Mieheni alakouluikäinen poika isänsä ja mumminsa ylpeyden aihe.
Minulla eikä miehelläni ole yhteisiä lapsia eikä tule. Omat lapseni jo aikuisia ja asuvat omillaan. Miehelläni 9v poika. Miehen lapsi toki minulle rakas ja olen häntä paljon hoitanutkin miehen ollessa vuorotyössä. Yksi asia minua on kuitenkin alkanut vähän jopa ärsyttämään. Mies ja anoppi eli lapsen mummi hehkuttaa kokoajan lapsen koulumenestyksestä. Kun lapsi tulee meille viikonloppuna niin joka kerta mies kyselee koenumeroista 'ai kymppi tuli taas'. Kuule minun poikani sai taas kympin kokeesta. Muista vaan lukea jatkossakin kokeisiin että saat hyvän opiskelupaikan. Anoppi soittelee miehelleni kysyäkseen minkä numeron poika sai. Pyytää pojan puhelimeen. Oi sitä hehkutusta kun mummi kehuu pojanpoikaa puhelimessa. Kun poika viedään takas äitinsä luo niin autossa vielä mies muistuttaa, että muista lukea kokeisiin aina kunnolla. Olen toki iloinen pojan menestyksestä, mutta jatkuva hehkutus alkaa jo ärsyttämään. Sitten taas samat asiat toistuu kun poika tulee meille. Mummi taas soittelee ja utelee numeroita. Mies kertoo pojan saaneen taas 'kympin'. Mua on jopa alkanut ärsyttää niin paljon mieheni ja jopa kohta sen poikakin et olen miettinyt oman asunnon hankkimista ja eroa. En jaksa vaan enää kuunnella, menny niin överiksi jo tuo pojan kehuminen ettei mies ja anoppi muusta puhu.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Luulin et tässä oli näkökulma lapsessa ja lapsen edussa, mut eipä tietenkään. Ajattelin, että olet huolissasi, miltä lapsesta mahtaa tuntua, tai miten tuo vaikuttaa hänen kehitykseensä.
Tuo kehuminen on kyllä vähän kakspiippunen juttu. Toisaalta, totta kai, on hyvä lasta kehua. Mutta kun lapsi tuppaa rakentamaan identiteettinsä sen pohjalle mitä palautetta ympäristönsä hänelle antaa, niin niin... Saako lapsi muutenkin hyväksyntää ja kehuja muista asioista kuin menestyksestä? Lisäksi tuossa on se vaara, että alkaa pitämään itseään parempana kuin muut. Ja vielä sekin vaara, että jos ja kun se kymppien putki katkeaa jossain vaiheessa....
No, joillain se putki ei katkea koskaan.
Miksi koulussa hyvä ei saisi pitää itseään koulussa paremmin pärjäävänä kuin muut? Meidän luokalla oli taitoluistelija ja hän piti itseään parempana luistelijana kuin muut, luonnollisesti. Jos osaat soittaa hyvin pianoa tai juosta lujaa, pidät itseäsi niissä parempana kuin muut. Mikä on ongelma?
Ap. Yksi kysymys.
Minkä ikäinen olet?