan kokemuspiiristä, että päätyy johtopäätökseen; tässä on varas. 😂

No nyt tiedän, miksi vartijat usein kyttäävät, vaikken ole ikinä mitään varastanut. :D

Vierailija
57/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, no tätä ketjua luettua lähes lohdullista, että en ole lumihiutale jota vartijat metsästää. Lentokentilläkin naksahtaa "satunnais"tarkastukseen.

Silti harmi, että tarkkaavainen, ympäristön tiedostava ja nopealiikkeinen olemus saa melkein käsiksi käymään. Joku päivä saan etälamauttimesta.

Vierailija
58/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut on profiloitu. Valitettavasti keski-ikäiset, keskiluokkaiset täti-ihmiset ovat suurin yksittäinen asiakasryhmä joka myymälöistä usein näpistelee, ja kuulut kuvauksesi perusteella tähän ryhmään. Otan osaa.

Vierailija
59/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmiten olen törmännyt tähän joidenkin 20-30-jopa 40-vuotiaiden kouluttamattonien nuorten miesten "tanttakammoon". Se on toisaalta aika surullista.

Näistä miehistä huomaa, että ovat olleet aina naisen joko äidin, tädin, mummon, opettajien, sosiaalityöntekijöiden vaikutuspiirissä, isättä kasvaneita. Heille ei ole ehkä koskaan asetettu rajoja, ovat olleet täysin heitteillä. Sitten aikuisena sitä äitiä, rajojen asettajaa, etsitään kaikista vastaa tulevista naisista. Kapinoidaan ja halveksutaan kaikkia keski-ikäisiä tätejä, lokeroidaan heidät tiettyyn boksiin, äidiksi. Teini-ikä on selvästi jäänyt elämättä ja haetaan mahdollisuutta siihen joka tilanteessa ventovieraiden kanssa.

Tällainen vartija kun näkee keski-ikäisen naisen kaupassa kuohuu se kaikki patoutunut viha ulos ja alkaa tantattaminen, varkaaksi epäily, halveksunta.

No jopa on verbaalinen oksennus.

Olen itsekin isossa kaupassa töissä, eikä vartijoilta ole ikinä kuulunut minkäänlaista keski-ikäisen naisasiakkaan halveksuntaa. Jos he seuraavat asiakkaiden touhuja, niin antakaa seurata. Sehän on heidän työtään. Seurataanhan meitä myyjiäkin, ja kun ei ole tehnyt mitään väärää, niin miksi provosoitua?

Niille, jotka kokevat, että heitä ei ole koskaan seurattu, kyllä varmasti on. Ette vaan ole huomanneet mitään.

Vierailija
60/80 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi jonkun romanin kanssa, että tulee kauppaan yhtä aikaa kun sinä olet siellä. Saat olla ihan rauhassa ja pystyt halutessasi vaikka varastamaan jotain ilman että vartija huomaa mitään.