Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polyypin poisto kohdusta nukutuksessa. Pelottaa.

Vierailija
14.03.2014 |

Ensi viikolla operaatio edessä ja vaikka tiedän että elämänlaatu hieman ehkä paranee polyypin poiston myötä, niin silti pelottaa aivan helvetillisesti. Varsinkin nukutus.

Saahan kunnon pahoinvointilääkkeet jo nukutuksen aikana ettei ole huono olo kun herää?

Olisiko jollain kokemuksia operatiosta, varsinkin nukutuksessa tehdystä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poistettu kuusi polyyppia kohdusta kahdella eri kerralla ilman humautuksia tai spinaalia. Vähän kirpasee, mutta hyvin selvisin hengissä :) burana+panadol kipuun riitti mainiosti!

Vierailija
2/33 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ettet tarvi nukutusta. Pyydä kuitenkin suukapula, helpottaa kummasti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin tuo humautuksessa, ihan harmiton juttu, vähän kuin pikku torkut.

No worries!!! :)

Vierailija
4/33 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:09"]

[/quote]

Voidankin ihan hyvin tehdä spinaalipuudutuksessa, jos nukutus pelottaa-

Vierailija
5/33 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toinen vaihtoehto on spinaalipuudustus, mutta sitä en todellakaan halua, joten pakko vaan ottaa se nukutus. Muita vaihtoehtoja ei ole.

ap

Vierailija
6/33 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin ohjeeksi ottaa kourallinen Buranaa ja Panadolia tunti ennen poistoa. Ei muuta puudutusta. Sattui aivan helkkaristi kun polyyppejä olikin 4 arvioidun 1 sijasta.

Vierailija
7/33 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:12"]

[/quote]

Toinen vaihtoehto on spinaalipuudustus, mutta sitä en todellakaan halua, joten pakko vaan ottaa se nukutus. Muita vaihtoehtoja ei ole.

ap

[/quote]

Hmm...miksi ihmeessä et halua spinaalia jos nukutus pelottaa? Spinaalissa saat kuitenkin tarvittaessa rauhoittavaa kanyylin kautta, eli et tajua mistään mitään :)

Vierailija
8/33 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse nukutusta. Lääkäri työntää vain kätensä rannetta myöten sisään ja nyppii nakkisormilla punkit pois.

Vierailija
9/33 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä kätilöopistolla ei annettu muita vaihtoehtoja, vain spinaali tai nukutus. En käsitä. Tutkivat jo ultralla sekä ruiskuttivat kohtuun suolaliuosta sekä ottivat limakalvonäytteet. Olisivat nipsaisseet sen paskiaisen pois samalla.

ap

Vierailija
10/33 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin sama operaatio Kätilöopistolla puolitoista vuotta sitten. Pelotti todella paljon, koska leikkausta edeltäneet tutkimukset olivat olleet kivuliaita ja polyyppi oli tosi iso.

Leikkauksen aikana ja jälkeen kaikki meni kuitenkin tosi hyvin eikä kipuja ollut oikeastaan ollenkaan, vain vähän hutera olo nukutuksesta johtuen. Tsemppiä!

Vierailija
11/33 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas pennut pelottelemassa! Ei todellakaan ole mikään avosydänleikkaus eli nukutus on juurikin tuo kevyt humautus. Toimenpiteen jälkeen heräät pian ja pääset nojatuoliin istuskelemaan ja odottamaan pään lopullista selviämistä. Kivuista en puhuisi mitään tässä yhteydessä monta muuta leikkausta läpikäyneenä. Kyllä on turhaa vouhotusta lietsoa pelkoa tällä rutiinioperaatiolla toiselle.

Vierailija
12/33 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin kohdunsuulta yli puolitoistasenttinen polyyppi ihan sattumalta oikeaan kierron vaiheeseen sattuneen gynetutkimuksen yhteydessä kiertämällä. Epäilen, että se aiheutti tiputteluvuodot ennen menkkoja. Seuraavassa kokonaisessa kierrossa sitten tulin raskaaksi. Oli yritetty vuoden päivät. Kiertämällä poistaminen (pihtejä käyttäen) ei ainakaan ollut yhtään kivulias, joten jos ison polyypin poiston tuntemuksia voi yhtään verrata kohdunsuu vs. muu kohdun limakalvo, niin ei ollut paha ollenkaan.

Vierailija
13/33 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri polyyppeja poistossa kohtuontelosta. Tämä tulee varmaan myöhään tuolle alkuperäiselle jännittävälle, mutta, jos joku muu lukee ajattelin silti kirjoittaa.

Minulla oli diagnosoitu polyyppi kohdun suulla. Sitä poisteetaessa lääkäri totesi sen olevankin varmaan kanavassa ja lopulta se olikin kohtuontelossa. Polyyppi oli niin suuri, että pilkisteli kohdun suulla vaikka oli kohdussa sisällä.

Poisto sattui suunnilleen samaa verran kuin kovat kuukautiset, mutta kesti kaikkine yrityksineen n. 30 min. Eikä kipu tuntunut koko ajan, vain kun lääkäri yritti irroittaa retaletta. Se oli lopulta peukalon kokoinen.

Poiston jälkeen tehtiin vielä, olikohan hydroskopia, joka ei tuntunut yhtään miltään.

Kaikki tehtiin ilman minkäänlaista puudutusta, ei edes Buranaa tarvittu. Nyt 2h operaation jälkeen lievä päälle jäänyt jomotus alkaa hiipua.

Miksi täällä kirjoitellaan suukapuloista yms, kun oikeasti ei tarvita edes Buranaa. Puudutuksen laittaminen olisi varmasti sattunut enemmän kuin poisto, ja nukutuksesta herääminen olisi ollut moninverroin ikävämpää, kuin ohimenevä kipu, puhumattakaan nukutuksen vaaroista.

Tuommoinen kirjoittelu ei aiheuta kuin lisää pelkoja. Se kai kirjoittajilla on tarkoituksenakin!

Vierailija
14/33 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat vaan nukutuksen jälkeen että hyvin varovasti juot vaan vettä pieninä siemauksina niin ei tule huono olo. Vältä myöskin maitotuotteita.

Vierailija
15/33 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin tuo humautuksessa, ihan harmiton juttu, vähän kuin pikku torkut.

No worries!!! :)

Humautuksessa on ihan yhtä isot riskit kuin syvemmässäkin nukutuksessa.

Vierailija
16/33 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin paha kuin luulin kirjoitti:

Olin juuri polyyppeja poistossa kohtuontelosta. Tämä tulee varmaan myöhään tuolle alkuperäiselle jännittävälle, mutta, jos joku muu lukee ajattelin silti kirjoittaa.

Minulla oli diagnosoitu polyyppi kohdun suulla. Sitä poisteetaessa lääkäri totesi sen olevankin varmaan kanavassa ja lopulta se olikin kohtuontelossa. Polyyppi oli niin suuri, että pilkisteli kohdun suulla vaikka oli kohdussa sisällä.

Poisto sattui suunnilleen samaa verran kuin kovat kuukautiset, mutta kesti kaikkine yrityksineen n. 30 min. Eikä kipu tuntunut koko ajan, vain kun lääkäri yritti irroittaa retaletta. Se oli lopulta peukalon kokoinen.

Poiston jälkeen tehtiin vielä, olikohan hydroskopia, joka ei tuntunut yhtään miltään.

Kaikki tehtiin ilman minkäänlaista puudutusta, ei edes Buranaa tarvittu. Nyt 2h operaation jälkeen lievä päälle jäänyt jomotus alkaa hiipua.

Miksi täällä kirjoitellaan suukapuloista yms, kun oikeasti ei tarvita edes Buranaa. Puudutuksen laittaminen olisi varmasti sattunut enemmän kuin poisto, ja nukutuksesta herääminen olisi ollut moninverroin ikävämpää, kuin ohimenevä kipu, puhumattakaan nukutuksen vaaroista.

Tuommoinen kirjoittelu ei aiheuta kuin lisää pelkoja. Se kai kirjoittajilla on tarkoituksenakin!

Hyvä jos sinulla meni sujuvasti ja ei tuntunut kauheasti. Mutta se ei tietenkään tarkoita että kaikilla muillakin asia menísi samoin. Jos nukutuksessa tehdään toimenpide, niin ei liene suurta ongelmaa.

Vierailija
17/33 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistat vaan nukutuksen jälkeen että hyvin varovasti juot vaan vettä pieninä siemauksina niin ei tule huono olo. Vältä myöskin maitotuotteita.

Hmm. Mistäköhän alapeukku? Olen ollut 3 yli 3h leikkauksessa ja kaikkien jälkeen tullut huono olo. Tässä vain neuvoni mikä auttaa.

Vierailija
18/33 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla otettiin polyyppeja pois hysteroskopiassa. Sain kohdunkaulakavapuudutuksen, ei kipuja . Ainoastaan pahoinvointia toimenpiteen jälkeen.

19/33 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju tosiaan mutta kirjoitan tähän myös omia kokemuksia.

Mun polyypit on poistettu paikallispuudutuksella naistentautien poliklinikalla. Pahin vaihe koko operaatiossa olivat ne puudutuspiikit. Itse toimenpide ei tuntunut juuri miltään. Toimenpiteen jälkeen alavatsa oli arka mutta kipuun auttoi 1 g parasetamoli.

Mulla polyyppi oli levinnyt koko kohdun pinnalle. Oli joku epätyypillinen polyyppi patologin lausunnon mukaan. Tuo uusiutui kertaalleen, jonka jälkeen poistettiin kohtu ihan suosiolla. Kohdunpoistoon oli kyllä muitakin syitä, uusiutuvat polyypit olivat vain osasyy.

Mitenkäs muilla, vieläkö noita polyyppeja poistetaan kuinka yleisesti leikkaussalissa? Mietin vain, kun omani poistettiin 2015 puudutuksessa polikliinisesti.

Vierailija
20/33 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas pennut pelottelemassa! Ei todellakaan ole mikään avosydänleikkaus eli nukutus on juurikin tuo kevyt humautus. Toimenpiteen jälkeen heräät pian ja pääset nojatuoliin istuskelemaan ja odottamaan pään lopullista selviämistä. Kivuista en puhuisi mitään tässä yhteydessä monta muuta leikkausta läpikäyneenä. Kyllä on turhaa vouhotusta lietsoa pelkoa tällä rutiinioperaatiolla toiselle.

Minut on kerran humautettu. En kyllä olisi jaksanut missään nojatuolissa istustuskella sen jälkeen. Makasin seuraavan vuorokauden sängyssä tiputuksessa.