Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Alzheimer-potilas voi kadota Kauhajoen sairaalasta? (Löytyi kuolleena.)

Vierailija
14.03.2014 |

Ihmettelen suuresti tuollaista. Miksei muistamattomia potilaita vahdita paremmin, jotta tuollasta ei voisi sattua! Tuo on ollut varmaan todella tuskallista niin potilaalle kuin omaisille. Joutuvat ajattelemaan läheistään, joka kuoli kylmissään, nälissään ja peloissaan jossain eksyksissä.

Näistä pitäisi kyllä langettaa osastosta vastuussa olleelle henkilölle rangaistus kuoleman tuottamuksesta tai heitteillejätöstä. Mikään pikku sakko ei tuossa riitä. Tuollaiset ihan turhat kärsimykset on saatava loppumaan.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muistisairas omainen. Jos hän karkaisi ja hengiltä paleltuisi, olisin toki surullinen. Mutta saisin myös huokaista helpotuksesta. Ainiin. Tästä ei saanutkaan puhua.

Vierailija
42/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kyllä ole ollenkaan miellyttävää kenenkään mielestä, jos muistisairas eksyy ja sitten vieläpä löytyy jostain kuolleena. Todella ahdistava ajatus. En ymmärrä numeroa 39. Kuolee yksi, pelokkaana, kylmissään, janoissaan ja ehkä jopa hullujen kiusaamana ja tappamana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin siivoojana Liinaharjan vanhainkodissa. Vein isoja roskasäkkejä tavarahissillä. Yhden kerran kun menin taas hissiin,siellä oli sekava vanhus pyörätuolissa. Sanoi että kotiin. Painoin hissiin 5 kerrokseen. Huusin hoitajille,jotka tietty istu akvaariossa että tulkaa hakemaan mummo täältä. Joku hoitaja sieltä tuli laiskasti, vilkasi mummoa,ja sanoi Ei ole meidän ja käveli pois. Ällistyin täysin. Menin 4 kerrokseen sama tilanne.Hoitajat kahvilla. Onneksi mummo kuului sinne. Hoitaja totesi vain Näitähän sattuu.

Vierailija
44/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 kiitos sinulle! Olet hengenpelastaja. Törkeää toimintaa noilta hoitajilta. Miten voivat olla noin välinpitämättömiä. Tuokin oli varmaan jonkun rakas äiti ja mummo, joka on luottavaisin mielin annettu hoidettavaksi.

Vierailija
45/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tuo 41:n tapaus. Eli hoitajat eivät olleet moksiskaan, vaikka vanhus oli karkaamassa.

Itse olin kerran yhdellä kurssilla, jossa tutustuin vanhusten hoitajaan. (Oli sairaanhoitaja ja osastonhoitaja erittäin suuren vanhainkodin sairasosastolla, jossa minunkin isoäitini oli muutamaa vuotta aiemmin ollut pari vuotta, kunnes kuoli.)

Tämä hoitaja täytti kurssimme aikana 50 vuotta ja kyselin, että juhlistaako hän sitä myöskin jotenkin vanhusten kanssa. Hoitsu katsoi minua kummissaan, että ei hän nyt NIIDEN kanssa mitään julista. Tuntui siltä, että piti vanhuksia ikään kuin jonain esineinä, joilla ei ollut ihmisarvoa. Kysyin toisella kerralla, että meinaakos hän sitten itse mennä tuohon vanhainkotiin vanhana, jos tarve vaatii. Hän taas katsoi minua kauhistunut ilme silmissään ja sanoi, että ei takuulla mene sellaiseen ´paikkaan. Ei ikinä halua tuollaiseen hoitoon, kun heillä on.

Vierailija
46/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökuntaa in liian vähän. Aitini sairastaa Alzheimeria, ei tiedä edes mikä vuodenaika on kysymyksessä.Meillä se on suvussa periytävä. Mummo asuu vielä kotona, mutta alkaa näyttää mahdottomalta-

Vierailija
47/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 nuo on hankalia tilanteita, kun ollaan siinä rajoilla, että pitäisikö päästä hoitoon. Tuttavani sanoi, että täällä ainakin pääsee tehostettuun palveluasumiseen vasta sitten kun on joskus eksynyt. Eli mielestäni liian myöhään.

Alkakaa ajoissa hakea sitä hoitopaikkaa.

Vierailija
48/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 16:29"]

Näistä pitäisi kyllä langettaa osastosta vastuussa olleelle henkilölle rangaistus kuoleman tuottamuksesta tai heitteillejätöstä. Mikään pikku sakko ei tuossa riitä. Tuollaiset ihan turhat kärsimykset on saatava loppumaan.

[/quote]

otapa selvää kuka/mikä taho on vastuussa. 

Vierailija
49/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisina meissä on se vika, että täällä ei arvosteta vanhuksia. Nuoruutta vaan palvotaan. Vanhukset nähdään lähinnä välttämättömänä pahana ja kulueränä.

Vanhuksiin ei olla halukkaita laittamaan kovin paljoa rahoja. Rahoja annetaan jo ihan liikaakin lapsiperheiden ja nuorten tukemiseen. (Juu, itse olen perheenäiti.)

Vierailija
50/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku karkaa, niin vastuussa on hänen hoitajansa  ja viime kädessä osaston johtaja, joka on määritellyt työtehtävät ja vastuut ja vastaa itse kokonaisvaltaisesta hoidon onnistumisesta. Eli työntekijä, mikäli on tuottamuksellinen laiminlyönti, mutta viime kädessä ainakin se esimies. (Osastonhoitaja tai jopa hänen esimiehensä.)

Vierailija
51/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 22:01"]

Tämä hoitaja täytti kurssimme aikana 50 vuotta ja kyselin, että juhlistaako hän sitä myöskin jotenkin vanhusten kanssa. Hoitsu katsoi minua kummissaan, että ei hän nyt NIIDEN kanssa mitään julista. Tuntui siltä, että piti vanhuksia ikään kuin jonain esineinä, joilla ei ollut ihmisarvoa.

[/quote]

En ymmärrä. Miksi työntekijän pitäisi juhlia asiakkaiden kanssa synttäreitäään? Omia henkilökohtaisia asioita ei pidä viedä työpaikalle.

Vierailija
52/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ajattelin, että olisihan se 50-v voinut viedä sinne vaikka osan kukistaan käytäviä koristamaan tai tarjota kakusta palasen kaikille hoidokeilleen jne.

Kyllähän siinä tutuksi tullaan, kun hoidettavat ovat siellä vuosia. Hoitajathan ovat tavallaan töissä niiden pitkäaikaishoidettavien kodissa.

Vierailija
53/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä on tämän jutun lähde, en löytänyt

Vierailija
54/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lehdestä luin tuon jutun. Ei ole lähdettä mulla linkittää.

ap

Vierailija
55/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkki:   http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014031318121097_uu.shtml

Etkö usko ilman linkkiä.

Vierailija
56/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoileminen on aivan liian yleistä. Pahemmaksi menee vaan, kun ei kohta edes kodistaan pääse hoitopaikkaan, vaan kotona täytyy vaan asua, vaikka kunto olisi mikä.

Vierailija
57/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanktio pitäisi olla myös vierailijoille, sillä lukemattomia kertoja olen nähnyt omin silmin, kuinka vanhus pääsee livahtamaan ovesta vierailijoiden mukana. Jostakin syystä, moni vanhus on karppina juuri silloin, kun ovi avautuu, vaikka ei olisi edes tietoinen tästä ajasta tai ympäristöstä.

"Niille hoitajille pitäisi tosiaan tulla jokin sanktio siitä, että joku pääsee pakenemaan. Sehän on töiden paha laiminlyönti, kun avuton muistisairas karkaa"

Vierailija
58/59 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en usko. Asun nimittäin Kauhajoella, enkä ole kuullut asiasta. Mut toihan tapahtuikin Harjavallassa. Mutta nehän sekoittaa niin helposti.

Vierailija
59/59 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko vielä tämän vanhuksen kohtaloa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän