***ENSIKOT torstaina 27.07***
Tässä vielä kurkistus eilisen päivän tapahtumiin:http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7887842&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (42)
Siru, meillä sama homma vaunukauppojen kanssa. Kävin Itiksessä Lastentarvikkeessa pyytämässä, että myyjä esittelisi vähän niitä vaunuja. Sitten yritin kysellä niistä halvemmista, ja myyjä sanoi vaan, ettei niitä kannata missään nimessä ostaa. Miksi ihmeessä pitää myynnissä tuotetta, jota ei voi suositella kenellekään? Ja sanoi mullekin, että " säästäkää nyt vaan rahaa vielä ja tulkaa syysmalliston tultua uudestaan katselemaan" . Tuo tosin liittyi siihen, että mainitsin rahatilanteen olevan juuri nyt ideaali vaunujen hankkimiseen. Mutta oli kyllä aika välinpitämätöntä kohtelua, ja läpi paistoi, etten ollut ihan unelma-asiakas.
No, mehän nyt saadaankin vanhana ne tuttavan Briot, eli se ongelma ratkaistu. Mua ei yhtään inspannut ruveta tutustumaan eri merkkien ominaisuuksiin, joten säästyinpähän siltäkin :) Muutenkaan en ole mikään kauhea välineurheilija, mieluiten saisin/ostaisin kaikki vauvakamat vanhana joltain tutulta. Valitettavasti niitä tuttuja ei liiemmin ole, kun (opiskelija)kaverit elävät vielä sinkku- ja reissuvaihettaan.
Queen, meilläkin oli alunperin tuo Luka pojalle ykkönimenä. Mies kuitenkin päätti tuossa keväällä, ettei se olekaan kiva nimi, vaikka oli itse alunperin sitä ehdottanut. Mulle tuli kauhea nimikriisi, kun olin jo ihan henkisesti valmistautunut siihen Lukaan, ja sitten pitikin uusi nimi miettiä ;) No, nyt on ihastuttava pojan nimi mietittynä, pitää vain tarkistaa maistraatista, ettei ole liian omituinen. Siis se on parissa muussa maassa ihan normaali nimi, en vain tiedä saako Suomessa antaa ihan mitä vain toisenkielisiä nimiä ilman tarkempia perusteita.
Käsi joka kehtoa keinuttaa tuli katsottua osittain, mutta onneksi olin nähnyt sen jo aiemmin. Vaihdoin aina kanavaa, kun oli liian pelottava kohta :) Ja lopussa armoton vollotus, kun se " hidasälyinen" mies sai pitää sitä vauvaa sylissä :)
Pidin miehelle eilen kunnon räpätykset raha-asioista, mutta ei se tunnu ikinä oppivan. On tehnyt saman tempun kuluneen vuoden aikana varmaan kolme kertaa. Ja kun miehen tili on lainanhoitotili, mun on pakko pitää huolta, että siellä on rahaa. Olisin mielummin ottanut oman tilini lainanhoitotiliksi, mutta kun miehellä on isommat ja säännöllisemmät tulot, niin se oli pankin mukaan järkevämpi laittaa miehen tiliksi. Tässä se nyt kostautuu sitten...
Mutta ei voi ihan täysin miestä syyttää, koska sen oma äiti on ihan samanlainen. Anopilla on raha-asiat ihan sekaisin, ja kotoahan tuokin malli on opittu. Ennen avioeroa anopilla oli aika hyvin rahaa käytössään, ja nyt se elää vieläkin samalla tyylillä, vaikka rahaa ei ole nimeksikään ja velat painavat. Ei voi taas liikaa korostaa vanhempien velvollisuutta opettaa lapsilleen järkevää rahankäyttöä!!! Meidän lapsi saa luvan oppia käyttämään rahojansa harkiten.
Oletteko te muuten harkinneet lapselle säästämistä? Kun me kumpikaan ei olla saatu mitään pesämunaa vanhemmilta, ja olisi kiva antaa omalle lapselle alkupotti vaikka vaihtarivuoteen tai omilleen muuttamiseen. Mietittiin juuri, jos nyt aluksi vaikka lapsilisät laitetaan menemään jollekin vähäriskiselle tuottotilille.. Onko täällä ketään rahoituspuolelta, tai asiasta muuten vaan tietävää. Mikähän sijoitusmuoto olisi turvallinen mutta edes vähän tuottava?
Unelmista vielä: itse haluaisin oman alan töitä valmistuttuani. Maailmanpolitiikka ei ole ihan niitä helpoimpia työllistymispolkuja, mutta olisi ihanaa saada tehdä tismalleen koulutusta vastaavaa työtä. Vaikkapa sitten ulkoministeriössä tai jollekin yksityiselle think tankille... Toinen, pienempi haave on kissan otto. Oltaisiin jo otettu heti muuton jälkeen, mutta odotetaan nyt siihen asti, että vauva on syntynyt. Jos se vaikka onkin allerginen, niinkuin meidän molempien perheissä osa on... Siinäpä ne kaksi tällä hetkellä ajankohtaisinta haavetta, toinen vähän helpommin toteutettavissa kuin toinen :)
Kandi & muhku 18+2
Viikot menee yllättävän nopeasti. Tänään neuvolassa välähti, että viikon ja kahden päivä päästä tulee 40 viikkoa täällä täyteen :-/ Voi hyvät hyssykät...
Me huomattiin vaunuostoksilla tuo sama asia; liikkeet kauppaavat vain niitä kalliimpia merkkejä, muista vaunuista ei puhuta yhtään mitään. Vaikka mä kyllä olin ajatellut kysyä, mikä niissä edullisemmissa merkeissä vastaisi esim. jotakin Brion mallia jne. Eipä niiden myyjien puheiden perusteella saanut päätöstä tehtyä, enemmän luettiin netistä tai lehdistä ihmisten mielipiteitä ja vaunuarvosteluja. Ja sitten kun huutonetistä katsottiin, mihin hintaan vaunuja saa kaupattua eteenpäin sitten, kun niitä ei enää tarvitse, otettiin valintakriteeriksi myös se jälleenmyyntiarvo. Jos noista Brioista tosiaan saa vielä puolet takaisin parin vuoden päästä niitä myytäessä, niin tavallaan se vähän pienentää sitä ostohintaa.. vaikka se vaikutus ei tietysti tunnu siinä ostettaessa. Meillä mies tinkasi vaunu- ja turvakaukalopakettiin hyvän tarjouksen paikallisesta melko pienestä Juniorit-liikkeestä ja hyvää palveluakin saatiin. Yksi vaunujen renkaista vuoti jo uutena parissa päivässä tyhjäksi, se käytiin sitten vaihtamassa uuteen, eikä mitään mukinoita ilmennyt siinäkään. Jos vaunu- ja kaukalohankintaan ei olisi nyt saanut irrotettua noin paljon rahaa, olisin minäkin ehkä päätynyt hankkimaan esim. nuo Ora Jovi Airit. Niitä on jonkin verran kehuttu ja ovat hinta-laatu-suhteeltaan kai oikein hyvät. Muista hankinnoista on nyt sitten tullut säästettyä enemmän: pinnasängystä maksettiin alle 10 e, hoitopöytää ei osteta ollenkaan ja paljon on yritetty hankkia käytettyä tavaraa muutenkin... meille ei ostella mitään kymmenien eurojen hintaisia pinnasängyn verhoja tai pehmusteitakaan, vaikka ne kuinka söpöjä olisivatkin :)
Suipolle toivottelen täältä lisää suppareita. Kyllä alkaisi olla hyvä aika sieltäkin vuokralaisen jo muuttaa ulkomaailmaan! :)
Viipulille tervetuloa odotuspuolelle! Onnea vielä! Meitä jyväskyläläisiä enskoja täällä jo muutama ennestään onkin :)
Siruko se oli käynyt täällä Jyväskylässä mammavaatteita etsimässä. Tilanne niiden suhteen ei ole kovin kehuttava. Keskustassa ei äitiysvaatteita ole tietääkseni kuin H&M:llä. Sen lisäksi mammavaatetusta on Ozbabyssa Tourulassa, Lastentarvikeliikkeessä Seppälässä tai Palokassa, Palokankeskuksessa Lindexillä.. ja eipä varmaan muualla.
Neuvolassa kävin aamulla. Mulla meni tässä muutama viikko ilman mitään painonnousua tai parilla viikolla oli jopa hiukan laskenut, mutta nyt oli sitten sitäkin tullut puolisen kiloa lisää. Yhteensä painoa on tullut 9 kg lisää viime syksystä. Verenpaine 125/88, ihan pientä turvotusta, pissa puhdas. Sf-mitta mulla oli tällä kerralla 34 cm. Vauvan syke huitelee vielä siellä vähän 140 päällä. Ja hemppa oli lähtenyt vihdoin nousuun! :) Kohtahan tässä uskaltaa lähteä synnärille vuodattamaan verta... Terkkari sanoi, että kyllä vauva sieltä voisi hiljalleen lähteä syntymään, isohkoksi se sitä arvioi. Mua kyllä vähän jännittää, koska mahdollinen yliaikaiskontrolli olisi edessä vasta rv 41+5. Sitä ennenhän se ehtii kasvaa vielä vaikka kuinka :-/
Nyt täytynee suunnata läträämään vaunukopan kuomua (siis sitä pientä irrotettavaa kuomua kannettavasta vaununkopasta, ei sitä isoa häkkyrää koko rattaista ;)), koska olen pari viikkoa sitten jättänyt sen irrallaan olohuoneeseen ja kissapa juuri seuraavana yönä oli tähdännyt oksennuksensa sinne (ihanaaaa....). Pesin sen kohdan silloin heti yöllä onnettomuuden satuttua, mutta näköjään joku värirantu kehittynyt sen pestyn puolikkaan reunalle, joten pesenpä tuon uudestaan ihan läpikotaisin :-/
Mii- (rv 38+6)
Laitoin miehelle viestiä, että pitäisi kahvitauon vasta hiukan tavallista myöhemmin niin kävisin viemässä hiukan lämpimäisiä. Hänen työpaikkansa on tuossa puolentoista kilometsin päässä. No, hän siihen vastasi, että tauko on tänään pidetty jo normaalia aiemmin ja söivät siellä hänen (!) toissapäivänä leipomia keksejä ja kaikki tykkäsivät, joten ei enää tarvita mitään lämpimäisiä.
Summa summarum: jos suunnitelma viedä miehelle pullaa kariutuu ja siitä aiheutuu pettymys ja mielipaha, onko ihme, että lasketun ajan ylittyminen on hermoille käyvää? :) No joo, eipä ole tämän odotusajan eka kerta, kun joku mitättömän pieni juttu saa harmistuksen pintaan. Onneksi tuollaisilla asioilla on tapana unohtua nopsasti.
Ja voittepahan pitää itseänne hyvin tasapainoisina ja hillittyinä, jos ette kiukuttele kahvituntien ajoista siipalle :D
T: Pököpää Suippo ja Emppu, joka toivottavasti ei tässä suhteessa tule äitiinsä
Niin ja Suippo, tuossahan on ihan hyvä syy vetää herne nenään.. no, ainakin 10 minuutiksi ;) Varsinkin jos pullalämpimäiset ei ole ihan jokapäiväisiä teillä. Meillä moinen on niin harvinaista, että suuttuisin (ainakin hiljaa itsekseni) ehkä koko päiväksi :D
Monet on miettineet sitä hiusten värjäämistä raskausaikana. Eipä mulla mitään ohjeita asiasta ole (varmaan jostain löytyisi suosituksia, mutta..), mutta höpistään nyt jotain omasta päästä kuitenkin :D. Ainakin jostain olen lukenut, että toki raskausaikana olisi ainakin vähän suositeltavaa hiukan vähentää ylimääräisiä kemikaaleja - mikä tietty olisi kai kelle tahansa terveellistä pitemmän päälle ajateltuna. Tavallaan " turhia" kemikaalejahan on mm. hajusteet ja sitten tietysti hiusväreissä on jos jonkinlaisia vaikutusaineita. Jotkut ajattelevat, että eivät halua jo raskausaikana alkaa kerryttää noita vieraita tököttejä vauvan elimistöön, koska niille hän ehtii sitten altistua riittämiin elinaikanaan. Sitä ei varmaan ole tutkittu, kuinka paljon mitäkin aineita vauvaan voi raskausaikana varastoitua, ja onko siitä suuria haittoja (ehkä ei, kun ei sen tarkempia kieltoja ym. ole?). Itse vaalensin hiuksia tuossa talvella kerran, käytin kevytväriä, joskin niissä vaalentavat sävyt ovat lähellä kestovärejä, koska vaalentamiseen tietty tarvitaan tujumpia myrkkyjä. Kyllä sitä vähän on miettinyt, että onko esim. hajuveden käyttäminen nyt välttämätöntä ja alkuraskaudessa taisin unohdella dödönkin aina välillä. Jotenkin vaan on ajatellut, että ehkäpä se ei ainakaan haitaksi ole, jos ei iholleen levittele ylimääräisiä hajusteita ym. mutta en mä mitenkään tarkoituksella tai johdonmukaisesti ole joitakin aineita pois jättänyt. Mulla on hajusteiden välttämiseen kyllä sekin syy, että olen epäillyt niiden vähän ärsyttävän omaa ihoa ja ottavan henkeen joskus. Olen kuvitellut voivani jotenkin paremmin herkän ihon tuotteita tai hajustamattomia aineita käyttämällä. Sittenhän ne tietysti ainakin on suositeltavia, kun vauva syntyy, koska se ei tietenkään ole kaikkiin uusiin haisuihin vielä ehtinyt tottua.
Osasinpahan tämänkin asiaan taas tosi lyhyesti ilmaista :-S hohhoijaa, nyt hyötyharrastusten ja kotiaskareiden pariin, edes hetkeksi..
Mii-
Täällä sitä ollaan taas roikuttu lukemassa useammankin kerran, mutta nyt on sopiva hetki myös itse naputella jotain. Ainakin heti täytyy kommentoida noihin tunnekuohuihin: nauraa saa tosiaan täällä useamman kerran päivässä ja sellaisia hepuleita iskee myös minuun ja miehukseen kanssa, että välillä pohditaan, että mitä traumoja pikkuinen saa kun porukat on näin levottomia... =D Ja sitten itkuherkkyys: mulla pohjanoteeraus oli tuossa pari päivää sitten, kun olin kävelemässä ja ajttelin, etä ristiäiskakkuun olis kiva saada lakkoja ja että täytyis varmaan jaksaa lähtee hetkeksi niitä suolle etsimään. No se ristiäiskakun ajatteleminen sai mut siinä keskellä katua nieleksimään kyyneliä. Jos joku ois kysyny, et mikä hätänä, niin ei oikeesti ois kehdannu kertoo...
Vaunuostoksilla on ollut huonoa palvelua - ymh! =/ Kyllähän sitä ymmärtää, että aina on jollakin huono päivä, mutta kyllä monesti tulee mieleen, että asiakaspalveluihmisten tulis muistaa, että me asiakkaathan olemme hänen työnsä ja palkkapussinsa tae. Ei kuulu heille, miltä näytämme ja mitkä vaunut tai auton tai mitä vaan valitsemme.
Tervetuloa myös tähän pinoon Mykerinos!
Puhuvat vaunut ja pannarit vetää suuta korviin täällä! =) Ja vielä telkkuun sen verran, että jätin eilen sen leffan katsomatta, kun jo silloin kun se oli uusi, se oli niin karmiva kokemus, ettei toiste tohdi katsoa.
Ja sitten haaveisiin: Mulla on kans monta haavetta jo toteutunut, sillä olen ammatissa, mihin olen aina halunnut, vakkari työpaikka mukavassa koulussa ja jo koulutus ylempiinkin hommiin, jos isona tahtoo rehtoriks rehtorin paikalle. Myös rakas mies on löytynyt mutkien ja yrityksen ja erehdyksen kautta. Ja raskaanakin siis ollaan ja omassa (=pankin) kämpässä asutaan. Oikeestaan vois sanoo, että tällä hetkellä elän jo aiempien aikojeni unelma-aikaa. Pitäis muistaa se useammin, kun pienestä alan nipottaa. Voin siis sanoa olevani hyvin onnellinen jo nyt. Mutta, mutta... ainahan voi haaveilla lisää! Ja ainakin yks haave meillä on miehen kanssa yhteinen ja se on, että tässä lähivuosina viettäisimme vuoden tai pari jossain ulkomailla. Tarkoitus olikin jo tänä syksynä olla lähdössä, mutta asiat menivätkin vähän toisin, kuten niillä usein on tapana mennä... Ja kyllähän muutama lapsi siellä oman omakotitalon pihalla leikkimässä, koira ja terveyttä ja rakkautta kaikille lähimmille on ihankohtuullinen haave. :o)
Nyt taas kirjojen pariin ja sängylle köllöttämään! Voikaahan hyvin ja käykää kommentoimassa treffipinossa!
-Amy ja EkaVekara rv 27+0
eli siis vain tämä iltavuoro enää ja huomenna alkaa LOMA!!! VOi kuinka olen sitä odottanut. Sitten olenkin melkein täysin nettipimennossa seuraavat kaksi viikkoa joten ikävä tulee ja toivotan jo nyt kaikille mukavia kahta viikkoa
Poppis: Hiukan erilaisista asioista pappi puhuu ja tahdon- keskustelua (hih) ei enää käydä. Nähdään pappi vasta huomenna aamulla ja puhutaan silloin tuo kaava läpi,. Voin tulla sitten infomoimaan mitä tuossa iloisessa tapahtumassa tapahtuu :)
MiaMikillä iloisia kuulumisia miehen työllistymisestä :) Kyllä varmasti helpottaa
Hiivasta oli ollut puhutta. Mulla on käynyt taas niin iloisesti, että ennen raskautta kärsin todella usein hiivatulehduksista ja nyt raskauden aikana ei ole ollut yhtään kertaa... (koputan puuta) Tiedän miltä se tuntuu ja kaikki sympatiat on teidän puolella.
Bejpillä oli mukavia neuvolakuulumisia... voi kun minäkin jo pian pääsisin neuvolaan käymään.. vielä muutama viikko
Onnea Viipulille ja mykerinokselle ensikoiden seuraan liittymisestä
SUipolle huimasti lisää suppareita...saat muutaman näistä minun..ja tietysti mukavalla kivulla höystettynä
Mun alkoi kauheasti tekemään mieli pullaa ja pannaria, kun täällä on niistä niin paljon ollut puhetta :) No meillä taitaa su olla pullanleivonta talkoot joten silloin siis.
Nyt on palattava takaisin töiden pariin
Heidi <3 Toukka 24+5 (JO!)
Voi vitsit toi mies tuolla sohvalla vaan pyörittelee päätään, kun luen näitä juttuja ja repeilen tässä koko ajan :)
Sippuliini kyseli suppareistani! Kyllä nyt huomaa kun olen ollut enemmän levossa, että supistukset ovat vähentyneet! Mutta kyllä sen myöskin heti huomaa, jos jotain touhuaa niin alkaa herkästi supisteleen (kivuttomasti kylläkin). Kontrolli on Taysissa tosiaan äippäpolilla ensi viikon tiistaina ja vähän jo jännittää kuin on käynyt. Lääkärihän sanoi, että kun olen levossa niin voipi olla että kohdunkaulankanava ottaa mittaa takaisin!! Sitä en tiedä voiko kohdunsuu enää " kovettua" kun se on jo pehmennyt ;)
MiaMik rv 31+1
Mulla on kaapissa pari kiloa Marimekon raitatrikoon palasia, mitä olen ostanut ystävämarkkinoilta. Tarkoitus olis ommella ite vaaville potkareita, bodyja ja myssyjä. Olisko joallain vinkata jotain lehteä, kirjaa tai nettisivua, mistä löytyis sellaisia simppeleitä, mutta toimivia ohjeita ja kaavoja?
-Amy-
Mä oon löytäny aika kivasti kirjastosta käsityölehtien (erityisesti Suuri käsityölehti) eri numeroista. Tietty se yks tosi hyvä nro ei nyt täällä töissä oo tiedossa, mutta voisin yrittää muistaa tarkistaa, missä numerossa oli paljonkin vauvan vaatteita. Joku parin viime vuoden aikana ilmestynyt nro se oli.
t. Essi
Olette te kylla aktiivista porukkaa! Hienoa :)
Nuo vaunuostoskokemukset kuulostaa kylla jarkyilta. No, osaapahan nyt sit asennoitua kun itselle tulee tuo ajankohtaiseksi...
Kandivaihe vihjaili poikavauvan nimesta - mua ainakin alkoi ihan kamalasti vaivaamaan, etta mikakohan nimi se sit on! Varmaankin salaisuus viela? Niin ja lapselle saastamisesta kyselit. Ehdottomasti joku saastohomma on meillakin suunnittelilla...mies saa kyllakin paattaa miten tuo kaytannossa hoidetaa, kun on rahoitusalalla. Sijoitti munkin pikkupennoset niin hyvin, ette reilu tonni tuli vuodessa voittoa!
Suipon kuvista viela...arvasinkin etta ne oli varmaan sielta Reposaaresta. Kato tiaksaa ko maaki ole sialt porist pai kotosi... :)
Heidille ihanaista lomaa! Mekin ollaan lomareissussa ens viikko, ja oikein jannittaa miten sita pystyy olemaan ilman nettia. Aika pelottavaa!
Ai samperi, mua ei oo pitkaan aikaan nippaillut mahasta mitenkaan, mutta tanaan on sillai oikein melkeinpa kivuliaasti vihlonut tuolta alavasemmalta....aiiii....
Haaveista...Omakotitalo pk-seudulta, ehka hevonen joidenkin ystavien kanssa yhteiseksi, mieluisa ja vakituinen tyopaikka ja erikoistumisopinnot jossain vaiheessa. Ja etta sailyis tama parisuhde.
Tassa sita huomaa, miten kiitollinen sita pitais olla - moni haave on kuitenkin jo totetunut! Ihana mies, mieleiset haat, tama " valivuosi" ulkomailla, oma (pankin) uusi koti rakentumassa Suomeen, unelma-ammattiin valmistuminen, vauva tuloillaan. Nyt lupaan etten ainakaan kymmeneen minuuttiin purnaa yhtikas mistaan!!
Makkara rv11+3
Miille ja Suipolle (ja oliko joku muu ylittänyt jo tarpeelliset viikot??) supistuksia.. Ihan itsekkäistä syistä, kun tuolla vauva-puolella kaikkien muiden vauvat on jo niin isoja :)
Hiusten värjjämisestä sananen.. yritin laittaa raitoja joskus pääsiäisenä (oisko ollut viikkoja joku 25 tai mitä lie). Raidat ei ottaneet lainkaan raskausaikana kasvaneeseen osaan hiuksia. Äiti oli sit jutellut parturinsa kans (laitoin niitä raitoja äidin kans) ja hän oli sanonut, et joillain hormonit muuttaa hiusta jotenki, ettei väri tartu.
Maanantaina oli neuvola. D painoi 3870 g ja oli 52 cm pitkä, päänympärys oli 35 cm. Eli on jo melkein samoilla käyrillä kuin täysaikaiset (inan verran alapuolella) :)
Jenni ja Daniel (huomenna 1kk)
Kauhia kun te ootte taas ollu tehokkaita sillä aikaa, kun mä koitan elää elämää netin ulkopuolella ;)) Mies on jo ihan kiukkuinen välillä, kun joku on aivan riippuvainen... Pakko koittaa siis rajoittaa ja tehdä välillä jotain ihan muuta, joskus jopa jotain hyödyllistäkin vois yrittää saada aikaan...
Makuuhuoneen verhot on pian pari vuotta odottaneet, että joku tekis ne valmiiksi... Pitäisköhän mun...
Kiva kun Keinis oli käynyt! Mietin just vähän aikaa sitten, että minne oot kadonnut, kun ei ole kuulunut :)
Amy; vähnkö epistä, kun sun ei enää tartte mennä töihin... Kävin tänään yhden opekaverin luona, jolla on toisen muksun la parin viikon päästä, ja siinä naureskeltiin, että ei paljoa työasiat mielessä pyöri, kuten vielä pari vuotta sitten tässä vaiheessa kesää ;)
Mukavia kuulumisia tuntui olevan muillakin, ja uusiakin oli taas tullut mukaan joukkoon. Tervetuloa loistavaan (mutta riippuvuutta aiheuttavaan) seuraan!
Aurinkoista iltapäivää!
t. Ope + Ahaa 27+3
Vaunokaupoistakin oli kommentoitu. Kieltämättä aika omituisia myyjiä! Meillä on vielä kaikki hankinnat tekemättä, kerran joskus alkukesästä eksyttiin yhteen vaunukauppaan, ja saatiin ihan asiallista palvelua, vaikka sanottiin että ollaan vaan hyvin alustavasti ihmettelemässä mitä maailmassa on tarjolla :) Nyt tarttis lähiaikoina aloittaa ihan tosissaan vaunujen& turvakaukalon hankinnan tarjouskierros.
Sänkykin tuli katsastettua, muutan ok, mutta päädyt on kangasverhoiltu silloin vuonna 74 ja ajattelin ihan kyllä uusia sen verhoilun :) Tosin näyttäis ainakin aika yksinkertaiselta puuhalta.
Nyt mä meen taas välillä sohvalle makaamaan, mukavaa vaihtelua tähän koneella istuksimiseen :DD
T. Taas Ope ja Ahaa
Siis joo... täytyy kai munkin myötää, että jonkin asteinen riippuvuus on mullekin kehittyny tähän palstaan. En ehtiny kotona muuta ku lukee tuoreimmat tekstit, mutta en kerenny kirjottaa kommentteja, niin otin muistilapun mukaan, että voin täällä (anoppilassa) sitten kirjottaa. =) Hullua. Ja ukko alkaa aina huokailemaan, kun näkee, että vauva-lehden sivuilla käsi käy NAPS NAPS... =)
Viipero: Mä luin eilen jostain odotuskirjasta, että 8-10 supistusta on ok/pv. Mut jos niitä tulee tunnin aikana paljon (olikohan se yli 8-10), niin sit pitäis sen mukaan ottaa yhteyttä lääkäriin tai oikeestaan varmaan neuvolaan tai äippäpolille.
Jouhi: Mä en edes alkuvaiheessa muistanut koko nostelu " kieltoa" . Töissä nostelin jalattomia krapulaisia miehiä takas pystyyn ja sillon alkuraskaudesta meillä oli muuttokin... eli sillon tuli nosteltua enemmän tai vähemmän painavia laatikoita ym. Tosin varsinaisena muuttopäivänä jätin kantamiset miesten hommaksi.
Että ihan sun omien tuntemusten mukaan... mutta ei totakaan kannata etukäteen stressata ja murehtia! Ja niin ku joka paikassa sanotaan (ainakin mulle on sanottu), niin sä et pysty keskenmenoo ittelles aiheuttaa... se tulee ihan muuten, jos on tullakseen. Eli DON´T WORRY!
Unelma-gallup: Jos ei lapsi tai parisuhde juttuja lasketa, niin....
...haluisin ihanan kesämökin jostain järven rannalta missä se mökki olis kallioisella ja mäntymetsäisellä alueella.
...sit haluisin omakotitalon jostain " maalta" (läheltä kaupunkia kuitenkin), missä olis ehkä pieni vanha navetta, johon vois ottaa pari vuohta, kanoja, hepan, jne.
...sit kolmanneks haluisin johonki unelma saarelle mitä näkee vaan telkkarissa -> valkoselle hiekalle loikoilemaan ja välillä turkoosin väriseen meriveteen snorklaamaan riutoille..jne. =)
Siinä ny ekana mieleen tulevat unelmat. ;)
Mukavaa illan jatkoa...
Burde ja Pannari-Pennari 30+4
Vähän neuvolakuulumisia:
Sappi- ja maksa-arvot oli ok ja kutinakin on loppunut eli johtui ilmeisesti vaan turvotuksesta,hyvä:)
Painoa oli tullu 1138g/vk, nyt yhteensä 14,7kg
RR 114/79
pissa puhdas
sf oli 32cm eli 2cm pienempi kuin viimeks koska vauva on laskeutunut, hieman terkka hämmästeli vauvan liikkeitä kun myllää vieläkin niin paljon, meinas että mulla on pieni vauva isossa mahassa:)
kaikki siis hyvin, viikon päästä taas neuvola..terkka kyllä vähän epäili josko silloin enää tulen mutta en jaksa uskoa että sitä oltais jo synnärillä saati kotiuduttu sieltä..ihan hullua että on jo näin paljon viikkoja niinku Miikin totes;)
Unelmagalluppiin: Haaveena ois että saatais vihdoin ja viimein toi asuntosäästöprojekti päätökseen ja että asunnot ei ois niin pirun kalliita, unelmana ois puutalo järven lähettyviltä..mielellään vaaleansininen:) Sinne tahtoisin lisää eläimiä, minipossu ois kiva, koiria voisin ottaa yhden vielä ainakin ja pupu kelpais kanssa..niin ja toinen vielä isompi akvaario ois myös ihana;) Taloudellisesti ois hienoa jos pystyis olemaan lasten kanssa kotona vähän pidempään, ja ois hienoa myös löytää työ mistä pitäis tosi paljon..on tuo nykyinenki ihan mukava ja vakituinen sentään mutta ei sinne into piukassa aamuisin koskaan kipittäny, mistään kesämökeistä tai vastaavista mä en haaveile kun en oo yhtään mökki ihminen..miehelle ois kiva saada moottorivene että pääsee uistelemaan..siinäpä ne:) ..ja jos parisuhteeseen ja lapsiin liittyviä haaveita kuitenkin muutaman vielä kehitän niin tämän miehen kanssa tahdon olla loppuikäni ja toivottavasti pitkän sellaisen, lapsia,mielellään kilttejä sellaisia,saisi tulla pari kappaletta:)
Tuohon supparijuttuun, terkka opasti että kymmenen kivutonta supparia päivässä on vielä ok silloin kun mulla suppaili paljon rv 30+..kyllä niitä se kymmenen päivässä tuli,eikä mulla ainakaan noista supisteluista huolimatta ollu mitään kypsymistä tapahtunut lääkärikäynnillä rv 36+..sen jälkeen niitä onkin sitten tullut paljon enemmän:)
Queen ja Pulla 38+1
Ja varsinkin jos ne on yhtään kipeitä niin sit heti neuvolaan.
Mun runsaat supistelut johtui melkeimpä vain liiallisesta rasituksesta. Eli muistakaa ottaa rauhallisesti...
ei muuta
Heidi <3 toukka 24+5 ja 2,5 tuntia lomaan :)
Ihania haaveita teillä:) Oli pakko nyt tulla itsekin vastaamaan galluppiin. [color=maroon] Haaveitani [/color] ovat mm.
- 3-4 tervettä ja iloista lapsukaista
- pitkä (elinikäinen) ja onnellinen parisuhde mieheni kanssa
- kaunis, uusi (itse suunnittelema, edes osittain) omakotitalo
- uudehko farmariauto
- oma vene/laiva, jolla seilailla pitkin Suomen vesistöjä
- häät jossain kauniissa paikassa, veden äärellä
- opiskelut päätökseen parin vuoden sisällä
- työpaikka, jossa todella viihdyn (haaveilen opettajan työstä jossakin vähän pienemmässä koulussa, kyläkoulussa)
- terveyttä, pitkää ikää ja onnellisuutta kaikille lähimmäisilleni
- paljon rakkautta koko maailmaan
Paljon kauniita haaveita on jo tähänkin mennessä elämässäni toteutunut ja täytyy olla kyllä kiitollinen siitä, mitä kaikkea on saanut ja saavuttanut elämässään! Olen onnellinen tyttö. [color=red] ♥ [/color]
Toivottavasti tästä ei nyt tullut liian " lässynlässyn" -juttua;) Mutta ehkäpä sitä aina välillä saa vähän lässyttää ja puhella pehmoisia:)
~ ♥ ~ ♥ ~ Viipuli ja Pikkupikku rv 6+5 ~ ♥ ~ ♥ ~
Olipa paskamainen vaununhankintakokemus Sirulla! :/ Rasittavia tuollaiset ennakko-oletukset. Ei tainnut myyjä olla ihan omalla alallaan! Meitäkin joskus katsotaan pitkään (miehellä pitkät hiukset ja pitkä parta, käyttää tummia vaatteita, kuin myös minä jnejne) mutta vielä ei olla sen vuoksi saatu kovin epämääräistä kohtelua (ainaista alta kulmain tuijottelua lukuunottamatta, mutta sitäkin nykyään vähempi, kun noita pikätukkia on paikat nykyään pullollaan).
Mukavia haaveita kaikilla. Omat unelmani liittyvät pääasiassa hyvään parisuhteeseen (löytyy) ja lapsiin (KOHTA löytyy). Muita unelmia voisi olla päästä teologiseen lukemaan uskontotieteitä. En ole mitenkään uskonnollinen ihminen, mutta tieteenä uskonto kiinnostaa kovasti. Haluaisin myös uskonnon (ja mahdollisesti filosofian) aineenopettajaksi! Se olisi mahtavaa! Mutta ensin aion suorittaa varhaiskasvatuksen opinnot, ainakin ne kandin paperit. Haaveilin jostain esimurkkuikäisestä asti lastentarhanopettajan urasta ja kyllä minä päiväkodissa mielellään teenkin työtä, mutta parin viime vuoden aikana tuo aineenopettajan ura on alkanut kiinnostaa yhä enemmän ja enemmän. Toivottavasti saan tehdä haaveesta totta.
Mitäs muuta... Mies lähti katsomaan jotain bändiä kaverinsa kanssa. Oli eilenkin liikenteessä ja huomenillalla menossa Qstockiin. No eipä tuo ole kyllä varmaan moneen kuukauteen käynytkään missään (juhannusfestareita lukuunottamatta, mutta siellä olimme yhdessä). Että antaa pojan mennä :)
Kohta alkaa teho-osasto, kai sitä pitää siirtyä TV:n ääreen.
Han ja Pööpötin 13+1
Heipä hei!
Täällä jo huomattavasti virkeämpi Mörötin kirjoittelee :) En sitten eilen jaksanut illasta enää kirjoittaa, mutta kävin kuitenkin pinon lukemassa. Aika vitsikkäällä päällä olette viime aikoina olleet ;)
Ninni oli tainnut käydä jo lunastamassa käärönsä ;) Onnea vauvasta!
Sirulla oli huonoja kokemuksia ostosreissulta :( Mikään ei minua raivostuta niin paljon kuin myyjien välinpitämätön suhtautuminen asiakkaisiin. Meitäkään ei mieheni kanssa oltu valmiita palvelemaan joissakin huonekaluliikkeissä, mutta eipä niistä kyllä sitten mitään ostettukaan. Kyllä kaiken maailman tanttoja palvellaan, mutta nuorista ajatellaan varmaan ettei noilla kuitenkaan ole rahaa *mur*! Hyvä kuitenkin, että olette saaneet vaunut hankittua. Meillä se on vielä edessä, kun aiotaan nyt kuitenkin odottaa niitä Emmaljungan uusia malleja. Kaverilla on muuten Orat ja hyvänä on niitä pitänyt ja hyvin ne ainakin kestänyt kahdella lapsella :)
Suippo odottelee kyllä ihaltavan rauhallisesti Empun syntymää. Minä yritän myös valmistaa lähipiiriä ja itseäni siihen, että tämä meidän aarre tulee vanhempiinsa ja syntyy kaksi viikkoa yli lasketun ajan. Tosin viime päivinä on vähän pelottanut, ettei käy vaan niin, että tulee ennen aikojaan. Toivottavasti malttaisi kuitenkin sinne lokakuulle asti tuolla kohdun suojissa pysyä bd Sulle nyt kuitenkin toivottelen kovasti suppareita!
Sippuliinin ja Burden vauvoille kuitenkin vielä vähän malttia sen syntymisen suhteen. Mulla tuli sen torstaisen neuvolalääkärin runtelun jälkeen myös vähän rusehtavaa valkovuotoa ja illalla suppareita. Tänään vielä toiselta lääkäriltä varmistin, niin on kuulema yleistä että voi tulla pientä vuotoa sisätutkimuksen jälkeen. Ja kyllä se edellinen lääkäri oli niin kovakourainen, ettei mikään ihme että vähän verta tirskahti. Sitä tuhrua ei kuitenkaan tullut kuin silloin illalla ja seuraavana päivänä tilanne oli taas normaali.
Viipero: Täällä myös mietitään miten paljon niitä kivuttomia suppareita saa päivän aikana tulla. Neuvolasta en saanut tähänkään mitään kunnon vastausta :( Saisihan nuo vähän rauhoittua, joten rentoa meininkiä myös sulle ja vaavelille.
Queen on hauskuuttanut porukkaa mainosbongailullaan :) Kiitokset vaan, sait täälläkin päässä hymyn nousemaan huulille. Kieltämättä olit löytänyt ne meikäläisenkin mainosinhokit. Hyviä mainoksia on nautinto katsoa, mutta huonoja mainoksia katsoessa miettii, miten on siinäkin mennyt rahat hukkaan ;)
(.) Olin nyt tänään uusintakäynnillä siellä neuvolassa lääkärin pakeilla. Edelleen on paikat tiukasti kiinni, vaikka niitä supistuksia tosiaan tulee pitkin päivää. Lääkäri olisi ollut halukas kirjoittamaan parin viikon sairasloman, mutta halusin päästä takaisin töihin maanantaina. Joo, älkää antako ihan hirveästi mulle huutia tästä hyvästä. Joku kyseli missä olen töissä. Olen lastentarhanopettaja ja työskentelen päiväkodissa pienten ryhmässä. Ja ihan siksi menen maanantaina töihin, että siellä on niin monta pikkuista aloittamassa päivähoitoaan, että haluan itse olla paikalla heitä ja heidän hermoilevia vanhempiaan vastaanottamassa enkä jättää heitä kokemattoman sijaisen vastuulle. Nyt vaan toivon, että lepo auttaisi tähän supisteluun. Onneksi ne supistukset ovat kuitenkin vielä niitä kivuttomia, ainakin pääasiassa. Viikonloppuna iski hirveä paniikki, kun me ei olla tosiaan vielä saatu oikein mitään hommattua vauvaa varten. Äitiyspakkauksen sain nyt tällä viikolla tilaukseen ja pitäisi tulla viimeistään reilun viikon päästä. Ja mies haki Helsingistä käytetyn hoitotaso/hyllykön, josta pulitettiin 30 euroa. Tänään ostin yhdet puolipotkarit ja eilen kaveri lupasi meille pinnasängyn. Kai ne siitä alkaa kasaantua pikkuhiljaa. Suosittelen kuitenkin nyt kaikille muille sitä vauvatavaroiden hankkimista jo hyvissä ajoin.
Nyt mies hoputtaa saunaan, joten sinne. On tuo mies vaan ollut kultainen ja huolehtinut hyvin minusta ja vauvasta :)
Illanjatkoja,
Mörötin ja Otso rv25+6
Eihän tänne ehdi kirjoittamaan, kun aika menee pinoja lukiessa Hurjan ahkeria kirjoittajia olette!
Yritän hieman kommeintoida, mitä vielä muistan
Siru85 ¿mullekin oli tullu suurin piirtein noilla viikoilla +400g/vko ja kun sitä neuvolassa harmittelin täti sanoi et 500g/vko on vielä ihan ok, ei syytä huoleen. No nyt sitten viimeksi oli tullut 800g/vko ja taas tätsy sanoi et ¿ei syytä huoleen näillä viikoilla tuota painoa yleensä tuleekin enemmän¿ :) Täytyy sanoa et mukava täti, mut kyllähän nuo grammat itsestä tuntuu aika paljolta, kun itse masuasukki ei paina vielä juur mitään¿ Mutta, jos sulla muuten kaikki ok, nin tuskin tarviin huolestua!
Ja vielä vaunuliikkeisiin ¿mekin käytiin ihan alkuviikoilla tekemässä vertailuja vaunujen välillä, niin ei kyllä saatu mitään palvelua. Ilmeisesti ei näytetty potentiaalisilta asiakkailta, kun en näyttänyt pallon nielasseelta. Eipä me kyllä oltais mitään ostettukkaan, mut olis se palvelu kuitenkin ssanut meidät ehkä takaisin tulemaan¿
Ollaankin tässä mietitty, et joko nuo vaunut tohtisi hankkia, jos vaikka vielä jonkun tarjouksen löytäisi. Viikkojen puolesta ei ole kyllä mikään kiire vielä¿ Sama muiden isompien hankintojen kanssa eli sänky, hoitopöytä, kaukalo ¿missä vaiheessaa olette muut hankkineet nuo?
Fio ¿olen nähnyt sen eilisen leffan ¿käsi joka kehtoa keinuttaa¿ monta kertaa, ja olen aina pitänyt sitä hyvänä elokuvana. Mutta nyt raskaana ollessa päätin etten katso sitä on sen verran kamala¿
Poppis ¿hyvä, että muutkin värjää hiuksia :)! Näin tossa yks päivä kaveria, joka kysyi olenko käynyt kampaajalla minä siihen myöntävästi vastasin ja tämä jatkoi ehkä hieman kauhistuneella äänellä ¿saako raskaana ollessa värjätä hiuksia?¿ Ihanku olisin hänen mielestään tehnyt jotain kamalaa tulevalle lapselleni, mutta ei sitä kehdannut suoraan sanoa¿ No, jokainen tekee niin kuin ITSE parhaakseen näkee!
Jouhi ¿munkin hajuaistista on tullut ihan uskomaton! Haistan esim. kaikki hikiset ihmiset julkisissa kulkuneuvoissa ¿ei niin kiva, mutta vastapainoksi saa nauttia myös kaikkista hyvistä tuoksuista.
Tiedä sitten kummasta näin julmettu hajuaistin paraneminen mulla johtuu raskaudesta vai tupakanpolton lopettamisesta ¿varmaan molemmista, tuplana. Täällä taisi ainakin jossain vaiheessa olla muitakin jotka olivat polttaneet/yrittivät lopettaa. Voin suositella kirjaa nimeltä ¿Vihdoinkin vapaa tupakasta¿ tms. kirjoittanut Allen Carr perustuu EasyWay-menetelmään. Sen luettuani lopetin yli 10 vuoden tupakoimisen jälkeen sen riippuvuuden kaksi päivää + testin jälkeen (tuli hoppu lukea kirja loppuun).
Omaa napaa, joka muuttaa muotoaan..
Neuvola oli 21+4
painoa siis se +800g/vko
rr 124/74
sf 19
syke 163
liikkeet +
Nyt mittasi sf-mitan jo toisen kerran (eka rv 16 ja oli 16 sillon) eli yläkäyrillä mennään, vaikka itse masun voi vielä helposti pistää lihomisen piikkiin, ei ole vain pullahtanut ulospäin. Rautaa käski alkaa syömään edelliskerran tulosten perusteella hb 122 ja laskussa :(¿
Muuten kaikki hyvin, Kela paperit sain ¿tulen varmaan teiltä viisaammilta niiden täyttämisestä vielä neuja kysymään, kunhan ehdin niihin tutustua!
Muksuu päivää kaikille uusille ja vanhoille!!
LillSis 21+6