Onpa aina yhtä ylentävää saada kaupassa vartija perään, mikä ihme magneetti mussa on?
Olen siis keski-ikäinen täti ja todella pukeutunutkin sen mukaan, pitkä takki, kaulahuivi, ei mikään muodinmukainen vaan itse neulottu pipo, isot silmälasit. Vartija seurasi mua ihan hyllyväli kerrallaan vaikka piti välillä myyjältä kysyä tavaran sijantiakin (vartijalta en kysynyt, oliskohan miehenä kemppariasioista tiennyt). Tokmannissa tämä mutta ei ole todellakaan eka kerta, joissain Lidleissä saan myös aika vartijan perään. Ja ikinä en ole antanut aihetta minkäänlaiseen epäilyyn, en kaivele taskuja/kassia kesken ostostenteon tai pälyile tms mitään muutakaan poikkeavaa.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pälyily eli pälyilet itse niitä vartijoita?
Epävarma ja toivoton katse taas tuo lähtee seuraamaan. Mitä, jos ensi kerralla hymyilet ja tervehdit?
Mistäs veikkaat ettenkö olisi hymyillyt ja tervehtinyt ja olisin ollut epävarma ja toivoton? Kuten sanoin, olen itsekin entinen kaupan henkilökuntaan kuuluva joten vartijat eivät mitenkään pelota minua. ap
Laita seuraavalla kerralla jotain kireämpää vaatetta ylle, niin loppuu kyttäys. Mukavempi katsellakin kun ryntäät eteen työnnettynä ja peppu pinkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan se itsetehty myssy+lasit kombo. Ehkä se on jotenkin erikoinen tai huomiotaherättävä? Vartijatkin ovat ihmisiä ennakkoluuloineen ja aina kun on joku asia, oli se sitten shokkiväri hiuksissa, aurinkolasit sisällä, hiipparimainen olemus, itsensäpaljastelijatakki, tai mikä tahansa asia johon joku voisi kiinnittää huomiota, siihen sitten tartutaan. Veikkaan kyllä, että ne fiksut näpistelijät on mahdollisimman tavallisia ulkoasultaan ja harvemmin huomiotaherättävä pukeutuminen korreloi varastelun kanssa.
Siis musta, neulottu baskerityyppinen pipo = varas? Naurettavia nämä teidän selitykset. Eipä ole itseäni kaupan alalla ikinä valmennettu vahtimaan pipon päähänsä laittanutta asiakasta. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset tantat on kovia varastelemaan.
T. Myyjä
No tässä tapauksessa meni kyllä ihan hukkaan tuo vahtiminen. Jos olisin varastanutkin jotain, en kai sitä vartijan valvovan katseen alla olisi tehnyt? Kanssani samaan aikaan kauppaan tuli esim. nuoriparikin mutta heihin vartija ei ilmeisesti kiinnittänyt mitään huomiota. ap
Se on vartijoiden koko idea ettet varastaisi.
Oletus, että varastaisin ilman vartijan vahtimista on täysin päätön. Tunkisinko litran pesuainepullon hihaani vai mitenkä ajattelit minun hoitavan tämän? ap
Pakastebroileri pipon alle.
keski ikäset naiset vastuussa jostain 90% varkauksista, ilman noita tavarat ois 15% halvempia. Ihan järkyttäviä megavarkaita. Ja näin se on ollut jo yli 150v siitä kuin ekat ostosparatiist tuli. Noilla on vaan joku vastustamaton tarve saada ihan kaikkea heti nyt, ostavat rahoilla, sitten velaksi ja jos ei muuten niin varastaen.
Vierailija kirjoitti:
Laita seuraavalla kerralla jotain kireämpää vaatetta ylle, niin loppuu kyttäys. Mukavempi katsellakin kun ryntäät eteen työnnettynä ja peppu pinkeänä.
Ja pipo pois päästä kun astut kaupan ovesta sisään.
En tarkoita loukata sinua ap mutta oletko matalatuloinen ja vähävarainen? Itse olen kumpaakin ja saanut joskus vartijan perääni kyttäämään. Luulen syyksi multa puuttuvan keskiluokkaisen varmuuden. Kauppaan nenässä päällimmäinen ajatus on miten selviää mahdollisimman halvalla. Multa puuttuu sellainen keskiluokan itseoikeutettu varmuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset tantat on kovia varastelemaan.
T. Myyjä
No tässä tapauksessa meni kyllä ihan hukkaan tuo vahtiminen. Jos olisin varastanutkin jotain, en kai sitä vartijan valvovan katseen alla olisi tehnyt? Kanssani samaan aikaan kauppaan tuli esim. nuoriparikin mutta heihin vartija ei ilmeisesti kiinnittänyt mitään huomiota. ap
Kyttäämisen syy on tuo että on väljä vaatetus. Lähinnä säkkimäiset vaatteet joiden sisään voi kätkeä vaikka moottorisahan.
Hieno puoli tässä uutisessa on se että kytätään ilmeisen tasapuolisesti kaikkia jotka on pukeutuneet peitteiden alle.
Mistä päättelet että mulla oli väljäkään vaatetus? Ihan normi syystakki. Kas kun et väitä että olin mustassa samettihameessa siellä... ap
Mulle kävi toissapäivänä sama Tokmannissa ja vartija tuli kassalle asti perässä.
Kyllä siitä hieman kiusallinen olo tulee, mutta toki työtäänhän hän vain tekee.
Ja varmaan tuo selkeästi näkyvä vartioiti jonkin verran ennalta ehkäiseekin näpistyksiä.
Mietiskelin ensin, että olenko erityisen epäilyttävän näköinen (olin ulkoiluvaatteissa),
mutta ei se seuranta välttämättä ollut siitä kiinni.
Joko johtui siitä, että kävin ensin sovittamassa kenkiä ja siitä jatkoin elintarvike- ja kosmetiikkaosastolle tai sitten olin vain sopiva satunnainen tarkkailtava.
No minua ei ole koskaan seurailtu :(. Olen liian mielenkiinnoton, harmaa, voi voi.
terveisin: toinen keski-ikäinen nainen
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita loukata sinua ap mutta oletko matalatuloinen ja vähävarainen? Itse olen kumpaakin ja saanut joskus vartijan perääni kyttäämään. Luulen syyksi multa puuttuvan keskiluokkaisen varmuuden. Kauppaan nenässä päällimmäinen ajatus on miten selviää mahdollisimman halvalla. Multa puuttuu sellainen keskiluokan itseoikeutettu varmuus.
No ei, itse asiassa useimmiten pukeudun esim. villakangastakkiin tuon piponi lisäksi ja olalla keikkuu useamman satasen käsilaukku jne. ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama jos olen yksi liikkeellä, ärsyttävää. Samoin under cover myymäläetsivät on helppo tunnistaa koska lähtevät aina seuraamaan. Joskus vähän kiusaan ja teen äkkikäännöksiä ja hymyillen kauniisti kun meinaavat törmätä. Keski-ikäisillä tantoillakin pitää olla huveja.
Under cover myymäläetsivät? Onks ne niitä salapoliiseja.
Onko niitä siellä paljonkin,puolet porukasta?
Sellainen humanistihabitus ja/tai massasta poikkeava pukeutuminen, se että mietti keskimääräistä pidempään ostoksiaan, on yksin liikkeellä, unohtaa missä se saamarin kookosmaito olikaan, palauttaa ostoksiaan takaisin hyllyyn ja kirjojen selailu, asioiden ihmettely ja yleinen haahuilu, kaikenlainen hajamielinen käytös, mikä on tavallista joillakin älykkäillä ihmisillä, on niin kaukana vartijan kokemuspiiristä, että päätyy johtopäätökseen; tässä on varas. 😂
Vierailija kirjoitti:
Sellainen humanistihabitus ja/tai massasta poikkeava pukeutuminen, se että mietti keskimääräistä pidempään ostoksiaan, on yksin liikkeellä, unohtaa missä se saamarin kookosmaito olikaan, palauttaa ostoksiaan takaisin hyllyyn ja kirjojen selailu, asioiden ihmettely ja yleinen haahuilu, kaikenlainen hajamielinen käytös, mikä on tavallista joillakin älykkäillä ihmisillä, on niin kaukana vartijan kokemuspiiristä, että päätyy johtopäätökseen; tässä on varas. 😂
No juu jos olisinkin haahuillut noin. Mutta niin en tehnyt. Mutta tyydyn vaikka tuohon älykkään ihmisen selitykseen mieluummin kuin nämä pipo talvella päässä = varas -päätelmiin. ap
Onko vartiointi näissä pienissä liikkeissä ihan yleisestikin näkyvämpää?
Muistelen, että silloin kun oli vielä Halpa-Halleja, niin siellä oli ihan tavallista että vartija käveli tämän tästä selän takana. Citymarketeissakin on vartijoita, mutta he pitävät yleensä hieman pidempää välimatkaa asiakkaisiin, eivät tule ihan parin metrin päähän.
Mulla on toi sama, olen viisikymppinen ukko. Usein lähtee stevari perään, sitten seuraa peukalot vyön alla reteesti seinään nojaten, laitanko ostokseni hihnalle. Kun olen laittanut, niin poistuu heti. Huvittaa.
Silmä kovana aina seuraa, että laitanko jogurtin hihnalle:D Sitten lähtee välittömästi kävelemään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan se itsetehty myssy+lasit kombo. Ehkä se on jotenkin erikoinen tai huomiotaherättävä? Vartijatkin ovat ihmisiä ennakkoluuloineen ja aina kun on joku asia, oli se sitten shokkiväri hiuksissa, aurinkolasit sisällä, hiipparimainen olemus, itsensäpaljastelijatakki, tai mikä tahansa asia johon joku voisi kiinnittää huomiota, siihen sitten tartutaan. Veikkaan kyllä, että ne fiksut näpistelijät on mahdollisimman tavallisia ulkoasultaan ja harvemmin huomiotaherättävä pukeutuminen korreloi varastelun kanssa.
Siis musta, neulottu baskerityyppinen pipo = varas? Naurettavia nämä teidän selitykset. Eipä ole itseäni kaupan alalla ikinä valmennettu vahtimaan pipon päähänsä laittanutta asiakasta. ap
Eihän siinä niin lue, vaan että joku voi olettaa ulkoasusta vaikka mitä. Niillä vartijoillakin on varmaan aika tylsää päivät pitkät hengailla ja arpoa ihmisistä pärstäkertoimen perusteella, kuka voisi varastaa ja kuka ehkä ei. Eikä nekään välttämättä mitään penaalin terävimpiä kyniä ole. Ehkä kyseinen vartija on nähnyt vaikka jonkun action leffan, jossa pahiksella on päässä baskeri. Kuka tietää? Ihmisillä liikkuu keskimäärin niin hölmöjä ajatuksia päässä, ettei siitä kannata ottaa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, itse asiassa useimmiten pukeudun esim. villakangastakkiin tuon piponi lisäksi ja olalla keikkuu useamman satasen käsilaukku jne. ap
Kuule, ei ne nuoret vartijapojat käsitä yhtään mitään sun käsilaukkusi kalleudesta ja merkistä.
Niille on vain opetettu, että huonosti tai oudosti pukeutuneita naisia ja miehiä pitää tarkkailla erityisesti. Ja etenkin jos on iso käsilaukku. Ja etenkin niitä, jotka itse vilkuilee vartijaa.
Työtään ne vartijat vain tekee, mutta kyllä heillä on huono ihmistuntemus, mutta eiväthän he mitään psykologeja olekaan.
Ne hyvin pukeutuneet hattupäiset,
hillityssä meikissä olevat varakkaammat vanhat rouvat ne vasta näpistelevätkin
Tietävät ettei kukaan heitä epäile, kun näyttävät siltä, että rahaa on ostaa vaikka mitä ja paljon.
Olen itse nähnyt, miten tuollainen rouva pisti koruosastolla helmet kylmäverisesti laukkunsa ulkopuolen vetoketju osioon.
Sitä en tiedä, maksoiko rouvasihminen nuo helmet kassalla, eikä ne mitkään kalliit helmeet olleet, ihan muovihelmiset.
Että kyllä meitä mahtuu moneen junaan tässä arkisessa elossa.
Vierailija kirjoitti:
No minua ei ole koskaan seurailtu :(. Olen liian mielenkiinnoton, harmaa, voi voi.
terveisin: toinen keski-ikäinen nainen
Et asioi yksinäsi tarpeeksi usein Tokmannilla. Kyllä se vielä joku ostoskerta tärppää.
:)
olen asiakkaana käräyttänyt kaksi tanttaa. ettekö tajua kun varastatte kaupasta varastatte meiltä muilta asiakkailta. hinnat nousevat