Kohteleeko kunnallinen terveydenhuolto kaikkia samanarvoisesti?
Vai saavatko toiset lähetteitä nopeammin?
Jotenkin tuntuu erikoiselta että Kuusisto oli kolmessa viikossa menossa magneettiin ja leikkaukseen. Ei taitaisi tavan Tauno ihan yhtä liukkaasti liikkua jonossa.
https://yle.fi/uutiset/3-11643392
Kommentit (15)
Minä olen saanut aina hoitoa nopeasti, sen harvan kerran kun olen terveyspalveluita tarvinnut. Esim. Pään magneettikuvaukseen aika parissa viikossa. Lapsen kanssa menty jonon ohi (ei minun aloitteestani), kun oli paha hengenahdistus (tämä tietysti luonnollista) ja muutoinkin päästy nopeasti vastaanotolle. En ole missään tärkeässä asemassa oleva henkilö, ihan Maija Meikäläinen vain. Luulen, että kun oikeasti aiheesta menee vain terveyskeskukseen niin saa "palvelua". Tai ainakin minun kohdallani käynyt näin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut aina hoitoa nopeasti, sen harvan kerran kun olen terveyspalveluita tarvinnut. Esim. Pään magneettikuvaukseen aika parissa viikossa. Lapsen kanssa menty jonon ohi (ei minun aloitteestani), kun oli paha hengenahdistus (tämä tietysti luonnollista) ja muutoinkin päästy nopeasti vastaanotolle. En ole missään tärkeässä asemassa oleva henkilö, ihan Maija Meikäläinen vain. Luulen, että kun oikeasti aiheesta menee vain terveyskeskukseen niin saa "palvelua". Tai ainakin minun kohdallani käynyt näin.
No mistä hitosta sen etukäteen tietää, mitä sieltä magneetista paljastuu vai paljastuuko mitään?!
Naisilla on aina masennus ja hysteria. Varsinais-suomessa tuntuu olevan täm syynä kaikkeen. Missään muualla ei näin hidasta ja vaikeaa ole ollut. Myös terveystietojen perusteetonta kaivelua tehdään. Paljon parempaa palvelua ja nopeampaa olen saanut muualla. Täällä on lääkärit jotenkin nokka pystyssä ja hv asenteella liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on aina masennus ja hysteria. Varsinais-suomessa tuntuu olevan täm syynä kaikkeen. Missään muualla ei näin hidasta ja vaikeaa ole ollut. Myös terveystietojen perusteetonta kaivelua tehdään. Paljon parempaa palvelua ja nopeampaa olen saanut muualla. Täällä on lääkärit jotenkin nokka pystyssä ja hv asenteella liikenteessä.
Sama kokemus. Kun hakeuduin kovien selkäkipujen ja jalan tunnottomuuden vuoksi päivystykseen ja vaadin hoitoa, koska en pärjännyt kipujen kanssa kotona, lääkäri kertoi katsoneensa historiani ja kommentoi että sairauslomia on liikaa, että epäilee minulla olevan jokin mielenterveydellinen ongelma. Laittoi lähetteen päivystävälle psykiatrille, joka totesi minut terveeksi.Olen päiväkodissa töissä ja toki jään kotia sairastamaan, mikäli saan tartunnan.
Mielenterveyshistoriaa minulla ei ollut mutta kun vihdoin suostuttiin kuvaamaan, löytyi nikamasiirtymä ja vaikea hermovaurio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Kun hakeuduin kovien selkäkipujen ja jalan tunnottomuuden vuoksi päivystykseen ja vaadin hoitoa, koska en pärjännyt kipujen kanssa kotona, lääkäri kertoi katsoneensa historiani ja kommentoi että sairauslomia on liikaa, että epäilee minulla olevan jokin mielenterveydellinen ongelma. Laittoi lähetteen päivystävälle psykiatrille, joka totesi minut terveeksi.Olen päiväkodissa töissä ja toki jään kotia sairastamaan, mikäli saan tartunnan.
Mielenterveyshistoriaa minulla ei ollut mutta kun vihdoin suostuttiin kuvaamaan, löytyi nikamasiirtymä ja vaikea hermovaurio.
Tämä siis PHKS ssä, Lahdessa.
Soitin terveyskeskukseen, että löysin rinnastani patin kk sitten ja että odotin yhdet kuukautiset, josko tilanne muuttuisi. Ei muuttunut.
Pääsin lääkärille samana päivänä, joka sitten laittoi lähetteen verikokeisiin, sekä mammografiaan ja koepalaan. Nämä ajat piti varata itse, ja rinnan tutkimusajan sain kuukauden päähän. Siitä vielä lääkärin soittoaika, niin meni 7,5 viikkoa odotella, että onko jotain vakavaa.
Ei ollut onneksi, mutta jos olisi ollut, siinäkin olisi mennyt muutama viikko päästä taas eteenpäin.
Ei nämä jutut ainakaan Lahdessa mene niin kuin lääkärisarjoissa.
Entäs sitten kun on ihan todettu mielenterveysongelma... voitte kuvitella saako sitä hoitoa. Jos on joku somaattinen vaiva, niin ne psyyken puolen diagnoosit perataan huolella läpi ja ovat käynnin keskiössä. Uskon että karsii jo monen uskallusta tulla hoitoon, kun pitää jo infotiskillä diagnoosinsa käydä läpi. Täällä päin pitää jopa ovella sanoa vaivansa (vaikka olisi jono takana), ennen kuin sisään pääsee. Ihanaa sosiaalisista peloista kärsivälle. Voin sanoa että olen jättänyt menemättä lääkärille, vaikka tarvetta olisi. En vain enää uskalla.
Ei todellakaan hoideta.
Tiedän, koska olen töissä sotealalla johtavassa asemassa
Varmaan riippuu paikkakunnasta sekä oireesta, jonka vuoksi menee kunnalliseen. Käytän sekä yksityisiä että kunnallisia terveyspalveluita, mutta entisenä sairaanhoitajana osaan arvioida, milloin mun kannattaa mennä kunnalliselle ja milloin yksityiselle. Esim kun taannoin vatsakipuni täytti kaikki umpilisäkkeen tulehduksen merkit, päätin mennä kunnalliselle, koska sieltä kuitenkin lähetettäisiin päivystyksenä erikoissairaanhoitoon leikkausta varten. Sama olisi tehty yksityiselläkin, mutta olisi ollut turhaa maksaa lääkärikäynnistä yhtään enempää. Kun taas mulla on ollut esim luunmurtumia, joita ei kuitenkaan tarvitse leikata, yksityisellä olen saanut hoidon nopeammin. Tämä on toki asia, jota "maallikko" ei osaa arvioida, mutta mä olen osannut arvioida murtumakohtaan kohdistuneen iskun voimasta, miten suurta vahinkoa isku on voinut aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyshistoriaa minulla ei ollut mutta kun vihdoin suostuttiin kuvaamaan, löytyi nikamasiirtymä ja vaikea hermovaurio.Tämä siis PHKS ssä, Lahdessa.
Tuohan on PHKSssä ihan normitoimintaa. Maine huonosta työilmapiiristä kantautunut ympöriinsä, vaikea saada osaavaa henkilökuntaa....Johdon leadeship taidot jostain 20-luvulta...
Itse olen päässyt erikoissairaanhoitoon julkisella samana päivänä kun on laitettu lähete. Poikkeuksetta aina lääkäriä kun olen tarvinnut kunnallisella asiat ovat hoituneet nopeammin ja tehokkaammin kuin yksityisellä. Kerran minulla oli akuutti terveysongelma, joka esti työssäkäynnin ja vaati lääkäriä. Soitin työterveyshuoltoon, olisin päässyt 4pva päästä lääkärille, mutta saikkua olisi terkkari voinut kirjoittaa sinne asti. Soitin sitten julkiselle, sain ajan soitostani 30minuutin päähän ja olin töissä seuraavana aamuna.
Ei todellaan ole tasa-arvoista! Riippuu mm. terveyshistoriasta (se kirottu Kanta, jossa on korjaamattomia virheitä), iästä ja sukupuolesta sekä työllisyydestä, väittäisin, että jopa osoitteesta!
Ei kohtele.