Apua. Onko tää huolestuttavaa? Teini on nukkunut koko viikonlopun. Ollut hereillä vain muutaman tunnin per päivä.
Muuten ei mitään oireita, ei satu mihinkään eikä ole kuumetta. En kai mä tota kouluun voi laittaa, kun ei jaksa edes nousta sängystä, vaikka on nukkunut lauantai-iltapäivästä alkaen putkeen, ollut hereillä vain pieniä pätkiä jolloin syönyt, juonut ja käynyt vessassa.
Kommentit (29)
Masentunut, sairaana tai käyttää päihteitä. Ei ole normaalia käytöstä tuollainen.
Ps: Korona väsyttää...
Oletko varma ettei pelannut läpi yön?
Valvoi kyllä perjantain ja lauantain välisen yön, mutta luulisi että riittäisi koko lauantaipäivän, seuraavan yön ja sunnuntain uni. Viikko mennyt normaaleilla unilla. Käytännössä nukkunut 40 tuntia putkeen. Herätessä ihan normaali, ei edes väsynyt. Mutta menee takaisin nukkumaan oltuaan puoli tuntia, tunnin hereillä.
Mitään muuta vaivaa ei ole, ihan hyväntuulinenkin, vaikka normaalina teininä ei sitä aina ole. Ei ole kuitenkaan mikään ongelmateini.
Ap
Itselläni aikanaan teini-iässä todettiin I -tyypin diabetes noin. Koulun jälkeen tuli nukuttua 2-3 tuntia päiväunia ja heräsin läksyt tekemään ja iltapalalle ja takaisin nukkumaan. Väsymys oli ensimmäinen oireista ja perässä tuli perinteiset vessassa ramppaaminen ja painon putoaminen ennenkuin todettiin.
Teinien yövalvomiset ja pitkään nukkuminen kuuluu ikään. Kysyisin silti onko jotakin josta haluisi keskustella tai vaivaako joku asia mikä häiritsee unirytmiä.
Kannattaa soittaa ihan lääkärille ja kysyä tarkempia ohjeita.
Ehdottomasti kannattaa nyt käyttää poika lääkärissä, vaikka yksityiselle, niin pääset nopeammin. Verikokeet. Voi olla Diabetestä, kilpirauhasta, D-vitamiinin puutosta tai jokin hormonaalinen juttukin. Jos mitään ei löydy, on ainakin tutkittu.
Jos tyttö, niin voi olla kuukautiskierrostakin johtuvaa väsymystä? Toki helposti voisi veikata olevan jokin asia, joka ahdistaa/hävettää/lannistaa. Onko syönyt riittävästi ja saanut riittävästi C-vitamiinia ravinnosta? Sekin vaikuttaa jaksamiseen, toki moni muukin ravinne voi, mutta C-vitamiini nyt helpoimpia kokeilla. Sitten voi olla vaikka raudan tai jodin vähyys ravinnosta.
Luultavasti on valvonut la-su yön myös. Perushommaa teineiltä.
Normaalisti ei ole tälläinen, nukkuu kyllä enemmän kuin sisaruksensa, ollut hyvä nukkumaan ja vauvasta alkaen. Mutta tälläinen koko viikonlopun nukkuminen ei ole normaalia, tää on eka kerta.
Ap
Anna nukkua ja soitteleppa lääkäriin. Sokerit voi todellakin olla alhaalla, että voi olla ihan aito syy huoleen.
Siis jos tuo on tapahtunut nyt kerran eikä esim. joka viikonloppu, niin ei ole mitään syytä huoleen. Relatkaa vähän.
Jos ei lääkärissä mitään selviä, niin suosittelen kokeilemaan kirkasvalolamppua. Itsellä järkky väsymys joka vuosi tähän aikaan, marras-joulukuu pahimmat. Kyllä tuo "auringonkorvike" auttaa aivoja ymmärtämään, milloin on päivä, milloin yö. Pieni apu, mutta parempi kuin ei mitään.
Kouluun vaan vaikka väsyttää. Anna nukkua viikonloppuna jos siltä tuntuu. Todennäköisesti hän on uupunut syystä tai toisesta. Voi olla myös masennusta.
No kyllä se on huolestuttavaa mun mielestä, jos nukkuu koko viikonlopun pieniä taukoja lukuunottamatta, eikä maanantaina jaksa silti mennä kouluun. Ja kyllä on nukkunut yöt eikä pelannut, oon ollut huolissani ja kurkkinut oven raosta vähän väliä. Normaalista poiketen ei ole edes sulkenut oveaan. On vaan nukkunut. Puhelinkin on ollut olohuoneen pöydällä, normaalisti ei sitä kädestään juuri laske.
Ap
Minä nukuin neljä päivää tässä taannoin.
Korona ja koko epävarmuus stressaa järjettömästi.
Huoneen ovi on koko ajan ollut avoin, että on todellakin nukkunut?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se on huolestuttavaa mun mielestä, jos nukkuu koko viikonlopun pieniä taukoja lukuunottamatta, eikä maanantaina jaksa silti mennä kouluun. Ja kyllä on nukkunut yöt eikä pelannut, oon ollut huolissani ja kurkkinut oven raosta vähän väliä. Normaalista poiketen ei ole edes sulkenut oveaan. On vaan nukkunut. Puhelinkin on ollut olohuoneen pöydällä, normaalisti ei sitä kädestään juuri laske.
Ap
Tuohon en kyllä usko, että jättäisi puhelimen muiden ulottuville.
Nukkuu liikaa. Onko masentunut? Tai unirytmi pielessä.