Miksi mun mies keittää aina kattilallisen riisiä/makaronia/pastaa??
Siis sellaisen ison kattilallisen? Josta söisi oikeasti 10 henkilöä :D Meitä on 2 aikuista ja 2 lasta. Itse en edes syö riisiä/makaronia tms.
Nyt oli taas kattilallinen riisiä ja kastiketta sitten riitti 1/3 riisille. Saa taas päivätolkulla syödä lapset riisiä, kun ei viitsi heittää pois. Viimeksi oli kattilallinen spagettia ja sitä ennen makaronia.
Siis mä en vaan tajua tuota miehen logiikkaa. Suuttuu, jos ruokaa heitetään pois, mutta miksi hitossa keittää aina noin ison määrän kerralla?
Kommentit (21)
Laita syömään tyhjäksi niin oppii, et anna muuta ennen kuin on syöty kaikki.
Riisiä n. 0,5dl/hlö
Pastaa n. 1dl/hlö
Spagetti n. 1/2 sormen paksuus per hlö
Perunoita 1-2 /hlö
Näillä oon ite menny.
Riisi on ainoa jossa veden määrällä on merkitystä, sanoisin että siinä noin dl/hlö on sopiva.
No varsinkin riisiä tulee ohjeen mukaisestikin tehtynä ihan hervottomia määriä. Jos tekee paketin ohjeen mukaan 4 hengen annoksen, siitä riittää helposti ainakin kuudelle, ellei kahdeksalle aikuiselle. Saati sitten, jos perheessä lapsia, niin 2+2 perheelle riittää, että tekee 2 hengen tai pienemmän annoksen.
Arvaappa vaan, montako kertaa olen asiasta sanonut :D Ei vaan tajua. Pitäsköhän alkaa ostamaan sellaisia annospusseja? Riisiä on ainakin sellaisissa..
-ap-
Minun mieheni veti poikamiehenä mitä makaronikattilallistansa niin kauan kuin sitä riitti. Minä pakastan kylmän rauhallisesti ylijäämämakaronit sun muut kerta-annoksina. Eipä keitä enää kattilallisia kun pakkanen on täynnä riisejä ja makaroneja : D !
Meillä mies keittää myös hirveitä annoksia, tai siis minun pitää keittää kun mies ei osaa, mutta mies syökin ihan järjettömiä määriä. Helposti menisi kattilallinen pastaa tai riisiä, joka minulla yksin asuessa olisi riittänyt varmaan viikon :D
Sama meillä :D Mut se on vaan joku pinttyny tapa ja kai se pelkää et ruoka loppuu kesken. Kyllä se niitä sitten ite syö pois.. iso mies tarvii kuulemma enemmän :)
Riisistä voi tehdä paistettua riisiä. Ohjeita löytyy netistä.
Pasta sen sijaan ei kyllä mitenkään parane lämmitettäessä eikä sitä voi kyllä mitenkään hyödyntääkään uudessa ruoassa. Pastasalaatti on kamalaa. Tässä asiassa miehesi pitäisi kyllä parantaa tapansa.
Vierailija kirjoitti:
Riisistä voi tehdä paistettua riisiä. Ohjeita löytyy netistä.
Pasta sen sijaan ei kyllä mitenkään parane lämmitettäessä eikä sitä voi kyllä mitenkään hyödyntääkään uudessa ruoassa. Pastasalaatti on kamalaa. Tässä asiassa miehesi pitäisi kyllä parantaa tapansa.
Mä teen ylimääräpastasta usein pienen makaronilaatikon. Välillä sitä vaan keittää ihan liikaa. Miehen pitää vaan opetella tavasta pois.
Meillä lapsena isä teki aina tarkoituksella ruokaa todella paljon kerralla, loput pakastettiin, näin ruokaa tehtiin vain muutaman kerran viikossa. Niin on jäänyt minullekin tapa keittää hulluja määriä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Riisiä n. 0,5dl/hlö
Pastaa n. 1dl/hlö
Spagetti n. 1/2 sormen paksuus per hlö
Perunoita 1-2 /hlö
Näillä oon ite menny.
Riisi on ainoa jossa veden määrällä on merkitystä, sanoisin että siinä noin dl/hlö on sopiva.
Kuolisin nälkään sinun taloudessasi. Toi puolen sormen vahvuus spagettia varsinkin. Mä keitän itselleni puolet 500 g paketista.
Piilota iso kattila mieheltä ja pyydä käyttämään pienempää kattilaa. Riisiä voi pakastaa, makaronia ja spagettia voi käyttää laatikoissa ja pataruoissa.
Sama juttu täällä! Ei auta sanominen eikä neuvot. Keittää myös aina varmuudelta pari ylimääräistä perunaa, vaikka IKINÄ kukaan ei niitä syö. Olen yrittänyt tästäkin sanoa, että jos joskus käykin niin, että joku olisi halunnut perunaa lisää, niin sitten voi ottaa vaikka palan leipää. Peruna on kyllä kiva hyödyntää vaikka iltapalaksi lapsille rieskoihin ja kylmänä menee omassa lounassalaatissa, että sinänsä ei mene hukkaan. Uudelleen lämmitetty pasta on vaan... no uudelleen lämmitettyä ja muuttuu ylikypsäksi. En tykkää siitä kylmänä salaatissakaan tai sitten täytyisi tehdä joku majoneesisotku.
Vierailija kirjoitti:
No varsinkin riisiä tulee ohjeen mukaisestikin tehtynä ihan hervottomia määriä. Jos tekee paketin ohjeen mukaan 4 hengen annoksen, siitä riittää helposti ainakin kuudelle, ellei kahdeksalle aikuiselle. Saati sitten, jos perheessä lapsia, niin 2+2 perheelle riittää, että tekee 2 hengen tai pienemmän annoksen.
Tämä on meillä syynä miksi lapset tekee niin hillittömiä määriä riisiä tai makaronia. Eli ohjeen mukaan tekevät, mutta meille riittäisi puolet, ellei paljon pienempikin annos.
No jossei mies osaa tehdä ruokaa mikset keitä niitä itse? tai laita minicrip pusseihin valmiit annosmäärät..sillähän siitä pääsee tarvi pässiä opastaa.
Vierailija kirjoitti:
Keskity oikeisiin ongelmiin.
Juuri näin. Taas nillitetään turhasta.
no opasta sitä..sano että riisi/pasta/mikälie paketti kestää kauemmin jos sitä ei keitä kaikkea kerralla..anna sille desin mitta ja sano että esim 1dl/2dl riittää kerralla.